Holdet 2024 sa/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Sebastian Lang-Jensen
Hold 2024 sa/b (1b sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 0) Tilladte hjælpemidler ved eksamen
Titel 2 GF) Ideologi, ulighed og ligestilling
Titel 3 1) Politik og demokrati i USA og DK
Titel 4 2) Unge under pres ?
Titel 5 3) Økonomi
Titel 6 4) Samfundskritik (FF1)
Titel 7 5) Partier og velfærd

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 0) Tilladte hjælpemidler ved eksamen

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 GF) Ideologi, ulighed og ligestilling

Fælles grundforløb om "Ideologi, ulighed og ligestilling"
- tematisk grundforløb med inddragelse af fagets tre discipliner
- forløbet blev indledt med en gennemgang af de politiske ideologier og de politiske partier, med fokus på ideologiernes og partiernes syn på ulighed helt generelt
- herefter arbejdede eleverne med fagets øvrige to discipliner:
- sociologiske problemstillinger om ulighed og ligestilling, herunder livsstil og Minervamodellen samt Bourdieus begreber om habitus, kapitaler og felt
- økonomiske problemstillinger om ulighed og ligestilling i form af arbejde med kvantitative data om ligestilling og arbejdsmarked

Materiale:
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: "Luk samfundet op" (4.udg., Columbus 2021): ss. 10-17, 20-24, 27-28, 49-51, 83-89, 100-108. Peter Brøndum og Jacob Glenstrup Jensby: ”Politikbogen” (2.udg., Columbus 2022), s. 49-51

Kernestof ifølge lærerplan:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- sociale og kulturelle forskelle

Faglige mål ifølge lærerplan:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer