Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Lars Lund
|
Hold
|
2024 sa/n (1n sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#0
Grundforløbet i samfundsfag har temaet Ulighed og køn - de øvrige temaer i samfundsfag, vil blive gennemgået i studieretningsklasserne.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#1 Ulighed og Ligestilling
Fælles grundforløb om "ulighed og ligestilling"
- tematisk grundforløb med inddragelse af fagets tre discipliner
- forløbet blev indledt med en gennemgang af de politiske ideologier og de politiske partier, med fokus på ideologiernes og parties syn på ulighed helt generelt
- denne politiske del af forløbet blev afrundet med fælles debat for alle GF-klasser mellem en repræsentant for AE-rådet og en repræsentant fra CEPOS
- herefter arbejdede eleverne med fagets øvrige to discipliner:
- økonomiske problemstillinger om ulighed og ligestilling i form af arbejde med kvantitative data om ligestilling og arbejdsmarked
- sociologiske problemstillinger om ulighed og ligestilling begreber om livsstil og kapitaler
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#2 Identitet i det digitaliserede samfund
Forløbet har medier, digitalisering og identitet, og politisk kommunikation som tema, og dækker således sociologi og politik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#3 Velfærd og økonomi
Forløbet har velfærd og sundhed som tema, og beskæftiger sig med politologi, økonomi og sociologi.
Der arbejdes med velfærdsmodellerne, velfærdsstatens udfordringer og forskellige læsninger. Der arbejdes med samfundsøkonomi og økonomisk politik. Der arbejdes ned levevilkår og social arv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#4 Demokrati og politik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64948157829",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64948157829",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64948157829"
}