Holdet 2023v Fr/4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Louise Torp-Pedersen Jensen
Hold 2023v Fr/4 (2g Fr/4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Le Petit Prince et l'imagination
Titel 2 La Francophonie
Titel 3 La chanson francophone
Titel 4 Les jeunes
Titel 5 Les choses qui nous font peur
Titel 6 L'amour peut être compliqué

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Le Petit Prince et l'imagination

[Fra før opdeling]

I forløbet har eleverne stiftet bekendtskab med værket og en smule med forfatteren (Antoine de Saint-Exupéry). De har arbejdet med både intensiv og ekstensiv læsning. Derudover har de arbejdet med lytteforståelse, forståelsesspørgsmål, skriftlig og mundtlig produktion om teksten.
Eleverne har også afholdt korte fremlæggelser om kapitler fra bogen.

Materiale:
- Forord i Le Petit Prince
- Kapitel 1-9 af Le Petit Prince
- Camille : Suis-moi (chanson et paroles)
- Yannick Noah : Le Petit Prince (chanson et paroles)
- Baggrundsmateriale om Le Petit Prince :  
1) https://www.1jour1actu.com/culture/cest-qui-le-petit-prince
2) L’actu du jour : Le papa du Petit Prince : inoubliable aventurier du ciel (artikel)
3) https://www.1jour1actu.com/culture/petit-prince-film-33459
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 La Francophonie

La Francophonie [Fra før opdeling af franskholdet - nedenstående er kopieret fra det oprindelige hold]

Projektarbejde i grupper med præsentation af forskellige frankofone lande fra Afrika.
Primær tekst: AYA de Yopougon med individuel forberedelse og pararbejde i timerne - fokus på mundtlighed og glosetilegnelse

Indhold:
Pixigrammatik - Artikler
La Francophonie  questions pour ENTREES.docx
elevkode - 2627824c77
Libanon 2023 - Fransk: Fransk sprog og kultur i Libanon - Operation Dagsværk
Projektarbejde 1gFr3.docx
Pixigrammatik - Artikler - I skal arbejde videre med artikler hjemme og gennemføre alle opgaver under ubestemt og bestemt artikel undtaget Kahoot
Vi arbejder med Projektarbejde 1gFr3 ny.docx
Læs om delingsartikel i Franskportal - se vedhæftede link .
Vi arbejder videre med vores fremlæggelser...
Projektarbejdet gøres færdigt
AYA
1m grupperne starter deres fremlæggelser i dag og alle er færdige og parate...
AYA introduktionsopgaver.docx
AYA p. 8-15.docx
HUSK ALTID HÆFTET: AYA de Yopougon
Pixigrammatik - Adjektiver
I skal udfylde nedenstående tekst med gloser fra gloselisten, som vi lavede i sidste time. Det er en god idé at nærstudere billederne undervejs.
Efterstillede adjektiver 1
AYA pp 16-19, 23-26.docx - skriv tre adjektiver på fransk om hver af de tre piger...
AYA pp 28-29, 30-35.docx
Medbring jeres grammatik: Voilà og læs § 6 - igen , især om gradbøjning
Grammatik: Læs § 6 om gradbøjning hjemme. Medbring grammatikpapirer og AYA
Billedebeskrivelse.pdf
Hvis du var til time sidste torsdag, skal du i dag være klar til at præsentere en lille billedbeskrivelse af p. 30 i AYA for resten af holdet :-)
AYA p. 36, 37.docx
AYA p 42, 46-47, 48-57.docx
Find grammatikpapirerne om adjektiver frem af gemmerne og tag dem med...
Grammatik: lav opgave 3 på p. 24 i grammatikpapirer om adjektiver - led efter jeres kopi og lav lektier.
Minlæring
Grammatik: I skal lave opgave 4 a-b-c i grammatikpapirerne om adverbier. I kan finde hjælp i §7 i Voilà.
Skriv et resume af siderne 60-61 i AYA på fransk
AYA p 61, 68-73.docx
Skriv et resumé af siderne 60-61 i AYA på fransk
Læs denne overgangstekst inden I begynder på den skriftlige aflevering


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projektarbejde - La Francophonie 01-12-2023
Oversættelse adjektiver 11-01-2024
Opsamling AYA 21-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 La chanson francophone


La chanson francophone [Fra før opdeling af franskholdet - nedenstående er kopieret fra det oprindelige hold]

Travail en binômes - présentations en classe
Indhold editRediger
Kernestof:
• Choisissez un artiste et une chanson (1).docx
• Paroles de clips | Enseigner le français avec TV5MONDE
• Til dagens lektion skal I hjemmefra overveje hvilke franske sangere, grupper I kender og holder af. I timen vælger I sammen med jeres makker, hvilken sang og kunstner I vil arbejde med fremover.
• Gruppe 9 : Elise, Anaya, Asta, Dilara skal have valgt en sang til i dag!!!
• Grammatik: lav opgave 8 hjemme i grammatikpapirerne.
• Følgende grupper fremlægger for HN i dag:
• Johanna, Andrea et Annika fremlægger jeres frankofone sang i dag
• Sofie, Villads et William og Line, Klara et Oskar fremlægger jeres frankofone sang i dag.
• Agnes, Akeleje et Aksel og Juliane, Iben et Molly fremlægger jeres frankofone sang i dag.
• Nor, Sigrid et Oliver fremlægger jeres frankofone sang i dag
• Au marché.docx
• Løs opgave c) - c'est vrai ou faux i  arbjedspapirerne til Les Misérables, der liger i Lectio/dokumenter.
• Minlæring
• Pixigrammatik - Præpositioner   adgangskode 2627824c77
• I Dokumenter i Lectio skal I finde 'Billedbeskrivelse' - en skabelon til hvor I opbygger en billedbeskrivelse. Læs den igennem og slå evt. ukendte ord op.


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Possesive pronominer 01-03-2024
Peésentations des chansons francophones 22-03-2024

Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Les jeunes

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Les choses qui nous font peur

I dette forløb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 L'amour peut être compliqué

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer