Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Trine Risbo Jessen
|
|
Hold
|
2025GF5 En (GF5 En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb engelsk
Engelskfagets "basispakke", som skal klæde alle på til at starte på arbejdet ude i deres studieretninger, når grundforløbet er overstået.
Der introduceres til grundlæggende begreber inden for den litterære analyse samt grammatikken.
Litterær analyse:
Narrative technique – point of view
Characterisation
Mood
Tone
Stylistic analysis
Setting
Genre
Theme
Structure
Grammatik:
Substantivernes flertal
Kongruens
Adjektiver og disses bøjning
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hello GF5. Looking forward to seeing you all again. We'll spend this lesson getting to know each other and talking about our plans for the next few months.
-
Intro to literary analysis + your first grammar rule! We'll do the relevant reading in class.
-
Popular mechanics worksheet TJ.doc
-
GF5 Creative writing
-
Opfølgende arbejde med Carver/"Popular Mechanics"
-
Hang on to your texts (Carver/"Popular Mechanics") and your notes from last time and bring them today so you are ready to discuss the text in class. Also, please begin this lesson by sitting down in your "old" sitting groups - i.e. the ones from last
-
Please bring your texts for our final work with Carver's "Popular Mechanics". Arbejde videre med kongruens. Vær sikker på, du har styr på reglen. Den står på s. 31 i vedhæftede pdf (tal nederst på siden)Get It Right - grammatik til grundforløbet.pdf
-
Please continue reading "The Man Who Loved Flowers" - from where you left off in your groups. Read the whole text except the ending (no peeking). Read until p. 17, l. 15. Focus on the mood and the descriptions of the people and surroundings in the te
-
King, Stephen: "The Man Who Loved Flowers".
-
GF-kompendium engelsk.pdf
-
Læs s. 7 (pdf-sidetal) i vedhæftede pdf. Det handler om at subjekter, der opfører sig anderledes end man forventer, når det gælder tal, og dermed kongruens. Du vil hurtigere kunne huske det, hvis du har læst det hjemmefra, inden vi gennemgår det. Get
-
Arbejde med tællelige/utællelige substantiver. Læs s. 35-36-37 i vedhæftede pdf. (Kig på tallene nederst i filen). Du behøver ikke lave opgaverne. Prøv om du kan finde ud af, hvad det handler om, og hvordan det er relevant for vores grammatiske overe
-
Fælles opstart på skriftlig opgave (characterization). Medbring gerne "The Man Who Loved Flowers" som tekst. Hvis den er væk, kan du tilgå den på pdf.
-
I får tid til at arbejde med jeres characterization og stille eventuelle spørgsmål til TJ.
-
Please do some research at home on the Vietnam war. (pre-reading for our next text). What was it like to be an American soldier on the ground in this war?
-
TJ questions for Wachss Hostage 2025.docx
-
Læs op på reglerne for kongruens - vi laver en opsamlingsaktivitet.
-
Research at home: what defines the fairy tale genre?
-
Vi laver kongruensopsamling. Tjek op på reglerne i vedhæftedeGet It Right - grammatik til grundforløbet.pdf
-
Questions for Once Upon a Time.docx
-
I får en lille lektie i Minlæring. Følg linket, se videoen og lav øvelse 1. Læg mærke til så meget som muligt om, hvad der karakteriserer substantiver.
-
Arbejde med genaflevering af jeres opgave.
-
Post-reading for "Once Upon a Time". We'll watch a film with themes related to the short story and work with it in the second lesson.
-
Hvad var reglerne for substantivernes bøjning? Sørg lige for at have dem i baghovedet. Regelmæssig bøjning, uregelmæssig bøjning? Tjek op på det i vedhæftede dokument (særligt oversigten s. 14) Get It Right - grammatik til grundforløbet.pdf og evt.
-
Minlæring
-
Se videoen og læs den korte intro til området adjektiver.
-
Afslutning og hygge - be there or be square!
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71766560890",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71766560890",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71766560890"
}