Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Christine Frank Nielsen
|
|
Hold
|
2025GF3 ap-la (GF3 ap-la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
AP-latin
I arbejdet med AP-latin har det overordnede fokus været på give eleverne en grundlæggende forståelse for og viden om det latinske sprog på et basalt niveau. Ved at behandle emner som fx sproghistorie, syntaktisk og morfologisk analyse samt orddannelse har latin desuden været med til at illustrere og eksemplificere de sproglige emner, som eleverne har arbejdet med i almendelen af AP. Udover det sproglige arbejde har der også været arbejdet med aspekter af romersk kultur og historie, primært græsk-romersk mytologis og arkitekturs indflydelse på senere perioder.
Anvendte arbejdsformer: Klasseundervisning, individuelt arbejde samt par- og gruppearbejde.
Anvendt materiale: M. Terp og Rasmus Gottschalck: Sprogenes verden samt portalen Fin Latin (Ptaxis) af K. B. Jørgensen og L. T.-P. Jensen
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej GF3! Velkommen til latin - jeg glæder mig til at hilse på jer :) Der er ikke lektier til i dag, men husk at have plads i tasken til en bog.
-
Brug dette link til at researche din makkers navn
-
Til denne time skal du hjemmefra have øvet dig på bøjningen af verbet 'at være' på latin i nutid, det vil sige: sum - es - est - sumus - estis - sunt. Bøjningerne står også i nederste højre hjørne på side 119 i bogen.
-
Spørgsmål til Sprogenes verden side 113-115
-
Eneste lektie til denne time er at huske AP-bogen :)
-
Din Latin
-
Til denne time skal du bruge 15 minutter koncentreret på at prøve at oversætte den latinske tekst på side 119 til dansk. Det er ikke så vigtigt, hvor lang du når, hvis blot du har arbejdet fokuseret :) 2 meget vigtige informationer til lektien:
-
praxisOnline - Adgang
-
Til denne time skal du bruge 10 minutter på at læse §4 og lave øvelse 3 (øverst på side 122 i bogen)
-
Til denne time skal du lave øvelse 6 og 8 på side 126 i Sprogenes verden skriftligt (både på papir og på computer er fint). I selve timen skal vi:
-
Til denne time bedes du bruge 10 minutter koncentreret på at lave opgave 9 på side 127 (om præpositioner/forholdsord). Skriv dine svar ned enten på papir eller på computer. (Det er præcis samme type opgave som opgave 3 på side 122, som du lavede i si
-
Til denne time bedes du bruge 10 minutter på: 1) at læse side 128-129, som på dansk forklarer, hvad det næste kapitel handler om 2) Læse paragraf (§) 8 på side 132 om den kasus, der hedder genitiv (på dansk ejefald) + tænke over, om du har arbejdet m
-
Objekt (∆) eller subjektsprædikat (⊗) ??
-
Eneste lektie er at have bogen med til timen :)
-
Husk at have bogen med :)
-
Øvelser i hovedsætninger og ledsætninger på dansk – LærGræsk.sdu.dk
-
Til denne time skal du lave side 138 i bogen. Siden handler om det indirekte objekt (= det, der på dansk kaldes hensynsled og som markeres med en firkant, når man analyserer). Begynd med at læse de få linjers tekst i § 11, og gå derefter i gang med ø
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71766584381",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71766584381",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71766584381"
}