Holdet GF12 id/2 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Nikolaj Lerbæk Pedersen
Hold 2025GF12 id/2 (GF12 id/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate

Obligatorisk ultimate-forløb
Fælles boldspilsforløb for alle GF-klasser

Tekniske elementer
- Grundlæggende kasteteknikker: forhånd (med og uden lunge), baghånd (med og uden lunge), hammerkast. Alle med og uden opdækning.
- Grundlæggende gribeteknikker (pandekagegreb, høj- og lav pincetgribning /krabbegrivning)
- Afleveringer i løb (foran den løbende)
- Cut-løb
- Pivotering
- Opdækning (optimal positionering)

Taktiske elementer
- Løbemønstre, spilbarhed, cut og løbe sig fri, spille i hullerne, bredde/dybde,
- Stak (angrebsopstilling og løbemønstre)
- Cut med retningsskift
- Modløb
- Medløb
- Effektivt og sikkert opspil
- Personligt forsvar og opdækning
- Kommunikation (verbal og non-verbal)

Sociale elementer
- Evne til at gennemføre en fokuseret opvarmning
- Evne til at indgå konstruktivt i parøvelser.
- Evne til at indgå konstruktivt i gruppeøvelser.
- Evne til selvstændigt at sætte øvelser op efter instruktion fra lærer
- Evne til selvstændigt at sætte øvelser op efter læsning af lektie
- Evne til at opstille baner
- Evne til at undervise andre elever i små lukkede spiløvelser på baggrund af lektie og hjælp fra lærer
- Sammenspil og evne til at indgå konstruktivt på et hold.
- Evne til at følge regler
- Dømme selv
- Even ti at følge fair play principper i spil

Teoretiske elementer
- Regler
- Fair play konceptet og spirit of the game
- Forståelse for relevant opvarmning
- Introduktion til Drejebog

Spil
- Spil på små og store baner (3, 4 og 5 spillere). Både mix og kønsdifferentierede kampe.
- Spil med fulde 7 personers hold er ikke gennemført da det er uhensigtsmæssigt ift. aktiv deltagelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer