Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Nikolaj Lerbæk Pedersen
|
|
Hold
|
2025GF12 id/2 (GF12 id/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ultimate
Obligatorisk ultimate-forløb
Fælles boldspilsforløb for alle GF-klasser
Tekniske elementer
- Grundlæggende kasteteknikker: forhånd (med og uden lunge), baghånd (med og uden lunge), hammerkast. Alle med og uden opdækning.
- Grundlæggende gribeteknikker (pandekagegreb, høj- og lav pincetgribning /krabbegrivning)
- Afleveringer i løb (foran den løbende)
- Cut-løb
- Pivotering
- Opdækning (optimal positionering)
Taktiske elementer
- Løbemønstre, spilbarhed, cut og løbe sig fri, spille i hullerne, bredde/dybde,
- Stak (angrebsopstilling og løbemønstre)
- Cut med retningsskift
- Modløb
- Medløb
- Effektivt og sikkert opspil
- Personligt forsvar og opdækning
- Kommunikation (verbal og non-verbal)
Sociale elementer
- Evne til at gennemføre en fokuseret opvarmning
- Evne til at indgå konstruktivt i parøvelser.
- Evne til at indgå konstruktivt i gruppeøvelser.
- Evne til selvstændigt at sætte øvelser op efter instruktion fra lærer
- Evne til selvstændigt at sætte øvelser op efter læsning af lektie
- Evne til at opstille baner
- Evne til at undervise andre elever i små lukkede spiløvelser på baggrund af lektie og hjælp fra lærer
- Sammenspil og evne til at indgå konstruktivt på et hold.
- Evne til at følge regler
- Dømme selv
- Even ti at følge fair play principper i spil
Teoretiske elementer
- Regler
- Fair play konceptet og spirit of the game
- Forståelse for relevant opvarmning
- Introduktion til Drejebog
Spil
- Spil på små og store baner (3, 4 og 5 spillere). Både mix og kønsdifferentierede kampe.
- Spil med fulde 7 personers hold er ikke gennemført da det er uhensigtsmæssigt ift. aktiv deltagelse
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71817304880",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71817304880",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71817304880"
}