Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Hanne Thomsen
|
|
Hold
|
2025GF1 nv-ke (GF1 nv ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Tilladte hjælpemidler til eksamen
Tilladte hjælpemidler til eksamen:
Din poster, journaler over de to eksamensforsøg i portfilo, talepapir, evt. yderligere billeder/grafer, klassenotesbogen.
OBS:
•Det er ikke tilladt at kommunikere med andre via nettet, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
•Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
NV-kemi 2025
Det overordnede emne for de fire fag i NV er solen.
Materiale kemi:
Kim Rongsted Kristiansen og Gunner Cederberg; Aurum 1, 2. udgave, 1. oplag, Forlag Malling Beck A/S
Reiner Simonsen m.fl.: Oplev naturvidenskaben, Nucleus side 6, 8-11
Fælles i NV er der blevet arbejdet med Naturvidenskabelig tankegang og naturvidenskabelig metode med "Oplev Naturvidenskaben" som udgangspunkt.
Naturvidenskabelig metode,det kontrollerede eksperiment, hypotese, kvalitativt og kvantitativt forsøg samt observationer og undersøgelser.
I kemi har vi arbejdet især arbejdet med kulhydrater, Aurum kp 9.
Sukkerstoffer side 233-234
Glucose og andre monosaccharider side 234-236
Disaccharider side 237-238
Polysaccharider med vægt på stivelse side 242- 246
Kulhydratstofskiftet side 246 - 248
Med fotosyntesen som udgangspunkt er afstemning af en kemisk reaktion gennemgået. Eleverne har bygget en model af glucose.
Eleverne har arbejdet individuelt, parvis, i studiegrupper, set demoforsøg, selv lavet forsøg i grupper og udarbejdet individuelle journaler og posters til brug til eksamen.
Demo og elevforsøg:
Sukkerpølse (demo)
Påvisning af glucose med Benedicts reagens (demo)
Påvisning af stivelse i forskellige fødevarer med diiod-indikator (elevforsøg)
Nedbrydning af stivelse med spyt og saltsyre og efterfølgende påvisning af glucose med Benedicts reagens (elevforsøg)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71871911956",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71871911956",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71871911956"
}