Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Sebastian Lang-Jensen
|
|
Hold
|
2025GF7 sa (GF7 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
GF) Velfærd og ideologi
Velfærd og ideologi
Fælles intro-forløb for alle grundforløbs-klasser, hvor eleverne under emnet "Velfærd og ideologi" blev præsenteret for fagets discipliner politik, sociologi og økonomi. Forløbet rummede en introduktion til følgende emner:
- velfærdsstatens historiske udvikling, herunder udvikling fra "skøns-" til "retsprincippet"
- velfærdstrekanten (stat, marked, civilsamfund)
- velfærdsmodeller (universel, selektiv, residual)
- fra universel model til konkurrencestat?
- system og livsverden, herunder selvvalgt film
- politiske ideologier liberalisme, konservatisme, socialisme og socialliberalisme med fokus på ideologierne syn på velfærd
- velfærdsstatens udfordringer og klemmer
Faglige mål ifølge læreplan:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
Kernestof ifølge lærerplan
- sociale og kulturelle forskelle
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Materiale:
Oliver b. Skov, Viktor Bjørnstrup og Tobias Matthiesen: ”Samf på B” (3. udgave, Columbus 2024): s. 148-177
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring papir/skriveblok og skriveredskaber
-
Arbejdsspørgsmål til ideologier og liberalisme laves i timen
-
Tekst Ideologi og velfærd (Samf på B 3. udg).pdf
-
Husk papir, skriveredskaber og den udleverede tekst (hvis I tog den fysiske udgave)
-
Fællesdokument skal rygning forbydes?
-
Fællesdokument cases liberalisme og konservatisme
-
Sørg for at have besvaret spm. 4-7 i arbejdspapiret om liberalisme og at have læst s. 150-153.
-
Arbejdsspørgsmål til ideologier og liberalismen.docx
-
Arbejdspapir Konservatisme og liberalisme (GF7).docx
-
Læs s. 153-155 om konservatismen. Fokus: Hvad er den tydeligste forskel i forhold til liberalismen?
-
Læs s. 155-158 om socialismen og socialliberalismen
-
Arbejdspapir socialisme (Samf på B).docx
-
Kandidattesten - Tag DR's Valgtest til Folketingsvalget 2022 | DR
-
Fælles præsentation Stat marked civilsamfund
-
O. Skov, T. Matthiesen, V. Bjørnstrup: "Samf på B" (3.udg., Columbus 2022); sider: 149-150, 159-164
-
Arbejdsskema Intro Velfærdstrekanten (Samf på B).docx
-
Kig jeres noter om ideologier igennem og medbring papir og skriveredskaber, da I skal starte med at arbejde analogt. Medbring også jeres bogtekst i papirform da den vil være god af have med til opsamlingsøvelsen (ligger også i dokumentmappen og på le
-
Fælles powerpoint Velfærdstrekanten
-
Arbejdsskema velfærdsmodeller (Samf på B).docx
-
Læs s. 164-166 i den tekst vi arbejder med: Tekst Ideologi og velfærd (Samf på B 3. udg).pdf
-
Vi læser debatindlægget om konkurrencestaten i timen
-
Arbejdspapir konkurrencestaten GF7 2025.docx
-
Fællesdokument konkurrencestaten
-
Tekst Habermas - system og livsverden (1,5 s.).pdf
-
Arbejdsskema systemverden livsverden.docx
-
Find eksempler på, hvordan systemverden har koloniseret livsverden. Tag udgangspunkt i egne oplevelser, eller observationer fra nogen I kender. Skriv eksemplet i lektiequizzen her i Lectio. Se tekst og dokument fra sidste undervisningstime.
-
-
Tekst Habermas - system og livsverden (1,5 s.) GF7.pdf
-
Arbejdsskema systemverden livsverden GF7 (udfyldt).docx
-
Kig jeres noter om velfærdstrekanten igennem og medbring jeres tekst og skriveredskaber. Vi skal lave en opsamlingsøvelse som I skal aflevere i timen
-
Arbejdsspørgsmål Sorry we missed you.docx
-
Øvelse og selvevaluering GF7.docx
-
Ingen læselektier. Husk skriveredskaber, papir og teksten (hvis I stadig har den)
-
Vi læser artiklen i timen. Morgenpost fra Europa: Ældrebyrden i EU's største økonomier er en reel byrde
-
Ingen læselektier. Husk skriveredskaber, papir og jeres tekst hvis I stadig har den:-)
-
Vi læser s. 173-175 i teksten om Ideologi og velfærd (Samf på B 3. udg).pdf
-
Morgenpost fra Europa: Ældrebyrden i EU's største økonomier er en reel byrde
-
Arbejdsskema Velfærdsstatens udfordringer og løsninger (Samf på B).docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71875903279",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71875903279",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71875903279"
}