Holdet 2023 Biologi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Rudolf Steiner Skolen Odense
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e)
Hold 2023 Biologi (Biologi 1. HF, Biologi 2. HF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellebiologi
Titel 2 Embryologi
Titel 3 Genetik
Titel 4 Mikroskopiske sygdomsbringere
Titel 5 NF-uge: Festkultur
Titel 6 Evolution
Titel 7 Global opvarmning
Titel 8 Økosystemer I
Titel 9 Enzymer og gæring
Titel 10 Respiration, muskler og kredsløb
Titel 11 Nervesystemet
Titel 12 Virus og immunforsvar
Titel 13 Hormonsystemet
Titel 14 Genmodifikation
Titel 15 Vand og stofkredsløb (NF)
Titel 16 Økosystemer II
Titel 17 Evolution

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellebiologi

Forløbet omhandlede cellebiologi og indledtes med en introduktion til mikrobiologiens pionerer. Der blev arbejdet med prokaryote og eukaryote celler (herunder forskellen på plante- og dyreceller). Det teoretiske arbejde blev suppleret med mikroskopiøvelser samt projektarbejde omhandlende modellering af en tredimensionel celle samt præsentation af arbejdet i en lille film.

Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelser og analyser
Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof
Cellebiologi: liv og livets opståen, opbygning af pro- og eukaryote celler
Evolution: udvikling af resistens

Øvelser
Mikroskopi af vandprøver
Mikroskopi af plante- og dyreceller
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,75 moduler
Dækker over: 8,75 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling - Videofremlæggelse af cellemodel i grupper
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet - Fremstilling af model af celle
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 2 Embryologi

Forløbet omhandlede mandens og kvindens hormonelle cyklusser, celledeling og køns-celledannelse, herunder mitose og meiose, samleje, befrugtning og prævention samt graviditet og fosterudvikling. Der blev desuden arbejdet med fosterdiagnostik og fertilitets-behandling samt et projektarbejde med etiske dilemmaer inden for disse.
Desuden seksualundervisning, kønssygdomme og prævention.

Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensynta-gen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhæn-gende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof:
Genetik og molekylærbiologi: mutation, celledelinger
Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer - udvalgte organsystemer

Fordybelsestid: 20 timer fælles med forløbet om genetik
Fordybelsestiden er givet til elevernes individuelle udarbejdelse af periodehæfte, hvor de både skriftligt og kunstnerisk behandler de gennemgåede emner.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,25 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Genetik

Forløbet omhandlede genetik, herunder klassisk genetik og Mendels arvelighedsfor-søg. Der blev arbejdet med nedarvningsprincipperne, celledeling, arvelige sygdomme og mutationer.

Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskri-velse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hen-syntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammen-hængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, mutation og celledelinger

Fordybelsestid: 20 timer fælles med forløbet om embryologi
Fordybelsestiden er givet til elevernes individuelle udarbejdelse af periodehæfte, hvor de både skriftligt og kunstnerisk behandler de gennemgåede emner.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,25 moduler
Dækker over: 12,25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Mikroskopiske sygdomsbringere

Forløbet var en forlængelse af forløbet med cellebiologi. Eleverne arbejdede individuelt eller i mindre grupper med mikroskopiske sygdomsbringere (bakterier, virus, parasitter), herunder også udvikling af resistens.

Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhæ-gende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof:
Virus: opbygning og formering
Evolution: udvikling af resistens
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,75 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 NF-uge: Festkultur

Temaet for NF-ugen er sundhed, og overskriften for ugen er "Festkultur". Vi skal se nærmere på danskernes livsvilkår og sundhedsprofil samt drikkekultur. Vi skal undersøge hvad alkohol er for et stof rent kemisk og kigge på, hvordan rygning og alkohol påvirker vores krop og nervesystem.

Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og kemi
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
Indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskellige typer af kilder
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional sammenhæng
Undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes

Kernestof:
Biologi
biologiske makromolekyler og deres biologiske betydning
cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer og enzymer
organsystemers opbygning og funktion

Geografi
naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden.

Kemi
grundstoffernes periodesystem
kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
organiske og uorganiske molekylers og ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
kemiske reaktioner, herunder simple redox- og syre-basereaktioner.

Fordybelsestid: 1 time
Fordybelsestiden er givet til at gøre log-bogen fra ugens løb færdig.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 6 Evolution

Forløbets fokus var evolution og evolutionsmekanismer, herunder naturlig selektion, genmutationer, variation og tilpasning. Forløbet blev indledt med en gennemgang af Lamarck, Cuvier og Darwins livshistorier. Der blev arbejdet med Darwins finker, coevolution, camouflage, mimicry og menneskets evolution. Endvidere omhandlede en del af forløbet DNA, proteinsyntesen, proteiner og enzymer. Eleverne arbejdede desu-den selvstændigt med et individuelt projekt inden for evolution.

Faglige mål
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensynta-gen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og doku-mentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle bereg-ninger, beskrivelser og analyser
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af fag-lig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhæn-gende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
Cellebiologi: liv og livets opståen
Makromolekyler: opbygning og funktion af nucleinsyrer, proteiner og enzymer
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation
Evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion

Fordybelsestid: 15 timer
Fordybelsestiden er tildelt med 1 time pr. dobbeltmodul. Tiden er afsat til udarbejdelse af elevernes individuelle hovedfagshæfte. Hæftet skal rumme en gennemgang af de behandlede emner samt en kunstnerisk bearbejdelse i form af tegninger, collager m.m. som eleven selv bestemmer.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Evolutionshæfte 09-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25,25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Global opvarmning

Dette forløb omhandler global opvarmning og klimaforandringer. Vi arbejdede med atmosfæren og drivhusgasser, herunder CO2 og CH4, samt carbonkredsløbet og havets funktion som dræn for CO2. Endelig har vi arbejdet med klimaforandringernes på virkning af havmiljøet og marine organismer. Vi har set på iltsvind og forsuring af havet og konsekvenserne ved stigende havvandstand.
De fællesfaglige temaer er naturvidenskab i elevernes hverdag, miljø og bæredygtighed.

Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
Indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informatio-ner fra forskellige typer af kilder
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammen-hæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
Undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes

Kernestof:
Biologi
Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet

Kemi
Organiske og uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 8 Økosystemer I

Forløbets første del (efterår) havde fokus på økosystemer, vækst og energistrømme, fødekæder og fødenet. I forløbets anden del (forår), blev der desuden arbejdet med planter og naturovervågning/naturgenopretning og udarbejdet en vegetationsanalyse.

Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelser og analyser
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammen-hængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof
Biokemiske processer: fotosyntese og respiration
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, stofkredsløb og biodiversitet

Fordybelsestid: 3 timer
Fordybelsestiden er givet til udarbejdelse af rapport om vegetationsanalyse
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ud & Se i naturen 11-09-2024
Omfang Estimeret: 10,50 moduler
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive - Rapport om vegetationsanalyse
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 9 Enzymer og gæring

I dette forløb arbejdede vi med enzymer, deres opbygning og funktion. Herunder kiggede vi på fordøjelsesprocesserne, spytamylase og insulin samt gæringsprocesser og de enzymatiske processer i forbindelse med bagning, gær og gluten.

Faglige mål
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder

Kernestof
Biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 10 Respiration, muskler og kredsløb

Forløbets fokus var respiration, musklernes opbygning og funktion, energiforsyning samt kredsløb.

Faglige mål
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof
Biokemiske processer: respiration og gæring
Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer - andre udvalgte organsystemer

Øvelser
Mikroskopi af muskelceller
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,50 moduler
Dækker over: 14,25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Nervesystemet

Forløbet omhandlede nervesystemet, herunder centralnervesystemet samt det perifere nervesystem, det sympatiske og det parasympatiske nervesystem. Der blev arbejdet med nervecellernes opbygning og funktion samt nervesignalet, herunder membranpotentiale og aktionspotentiale. Endelig omhandlede forløbet vores sanser med særlig fokus på synssansen.

Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensynta-gen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhæn-gende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer - nervesystemet
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 12 Virus og immunforsvar

Forløbet omhandlede immunforsvaret, herunder det uspecifikke og det specifikke for-svar, samt antistoffer og antigener. Der blev desuden arbejdet med virus med særlig fokus på coronavirus.

Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelser og analyser
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof:
Virus: opbygning og formering
Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer - andre udvalgte organsystemer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 13 Hormonsystemet

Forløbet omhandlede hormonsystemet og blev indledt med en gennemgang af hormonernes historie. Der blev arbejdet med kroppens kirtler, feedback-mekanismer samt fedtopløselige og vandopløselige hormoner. Endvidere omhandlede en del af forløbet hormonforstyrrende stoffer og deres betydning for sundhed og fertilitet.

Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhæn-gende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof:
Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer - andre udvalgte organsystemer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 14 Genmodifikation

Forløbet omhandlede genteknologi og dennes anvendelse i forbindelse med syg-domsbehandling, herunder genmodifikation og genterapi. Forløbet kom bl.a. ind på CRISPR, ægsortering og designerbørn.

Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammen-hængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med bio-logisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof:
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper og genteknologi


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,50 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 15 Vand og stofkredsløb (NF)

Forløbet omhandlede vand som ressource, og der blev arbejdet med nedbør, vandets kredsløb og grundvandsdannelse. Derudover arbejdede vi med rensning af grundvand og spildevand, vands hårdhed samt bakterier og pesticider i drikkevandet, og vi kom ind på kræftfremkaldende og hormonforstyrrende stoffer og nyrerne og osmose. Vi så på fosfor- og kvælstofkredsløbet, samt vand kemisk set, herunder polaritet og elektronega-tivitet. Endelig arbejdede vi med bindingstyper (ionforbindelser og kovalente forbindel-ser), fældningsreaktioner og stofmængdeberegninger.
De fællesfaglige temaer er naturvidenskab i elevernes hverdag, miljø og bæredygtighed samt ressourceudnyttelse, produktion og teknologi.

Forløbet var en del af et fællesfaglig forløb mellem geografi, biologi og kemi

Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammen-hæng og forstå globale processers lokale konsekvenser

Kernestof:
Biologi
Cellers opbygning, celleorganellers funktion, cellulære processer og enzymer
Genetik og DNA´s rolle
Organsystemers opbygning og funktion
Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet

Geografi
Natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
Naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
Vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer

Kemi
Grundstoffernes periodesystem
Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
Organiske og uorganiske molekylers og ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
Kemiske reaktioner, herunder fældningsreaktioner

Fordybelsestid: 3 timer (biologi)
Fordybelsestiden er givet til udarbejdelse af aflevering om nyrernes funktion og osmose, herunder forsøget osmose i kartofler.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 16 Økosystemer II

Forløbet havde fokus på økosystemer, vækst og energistrømme, fødekæder og fødenet. Der blev desuden arbejdet med planter og naturovervågning/naturgenopretning og udarbejdet en vegetationsanalyse.

Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelser og analyser
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammen-hængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof
Biokemiske processer: fotosyntese og respiration
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, stofkredsløb og biodiversitet

Fordybelsestid: 3 timer
Fordybelsestiden er givet til udarbejdelse af rapport om vegetationsanalyse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vegetationsanalyse 11-05-2025
Omfang Estimeret: 10,50 moduler
Dækker over: 24,25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive - Rapport om vegetationsanalyse
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 17 Evolution

Forløbets fokus var evolution og evolutionsmekanismer, herunder naturlig selektion, genmutationer, variation og tilpasning. Forløbet blev indledt med en gennemgang af Lamarck, Cuvier og Darwins livshistorier. Der blev arbejdet med Darwins finker, coevolution, camouflage, mimicry og menneskets evolution. Endvidere omhandlede en del af forløbet DNA, proteinsyntesen, proteiner og enzymer. Eleverne arbejdede desu-den selvstændigt med et individuelt projekt inden for evolution.

Faglige mål
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensynta-gen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og doku-mentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle bereg-ninger, beskrivelser og analyser
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af fag-lig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhæn-gende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
Cellebiologi: liv og livets opståen
Makromolekyler: opbygning og funktion af nucleinsyrer, proteiner og enzymer
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation
Evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion

Fordybelsestid: 15 timer
Fordybelsestiden er tildelt med 1 time pr. dobbeltmodul. Tiden er afsat til udarbejdelse af elevernes individuelle hovedfagshæfte. Hæftet skal rumme en gennemgang af de behandlede emner samt en kunstnerisk bearbejdelse i form af tegninger, collager m.m. som eleven selv bestemmer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Evolutionsforedrag 06-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2,25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde