Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Rudolf Steiner Skolen Odense
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Biologi (Biologi 1. HF, Biologi 2. HF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi
Forløbet omhandlede cellebiologi og indledtes med en introduktion til mikrobiologiens pionerer. Der blev arbejdet med prokaryote og eukaryote celler (herunder forskellen på plante- og dyreceller). Det teoretiske arbejde blev suppleret med mikroskopiøvelser samt projektarbejde omhandlende modellering af en tredimensionel celle samt præsentation af arbejdet i en lille film.
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelser og analyser
Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof
Cellebiologi: liv og livets opståen, opbygning af pro- og eukaryote celler
Evolution: udvikling af resistens
Øvelser
Mikroskopi af vandprøver
Mikroskopi af plante- og dyreceller
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,75 moduler
Dækker over:
8,75 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling - Videofremlæggelse af cellemodel i grupper
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet - Fremstilling af model af celle
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Embryologi
Forløbet omhandlede mandens og kvindens hormonelle cyklusser, celledeling og køns-celledannelse, herunder mitose og meiose, samleje, befrugtning og prævention samt graviditet og fosterudvikling. Der blev desuden arbejdet med fosterdiagnostik og fertilitets-behandling samt et projektarbejde med etiske dilemmaer inden for disse.
Desuden seksualundervisning, kønssygdomme og prævention.
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensynta-gen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhæn-gende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
Genetik og molekylærbiologi: mutation, celledelinger
Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer - udvalgte organsystemer
Fordybelsestid: 20 timer fælles med forløbet om genetik
Fordybelsestiden er givet til elevernes individuelle udarbejdelse af periodehæfte, hvor de både skriftligt og kunstnerisk behandler de gennemgåede emner.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,25 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Genetik
Forløbet omhandlede genetik, herunder klassisk genetik og Mendels arvelighedsfor-søg. Der blev arbejdet med nedarvningsprincipperne, celledeling, arvelige sygdomme og mutationer.
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskri-velse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hen-syntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammen-hængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, mutation og celledelinger
Fordybelsestid: 20 timer fælles med forløbet om embryologi
Fordybelsestiden er givet til elevernes individuelle udarbejdelse af periodehæfte, hvor de både skriftligt og kunstnerisk behandler de gennemgåede emner.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,25 moduler
Dækker over:
12,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Mikroskopiske sygdomsbringere
Forløbet var en forlængelse af forløbet med cellebiologi. Eleverne arbejdede individuelt eller i mindre grupper med mikroskopiske sygdomsbringere (bakterier, virus, parasitter), herunder også udvikling af resistens.
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhæ-gende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
Virus: opbygning og formering
Evolution: udvikling af resistens
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,75 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
NF-uge: Festkultur
Temaet for NF-ugen er sundhed, og overskriften for ugen er "Festkultur". Vi skal se nærmere på danskernes livsvilkår og sundhedsprofil samt drikkekultur. Vi skal undersøge hvad alkohol er for et stof rent kemisk og kigge på, hvordan rygning og alkohol påvirker vores krop og nervesystem.
Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og kemi
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
Indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskellige typer af kilder
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional sammenhæng
Undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes
Kernestof:
Biologi
biologiske makromolekyler og deres biologiske betydning
cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer og enzymer
organsystemers opbygning og funktion
Geografi
naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden.
Kemi
grundstoffernes periodesystem
kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
organiske og uorganiske molekylers og ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
kemiske reaktioner, herunder simple redox- og syre-basereaktioner.
Fordybelsestid: 1 time
Fordybelsestiden er givet til at gøre log-bogen fra ugens løb færdig.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Evolution
Forløbets fokus var evolution og evolutionsmekanismer, herunder naturlig selektion, genmutationer, variation og tilpasning. Forløbet blev indledt med en gennemgang af Lamarck, Cuvier og Darwins livshistorier. Der blev arbejdet med Darwins finker, coevolution, camouflage, mimicry og menneskets evolution. Endvidere omhandlede en del af forløbet DNA, proteinsyntesen, proteiner og enzymer. Eleverne arbejdede desu-den selvstændigt med et individuelt projekt inden for evolution.
Faglige mål
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensynta-gen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og doku-mentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle bereg-ninger, beskrivelser og analyser
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af fag-lig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhæn-gende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
Cellebiologi: liv og livets opståen
Makromolekyler: opbygning og funktion af nucleinsyrer, proteiner og enzymer
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation
Evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
Fordybelsestid: 15 timer
Fordybelsestiden er tildelt med 1 time pr. dobbeltmodul. Tiden er afsat til udarbejdelse af elevernes individuelle hovedfagshæfte. Hæftet skal rumme en gennemgang af de behandlede emner samt en kunstnerisk bearbejdelse i form af tegninger, collager m.m. som eleven selv bestemmer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Evolutionshæfte
|
09-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Global opvarmning
Dette forløb omhandler global opvarmning og klimaforandringer. Vi arbejdede med atmosfæren og drivhusgasser, herunder CO2 og CH4, samt carbonkredsløbet og havets funktion som dræn for CO2. Endelig har vi arbejdet med klimaforandringernes på virkning af havmiljøet og marine organismer. Vi har set på iltsvind og forsuring af havet og konsekvenserne ved stigende havvandstand.
De fællesfaglige temaer er naturvidenskab i elevernes hverdag, miljø og bæredygtighed.
Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
Indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informatio-ner fra forskellige typer af kilder
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammen-hæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
Undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes
Kernestof:
Biologi
Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet
Kemi
Organiske og uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Økosystemer I
Forløbets første del (efterår) havde fokus på økosystemer, vækst og energistrømme, fødekæder og fødenet. I forløbets anden del (forår), blev der desuden arbejdet med planter og naturovervågning/naturgenopretning og udarbejdet en vegetationsanalyse.
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelser og analyser
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammen-hængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof
Biokemiske processer: fotosyntese og respiration
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, stofkredsløb og biodiversitet
Fordybelsestid: 3 timer
Fordybelsestiden er givet til udarbejdelse af rapport om vegetationsanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ud & Se i naturen
|
11-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,50 moduler
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive - Rapport om vegetationsanalyse
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Enzymer og gæring
I dette forløb arbejdede vi med enzymer, deres opbygning og funktion. Herunder kiggede vi på fordøjelsesprocesserne, spytamylase og insulin samt gæringsprocesser og de enzymatiske processer i forbindelse med bagning, gær og gluten.
Faglige mål
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Kernestof
Biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
10
|
Respiration, muskler og kredsløb
Forløbets fokus var respiration, musklernes opbygning og funktion, energiforsyning samt kredsløb.
Faglige mål
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof
Biokemiske processer: respiration og gæring
Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer - andre udvalgte organsystemer
Øvelser
Mikroskopi af muskelceller
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,50 moduler
Dækker over:
14,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Nervesystemet
Forløbet omhandlede nervesystemet, herunder centralnervesystemet samt det perifere nervesystem, det sympatiske og det parasympatiske nervesystem. Der blev arbejdet med nervecellernes opbygning og funktion samt nervesignalet, herunder membranpotentiale og aktionspotentiale. Endelig omhandlede forløbet vores sanser med særlig fokus på synssansen.
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensynta-gen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhæn-gende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer - nervesystemet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Virus og immunforsvar
Forløbet omhandlede immunforsvaret, herunder det uspecifikke og det specifikke for-svar, samt antistoffer og antigener. Der blev desuden arbejdet med virus med særlig fokus på coronavirus.
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelser og analyser
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
Virus: opbygning og formering
Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer - andre udvalgte organsystemer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
13
|
Hormonsystemet
Forløbet omhandlede hormonsystemet og blev indledt med en gennemgang af hormonernes historie. Der blev arbejdet med kroppens kirtler, feedback-mekanismer samt fedtopløselige og vandopløselige hormoner. Endvidere omhandlede en del af forløbet hormonforstyrrende stoffer og deres betydning for sundhed og fertilitet.
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhæn-gende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer - andre udvalgte organsystemer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
14
|
Genmodifikation
Forløbet omhandlede genteknologi og dennes anvendelse i forbindelse med syg-domsbehandling, herunder genmodifikation og genterapi. Forløbet kom bl.a. ind på CRISPR, ægsortering og designerbørn.
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammen-hængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med bio-logisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper og genteknologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,50 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
15
|
Vand og stofkredsløb (NF)
Forløbet omhandlede vand som ressource, og der blev arbejdet med nedbør, vandets kredsløb og grundvandsdannelse. Derudover arbejdede vi med rensning af grundvand og spildevand, vands hårdhed samt bakterier og pesticider i drikkevandet, og vi kom ind på kræftfremkaldende og hormonforstyrrende stoffer og nyrerne og osmose. Vi så på fosfor- og kvælstofkredsløbet, samt vand kemisk set, herunder polaritet og elektronega-tivitet. Endelig arbejdede vi med bindingstyper (ionforbindelser og kovalente forbindel-ser), fældningsreaktioner og stofmængdeberegninger.
De fællesfaglige temaer er naturvidenskab i elevernes hverdag, miljø og bæredygtighed samt ressourceudnyttelse, produktion og teknologi.
Forløbet var en del af et fællesfaglig forløb mellem geografi, biologi og kemi
Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammen-hæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
Kernestof:
Biologi
Cellers opbygning, celleorganellers funktion, cellulære processer og enzymer
Genetik og DNA´s rolle
Organsystemers opbygning og funktion
Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet
Geografi
Natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
Naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
Vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer
Kemi
Grundstoffernes periodesystem
Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
Organiske og uorganiske molekylers og ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
Kemiske reaktioner, herunder fældningsreaktioner
Fordybelsestid: 3 timer (biologi)
Fordybelsestiden er givet til udarbejdelse af aflevering om nyrernes funktion og osmose, herunder forsøget osmose i kartofler.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
16
|
Økosystemer II
Forløbet havde fokus på økosystemer, vækst og energistrømme, fødekæder og fødenet. Der blev desuden arbejdet med planter og naturovervågning/naturgenopretning og udarbejdet en vegetationsanalyse.
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelser og analyser
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammen-hængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof
Biokemiske processer: fotosyntese og respiration
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, stofkredsløb og biodiversitet
Fordybelsestid: 3 timer
Fordybelsestiden er givet til udarbejdelse af rapport om vegetationsanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vegetationsanalyse
|
11-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,50 moduler
Dækker over:
24,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive - Rapport om vegetationsanalyse
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
17
|
Evolution
Forløbets fokus var evolution og evolutionsmekanismer, herunder naturlig selektion, genmutationer, variation og tilpasning. Forløbet blev indledt med en gennemgang af Lamarck, Cuvier og Darwins livshistorier. Der blev arbejdet med Darwins finker, coevolution, camouflage, mimicry og menneskets evolution. Endvidere omhandlede en del af forløbet DNA, proteinsyntesen, proteiner og enzymer. Eleverne arbejdede desu-den selvstændigt med et individuelt projekt inden for evolution.
Faglige mål
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensynta-gen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og doku-mentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle bereg-ninger, beskrivelser og analyser
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af fag-lig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhæn-gende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
Cellebiologi: liv og livets opståen
Makromolekyler: opbygning og funktion af nucleinsyrer, proteiner og enzymer
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation
Evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
Fordybelsestid: 15 timer
Fordybelsestiden er tildelt med 1 time pr. dobbeltmodul. Tiden er afsat til udarbejdelse af elevernes individuelle hovedfagshæfte. Hæftet skal rumme en gennemgang af de behandlede emner samt en kunstnerisk bearbejdelse i form af tegninger, collager m.m. som eleven selv bestemmer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Evolutionsforedrag
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/501/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61413481580",
"T": "/lectio/501/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61413481580",
"H": "/lectio/501/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61413481580"
}