Holdet 2023 Historie A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Rudolf Steiner Skolen Odense
Fag og niveau Historie A
Lærer(e)
Hold 2023 Historie A (Historie 1 HF, Historie 2 HF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#2 Danmark fra vikingetid til enevælde
Titel 2 Forløb#1 Globalisering
Titel 3 Forløb#3 Mennesket, jorden og industrialiseringen
Titel 4 #4 Fjender og frænder - Ideologiernes kamp
Titel 5 Forløb#5 Romerriget
Titel 6 Forløb#6 Film og historie
Titel 7 Forløb#6 Verdenshistorisk overblik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#2 Danmark fra vikingetid til enevælde

Et forløb med fokus på Danmarkshistorien - styreformer, livsvilkår, og historiefaglige arbejdsformer

Hvordan har livet i Danmark ændret sig fra vikingetid til enevælde?
Hvordan har forskellige styreformer udviklet sig og hvilken indvirkning har dette haft på befolkningens liv og identitet?


Faglige mål:

anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra faget til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og andre lande

formulere, forklare, undersøge og diskutere faglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagets kernestof

forklare på hvilken måde faget kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger

redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng

reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier

anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen


Kernestof:

dansk historie og identitet
styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
historiefaglige metoder
historiebrug


Arbejdsformer

Der indgår individuelt arbejde, gruppearbejde, diskussion og fremlæggelse i plenum i klasselokalet samt på rundtur i byen. Læreroplæg.
Læsning og analyse af skriftlige fremstillinger, kilder, billeder graf- og korttolkning, genstandsanalyse i forbindelse med museumsbesøg
Skriftlig opgave
målrettet informationssøgning, herunder finde, udvælge og anvende relevant information fra internettet
træning i kritisk anvendelse af internettets ressourcer
bearbejdning og formidling af faglig viden



Materiale

Vikingetogter
- https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=79
- https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/vikingetiden-ca-800-1050

Trosskifte
- https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=78
- https://danmarkshistorien.dk/perioder/vikingetiden-ca-800-1050/religionsskiftet/
- Birgitte Wåhlin: Religionsskifte i Norden – positioner i den norske debat - uddrag

Landsbyer og byer
- https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=76
-https://danmarkshistorien.dk/perioder/vikingetiden-ca-800-1050/geografisk-beliggenhed-norden-og-sydgraensen/

Kongemagt
- https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?L=0
- https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=77
- https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/vikingetiden-ca-800-1050

Kilder til vikingetiden
- Ibn Fadlan om vikingernes (ar-rus´) skikke ca. 922
- John af Wallingfords Krønike
begge med kildeintroduktioner

“Historiske forandringer” https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=292#c429(2 sider)


‘Middelalder - hvad er det?’ i Sanne Stemann Knudsen og Kim Beck Danielsen, Middelalderen, historie, religion, litteratur og kunst, Systime, 2011, s. 9

‘Frankerriget’, i Peter Frederiksen, Vores verdenshistorie 1, Columbus, 2019, s. 123

‘Indledning og periodisering’, i Peter Frederiksen, Vores Danmarkshistorie, Columbus 2021, s. 50-52

‘Den katolske kirke’, Poul Steiner Jensen, Knud Ryg Olsen, Olaf Søndberg, Peter Frederiksen, Grundbog til Danmarkshistorien, Systime, 2006-2022, 3. udgave, 1. oplag, s, 53-55

URL:https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-tidlig-middelalder_145567, 9.10.2023, minut 0-16.27 min

‘Feudalisme’, Mogens Carstensen og Jørgen Olsen, Middelalderliv, Gyldendal, s 11 (¼ side)

‘Den augustinske tankegang’, Mogens Carstensen og Jørgen Olsen, Middelalderliv, Gyldendal, s. 21

‘Vasalforhold’ (med kilde), i Peter Frederiksen, Vores verdenshistorie 1, Columbus, 2019, s. 125-126


‘Den historiefaglige redegørelse, i Kasper Thomsen, Historiefaglig arbejdsbog, Systime 2018, s. 155-156

‘Adel, riddere og borge’ i Sanne Stemann Knudsen og Kim Beck Danielsen, Middelalderen, historie, religion, litteratur og kunst, Systime, 2011, s. 40-42

‘Det tredelte samfund og sikkerhed i middelalderen’, i Peter Frederiksen, Vores verdenshistorie 1, Columbus, 2019, s. 127-128

Film: (90 min)
Helgeland, Brian (2002), A Knight’s Tale, Black & Blu Entertainment, Columbia Pictures, Escape Artists, Finestkind

‘Høj og senmiddelalderen’ i Peter Frederiksen, Vores verdenshistorie 1, Columbus, 2019, s. 129-134

URL: https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/middelalder-1000-1536/tro-og-folketro/  (Downloadet 24.10.2023)
https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/middelalder-1000-1536/kalkmalerier/ (downloadet 24.10.2023)

URL: https://kalkmalerier.dk/


Podcast, Vores Danmarkshistorie afsnittet om  “Middelalderens forestillingsverden” - 0-16 min URL: https://www.buzzsprout.com/1993211, 23.10.2023

Frihed, magt og handel fra Sanne Stemann Knudsen og Kim Beck Danielsen, Middelalderen, historie, religion, litteratur og kunst, Systime, 2011, s. 55-57

Byer og handel fra Poul Steiner Jensen, Knud Ryg Olsen, Olaf Søndberg, Peter Frederiksen, Grundbog til Danmarkshistorien, Systime, 2006-2022, 3. udgave, 1. oplag, s. 64-65

‘Genstandsanalyse’ i Kasper Thomsen, Historiefaglig arbejdsbog, 2018

‘Den mørke og den lyse middelalder’ i Peter Frederiksen, Vores Danmarkshistorie, Columbus 2021, s. 58-59

‘Michael Nordbergs dynamiske middelalder’ i Sanne Stemann Knudsen og Kim Beck Danielsen, Middelalderen, historie, religion, litteratur og kunst, Systime, 2011, s. 158

‘Dick Harrison og middelalderens mørke’ i Sanne Stemann Knudsen og Kim Beck Danielsen, Middelalderen, historie, religion, litteratur og kunst, Systime, 2011, s. 159

‘Jacques Le Goff om den mørke og lyse middelalder’ i Sanne Stemann Knudsen og Kim Beck Danielsen, Middelalderen, historie, religion, litteratur og kunst, Systime, 2011, s. 160

'At skrive en diskussion og vurdering' fra 'At skrive historie', Columbus, 2017 af Heidi Funder, Lars Henriksen og Lasse Taagaard Jensen, s. 68-69

‘Mentalitetshistorie’ URL: https://historiskmetode.weebly.com/mentalitetshistorie.html (downloaded 30.10.2023)

Peter Frederiksen, Vores Danmarkshistorie, Columbus 2021, s. 81-105 (25 sider)

Engberg, Jens, “Statskuppet 1660” (uddrag) i Harry Haue, Fra stamme til folk, Gyldendal 2000, s. 213-214 (2 sider)

“Enevældens samfund” i Grundbog til Danmarkshistorien, Systime (2 sider) https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=125

“Enevældens indførelse” i Grundbog til Danmarkshistorien, Systime (1 side) https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=124

“De jyske rigsråders opsigelsesbrev, 20. januar 1523” Carsten Elkjær Knudsen, Kampen om Danmark, 1984, s. 58-59, i Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie, URL: https://danmark.systime.dk/?id=386, 9.11.2023

I alt
60 lektioner
100,85 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hovedfagshæfte Middelalder 03-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 62,25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#1 Globalisering

Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Mennesket, jorden og industrialiseringen

Hvordan har menneskets samspil med jorden påvirket den historiske  udvikling fra den første landbrugsrevolution, over antikkens Grækenland og Romerrige frem til industrialiseringen?
Hvilke konsekvenser har industrialiseringen og menneskets forhold til jorden gennem tiden haft for vores identitet i dag?

Et forløb hvor vi undersøger hvordan mennesket og jordens indbyrdes forhold har været med til at forme verdenshistorien - fra den første agerbrugsrevolution til den industrielle revolution, med perspektivering til nutiden.  

Der sættes et særligt fokus på industrialiseringen som historisk periode, dens opståen, periodisering , udvikling og konsekvenser for samfund og mennesker i Danmark og verden.

Historieopgaven skrives på baggrund af dette forløb.
Der kan vælges mellem to forskellige problemformuleringer, den ene med fokus på industrialiseringen i Storbritannien, den anden med fokus på industrialiseringen i Danmark.

Faglige mål
anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra faget til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande


forklare, undersøge og diskutere enkeltfaglig problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagets kernestof


diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier


anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen


undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.


formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi


argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog

Kernestof
dansk historie og identitet


nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper


natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv


historiefaglige metoder



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Historieopgave 2024 14-06-2024
Omfang Estimeret: 33,00 moduler
Dækker over: 40,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 #4 Fjender og frænder - Ideologiernes kamp

Et forløb med fokus på samspil og modspil mellem ideologier og styreformer samt konsekvenserne heraf for mennesker i det 20 århundrede.
Særligt fokus lægges på Holocaust i det 20. århundrede.
Forløbet afrundes med den kolde krig.


Faglige mål:

- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra faget til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i andre lande

- formulere, forklare, undersøge og diskutere faglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof

- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier

- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art

- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.

- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi

- argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog

-reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur



Kernestof

- nedslag i verdens og Europas historie, herunder forskellige årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug

Arbejdsformer
Der indgår individuelt arbejde, gruppearbejde, diskussion og fremlæggelse i plenum samt læreroplæg.
Læsning og analyse af skriftlige fremstillinger, kilder, billeder, dokumentar

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Romerriget

Dette forløb undersøger Romerrigets historie fra oprettelse til den turbulente overgang fra republik til kejserdømme, dets politiske struktur, sociale klassefordeling, samt myter.

Forløbet portrætterer Roms kejsere og deres respektive regeringsperioders særpræg og historiske indflydelse. I rigets tusinde år nåede den romerske hær at underlægge sig folk og land fra Lilleasien til England. Fjernt fra Rom oplevede befolkningerne streng kontrol fra deres fremmede herrer, men også lange perioder med fred og stabilitet – Pax Romana.

Fra puslespillet af provinser fik Rom finansieret storslået kunst, arkitektur og markeder, der handlede med alverdens ting og mennesker. Men intet varer evigt, og det enorme rige blev efterhånden reduceret, delt og opløst. Romerriget er dog ikke helt væk. Foruden de mange skriftlige kilder kan vejene til den romerske civilisation bl.a. spores i antikkens skulpturer, badehuse, veje, cirkusarenaer, villaer og vægmalerier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer