Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Rudolf Steiner Skolen Odense
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Kemi (Kemi 1 HF, Kemi 2 HF - 1, Kemi 2 HF - 2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Atomteori og det periodiske system
Forløbet tager afsæt i en kort gennemgang af kemiens historie, hvorefter der arbejdes med atomernes opbygning, grundstofferne og deres placering i det periodiske system samt isotoper.
Der vil desuden blive arbejdet med reaktionsskemaer og afstemning af disse.
Laboratoriesikkerhed og mærkning af kemikalier bliver gennemgået som indledning til de efterfølgende forløb.
Faglige mål:
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagets begreber og repræsentationer
Kernestof:
Grundstoffernes periodesystem
Kemiske reaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Ioner og ionforbindelser
Forløbets fokus var ionforbindelser og ionbindinger. Der blev arbejdet med salte og ionforbindelsers opløselighed, tilstandsformer og fældningsreaktioner samt en-do- og exoterme reaktioner.
Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagets begreber og repræsentationer
Kernestof:
Kemiske bindingstyper og tilstandsformer
Ionforbindelsernes opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
Kemiske reaktioner
Fordybelsestid: 4 timer
Fordybelsestiden er givet til udarbejdelse af rapport om fældningsreaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,50 moduler
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Kovalente bindinger
Forløbets omdrejningspunkt var kovalente bindinger. Herunder blev der arbejdet med molekylers opbygning og kemiske egenskaber, elektronegativitet, polaritet og hydrofile og hydrofobe grupper.
Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved an-vendelse af viden, modeller og metoder fra kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ ka-rakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem et empiribaserede arbejde og viden, model-ler og metoder fra faget
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Kernestof:
Kemiske bindingstyper og tilstandsformer
Organiske og uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
Kemiske reaktioner
Fordybelsestid: 2 timer
Fordybelsestiden er givet til færdiggørelse af rapport om ionbindinger og kovalente bindinger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,50 moduler
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
NF-uge: Festkultur
Temaet for NF-ugen er sundhed, og overskriften for ugen er "Festkultur". Vi skal se nærmere på danskernes livsvilkår og sundhedsprofil samt drikkekultur. Vi skal undersøge hvad alkohol er for et stof rent kemisk og kigge på, hvordan rygning og alkohol påvirker vores krop og nervesystem.
Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og kemi
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
Indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskellige typer af kilder
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional sammenhæng
Undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes
Kernestof:
Biologi
biologiske makromolekyler og deres biologiske betydning
cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer og enzymer
organsystemers opbygning og funktion
Geografi
naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden.
Kemi
grundstoffernes periodesystem
kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
organiske og uorganiske molekylers og ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
kemiske reaktioner, herunder simple redox- og syre-basereaktioner.
Fordybelsestid: 1 time
Fordybelsestiden er givet til at gøre log-bogen fra ugens løb færdig.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Syrer og baser
Undervisningsforløbet omhandlede syre-basereaktioner, herunder defintionen af en syre og en base, korresponderende syre-basepar, pH-begrebet og syre-basetitrering.
Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra faget
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Kernestof:
Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekon-centration
Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
Kemiske reaktioner, herunder simple syre-basereaktioner
Fordybelsestid: 2 timer
Fordybelsestiden er givet til at færdiggøre kemijournalen for 1. HF
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,50 moduler
Dækker over:
4,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Syrer og baser 2
Undervisningsforløbet omhandlede syre-basereaktioner, herunder defintionen af en syre og en base, korresponderende syre-basepar, pH-begrebet og syre-basetitrering
Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ ka-rakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, mo-deller og metoder fra faget
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Kernestof:
Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekon-centration
Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
Kemiske reaktioner, herunder simple syre-basereaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Oxidation og reduktion
Med udgangspunkt i spændingsrækken og elektrolyse blev der arbejdet med oxidation og reduktion og simple redoxreaktioner. Eleverne arbejdede desuden med en opgave om brintsamfundet i grupper.
Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ ka-rakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet
Indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige typer af kiler
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
Undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
Kernestof:
Grundstoffernes periodesystem
Kemiske reaktioner, herunder simple redoxreaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Global opvarmning
Dette forløb omhandler global opvarmning og klimaforandringer. Vi arbejdede med atmosfæren og drivhusgasser, herunder CO2 og CH4, samt carbonkredsløbet og havets funktion som dræn for CO2. Endelig har vi arbejdet med klimaforandringernes på virkning af havmiljøet og marine organismer. Vi har set på iltsvind og forsuring af havet og konsekvenserne ved stigende havvandstand.
De fællesfaglige temaer er naturvidenskab i elevernes hverdag, miljø og bæredygtighed.
Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
Indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informatio-ner fra forskellige typer af kilder
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammen-hæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
Undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes
Kernestof:
Biologi
Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet
Kemi
Organiske og uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Mængdeberegninger
Forløbet omhandlede stofmængde og kemiske mængdeberegninger. Der blev desuden arbejdet med homogene og heterogene blandinger og stofmængdekoncentration
Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet
Vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra faget
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagets begreber og repræsentationer
Kernestof:
Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
Kemiske reaktioner
Fordybelsestid: 4 timer
Fordybelsestiden er givet til udarbejdelse af rapport om ophedning af natron
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Natronrapport
|
04-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,50 moduler
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
NF vand
Forløbet omhandlede vand som ressource, og der blev arbejdet med nedbør, vandets kredsløb og grundvandsdannelse. Derudover arbejdede vi med rensning af grundvand og spildevand, vands hårdhed samt bakterier og pesticider i drikkevandet, og vi kom ind på kræftfremkaldende og hormonforstyrrende stoffer og nyrerne og osmose. Vi så på fosfor- og kvælstofkredsløbet, samt vand kemisk set, herunder polaritet og elektronega-tivitet. Endelig arbejdede vi med bindingstyper (ionforbindelser og kovalente forbindel-ser), fældningsreaktioner og stofmængdeberegninger.
De fællesfaglige temaer er naturvidenskab i elevernes hverdag, miljø og bæredygtighed samt ressourceudnyttelse, produktion og teknologi.
Forløbet var en del af et fællesfagligt forløb mellem biologi, kemi og geografi
Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammen-hæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
Kernestof:
Biologi
Cellers opbygning, celleorganellers funktion, cellulære processer og enzymer
Genetik og DNA´s rolle
Organsystemers opbygning og funktion
Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet
Geografi
Natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
Naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
Vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer
Kemi
Grundstoffernes periodesystem
Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncen-tration
Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
Organiske og uorganiske molekylers og ionforbindelsers opbygning, navngivning, egen-skaber og anvendelse
Kemiske reaktioner, herunder fældningsreaktioner
Fordybelsestid: 4 timer
Fordybelsestiden er givet til udarbejdelse af rapport om osmose og nyrerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
Organisk kemi
Forløbet omhandlede carbonatomets bindingsforhold, alkaner, alkener og alkyner samt cykliske og aromatiske forbindelser
Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder i kemi
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Kernestof:
Organiske molekylers ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,50 moduler
Dækker over:
13,75 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Syrer og baser 2
Undervisningsforløbet omhandlede syre-basereaktioner, herunder defintionen af en syre og en base, korresponderende syre-basepar, pH-begrebet og syre-basetitrering
Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ ka-rakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, mo-deller og metoder fra faget
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Kernestof:
Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekon-centration
Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
Kemiske reaktioner, herunder simple syre-basereaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
13
|
Oxidation og reduktion
Med udgangspunkt i spændingsrækken og elektrolyse blev der arbejdet med oxidation og reduktion og simple redoxreaktioner. Eleverne arbejdede desuden med en opgave om brintsamfundet i grupper.
Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ ka-rakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet
Indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige typer af kiler
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
Undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
Kernestof:
Grundstoffernes periodesystem
Kemiske reaktioner, herunder simple redoxreaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
14
|
Mængdeberegninger
Forløbet omhandlede stofmængde og kemiske mængdeberegninger. Der blev desuden arbejdet med homogene og heterogene blandinger og stofmængdekoncentration
Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet
Vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra faget
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagets begreber og repræsentationer
Kernestof:
Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
Kemiske reaktioner
Fordybelsestid: 4 timer
Fordybelsestiden er givet til udarbejdelse af rapport om ophedning af natron
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Screenshot af opgaver
|
07-03-2025
|
Titrering af eddike
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,50 moduler
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
15
|
NF vand
Forløbet omhandlede vand som ressource, og der blev arbejdet med nedbør, vandets kredsløb og grundvandsdannelse. Derudover arbejdede vi med rensning af grundvand og spildevand, vands hårdhed samt bakterier og pesticider i drikkevandet, og vi kom ind på kræftfremkaldende og hormonforstyrrende stoffer og nyrerne og osmose. Vi så på fosfor- og kvælstofkredsløbet, samt vand kemisk set, herunder polaritet og elektronega-tivitet. Endelig arbejdede vi med bindingstyper (ionforbindelser og kovalente forbindel-ser), fældningsreaktioner og stofmængdeberegninger.
De fællesfaglige temaer er naturvidenskab i elevernes hverdag, miljø og bæredygtighed samt ressourceudnyttelse, produktion og teknologi.
Forløbet var en del af et fællesfagligt forløb mellem biologi, kemi og geografi
Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammen-hæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
Kernestof:
Biologi
Cellers opbygning, celleorganellers funktion, cellulære processer og enzymer
Genetik og DNA´s rolle
Organsystemers opbygning og funktion
Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet
Geografi
Natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
Naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
Vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer
Kemi
Grundstoffernes periodesystem
Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncen-tration
Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
Organiske og uorganiske molekylers og ionforbindelsers opbygning, navngivning, egen-skaber og anvendelse
Kemiske reaktioner, herunder fældningsreaktioner
Fordybelsestid: 4 timer
Fordybelsestiden er givet til udarbejdelse af rapport om osmose og nyrerne.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
16
|
Organisk kemi
Forløbet omhandlede carbonatomets bindingsforhold, alkaner, alkener og alkyner samt cykliske og aromatiske forbindelser
Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder i kemi
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Kernestof:
Organiske molekylers ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,50 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/501/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61511806147",
"T": "/lectio/501/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61511806147",
"H": "/lectio/501/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61511806147"
}