Holdet 2023 Kemi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Rudolf Steiner Skolen Odense
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e)
Hold 2023 Kemi (Kemi 1 HF, Kemi 2 HF - 1, Kemi 2 HF - 2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Atomteori og det periodiske system
Titel 2 Ioner og ionforbindelser
Titel 3 Kovalente bindinger
Titel 4 NF-uge: Festkultur
Titel 5 Syrer og baser
Titel 6 Syrer og baser 2
Titel 7 Oxidation og reduktion
Titel 8 Global opvarmning
Titel 9 Mængdeberegninger
Titel 10 NF vand
Titel 11 Organisk kemi
Titel 12 Syrer og baser 2
Titel 13 Oxidation og reduktion
Titel 14 Mængdeberegninger
Titel 15 NF vand
Titel 16 Organisk kemi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Atomteori og det periodiske system

Forløbet tager afsæt i en kort gennemgang af kemiens historie, hvorefter der arbejdes med atomernes opbygning, grundstofferne og deres placering i det periodiske system samt isotoper.
Der vil desuden blive arbejdet med reaktionsskemaer og afstemning af disse.
Laboratoriesikkerhed og mærkning af kemikalier bliver gennemgået som indledning til de efterfølgende forløb.

Faglige mål:
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagets begreber og repræsentationer

Kernestof:
Grundstoffernes periodesystem
Kemiske reaktioner


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Ioner og ionforbindelser

Forløbets fokus var ionforbindelser og ionbindinger. Der blev arbejdet med salte og ionforbindelsers opløselighed, tilstandsformer og fældningsreaktioner samt en-do- og exoterme reaktioner.

Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagets begreber og repræsentationer

Kernestof:
Kemiske bindingstyper og tilstandsformer
Ionforbindelsernes opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
Kemiske reaktioner

Fordybelsestid: 4 timer
Fordybelsestiden er givet til udarbejdelse af rapport om fældningsreaktioner
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,50 moduler
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Kovalente bindinger

Forløbets omdrejningspunkt var kovalente bindinger. Herunder blev der arbejdet med molekylers opbygning og kemiske egenskaber, elektronegativitet, polaritet og hydrofile og hydrofobe grupper.

Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved an-vendelse af viden, modeller og metoder fra kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ ka-rakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem et empiribaserede arbejde og viden, model-ler og metoder fra faget
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer

Kernestof:
Kemiske bindingstyper og tilstandsformer
Organiske og uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
Kemiske reaktioner

Fordybelsestid: 2 timer
Fordybelsestiden er givet til færdiggørelse af rapport om ionbindinger og kovalente bindinger.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,50 moduler
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 NF-uge: Festkultur

Temaet for NF-ugen er sundhed, og overskriften for ugen er "Festkultur". Vi skal se nærmere på danskernes livsvilkår og sundhedsprofil samt drikkekultur. Vi skal undersøge hvad alkohol er for et stof rent kemisk og kigge på, hvordan rygning og alkohol påvirker vores krop og nervesystem.

Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og kemi
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
Indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskellige typer af kilder
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional sammenhæng
Undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes

Kernestof:
Biologi
biologiske makromolekyler og deres biologiske betydning
cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer og enzymer
organsystemers opbygning og funktion

Geografi
naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden.

Kemi
grundstoffernes periodesystem
kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
organiske og uorganiske molekylers og ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
kemiske reaktioner, herunder simple redox- og syre-basereaktioner.

Fordybelsestid: 1 time
Fordybelsestiden er givet til at gøre log-bogen fra ugens løb færdig.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 5 Syrer og baser

Undervisningsforløbet omhandlede syre-basereaktioner, herunder defintionen af en syre og en base, korresponderende syre-basepar, pH-begrebet og syre-basetitrering.

Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra faget
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer

Kernestof:
Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekon-centration
Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
Kemiske reaktioner, herunder simple syre-basereaktioner

Fordybelsestid: 2 timer
Fordybelsestiden er givet til at færdiggøre kemijournalen for 1. HF
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,50 moduler
Dækker over: 4,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 Syrer og baser 2

Undervisningsforløbet omhandlede syre-basereaktioner, herunder defintionen af en syre og en base, korresponderende syre-basepar, pH-begrebet og syre-basetitrering

Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ ka-rakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, mo-deller og metoder fra faget
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer

Kernestof:
Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekon-centration
Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
Kemiske reaktioner, herunder simple syre-basereaktioner
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 7 Oxidation og reduktion

Med udgangspunkt i spændingsrækken og elektrolyse blev der arbejdet med oxidation og reduktion og simple redoxreaktioner. Eleverne arbejdede desuden med en opgave om brintsamfundet i grupper.

Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ ka-rakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet
Indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige typer af kiler
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
Undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes

Kernestof:
Grundstoffernes periodesystem
Kemiske reaktioner, herunder simple redoxreaktioner

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 8 Global opvarmning

Dette forløb omhandler global opvarmning og klimaforandringer. Vi arbejdede med atmosfæren og drivhusgasser, herunder CO2 og CH4, samt carbonkredsløbet og havets funktion som dræn for CO2. Endelig har vi arbejdet med klimaforandringernes på virkning af havmiljøet og marine organismer. Vi har set på iltsvind og forsuring af havet og konsekvenserne ved stigende havvandstand.
De fællesfaglige temaer er naturvidenskab i elevernes hverdag, miljø og bæredygtighed.

Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
Indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informatio-ner fra forskellige typer af kilder
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammen-hæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
Undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes

Kernestof:
Biologi
Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet

Kemi
Organiske og uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 9 Mængdeberegninger

Forløbet omhandlede stofmængde og kemiske mængdeberegninger. Der blev desuden arbejdet med homogene og heterogene blandinger og stofmængdekoncentration

Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet
Vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra faget
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagets begreber og repræsentationer

Kernestof:
Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
Kemiske reaktioner

Fordybelsestid: 4 timer
Fordybelsestiden er givet til udarbejdelse af rapport om ophedning af natron
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Natronrapport 04-11-2024
Omfang Estimeret: 7,50 moduler
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 NF vand

Forløbet omhandlede vand som ressource, og der blev arbejdet med nedbør, vandets kredsløb og grundvandsdannelse. Derudover arbejdede vi med rensning af grundvand og spildevand, vands hårdhed samt bakterier og pesticider i drikkevandet, og vi kom ind på kræftfremkaldende og hormonforstyrrende stoffer og nyrerne og osmose. Vi så på fosfor- og kvælstofkredsløbet, samt vand kemisk set, herunder polaritet og elektronega-tivitet. Endelig arbejdede vi med bindingstyper (ionforbindelser og kovalente forbindel-ser), fældningsreaktioner og stofmængdeberegninger.
De fællesfaglige temaer er naturvidenskab i elevernes hverdag, miljø og bæredygtighed samt ressourceudnyttelse, produktion og teknologi.
Forløbet var en del af et fællesfagligt forløb mellem biologi, kemi og geografi

Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammen-hæng og forstå globale processers lokale konsekvenser

Kernestof:
Biologi
Cellers opbygning, celleorganellers funktion, cellulære processer og enzymer
Genetik og DNA´s rolle
Organsystemers opbygning og funktion
Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet

Geografi
Natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
Naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
Vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer

Kemi
Grundstoffernes periodesystem
Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncen-tration
Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
Organiske og uorganiske molekylers og ionforbindelsers opbygning, navngivning, egen-skaber og anvendelse
Kemiske reaktioner, herunder fældningsreaktioner

Fordybelsestid: 4 timer
Fordybelsestiden er givet til udarbejdelse af rapport om osmose og nyrerne.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 11 Organisk kemi

Forløbet omhandlede carbonatomets bindingsforhold, alkaner, alkener og alkyner samt cykliske og aromatiske forbindelser

Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder i kemi
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer

Kernestof:
Organiske molekylers ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,50 moduler
Dækker over: 13,75 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 12 Syrer og baser 2

Undervisningsforløbet omhandlede syre-basereaktioner, herunder defintionen af en syre og en base, korresponderende syre-basepar, pH-begrebet og syre-basetitrering

Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ ka-rakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, mo-deller og metoder fra faget
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer

Kernestof:
Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekon-centration
Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
Kemiske reaktioner, herunder simple syre-basereaktioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 13 Oxidation og reduktion

Med udgangspunkt i spændingsrækken og elektrolyse blev der arbejdet med oxidation og reduktion og simple redoxreaktioner. Eleverne arbejdede desuden med en opgave om brintsamfundet i grupper.

Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ ka-rakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet
Indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige typer af kiler
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
Undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes

Kernestof:
Grundstoffernes periodesystem
Kemiske reaktioner, herunder simple redoxreaktioner

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 14 Mængdeberegninger

Forløbet omhandlede stofmængde og kemiske mængdeberegninger. Der blev desuden arbejdet med homogene og heterogene blandinger og stofmængdekoncentration

Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet
Vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra faget
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagets begreber og repræsentationer

Kernestof:
Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
Kemiske reaktioner

Fordybelsestid: 4 timer
Fordybelsestiden er givet til udarbejdelse af rapport om ophedning af natron
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Screenshot af opgaver 07-03-2025
Titrering af eddike 25-04-2025
Omfang Estimeret: 7,50 moduler
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 15 NF vand

Forløbet omhandlede vand som ressource, og der blev arbejdet med nedbør, vandets kredsløb og grundvandsdannelse. Derudover arbejdede vi med rensning af grundvand og spildevand, vands hårdhed samt bakterier og pesticider i drikkevandet, og vi kom ind på kræftfremkaldende og hormonforstyrrende stoffer og nyrerne og osmose. Vi så på fosfor- og kvælstofkredsløbet, samt vand kemisk set, herunder polaritet og elektronega-tivitet. Endelig arbejdede vi med bindingstyper (ionforbindelser og kovalente forbindel-ser), fældningsreaktioner og stofmængdeberegninger.
De fællesfaglige temaer er naturvidenskab i elevernes hverdag, miljø og bæredygtighed samt ressourceudnyttelse, produktion og teknologi.
Forløbet var en del af et fællesfagligt forløb mellem biologi, kemi og geografi

Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og kemi
Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammen-hæng og forstå globale processers lokale konsekvenser

Kernestof:
Biologi
Cellers opbygning, celleorganellers funktion, cellulære processer og enzymer
Genetik og DNA´s rolle
Organsystemers opbygning og funktion
Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet

Geografi
Natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
Naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
Vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer

Kemi
Grundstoffernes periodesystem
Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncen-tration
Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
Organiske og uorganiske molekylers og ionforbindelsers opbygning, navngivning, egen-skaber og anvendelse
Kemiske reaktioner, herunder fældningsreaktioner

Fordybelsestid: 4 timer
Fordybelsestiden er givet til udarbejdelse af rapport om osmose og nyrerne.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 16 Organisk kemi

Forløbet omhandlede carbonatomets bindingsforhold, alkaner, alkener og alkyner samt cykliske og aromatiske forbindelser

Faglige mål:
Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder i kemi
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer

Kernestof:
Organiske molekylers ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,50 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde