Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Å - Eksamen 2025 - Lars
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Jens Erik Andersen
|
Hold
|
2023 Sa/F (1F Sa, 2F Sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
velfærdssystemerne
Fokus på de forskellige velfærdsmodeller.
Arbejde med karakteristiske træk ved den danske model.
Arbejde med udfordringerne for den danske model og mulige løsninger
Diskussion om konkurrencestaten som løsning på velfærdsstatens udfordringer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Senmoderniteten
Fokus på de senmoderne tendenser
Arbejde med en række sociologiske teorier om de senmoderne karakteristika og problematikker, med inddragelse af bl.a. A. Giddens, T. Ziehe, Z. Bauman, U. Beck, E. Goffman og H. Rosa.
Fokus på individualiseringen, perfekthedskultur, sociale medier, unge under pres m.m
Arbejde med kvantitativt og kvalitativt materiale, der kan vise unges mentale og fysiske helbred
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Moderne politik og demokrati
Fokus på de ideologiske forgreninger demokrati og nyere politiske tendenser.
Arbejde med forskellige parlamentarismen, demokratiformer og magtformer.
Arbejde med populisme og identitetspolitik.
Fokus på borgernes politiske deltagelse og arbejde med statsborgeren, medborgeren og modborgeren.
I arbejdet med partiadfærden er der fokus på molinmodellen, Downs model og Kåre Strøms model.
I arbejdet med vælgeradfærden arbejdes der bl.a. med Michiganmodellen og Issuevoting.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dansk Økonomi i EU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Byen og bysociologi
Arbejde med bysociologien og "det gode byrum"
Introduktion til byen i en historisk kontekst.
Fokus på, hvordan de europæiske byers arkitektur, funktion og indretning forandres gennem den historiske udvikling.
Introduktion til Bysociologien og de forskellige tilgange til bysociologien.
Arbejde med forskellige bysociologiske teorier som Jacobs, Castells, Sennet m.f..
Arbejde med gentrificeringen og kampen om retten til byrummet
Fokus på gentrificeringsprocesserne
Fokus på konkrete gentrificerede byrum i København.
Afsluttende fokus på den bæredygtige by
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5016/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71473431408",
"T": "/lectio/5016/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71473431408",
"H": "/lectio/5016/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71473431408"
}