Holdet 2024 La/La - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Å - Eksamen 2025 - Lars
Fag og niveau Latin B
Lærer(e) Anders Andersen, Hans Osvald Markussen
Hold 2024 La/La (2g La)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Apollo og Daphne: #MeQuoque
Titel 2 Forløb#2 Seneca: Otium/Negotium
Titel 3 Forløb#3: Cantemus!

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Apollo og Daphne: #MeQuoque

Primærtekst på latin (statarisk læst):
- Ovids ”Apollo et Daphne” fra Metamorphoses (fra Susanne Høegs Ovid) (1,3 ns)

Antikke perspektiveringstekster:
- ”Procne og Philomela”
- ”Salmacis og Hermaphroditus”
- ”Juno og Callisto”.

Efterantik perspektiveringstekst:
- Udvalgte digte fra ”En lysning” fra Siri Ranva Hjelm Jacobsens Dafnesyndromet (2021).

Sekundærlitteratur:  
- ”Apollon og kvinderne” i Leo Hjortsøs Græske guder og helte
- ”Ovid” i Ole Thomsens Veje til Rom
- Anmeldelser af Dafnesyndromet
- Artikler om kontroversen mellem Blachmann og Tessa
- Underviserintroduktion til: 1) Uddrag fra: ”Ovid in the ”#MeToo Era” af Daniel Libatique og 2) "Mellom barken og huden” af Hege D. Johnsen (NB: tekst på norsk)

Arbejdsformer: Vekslen mellem
1)Tavlegennemgang af dagens latinske tekststykke: Version, grammatiske overvejelser og -kvaler, oversættelsesproblemer, -sammenligning og - vanskeligheder.
2)Underviserintroduktion, gruppearbejde og plenumgennemgang af den læste sekundærlitteratur med henblik på at udfolde, hvad der står i de tekster, eleverne har læst hjemme, evt. ud fra læsespørgsmål udarbejdet af underviseren.
3)Gruppearbejde mhp. fremlæggelse:
       
a. Med udgangspunkt i ”En lysning” og en af de antikke perspektiveringstekster bedes eleverne skrive et digt/slampoesi/rap eller lign. tekst, hvor de giver agens og stemme til den/dem, der ikke har den hos Ovid. Til yderligere inspiration ser vi i den forbindelse også Tessas rap om Blachman (findes her: https://www.instagram.com/p/CYlviiwJ45y/? utm_source=ig_embed&ig_rid=8533d35d-f53b-426d-8119-45092967d38c )

Indholdsmæssigt fokus:
- Forvandlingsmyten som antik tekst.
- Forvandlingsmyter som ætiologiske forklaringer (Apollo & Daphne  Laurbærtræer i Apollokulten m.v.): Tal om ætiologiske forklaringer: hvad gør denne ramme for tolkningen af myten og dens receptionshistorie?  
- Køn og kønsmønstre: Hvem tilskrives agens/magt/handlekompetence i fx ”Apollo & Daphne”?

Perspektivering:
- Der perspektiveres til ”En lysning” i Siri Ranva Hjelm Jacobsens Dafnesyndromet, der indeholder digte skrevet over Ovids ”Apollo & Daphne”, men fortalt fra Dafnes synspunkt. Udfoldelsen af disse digte kræver forhåndskendskab til den antikke myte.  
- Der perspektiveres også til andre af Ovids myter - hvor ligger agens her? Hvordan bruges forvandlingselementet?

Sprogligt fokus:
- Primært repetition af det post-sommerferieprægede C-niveau. Acc.c.inf., absolut ablativ mv.
- Teksten gennemgås sætning for sætning, ord for ord, med oversættelse, syntaktisk analyse og morfologiske overvejelser.

Oversættelsesvurdering:
- Ud fra elevernes versioner (oversættelser) tales der om oversættelsespraksis og på baggrund heraf sammenlignes Otto Steen Dues oversættelse af myten med Ole Thomsens (eller den der nu er i Veje til Rom). Særligt egnede tekststeder, hvor der er guf at hente udvælges af underviseren på forhånd.

Didaktiske overvejelser:  
-Ved først at læse myterne i deres egen ret for derefter gennem en moderne bearbejdning af myten at sætte dem ind i en moderne (#MeToo) kontekst ”tvinges” eleverne til at overveje spørgsmålene: Hvad er den antikke arv, hvad siger den antikke arv om vores samtid, hvad kan vi bruge den til – hvad skal vi tage med os, og hvad skal vi lade ligge? Når de selv skal bearbejde metamorfoserne og give stemme til de tavse, får de mytestoffet ind i fingrene, og gør teksterne til deres egne.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1: #MeQuoque 01-09-2024
Frivillig genaflevering af "Opgave 1: #MeQuoque" 08-09-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Forløb#2 Seneca: Otium/Negotium



Primærtekster på latin (Statarisk læst):
- Senecas “Epistulae ad Lucilium” nr. 1, der findes i Susanne Høegs SENECA – god latin 4. (xx ns)
- Senecas “Epistulae ad Lucilium” nr. 16, der findes i Susanne Høegs SENECA – god latin 4. (xx ns)

Primærtekster på latin (Kursorisk læst):
- Senecas ”De otio”, LOEB-udg.
- Senecas “Epistulae ad Lucilium” nr. 82, LOEB-udg.

Antikke perspektiveringstekster:  
- Catul 51 ”Otium, Catulle, tibi molestum est"
- Horats' Carmina I.11 "Carpe diem"-oden
- Vergils Georgica I.118-159
- Ovid, Metamorphoses I.89-150, ”De fire verdensaldre”
- Hesiod, Værker og dage – et kortere uddrag om arbejde

Efterantik perspektiveringstekst:
- Uddrag fra Ærø-manifestet af Maj My Humaidan
- Uddrag fra Arbejdets land af Kaare Dybvad Bek

Sekundærlitteratur:  
- Lars Svendsen, Arbejdets filosofi, ”Fra forbandelse til kald”, 20-35.
- Nikolaj Kure, Rosengårdsreglementet, ”Indledning”, 13-17.
- Brinkmanns briks:
https://www.dr.dk/lyd/p1/brinkmanns-briks/brinkmanns-briks-2024/brinkmanns-briks-hvis-du-arbejder-meget-er-du-et-bedre-menneske-11032421043
- Lita Lundquist,  uddrag fra Oversættelse, 36-40; 44-49

Arbejdsformer: Vekslen ml. 1) Tavlegennemgang af dagens latinske tekststykke: Version, grammatiske overvejelser og -kvaler, oversættelsesproblemer, -sammenligning og -vanskeligheder. 2) Underviserintroduktion, gruppearbejde og plenumgennemgang af den læste sekundærlitteratur med henblik på at udfolde, hvad der står i de tekster, eleverne har læst hjemme, evt. ud fra læsespørgsmål udarbejdet af underviseren. 3) Skriftligt arbejde: Eleverne skriver individuelt et filosofisk brev. Hermed får eleverne mulighed for at bruge Senecas begrebspar otium/negotium aktivt som redskab til at løse til et (måske aktuelt) problem og de stifter samtidig bekendtskab det filosofiske brev som genre.

Indholdsmæssigt fokus:
Stoisk filosofi (nærmere bestemt stoisk etik) – kernebegreber som otium, negotium, res publica, oikeiosis, Natura, summum bonum, homologia, tranquilitas animi,

Perspektivering:
- Senecas De otio og hans Epistulae ad Lucilium nr. 1, 16 og 82, læses op imod to kontekster: Den antikke kontekst (Hesiod, Catul, Horats, Vergil) og den moderne, aktuelle debat om arbejde, pension, tilbagetrækning, arbejdsmarkedsindretning, quiet quitting mv. (Kaare Dybvad Bek og Maj My Humaidan).
- Selve brevgenren imiteres og indføres i en nutidig kontekst – igen med fokus på arbejde/ikke-arbejde,

Sprogligt fokus: Acc.c.inf., absolut ablativ, mekanisk konjunktiv, PPP, PPA, gerundiv og gerundium. Teksten gennemgås sætning for sætning, ord for ord, med oversættelse, syntaktisk analyse og morfologiske overvejelser.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 2: Otium/Negotium 29-09-2024
Opgave 3: Senecas filosofiske breve 26-10-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Forløb#3: Cantemus!

FORMÅL:
Som en af digterne i kredsen omkring Mæcenas (og dermed en del af Augustus’ kreds) var Horats en tonegivende romersk digter, der på mange punkter har givet den latinske lyrik sin form – en form, som blev bestemmende for vesteuropæisk digtning. I dette forløb læser vi et bredt udvalg af Horats’ oder og stifter bekendtskab med oden som lyrisk form. Forløbet bygger videre på C-niveauets forløb om Catul (en digter som Horats i parentes bemærket ikke giver meget for). Samtidig viderefører forløbet den filosofiske røde tråd Seneca-forløbet, idet mange af Horats’ oder har et filosofisk indhold (vi undersøger, hvilken af de to konkurrerende skoler, Horats nok ville tilslutte sig: stoikerne eller epikuræerne)

Forløbet er en del af et af de fire overordnede temaer, der arbejdes med på latin B: romersk poesi. Eleverne stifter her bekendtskab med en af de mest centrale skikkelser indenfor romersk poesi, nemlig Horats.

TEKSTER
Primærtekster på latin (Statarisk læst):
- Horats oder I.9, I.11, II.10

Antikke perspektiveringstekster [FORESLÅET MEN IKKE GENNEMGÅET]:  
- Horats oder I.4, I.22, II.3 & III.1  
- Homers Hymer til Afrodite v. 218-238.

Efterantik perspektiveringstekst:
- Astrologi: Artikel fra dr.dk ”Det passer til den søgende identitet: Derfor hitter astrologi blandt unge”.
- Eleverne har arbejdet med didaktisering af selvvalgt efterantik lyrik: "Gaudeamus igitur", "Ave verum corpus"


Sekundærlitteratur:  
- ”Horats” i Ole Thomsens Veje til Rom
- Lita Lundquist, uddrag fra Oversættelse, 36-40; 44-49.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer