Holdet 2r ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Å - Skabelon kursus adm medarbejdere
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Jonas Elbæk, Mikmeynan Holt, Pernille Simested, Tone Jacobsen
Hold 2024 ks/r (1r ks/HI, 1r ks/re, 1r ks/sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 H1: Historisk overblik & Dem og os
Titel 2 H2: Imperialismen og Dem og os
Titel 3 Politik
Titel 4 Enkeltfagligt Religion: Intro
Titel 5 Enkeltfagligt Religion 1: Kristendom
Titel 6 Hi3: Holocaust (n+r)
Titel 7 Økonomi, klima og velfærd
Titel 8 Enkeltfagligt Religion 2: Islam

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 H2: Imperialismen og Dem og os

Vi går i dybden med perioden med imperialisme med fokus på synet på de koloniserede og årsagsforklaringer.
Forløbet kommer til at fungere som optakt til historieopgaven og vil derfor have fokus på faglig formidling og skriftlighed.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Historieopgaven 31-01-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Politik

Klassen har læst:

https://www.dr.dk/drtv/se/statsministerens-nytaarstale_496088
3.1.1: Repræsentativt demokrati | VORES SAMFUND
3.1: Hvad handler den politiske styreform demokrati om? | VORES SAMFUND
3.1.2: Konkurrence- eller deltagelsesdemokrati | VORES SAMFUND
5.1: De tre klassiske ideologier: liberalisme, konservatisme og socialisme | LUK SAMFUNDET OP!
Kapitel 5: Politiske ideologier | LUK SAMFUNDET OP!
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=196
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=193
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=213



Faglige mål

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof

- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske deltagelsesmuligheder
- kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Enkeltfagligt Religion: Intro

Forløb:
Fokus på hvad religion er - både som begreb og som fænomen.
Vi arbejder med, hvad det har af betydning for individet og for samfundet - hvor ser vi det henne, og hvad bruges det til.
Desuden laves en begrebsdefinition og vi gennemgår, hvilke muligheder der er for at arbejde videnskabeligt med en religionsfaglig vinkel.
Vi arbejder med nogle af de begreber, der forventes til eksamen. Vi arbejder med myte og ritual.

Emner:
- Hvad er religion? – Definitioner
- Faglige discipliner i religionsvidenskab
- Teori, metode og analyse, herunder faglige begreber og teoretiske modeller
- Myter
- Ritualer

Pensum:

Grundbogslitteratur:
- "Klar - Parat - Religion” + ”Teori, metode og analyse” + "Værktøjskasse", fra Grundbogen til Religion C, Systime

Faglige mål:
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver  
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- væsentlige sider af et veldefineret religionsfagligt emne og en religionsvidenskabelig teori  
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Enkeltfagligt Religion 1: Kristendom

Forløb:
Vi starter med at se på kristendommens rolle i det senmoderne samfund.
Videnskabeligt ser vi på den historiske udvikling, hvor vi begynder med jødedommen som fundament.
Vi læser klassiske tekster for at afsøge, hvordan vi kan definere hhv. mytisk og historisk Jesus samt diskutere samtidshistoriske problemstillinger i forbindelse med udbredelsen af kristendommen – herunder Paulus’ rolle.
Vi diskuterer, hvordan hovedretningerne har udviklet sig til det, vi kender i dag med fokus på de to større splittelser. Herunder kigger vi på religiøs praksis inden for kristendommen, hvor vi bl.a. læser trosbekendelsen, og ser på nadveren for at undersøge, hvad forskellen er hos katolikker og protestanter.

Til sidst dækker emnet etik i kristendommen med fokus på næstekærlighed. Her læser vi klassiske tekster fra Biblen, og undersøger, hvordan man kan tolke etik og moral ud af skrifterne. Vi taler om det kristne menneskesyn, om arvesynden og om hvorvidt man kan se næstekærlighedsbuddet som værende en social eller individuel pligt.

Emner:
- Kristendom i DSMS
- Jødedom som fundament
- Historisk/mytisk Jesus
- Paulus og udbredelse af kristendom
- Hovedretninger; Det store skisma og Luther
- Religiøs praksis i kristendommen, herunder analyse af Trosbekendelsen
- Kristne grundmyte: oprindelse, problem, løsning
- Kristent menneskesyn: Etik og næstekærlighed
- Tekstanalyse

Pensum:

Grundbogslitteratur:
-”3. Kristendom” - ”Øjenåbner: Eat-n-Meet Jesus” + ”Fakta om kristendom” + ”
Kristendommens historiske udvikling” + ”Religiøs praksis i kristendommen” + ”Kristne forestillinger”, fra Grundbogen til Religion C, Systime

Klassiske tekster:
Skabelsesmyterne, GT 1.Mos. 1-2
Syndefaldet, GT 1 Mos. 3
Lidelsesfortællingen, NT, Matt 27, 1-50
Galaterbrevet 5, 2-12: Kristus eller omskærelse
Den apostolske trosbekendelse
Den barmhjertige samaritaner, Luk 10, 25-37
Bjergprædiken, Matt 5, 21-22 + 43-48
1. Korintherbrev 6, 9-11

Artikler, kilder og andre bilag:
- Kristendommens historie (1): "Den tidlige kristendom", Udgiver: DRKultur, 2010, CFU
- "De unge præster" (1), DR1, 2016, CFU
- Religionsportalen: "Det religiøse rum i kristendommen" - "Det protestantiske kirkerum" + "Skt. Knuds Kirke: Indretning og ritualer"

Faglige mål:
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og
tænkning

Kernestof:
- kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster
- etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger
- religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
- religionsfaglige metoder.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Molins model 25-02-2025
Aflevering til dagens lektie 26-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Hi3: Holocaust (n+r)

Forløbet fokuserer på optakten til holocaust og udviklingen fra en forfølgelses- og diskriminationspolitik fra det nazistiske styre til en udryddelsespolitik i løbet af anden verdenskrig.

- kronologien i udviklingen
- årsagsforklaring til udviklingen af folkedrabet

Link til iBog https://konto.systime.dk/?eID=tx_tinyurls&tx_tinyurls[key]=bgAm-d8c9
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Økonomi, klima og velfærd

Eleverne har læst:

https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=409
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=410
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=404
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=456
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=455
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=403
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=459
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=192
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=191
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=190
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=188
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=187
Finanspolitik | LUK SAMFUNDET OP!
Pengepolitik | LUK SAMFUNDET OP!
Strukturpolitik | LUK SAMFUNDET OP!
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=141
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=179
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=175
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=174
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=236
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=172
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=230
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=171
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=170
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=169
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=178
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=177
4.5: Hvordan hænger samfundsøkonomien sammen med klimakrisen? | VORES SAMFUND


Faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 49 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Enkeltfagligt Religion 2: Islam

Forløb:
Vi starter dette forløb med at se på islams rolle i det senmoderne samfund. Vi undersøger, hvilke udfordringer islam står overfor samt hvilken rolle det spiller i vestlig kultur.
Vi beskæftiger os herefter med islams historiske udvikling, herunder Muhammeds rolle. Den videnskabelige undersøgelse bunder i, hvilke strategiske træk der har været i at udbrede islam.
På samme måde som i kristendommen ser vi også i islam på religiøse forestillinger og samfundssyn, religiøs praksis og her også på dét at være muslim i Danmark. Dette gør vi med baggrund i tekster fra Koranen og med et fokus på ’ismer’ i religion (jf. Jan Hjärpe), fortolkning og ritualanalyse. Derudover indebar forløbet et besøg til Nusrat Djanhan moskeen i Hvidovre.

Emner:
- Islam i DSMS
- Ninian Smart
- Islams tilblivelse og udbredelse, herunder fokus på Muhammed og hellige steder
- Konflikten mellem sunni og shia
- De fem søjler
- De seks trosartikler
- Sharia og jihad
- ’Ismer’

Pensum:

Grundbogslitteratur:
- "4. Islam" - "Øjenåbner: Hvorfor være muslim?" + "Fakta om islam" + "Islams historiske udvikling" + "Islamiske forestillinger" + "Religionen i spil: Muslimer i Danmark", fra Grundbogen til Religion C, Systime

Klassiske tekster:
- Sura 5,73
- Sura 3,18
- Sura 2,238
- Sura 2,277
- Sura 2,185
- Sura 2,197
- Sura 1,1-7
- Sura 8,39
- Sura 9,5

Artikler, kilder og andre bilag:
- Youtube: "How Islam Began - In Ten Minutes" (https://www.youtube.com/watch?
app=desktop&v=PDxKxnVZtgo)
- "Profeten Muhammed påvirker hverdagen", religion.dk, 2008
- Youtube: "How to Pray in Islam - How to Make Salaat" (https://www.youtube.com/watch?v=kScrL8m1qMs)
- Abdul Wahid Pedersen: "Bønnens betydning", Religionsportalen
- "Til fredagsbøn på Nørrebro", Religionsportalen
- "Profetens himmelrejse", Muslimernes religion
- Dok: "En synder i Mekka" (CFU)

Faglige mål:
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle
diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige
samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle
problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet
indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer