Å - Skabelon kursus adm medarbejdere
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Å - Skabelon kursus adm medarbejdere
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2n ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Å - Skabelon kursus adm medarbejdere
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Ernada Høgh, Hanne Gouldmann, Søren Thorn, Tina Ibsen, Tone Jacobsen
Hold
2024 ks/n (
1n ks/HI
,
1n ks/re
,
1n ks/sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
H1: Historisk overblik & Dem og os
Titel 2
H2: Imperialismen og Dem og os
Titel 3
Social retfærdighed i kristendom og islam
Titel 4
Demokrati og Magt
Titel 5
Hi3: Holocaust (n+r)
Titel 6
Økonomi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
H1: Historisk overblik & Dem og os
Langt forløb med vægt på kronologisk overblik over Europas historie fra oldtiden til i dag.
Nedslag (og kildelæsning) i udvalgte tidsperioder/temaer:
- Middelalderen og korstog
- Opdagelserne
Kilder:
- Urban II's tale fra 1095
- Ibn al-Athir om Jerusalems erobring
- Columbus om mødet med den ny verden
Indhold
Kernestof:
Link til forløbsmaterialet
1 KS Historisk overblik (Brug af historien).pdf
2 KS Historisk overblik (Antikken).pdf
Opgave
Husk
Arbejdsopgaver til kapitlet om Middelalderen
Dem og Os KS tekst.pdf
Læsefokus til kapitlet om Renæssancen
Opgave til modulet
Flere sider af KS (2. udg.); sider: 56-62
Nat. stat og demokrati - læsefokus.docx
Industrialiseringen - læsefokus.docx
KS Historisk overblik 1. del.pdf
KS Historisk overblik 2. del.pdf
De to verdenskrige - læsefokus.docx
Præsentationer - skabelon.docx
Præsentationer - info.docx
9 KS Historisk overblik (Den Kolde Krig).pdf
Program
Præsentationer - skabelon (1).docx
Læsespørgsmål
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
H2: Imperialismen og Dem og os
Vi går i dybden med perioden med imperialisme med fokus på synet på de koloniserede og årsagsforklaringer.
Forløbet kommer til at fungere som optakt til historieopgaven og vil derfor have fokus på faglig formidling og skriftlighed.
Indhold
Kernestof:
Læsespørgsmål
Læsefokus
Imperialismen - læsefokus.docx
Lektie: Tag meget gerne religiøse genstande fra islam eller kristendom med til undervisningen. Det kunne fx være tøj, bedekrans, bedetæppe, amulet, ...
Link til forløboversigt: https://docs.google.com/document/d/1llSP6iXRuEGwhM2KUw2a6zc4faIJrVJP2oAzsrgOGAk/edit?usp=sharing
Arbejdspapir
INDEN DETTE MODUL SKAL I LÆSE FØLGENDE TEKSTER:
01 1. mos 1_3 tekst og opgaver.docx
I skal have en computer med
Bjergprædikenen tekst og arbejdsspørgsmål.docx
Vi samler op på arbejdet med De ti bud og Bjergprædiken og taler om forskellen på gerningsaspektet og motivaspektet. Herefter læser vi tekster fra Det nye Testamente om fattigdomsidealet og frelsesforestillinger.
1.7.1: De tre forskellige velfærdsmodeller | VORES SAMFUND
Præsentationen fra timen
Vi arbejder med diakoni i Folkekirken
De arbejder med diakoni og socialt arbejde
Svar på følgende i elevfeedback efter læsning af Det vigtigste at vide om diakoni
Vi forbereder besøg i Høje Taastrup Kirke.
Læs Det vigtigste at vide om diakoni
Ekskursion til Høje Taastrup kirke. Vi mødes i B212 og går sammen præcist kl. 10
https://www.ft.dk/da/folketingssalen/salsoversigten
Ressourcerum
Skabelon
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Nytårstale
09-01-2025
HISTORIEOPGAVEN
31-01-2025
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Social retfærdighed i kristendom og islam
Det første enkeltfaglige forløb i religion omhandler problemstillingen social retfærdighed i kristendom og religion.
Indledningsvist introduceres til religionsfaget og centrale metoder og begreber, fx indefra/udefra, Smarts dimensioner, myte, kult, ritualer.
Vi arbejder med kristendommens grundmyte og centrale myter, ritualer og dogmer med fokus på næstekærlighed og diakoni.
Vi arbejder med islam i den formative periode og centrale ritualer og dogmer med fokus på social retfærdighed.
Vi har læst følgende tekster:
...
Indhold
Kernestof:
Læsefokus
Imperialismen - læsefokus.docx
Lektie: Tag meget gerne religiøse genstande fra islam eller kristendom med til undervisningen. Det kunne fx være tøj, bedekrans, bedetæppe, amulet, ...
Link til forløboversigt: https://docs.google.com/document/d/1llSP6iXRuEGwhM2KUw2a6zc4faIJrVJP2oAzsrgOGAk/edit?usp=sharing
Arbejdspapir
INDEN DETTE MODUL SKAL I LÆSE FØLGENDE TEKSTER:
01 1. mos 1_3 tekst og opgaver.docx
I skal have en computer med
Bjergprædikenen tekst og arbejdsspørgsmål.docx
Vi samler op på arbejdet med De ti bud og Bjergprædiken og taler om forskellen på gerningsaspektet og motivaspektet. Herefter læser vi tekster fra Det nye Testamente om fattigdomsidealet og frelsesforestillinger.
1.7.1: De tre forskellige velfærdsmodeller | VORES SAMFUND
Præsentationen fra timen
Vi arbejder med diakoni i Folkekirken
De arbejder med diakoni og socialt arbejde
Svar på følgende i elevfeedback efter læsning af Det vigtigste at vide om diakoni
Vi forbereder besøg i Høje Taastrup Kirke.
Læs Det vigtigste at vide om diakoni
Ekskursion til Høje Taastrup kirke. Vi mødes i B212 og går sammen præcist kl. 10
https://www.ft.dk/da/folketingssalen/salsoversigten
Ressourcerum
Skabelon
3.2.1: Partiernes politik - værdi- og fordelingspolitik | VORES SAMFUND
Hej. I har ikke lektier for - materialet skal bruges i timen. Vi ses
Sådan foregår dåb i folkekirken
Dåben synoptisk.pdf
Opgave til teksten
Afkolonisering KS.pdf
Vi samler op på arbejdet med dåben og arbejder med Ninian Smarts 7 dimensioner.
Grundbegreber | Grundbogen til Religion C
De syv dimensioner arbpapir kristendom islam.docx
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=193
Vælgertyper.docx
tintin i Congo_uddrag_farver.pptx
Stantons model: Folkedrabets 10 stadier
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=235
Oversigt over Folketingssalen / Folketinget
Link til model over den parlamentariske styringskæde: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=381
Vi påbegynder arbejdet med islam
islamkompendium.pdf
Spørgsmål til parlamentarisme KS.docx
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=192
Vi arbejder med søjlerne, s. 97-103 i Grundbogen til Religion C (ligger digitalt som Islamkompendiet).
Præsentation fra timen
Link til forløbet
Vi skal høre jeres oplæg om centrale riter og overgangsritualer i islam.
3.4: Hvordan ’forstyrres’ den formelle parlamentariske styringskæde? | VORES SAMFUND
3.4.1: Mediernes rolle – debat, medialisering og vagthund | VORES SAMFUND
Virtuelt modul - Interesseorganisationer og græsrodsbevægelser.docx
Læs kilden og forbered dig på at besvare spørgsmål
vi forbereder besøg i Ahmadiyya-moskeen.
12.15: Besøg i Ahmadiyya-moskeen
Link til opgaver til modulet
3.7.1: Borgere og politikere | VORES SAMFUND
Læs hjemme s. 108 - 109 om Trospunkterne i Islam. Jeg kommer 5 minutter for sent, da jeg underviser et brobygningshold til kl. 10.00
Lektie: Læs kapitlet "I ly af krigen: Masseudryddelse"
HUSK at I har lektier for! I skal læse Tekst 5 og Tekst 6, udleveret på kopi og vedhæftet her. Vi træner eksamen i timen.
4.1: Hvad handler økonomi om? | VORES SAMFUND
https://www.dr.dk/drtv/se/statsministerens-nytaarstale_496088
Bing Videoer
I skal se dokumentaren Jøden og arieren (Link til filmen I skal bruge MitId til at logge ind)
Afsnit
4.2: Hvad er vigtigt i en privatøkonomi? | VORES SAMFUND
Budget privatøkonomi.xlsx
HUSK at alle skal have læst begge tekster (vedhæftet), så vi kan fortsætte analysen med alle som deltagere.
Opgave til modulet
Læs kapitlet
4.3: Hvad er markedet og markedsmekanismen for noget? | VORES SAMFUND
Jeg holder oplæg om klassisk sharia og I arbejder med moderne tolkninger af sharia. Vi ses!
Sharia.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 57
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Demokrati og Magt
Formål: At øge elevernes indsigt i en række forhold som knytter sig til fagområdet politik, og undersøge demokratiske udfordringer i DK.
Indhold
Kernestof:
Link til forløboversigt: https://docs.google.com/document/d/1llSP6iXRuEGwhM2KUw2a6zc4faIJrVJP2oAzsrgOGAk/edit?usp=sharing
1.7.1: De tre forskellige velfærdsmodeller | VORES SAMFUND
https://www.ft.dk/da/folketingssalen/salsoversigten
3.2.1: Partiernes politik - værdi- og fordelingspolitik | VORES SAMFUND
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=193
Vælgertyper.docx
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=235
Oversigt over Folketingssalen / Folketinget
Link til model over den parlamentariske styringskæde: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=381
Spørgsmål til parlamentarisme KS.docx
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=192
3.4: Hvordan ’forstyrres’ den formelle parlamentariske styringskæde? | VORES SAMFUND
3.4.1: Mediernes rolle – debat, medialisering og vagthund | VORES SAMFUND
Virtuelt modul - Interesseorganisationer og græsrodsbevægelser.docx
3.7.1: Borgere og politikere | VORES SAMFUND
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Hi3: Holocaust (n+r)
Forløbet fokuserer på optakten til holocaust og udviklingen fra en forfølgelses- og diskriminationspolitik fra det nazistiske styre til en udryddelsespolitik i løbet af anden verdenskrig.
- kronologien i udviklingen
- årsagsforklaring til udviklingen af folkedrabet
Link til iBog
https://konto.systime.dk/?eID=tx_tinyurls&tx_tinyurls
[key]=bgAm-d8c9
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder med søjlerne, s. 97-103 i Grundbogen til Religion C (ligger digitalt som Islamkompendiet).
Præsentation fra timen
Link til forløbet
Vi skal høre jeres oplæg om centrale riter og overgangsritualer i islam.
3.4: Hvordan ’forstyrres’ den formelle parlamentariske styringskæde? | VORES SAMFUND
3.4.1: Mediernes rolle – debat, medialisering og vagthund | VORES SAMFUND
Virtuelt modul - Interesseorganisationer og græsrodsbevægelser.docx
Læs kilden og forbered dig på at besvare spørgsmål
vi forbereder besøg i Ahmadiyya-moskeen.
12.15: Besøg i Ahmadiyya-moskeen
Link til opgaver til modulet
3.7.1: Borgere og politikere | VORES SAMFUND
Læs hjemme s. 108 - 109 om Trospunkterne i Islam. Jeg kommer 5 minutter for sent, da jeg underviser et brobygningshold til kl. 10.00
Lektie: Læs kapitlet "I ly af krigen: Masseudryddelse"
HUSK at I har lektier for! I skal læse Tekst 5 og Tekst 6, udleveret på kopi og vedhæftet her. Vi træner eksamen i timen.
4.1: Hvad handler økonomi om? | VORES SAMFUND
https://www.dr.dk/drtv/se/statsministerens-nytaarstale_496088
Bing Videoer
I skal se dokumentaren Jøden og arieren (Link til filmen I skal bruge MitId til at logge ind)
Afsnit
4.2: Hvad er vigtigt i en privatøkonomi? | VORES SAMFUND
Budget privatøkonomi.xlsx
HUSK at alle skal have læst begge tekster (vedhæftet), så vi kan fortsætte analysen med alle som deltagere.
Opgave til modulet
Læs kapitlet
4.3: Hvad er markedet og markedsmekanismen for noget? | VORES SAMFUND
Jeg holder oplæg om klassisk sharia og I arbejder med moderne tolkninger af sharia. Vi ses!
Sharia.pptx
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=176
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163
Plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Jeg kan ikke undvære Pepsi Max
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Økonomi
Indhold
Kernestof:
HUSK at I har lektier for! I skal læse Tekst 5 og Tekst 6, udleveret på kopi og vedhæftet her. Vi træner eksamen i timen.
4.1: Hvad handler økonomi om? | VORES SAMFUND
https://www.dr.dk/drtv/se/statsministerens-nytaarstale_496088
Bing Videoer
I skal se dokumentaren Jøden og arieren (Link til filmen I skal bruge MitId til at logge ind)
Afsnit
4.2: Hvad er vigtigt i en privatøkonomi? | VORES SAMFUND
Budget privatøkonomi.xlsx
HUSK at alle skal have læst begge tekster (vedhæftet), så vi kan fortsætte analysen med alle som deltagere.
Opgave til modulet
Læs kapitlet
4.3: Hvad er markedet og markedsmekanismen for noget? | VORES SAMFUND
Jeg holder oplæg om klassisk sharia og I arbejder med moderne tolkninger af sharia. Vi ses!
Sharia.pptx
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=176
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163
Plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Jeg kan ikke undvære Pepsi Max
Præsentation fra timen
1.6: Hvordan ser de politiske ideologier på spørgsmålet om ulighed? | VORES SAMFUND
Hvorfor skal alle mink dø?
7.2 Det økonomiske kredsløb og konjunkturerne | SAMF PÅ B
https://www.dr.dk/stories/1288510966/boykot-af-amerikanske-varer
Dagens tekst:
Se hajj-video
Hajj BBC religionsociologisk perspektiv.docx
Velkommen til dilemmaspillet ”Folkedrabet på Bantikka”
Vi ser udsendelsen om hajj færdig.
Vi arbejder med moderne tolkninger af sharia med fokus på tørklædedebatten i Danmark.
Hjärpe og tørklædevers.pptx
Plan for modulet
Grupper
Vi arbejder med påsken.
Opsamling på filmen. I skal diskutere jeres besvarelser i grupper
Dagens tekst
Inflation i argentina
Inflation i flere lande
Globalis: Bruttonationalprodukt/Co2
https://www.kristendom.dk/sp%C3%B8rg-om-kristendom/anerkender-protestantiske-pr%C3%A6ster-paven
4.4.4: Økonomien bevæger sig op og ned | VORES SAMFUND
Afkolonisering, kildeanalyse Statsminister Kwame Nkrumah’s indsættelsestale ved Ghanas uafhængighed i Accra, Ghana 6. marts 1957
Økonomi for dummies - med Huxi (og Karen) (1:8)
Pengepolitikken i Danmark | Pengepolitik og bankernes rolle i dansk økonomi
Luthers opgør med afladshandlen - 95 teser der indledte reformationen
I skal holde jeres oplæg om paveindsættelsen. HUSK at se på jeres PowerPoint hjemmefra og evt. færdiggøre den, så I er klar til at holde gode oplæg om jeres problemstilling. Jeg glæder mig!
Lektie
Afkolonisering KS.pdf
Vælgervandring
Per capita CO₂ emissions
Husk at læse om de kristne retninger hjemme, som vi aftalte. Jeg har vedhæftet siderne som pdf, men det er de kopier, I fik i timen tirsdag. Vi ses!
De kristne hovedretninger.pdf
Inden modulet skal du:
Vi læser om lektien fra sidst. Husk at læse hjemmefra om de kristne hovedretninger (vedhæftet her som pdf og udleveret i kopi).
1.1 Synopsis – skridt for skridt | SAMF PÅ B
Hvilke seekings er partierne domineret af? | SAMF PÅ B
KS Samf forår 2025 - Google Docs
Vi rydder op i klassen og laver quiz!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/5041/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74504081487", "T": "/lectio/5041/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74504081487", "H": "/lectio/5041/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74504081487" }