Holdet Rød Ma (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Å - Skabelon kursus adm medarbejdere
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Ida Kongsted
Hold 2025 Ma/Rød (Rød Ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb i matematik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb i matematik

Materiale
Plus grundforløb stx. Læreplan 2024. Systime.
Omfang
Ca. 25 moduler af 90 minutter.
Emner
Lineær sammenhæng, ligninger, ligning og graf for en lineær sammenhæng, to-punkts-formel for lineær sammenhæng, funktioner, definitionsmængde og værdimængde, ligefrem proportionalitet, regression, vurdering af model.
Læringsmål
1) Oversætte mellem repræsentationsformer for lineære sammenhænge.
2) Aflæse værdier for punkter i koordinatsystemet.
3) Afsætte punkter i et koordinatsystem ud fra angivne koordinater.
4) Løse ligninger grafisk og ved omskrivning.
5) Finde skæringspunkt mellem linjer og mellem linjer og akser.
6) Forklare og anvende vækstegenskaben for lineære funktioner og forklare og anvende betydningen af konstanterne i den lineære sammenhæng.
7) Forklare og anvende lineære sammenhænge i forbindelse med modeller.
8) Afgøre om et givent punkt ligger på grafen for en lineær sammenhæng.
9) Forklare, gøre rede for og anvende to-punkts-formlen for a og b i en lineær sammenhæng.
10) Forklare og anvende funktionsbegrebet.
11) Forklare og anvende definitionsmængde og værdimængde.
12) Forklare og anvende ligefrem proportionalitet.
13) Forklare og anvende lineær regression.
14) Forklare og anvende afvigelser og forklaringsgrad i vurdering af model.
15) Evt. læringsmål tilknyttet supplerende stof hvis vi når det.
Arbejdsformer
Skriftlig opgaveregning individuelt og i par. Klassedialog om læselektie og skriftlig opgavelektie. Elevgennemgang af opgaver ved skærm og tavle. Selvstændig læsning.
Didaktiske principper
Gradvis forøgelse af bevidsthed om de gymnasiale krav i forbindelse med såvel skriftlig som mundtlig matematik. Koordination med undervisningen i naturvidenskabeligt grundforløb (lineær regression af fysikdata). Tydelige læringsmål (se ovenfor).
IT
Vi anvender wordmat.
Evaluering
Screening samt mundtlig og skriftlig standpunktskarakter.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 Rød Ma 08-09-2025
Screening 22-09-2025
Aflevering 2 (med NV) Rød Ma 17-10-2025
Aflevering 3 Rød Ma 31-10-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer