Titel
4
|
Filmanalyse - fiktionsfilm
Dette medieforløb beskæftiger sig primært med analyse af fiktionsfilm, med overvejende udgangspunkt i genren kortfilm. I den forbindelse arbejder vi med afkodning af diverse spillefilmsgenrer samt arbejde med komposition og dramaturgi i forbindelse med filmanalyse.
Endvidere arbejder vi med en række mere specifikt filmtekniske analyseværktøjer til brug for analyse af levende billeder, såsom begreberne frame, scene, indstilling, og sekvens, samt fortælleforhold, billedbeskæring (ultranær, nær, halvnær, halvtotal, total, supertotal), perspektiv (normal-, fugle-, samt frøperspektiv), kamera (statisk vs. dynamisk, panorering, tiltning, travelling, zoom, håndholdt) og klipning (usynlig (kontinuitets-, kryds-, samt elliptisk klipning) vs. synlig klipning (montageklipning), belysning (modlys, skygger, low vs. high key) og farvevalg (varme eller kolde farver), lyd (synkron eller asynkron), samt symbolbrug.
I forbindelse med filmgenrens arbejde med fremdrift og sammenhæng introduceres eleverne også for begrebsparrene set up og pay off, samt surprise vs. suspense. Diverse filmtekniske analysemetoder introduceres også i løbet af forløbet.
Teoretisk uddangspunkt:
Langdahl, Berit Riis (m.fl.): Krydsfelt - grundbog (2010), s. 310-318, samt 329-338.
Olsen, Mimi (m.fl.): Levende billeder - grundbog i mediefag (2. udg., 2013), s. 42-46, samt 60-66.
Benyttede kortfilm i forløbet:
Søren Frellesens "Boy Meets Girl" (2006)
Anders Thomas Jensens' "Valgaften" (1998)
Mads Matthiesens "Dennis" (2007)
Jonas Elmers "Det sublime" (1998)
Anders Walters "Helium" (2014)
|