Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Å - Bogdepotkursus AB
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
xEva Jensen
|
Hold
|
2022 DA/s (1s DA, 2s DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kampagnevideo
Forløb, der introducerer til filmiske virkemidler og kampagnevideoen som genre.
Materiale:
Sundhedsstyrelsen: "Småsyg? Jeg-tror-det-er-fedest-jeg-bliver-hjemme-i-dag-Styrelsen" (2020).
Sundhedsstyrelsen: ”Gå nu hjem” (2021). Link her.
Spike Jonze for Apple: “HomePod. Welcome Home” (2018). Link her.
Spike Jonze for IKEA (2002 og 2018). Link her.
Wes Anderson for Prada: ”Castello Cavalcanti (2013). Link her.
Wes Anderson for H&M: “Come Together” (2017). Link her.
Baggrund:
Henning Bøtner Hansen og Maria Rebekka Holm Andersen: De korte medieformater; uddrag fra kapitlet "Kampagnespottet".
Forløbet omfatter en kort analyserende artikel samt en række kreative øvelser med filmiske virkemidler og kampagnevideoens genretræk, herunder et afsluttende mindre videoprojekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Taler og argumentation
Forløb, der introducerer til talen, dens undergenrer, appelformer, retorisk pentagram og retoriske figurer, argumentation med Toulmins model, argumenttyper og fejlslutninger.
Forløbet omfatter praktiske øvelser samt to afleveringer, en nytårstale og en diskussion.
Materiale:
Håndbog til dansk, kapitel om retorik.
Tessas nytårstale i Deadline 2022.
Debatartikel af Jakob Birkler: ”Medierne vil have holdninger, men gør os dumme undervejs” fra Politiken 31. maj 2020.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Litteraturens virkemidler
Forløb, der introducerer til litteraturanalysens grundlæggende begreber: fortæller, fremstillingsformer, komposition, person- og miljøkarakteristik, genre, billedsprog samt motiv og tema. Forløbet veksler mellem analytiske og praktiske øvelser.
Materiale:
Harald Voetmann: ”Kagemand”.
H.C. Andersen: ”Skyggen” (uddrag).
Raymond Carver: ”En alvorlig samtale” (uddrag).
I.P. Jacobsen: ”Fru Fønss” (uddrag).
Helle Helle: ”Hedebølge” (anslag).
Simon Grotrian; ”Sneglenes himmelfart” og ”Englerive”.
Baggrund:
Uddrag fra Håndbog til dansk suppleret af handouts.
Forløbet omfatter aflevering af en analyse og fortolkning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DHO
Dansk/historie-forløb med krig som tema.
I dansk har vi læst kortere litterære tekster og herefter undersøgt den animerede dokumentar, "Flugt", som værk.
Materiale:
Martin Andersen Nexø: ”Brodermorderen”.
Sam Mendes: 1917 (uddrag fra afslutningen i skyttegravene).
Morten Nielsen: ”Skæbne”.
Brian G. Hutton: Kellys helte (uddrag med antiautoritære soldater).
Jonas Poher Rasmussen: ”Flugt” (set som værk).
Handout om heltetyper.
Forløbet omfatter aflevering af en redegørelse og en analyse af en sekvens fra dokumentaren ”Flugt”.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sproglige strategier i hiphop
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hvidhed som norm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Læseoplevelse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Reality-tv
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Værk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5062/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62388203758",
"T": "/lectio/5062/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62388203758",
"H": "/lectio/5062/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62388203758"
}