Holdet 2022 DA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Å - Bogdepotkursus AB
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Birte Fruensgaard
Hold 2022 DA/u (1u DA, 2u DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AT SKRIVE EN VERDEN FREM (GF)
Titel 2 CRIME SCENE
Titel 3 DEN GODE TALE(R)
Titel 4 EN SLANGE I PARADISET
Titel 5 KRIG OG KUNST/DHO
Titel 6 OPTAKT TIL DHO - SKRIVNING I PRAKSIS
Titel 7 I offentlighedens tjeneste
Titel 8 Forfattere i tiden
Titel 9 At sætte problemer til debat!
Titel 10 Litteraturen ud i rummet
Titel 11 True Crime
Titel 12 Ulven kommer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AT SKRIVE EN VERDEN FREM (GF)

I dette forløb undersøger vi de verdener, som gode historier inviterer os ind i.
Vi skal blive kloge på, hvordan forfatterne skriver, så bogens flade bogstaver bliver til tredimensionelle og stemningsfulde billeder i læserens hoved.
Vi skal med fire gode tekster rejse til fremmede verdener, møde nye mennesker og lade os smitte af teksternes stemning. Med de fire historier ser vi på, hvordan både fremtid, fortid og nutid kan skrives frem i en fiktiv tekst.
Vi skal også lade os inspirere af forfatterne og selv skrive historier og bringe hinanden ind i nye verdener.

Fokuspunkter:
• Miljøkarakteristik
• Personkarakteristik
• Komposition: klassisk tredeling og fragmenteret/opbrudt komposition
• Fortællertyper: særligt jeg-fortæller og alvidende fortæller
• Synsvinkel: indre og ydre synsvinkel
• Ordvalg (udbygget med denotation og konnotation)
• Stemning

Kernetekster:
Uddrag af "Fagre nye verden" af Aldous Huxley, 1932
"Far og jeg" af Pär Lagerkvist, 1924
"Patienten" af Peter Seeberg, 1962
"Jeg vælger Valencia" af Tine Høeg, 2015
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 CRIME SCENE


Forløbet har til formål at introducere en genre og dennes udvikling.
Forløbet bliver indledt med fælles tekster samt baggrundslitteratur om krimien. Det centrale element i forløbet består af læsning af et selvvalgt værk. Her skal eleverne vælge en krimi, som de skal holde et oplæg om for klassen, hvor der bla. skal indgå et citat og en vurdering.


Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 DEN GODE TALE(R)

Fokus for dette forløb har været en grundig indføring i de mundtlige redskaber og virkemidler, man som taler kan bruge, når man skal overbevise sin modtager. Derfor har særligt afsender-modtager-forholdene været i centrum. I forlængelse af dette er eleverne også blevet opmærksomme på, hvordan de selv kan blive påvirket af en afsender i en bestemt retning.
Eleverne er gennem begrebsbrug blevet trænet i selv at kunne argumentere for en sag, ligesom de er blevet trænet i analysearbejde.
Eleverne har selv skrevet taler om "HJEM", som de afholdt med publikum + med besøg af retorikeren Lars Brunse. I fremførelsen af talen blev lagt vægt på kropssprog og kunst at tale for og til et publikum/en bestemt målgruppe.

Særlige fokuspunkter:
• Ciceros pentagram
• Appelformer: logos, etos og patos
• Toulmins argumentationsmodel: påstand, belæg, styrkemarkør, gendrivelser, rygdækning, hjemmel
• Dispostion: begyndelse, midte, afslutning
• Argumentationstyper: årsags-, generaliserings-, sammenlignings- og autoritetsargumentet
• Argumentationskneb
• Sproglige figurer (udvalgte
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 EN SLANGE I PARADISET

Formålet med dette undervisningsforløb er, at eleverne skal kende og forstå fortællingen om syndefaldet. Forløbet tager udgangspunkt i kompetenceområdet fortolkning.

Forløbets omdrejningspunkt er, at eleverne arbejder målrettet med analyse og fortolkning af et antal værker. Værkerne fortolkes ud fra en bestemt analysetilgang, nemlig med afsæt i begrebet intertekstualitet.

Eleverne  har læst myten og sat fokus på, at mange senere tekster står på skuldrene af fortællingen om Adam og Eva i Paradisets Have. Eleverne har i den forbindelse arbejdet med at trække tråde fra syndefaldsmyten til maleriet Adam and Eve af Lucas Cranach og reklamebilleder fra Smirnoff + øvrige reklamer.

Den fælles læsning af syndefaldsmyten udbygger elevernes faglige kompetencer og skaber grundlag for en sammenlignende læsning af syndefaldsmyten, maleriet og reklamebillederne. I forløbets sidste fase læste eleverne tekster, der tematisk kredsede om overgange og "syndefaldet".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 KRIG OG KUNST/DHO

Formålet med dette tværfaglige forløb har været at give eleverne en grundig indføring i, hvilken indflydelse historiske begivenheder, her krige, kan have for litteraturens udformning. De litteraturhistoriske strømninger, vi særligt har beskæftiget os med, er nationalromantikken, socialrealismen/realismen og det senmoderne opbrud med klare idealer. Vi har særligt lagt vægt på heltebegrebet, hvor vi har skelnet mellem tre former for helte: den klassiske, den moderne og den senmoderne.

Udover det tværfaglige har fokus også været lagt på sproglige virkemidler, hvor særligt sproglige billeder, semantik og modsætninger har været centrum for de tekstnære analyser.

Værk: "Flugt"

Forløbet er afsluttet med Dansk-Historie-Opgaven, som er blevet udformet i par. Eleverne har været til individuel årsprøve.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 OPTAKT TIL DHO - SKRIVNING I PRAKSIS

Formålet med dette korte forløb i forlængelse af det tværfaglige dansk-historie-forløb er at forberede eleverne på skriveprocessen til dansk-historieopgaven. Vi har haft særligt fokus på opgaveopbygning; hvordan man sikrer sig at komme op på analyseniveau; indledning og afslutning. Hertil har vores fokus været på generel opbygning af skriftlige afsnit og inddragelse af gode citater.

Særlige fokuspunkter:
- Den akademiske genre – opbygning af DHO
- Citat-anvendelse
- Taksonomi (særligt fokus på analyse og fortolkning)
- Koblingsord og vendinger
- Indledningen
- Formalia (kort, da dette er gennemgået med studiecenteret)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 I offentlighedens tjeneste

I dette forløb sætter vi fokus på det mediemæssige perspektiv i danskfaget, når vi analyserer og diskuterer nyhedsformidlingen, som den ser ud i tv og pressefotos.Og det er et centralt formål med forløbet, at vi kan forholde os selvstændigt og fagligt til den måde nyheder præsenteres for os på i de etablerede/traditionelle medier.

I analyserne arbejder vi med pressefotos, der udfordrer de etiske rammer for nyhedsformidlingen.

I diskussionerne har vi dels fokus på god presseskik, og dels på mediers samfundsrolle i et demokrati.

Forløbets centrale begreber:
- Mediers samfundsrolle
- Kritisk journalistik
- Presseskik og konsekvens- versus pligtetik
- Public service
- Nyhedskriterier
- Vinkling
- Billedanalyse
- Kildetyper
- Filmiske virkemidler
- Fakta- og fiktionskoder
- Dramaturgi i nyhedsindslag
- Layout
- Fortællende journalistik
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Studietursindbetaling 01-09-2023
Debat af pressefotos 17-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 At sætte problemer til debat!

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Litteraturen ud i rummet

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 True Crime

– podcastproduktion
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Ulven kommer

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer