Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Å - Bogdepotkursus AB
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Birte Fruensgaard
|
Hold
|
2022 DA/u (1u DA, 2u DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
AT SKRIVE EN VERDEN FREM (GF)
I dette forløb undersøger vi de verdener, som gode historier inviterer os ind i.
Vi skal blive kloge på, hvordan forfatterne skriver, så bogens flade bogstaver bliver til tredimensionelle og stemningsfulde billeder i læserens hoved.
Vi skal med fire gode tekster rejse til fremmede verdener, møde nye mennesker og lade os smitte af teksternes stemning. Med de fire historier ser vi på, hvordan både fremtid, fortid og nutid kan skrives frem i en fiktiv tekst.
Vi skal også lade os inspirere af forfatterne og selv skrive historier og bringe hinanden ind i nye verdener.
Fokuspunkter:
• Miljøkarakteristik
• Personkarakteristik
• Komposition: klassisk tredeling og fragmenteret/opbrudt komposition
• Fortællertyper: særligt jeg-fortæller og alvidende fortæller
• Synsvinkel: indre og ydre synsvinkel
• Ordvalg (udbygget med denotation og konnotation)
• Stemning
Kernetekster:
Uddrag af "Fagre nye verden" af Aldous Huxley, 1932
"Far og jeg" af Pär Lagerkvist, 1924
"Patienten" af Peter Seeberg, 1962
"Jeg vælger Valencia" af Tine Høeg, 2015
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
CRIME SCENE
Forløbet har til formål at introducere en genre og dennes udvikling.
Forløbet bliver indledt med fælles tekster samt baggrundslitteratur om krimien. Det centrale element i forløbet består af læsning af et selvvalgt værk. Her skal eleverne vælge en krimi, som de skal holde et oplæg om for klassen, hvor der bla. skal indgå et citat og en vurdering.
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
|
Indhold
|
Kernestof:
-
CRIME SCENE.pptx
-
Liste over læste krimier i 1.u
-
SPRØGESKEMA UDFYLDES I DETTE MODUL OG TAGER CA. 20 MIN.
-
Crime Scene 2, Plot og spænding.pptx
-
Krimiteori, 10 bud.pdf
-
image.png
-
Krimiklumme: Sådan laver du en profil af en morder
-
Poe, Edgar Allan_ Hjertet, der sladrede.pdf
-
Gerningsmandsprofilering og The Tell-Tale Heart.docx
-
Dagens grupper:
-
Skriv din valgte krimi på listen: Liste over læste krimier i 1.u.docx
-
Medbring din selvvalgte krimi og evt. et tæppe. Efter fotograferingen (u)hygger vi med læsning, så alle kommer godt igang med læsningen❤️
-
Præsten i vejlbye. Uddrag (1).pdf
-
Blicher.pptx
-
Tre runder, Gruppeinddeling.docx
-
Fortæller og synsvinkel.pdf
-
Remediering, Rifbjerg, Gentagelsen, Mordet i toget.docx
-
Gentagelsen af Klaus Rifbjerg.pdf
-
Husk at læse i din egen selvvalgte krimi! Husk at notere, hvilken krimi, du læser her via linket: Titel
-
Krimien på tv.pptx
-
TV!TV!TV! Krimi med Ane Cortzen https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=031103282000
-
Husk at få læst i din selvvalgte krimi✌🏻
-
Kriminalfilm
-
CFU-login BROEN
-
Analyse af BROEN 1 + grupper.docx
-
Grupper til arbejde med "Broen:
-
Genreanalyse af kriminalfilm
-
Husk at få læst i din krimi. Husk at du til i morgen skal have forberedt dit oplæg om din krimi.
-
Vinderen af Cybermissionen skal senest i dag sende mig det endelige produkt. Sæt gerne PowerPoint + film sammen i én fil.
-
Fremlæggelsesgrupper, Broen.docx
-
Læseklub
-
VIGTIGT! Skriv, hvis du ikke allerede har gjort det, dit navn + krimi på denne liste: Liste over læste krimier
-
Hvorfor læser vi krimier?
-
Forløbsafslutning.pptx
-
Send til denne mappe på teams
-
Afhold en kort samtale med din famile eller nogle venner, der ikke går på gymnasiet: Fascineres de af krimi/true crime/ondskab/uhygge? Spørg dem også hvorfor?
-
Grupper til modulet:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DEN GODE TALE(R)
Fokus for dette forløb har været en grundig indføring i de mundtlige redskaber og virkemidler, man som taler kan bruge, når man skal overbevise sin modtager. Derfor har særligt afsender-modtager-forholdene været i centrum. I forlængelse af dette er eleverne også blevet opmærksomme på, hvordan de selv kan blive påvirket af en afsender i en bestemt retning.
Eleverne er gennem begrebsbrug blevet trænet i selv at kunne argumentere for en sag, ligesom de er blevet trænet i analysearbejde.
Eleverne har selv skrevet taler om "HJEM", som de afholdt med publikum + med besøg af retorikeren Lars Brunse. I fremførelsen af talen blev lagt vægt på kropssprog og kunst at tale for og til et publikum/en bestemt målgruppe.
Særlige fokuspunkter:
• Ciceros pentagram
• Appelformer: logos, etos og patos
• Toulmins argumentationsmodel: påstand, belæg, styrkemarkør, gendrivelser, rygdækning, hjemmel
• Dispostion: begyndelse, midte, afslutning
• Argumentationstyper: årsags-, generaliserings-, sammenlignings- og autoritetsargumentet
• Argumentationskneb
• Sproglige figurer (udvalgte
|
Indhold
|
Kernestof:
-
De tre appelformer og simple argumentationsmodel_Dansk pa_ ny_2017 (1).docx
-
Den gode tale(r) 2022.pptx
-
Aflæsning af kropssprog.docx
-
Den udvidede argumentationsmodel.docx
-
Anne Grethe Riis går amok i Go" Morgen Danmark
-
Den gode tale(r) Modul 2.pptx
-
Appelformer.pptx
-
3. Dronning Margrethe: Man kan ikke være fester og runde fødselsdage bekendt
-
2. Øvelser i argumenttyper.docx
-
1. Den gode tale(r) modul 3.pptx
-
Argumenttyper, Håndbog til dansk.docx
-
Tre talegenrer, Fra Håndbog til dansk, Systime.docx
-
Dagens grupper:
-
Taleværkstedsgrupper:
-
3. Manuskript til Jason Diakité (Timbuktu): Tal i riksdagen under Fem i tolv-rörelsens manifestation – Svenska tal
-
1. Katarina Skøtt Jensens tale om ældrepleje ved Talefest 2022 - Danske Taler
-
Taleguide Hold en tale om HJEM 2023.pdf
-
2. Timbuktus tal - ord för ord
-
Den gode tale(r) Modul 4, tale om hjem.pptx
-
Din tale om 'HJEM': Vælg et hovedargument og/eller en opfordring til handling, som din tale skal kredse om.
-
Den gode tale(r) Modul fem, argumentation og topik.pptx
-
Retoriskevirkemidler.docx
-
Sikandar Siddiques folkemødetale 2022 - Danske Taler
-
Den gode tale(r) Modul 6, Fortællinger og evidentia.pptx
-
Olivia Kubasiak Kløvedal Reichs tale ved Klimapåmindelsen 2019 - Danske Taler
-
Thit Jensens foredrag Frivilligt moderskab eller kultiveret forældrefølelse 1924 - Danske Taler
-
Den gode tale(r) Modul 7, indledninger og afslutninger.pptx
-
Du skal medbringe udkast til indledning, fortælling, argumenter og skitse til din tale.
-
Talegrupper: Hold pause, når I har nået fem taler, og fortsæt med resten efterfølgende.
-
Færdigt udprintet manus
-
Øv dig mindst tre gange i at holde din tale hjemmefra. Vigtigt: Rejs dig op og brug gerne et spejl. Opvarmningsøvelser til fremførelse af talen.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
EN SLANGE I PARADISET
Formålet med dette undervisningsforløb er, at eleverne skal kende og forstå fortællingen om syndefaldet. Forløbet tager udgangspunkt i kompetenceområdet fortolkning.
Forløbets omdrejningspunkt er, at eleverne arbejder målrettet med analyse og fortolkning af et antal værker. Værkerne fortolkes ud fra en bestemt analysetilgang, nemlig med afsæt i begrebet intertekstualitet.
Eleverne har læst myten og sat fokus på, at mange senere tekster står på skuldrene af fortællingen om Adam og Eva i Paradisets Have. Eleverne har i den forbindelse arbejdet med at trække tråde fra syndefaldsmyten til maleriet Adam and Eve af Lucas Cranach og reklamebilleder fra Smirnoff + øvrige reklamer.
Den fælles læsning af syndefaldsmyten udbygger elevernes faglige kompetencer og skaber grundlag for en sammenlignende læsning af syndefaldsmyten, maleriet og reklamebillederne. I forløbets sidste fase læste eleverne tekster, der tematisk kredsede om overgange og "syndefaldet".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
KRIG OG KUNST/DHO
Formålet med dette tværfaglige forløb har været at give eleverne en grundig indføring i, hvilken indflydelse historiske begivenheder, her krige, kan have for litteraturens udformning. De litteraturhistoriske strømninger, vi særligt har beskæftiget os med, er nationalromantikken, socialrealismen/realismen og det senmoderne opbrud med klare idealer. Vi har særligt lagt vægt på heltebegrebet, hvor vi har skelnet mellem tre former for helte: den klassiske, den moderne og den senmoderne.
Udover det tværfaglige har fokus også været lagt på sproglige virkemidler, hvor særligt sproglige billeder, semantik og modsætninger har været centrum for de tekstnære analyser.
Værk: "Flugt"
Forløbet er afsluttet med Dansk-Historie-Opgaven, som er blevet udformet i par. Eleverne har været til individuel årsprøve.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
OPTAKT TIL DHO - SKRIVNING I PRAKSIS
Formålet med dette korte forløb i forlængelse af det tværfaglige dansk-historie-forløb er at forberede eleverne på skriveprocessen til dansk-historieopgaven. Vi har haft særligt fokus på opgaveopbygning; hvordan man sikrer sig at komme op på analyseniveau; indledning og afslutning. Hertil har vores fokus været på generel opbygning af skriftlige afsnit og inddragelse af gode citater.
Særlige fokuspunkter:
- Den akademiske genre – opbygning af DHO
- Citat-anvendelse
- Taksonomi (særligt fokus på analyse og fortolkning)
- Koblingsord og vendinger
- Indledningen
- Formalia (kort, da dette er gennemgået med studiecenteret)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Dokumentarfilmen.pptx
-
Analyse af dokumentarfilmen FLUGT.docx
-
Se "Flugt" færdig: DRTV - Flugt
-
Hvis du ikke har udfyldt elevfeedback på sidste danskmodul, så gør det hurtigst muligt, så vi kan lave gode makkerpar til DHO-skrivningen.
-
Studietursbrev 1u 2023.docx
-
Carsten Jensen Den første sten (2015).pdf
-
Opgaver til Carsten Jensens Den første sten.docx
-
Krigen rammer også altid litteraturen_Information_311015.docx
-
DHO-ekskursion, 25. april.docx
-
Grupper til krigsjournalister i aktion:
-
DHOmappe, 1.u
-
Opsamling, Krig og kunst.docx
-
Citatteknik.docx
-
Holberg, Ludvig_ Kriig imellem Leoparder og Tigre (1751)-2.pdf
-
Introduktion til dansk-historieopgaven, stx
-
Skriftlighedssitet
-
Aflevering af underskrevet studietursblanket (udleveret i sidste dansktime)
-
Skriftlighedssite stx
-
Eksemplarisk DHO[64].docx
-
Husk en opladt computer og evt. skrivesnacks
-
Danskfagets metoder.pptx
-
Studietur: Husk indbetaling af 1. rate senest d. 15. maj.
-
Husk Underskrevne studietursblanketter!!!
-
Om indledning, delkonklusioner og konklusion
-
Diskussion, kort oversigt.docx
-
Diskussion.docx
-
Indledning, delkonklusion, diskussion og konklusion.pptx
-
Om den mundtlige prøve, DHO
-
Om den mundtlige prøve i DHO
-
Sidste chance for at aflevere underskrevne studietursblanketter til Pia.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
I offentlighedens tjeneste
I dette forløb sætter vi fokus på det mediemæssige perspektiv i danskfaget, når vi analyserer og diskuterer nyhedsformidlingen, som den ser ud i tv og pressefotos.Og det er et centralt formål med forløbet, at vi kan forholde os selvstændigt og fagligt til den måde nyheder præsenteres for os på i de etablerede/traditionelle medier.
I analyserne arbejder vi med pressefotos, der udfordrer de etiske rammer for nyhedsformidlingen.
I diskussionerne har vi dels fokus på god presseskik, og dels på mediers samfundsrolle i et demokrati.
Forløbets centrale begreber:
- Mediers samfundsrolle
- Kritisk journalistik
- Presseskik og konsekvens- versus pligtetik
- Public service
- Nyhedskriterier
- Vinkling
- Billedanalyse
- Kildetyper
- Filmiske virkemidler
- Fakta- og fiktionskoder
- Dramaturgi i nyhedsindslag
- Layout
- Fortællende journalistik
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Studietursindbetaling
|
01-09-2023
|
Debat af pressefotos
|
17-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forfattere i tiden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
At sætte problemer til debat!
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Litteraturen ud i rummet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
True Crime
– podcastproduktion
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Ulven kommer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5062/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62388203760",
"T": "/lectio/5062/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62388203760",
"H": "/lectio/5062/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62388203760"
}