Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Å - Bogdepotkursus AB
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Behrndt Floto, Birte Fruensgaard
|
Hold
|
2022 DA/z (1z DA, 2z DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
At være ung i litteraturen
Vi skal arbejde med litterære tekster som handler om det at være ung. Undervejs bliver eleverne introduceret til grundlæggende begreber fra litteraturanalyse primært til analyse af epik: genrer, fakta- og fiktionskoder, fortællertyper (jegfortæller, alvidende fortæller og 3.personsfortæller), fortællemåder (beskrivende, berettende og scenisk fortællemåde), plot (forudgreb, vendepunkt, point of no return og konflikt), tema (binære modsætninger) mm.
Eleverne skal ind imellem også selv producere tekster, fx hvor de skal afprøve en fortællertype eller en fortællemåde.
Forløbet afsluttes med en evaluering og en test uden hjælpemidler, som eleverne selv skal rette.
Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (analysere og fortolke) med formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster (perspektivering er ikke trænet i detaljer)
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder (delvist berørt i forbindelse med snak og at indgå en fiktions- eller faktakontrakt med tekster ud fra parateksten)
Kernestof:
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk
- tekster fra realisme (fx Pia Juul) og modernisme (fx Villy Sørensen)
- fra dansk litteraturs kanon: Karen Blixen
- litteraturanalyse og -fortolkning
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Krimiforløb
Forløbet har til formål at introducere en genre og dennes udvikling.
Forløbet bliver indledt med fælles tekster samt baggrundslitteratur om krimien. Det centrale element i forløbet består af læsning af et selvvalgt værk. Her skal eleverne vælge en krimi, som de skal holde et oplæg om for klassen, hvor der bla. skal indgå et citat og en vurdering.
Klassen skal desuden skrive en analyserende artikel.
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
Kernestof:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– tekster fra 1800-tallet
– tekster fra 1900-tallet
– tekster fra 2000-tallet
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Argumentation og retorik
I dette korte forløb skal I blive klogere på analysebegreber til brug i en retorisk analyse særligt at fakta-tekster i den påvirkende genre så som taler eller debatindlæg.
Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
Kernestof:
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
- retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
|
Indhold
|
Kernestof:
-
5. Når du kommer hjem, skal du vælge to billeder ud (eller gør det på vej hjem i toget). Sæt dem ind i et worddokument, analysér kommunikationssituationen (dvs. de fem elementer i pentagrammet).6. Overvej også den overordnede hensigt med teksten: Vil
-
I skal bruge bogen "Begreb om dansk" for at kunne lave opgvarne.
-
Opgaver til de tre appelformer.docx
-
Google Slides: Sign-in
-
Vi hører Malou, Yasmin og evt. Laura Møllers krimioplæg.
-
Medbring "Begreb om dansk"
-
Afsnit
-
Darger, Hansen & Nielsen: Begreb om DANSK. Grundbog, Dansklærerforeningens Forlag; sider: 100-102
-
Toulmins argumentationsmodel
-
Opgaver til Toulmins argumentationsmodel.docx
-
Medbring Begreb om dansk
-
Medbring "Begreb om dansk".
-
Opgave til Toulmins argumentationsmodel med udvidelse.docx
-
Opdater din browser | Facebook
-
DRTV - Forbrydelsen: I
-
H.C. Andersen
-
Retoriske stilfigurer (1).docx
-
Fra Håndbog til dansk: Den politiske tale kan selvfølgelig være politikerens tale på et vælgermøde, men det kan også være den tale, vi selv holder, når vi forsøger at overbevise andre om, at vi har ret i et bestemt synspunkt, f.eks. at rygning er usu
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Krig
Danmark er i dag og har flere gange igennem tiden været en krigsførende nation. Det sætter og har sat sine spor i litteratur og kunst, hvor man søger at undersøge krigens væsen.
Men hvor meget tænker vi egentlig over Danmark som krigsførende nation? Hvordan har danske kunstnere gennem tiden forholdt sig til krig? Hvad kan kunst i forhold til vores indsigt i og fortolkning af krig? Dette forløb fungerer som optakt til elevernes dansk-historie opgave, og der sættes fokus på emnet krig ved at analysere og fortolke tre tekster fra hver sin periode af litteraturhistorien, som illustrerer hvordan dansk litteratur forholder sig til krig.
Faglige mål:
• demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
• demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Kernestof:
- tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder romantik
- tekster fra 1900-tallet, herunder realisme
- Kanonforfattere: N.F.S. Grundtvig, Martin Andersen Nexø,
- litteraturanalyse og -fortolkning
- Arbejde metodisk med:
Litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
Materiale
N.F.S Grundtvig: "De Snekker mødtes..." (KANON)
Martin Andersen Nexø: "Brodermorderen" (1. verdenskrig, realisme) (KANON)
Morten Nielsen: "Skæbne" (2. verdenskrig)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Skriftlighed
Fokus på taksonomi og de forskellige metoder, der hører til redegørelse, analyse og diskussion/vurdering.
Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst skriftligt
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
Kernestof:
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus
på skriftlighed i 1.g
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
I offentlighedens tjeneste
I dette forløb sætter vi fokus på det mediemæssige perspektiv i danskfaget, når vi analyserer og diskuterer nyhedsformidlingen, som den ser ud i tv og pressefotos.Og det er et centralt formål med forløbet, at vi kan forholde os selvstændigt og fagligt til den måde nyheder præsenteres for os på i de etablerede/traditionelle medier.
I analyserne arbejder vi med DR's TV-Avisen som værk samt pressefotos, der udfordrer de etiske rammer for nyhedsformidlingen.
I diskussionerne har vi dels fokus på god presseskik, og dels på mediers samfundsrolle i et demokrati.
Forløbets centrale begreber:
- Mediers samfundsrolle
- Kritisk journalistik
- Presseskik og konsekvens- versus pligtetik
- Public service
- Nyhedskriterier
- Vinkling
- Billedanalyse
- Kildetyper
- Filmiske virkemidler
- Fakta- og fiktionskoder
- Dramaturgi i nyhedsindslag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forfattere i tiden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
At sætte problemer til debat!
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Litteraturen ud i rummet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
True Crime
– podcastproduktion
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Ulven kommer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5062/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62388203764",
"T": "/lectio/5062/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62388203764",
"H": "/lectio/5062/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62388203764"
}