Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Å - Bogdepotkursus AB
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Henny Mejer Pedersen
|
Hold
|
2023 DA/n (1n DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Samtale fremmer forståelsen
Dette forløb har fokus på det sproglige perspektiv i danskfaget. Vi skal arbejde med analyse af samtale og kommunikation i både fakta- og fiktionstekster.
I forløbet skal vi blive kloge på begreberne:
Kommunikationssituation (simpel kommunikationsmodel samt det retoriske pentagram)
Front stage og back stage samt middle region og deep backstage
Face og facework
Effektivitets- og høflighedsprincipperne
Undertekst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: De usårlige betjente?
I dette forløb arbejder vi med det mediemæssige perspektiv i danskfaget, idet vi undersøger, hvordan politibetjente og politiets arbejde fremstilles i to forskellige filmmedier; dokumentarserien "De usårlige betjente" og spillefilmen "Shorta".
Dokumentaren "De usårlige betjente" fungerer som værk, som vi dels arbejder med i timerne, og dels skriver en aflevering om. Spillefilmen fungerer som tematisk og genremæssig perspektivering.
Forløbets centrale begreber er:
Dokumentartyperne: observerende, dybdeborende og deltagende dokumentar
Argumentation; påstand og belæg
Appelformer: patos, etos og logos
Kildetyper: ekspert-, erfarings- og partskilder
Fakta og fiktion
Fiktionskoder
Autenticitetsmarkører
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Vores tid
I dette forløb arbejder vi med danskfagets litterære perspektiv. Forløbet rummer en introduktion til digtet som genre og til grundbegreber i digtanalysen.
I forløbet har vi særligt fokus på moderne digte skrevet i vores egn tid, og mens vi øver digtanalyse, skal vi samtidig undersøge, hvad digtene siger om vores tid.
Som en del af forløbet læser vi digtsamlingen Institutionaliseret af Haidar Ansari fra 2022 som værk.
Forløbets begreber er:
Prosadigt og lyrisk digt
Stemning og tone
Lyrisk jeg
Ydre verden
Sproglige figurer: gentagelse, modsætning
Sproglige billeder: metafor, besjæling, sammenligning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5062/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62388203781",
"T": "/lectio/5062/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62388203781",
"H": "/lectio/5062/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62388203781"
}