Holdet 2022 EN/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Å - Bogdepotkursus AB
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Helle Lausten Nielsen, Jeanett Jacobsen, Jørgen Karlo Eichler, Olaf Baun Schroll
Hold 2022 EN/t (1t EN, 2t EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Violence and brutality
Titel 2 Parental Ambitions
Titel 3 Beat It - American Hip Hop
Titel 4 Great Britain: From Island to Empire and back
Titel 5 Værklæsning
Titel 6 Forløb 6

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Violence and brutality

Forløbet omhandler forskellige aspekter af vold med udgangspunkt i aktuelle emner, som skoleskyderier i USA, voldelige unge og hooliganisme, som det præsenteres i et bredt materialeudvalg, herunder en novelle, en tale, en film, en sitcom og en dokumentar. Med udgangspunkt i materialerne forsøger vi at finde årsagsforklaringer og løsninger på de forskellige problemer, i det omfang materialerne indbyder til det.

I forløbet præsenteres og øves grundlæggende analyseredskaber, hvor der fokuseres på aspekter som karakteristik, fortællerteknik og budskab i fiktionsanalysen og appelformer i non-fiktionsanalysen. Der introduceres til vinkling i dokumentarfilm og filmiske virkemidler i spillefilmen. Undervejs lægges der vægt på træning af mundtlighed med samtale - og diskussionsøvelser.  I grammatik er fokus på adjektiver med særligt henblik på personkarakteristik.

Kernestof:
- Charles Bukowski, "Son of Satan", fra: Gitte Vest Barkholt et al, Crime in Fiction, Systime, 2009

- Dokumentar: Chantal Lasbats, "Bevæbnede børn i USA" (2015): https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=031812152335

- Emma Gonzales’ March for Our Lives speech, 24. marts 2018: https://www.rev.com/blog/transcripts/emma-gonzalez-march-for-our-lives-speech-transcript  

- South Park, season 22, episode 1: “Dead Kids”

- Film: Lexi Alexander, "Green Street Hooligans", 2005

- Andrew Nicholls, "I Was a Football Hooligan for 30 Years, and I Loved Every Second of It", 2015 (uddrag)

Supplerende stof:

Martin Henriksens Facebookopslag om Nationalt selvforsvar fra d. 28. oktober 2020 kl. 15.12.

Om appelformer:
- https://www.youtube.com/watch?v=-oUfOh_CgHQ
- https://boords.com/ethos-pathos-logos

Optagelser af taler:
- Emma Gonzales: https://www.youtube.com/watch?v=u46HzTGVQhg

- The Week, "Has English football hooliganism risen again?", 13. juli 2021 (uddrag)

Forløbet dækker ca. 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Parental Ambitions

Parental Ambitions
I forløbet læser vi forskellige typer tekster som har relationen til forældre som omdrejningspunkt. Tekstudvalget undersøger og/eller problematiserer på forskellig måde det aspekt at nogle forældre kan stille krav og forventninger eller nogle rammer som den unge reagerer på forskellig måde.

Vi arbejder med tekstanalyse og fortolkning af fiktion (noveller, digte samt kortfilm) og non-fiktion (analyse af sagprosa artikler). Således stiftes nærmere bekendtskab med disse to hovedgenrer og deres analysemodeller.

Der arbejdes bevidst med at styrke mundtlighed og tillid i klasserummet til at opmuntre til øvelse i fri formulering, blandt andet via samtale og kreative øvelser, dialog-sessions samt ordforrådsopbygning og skriftlige øvelser og ordlege.

Grammatikken har fokus på:
Verber; Kongruens, hovedtiderne, regelmæssige og uregelmæssige, hovedverber og hjælpeverber

Kernetekster:

Fiktion:
Hemingway, Indian Camp (novelle) IN: Contexts, Gyldendal.
John Wain: Manhood (novelle) IN: Approaches
Philip Larkin: This be the Verse (digt) https://www.poetryfoundation.org/poems/48419/this-be-the-verse
Perfection. Shortfilm. https://www.youtube.com/watch?v=paVED2TFvEk (2004)
Sagprosa:
American Sex Norms - artikel
Joshua Ostroff: "Baby Storm Now: Dad David Stocker On The Uproar And Storm's Gender Identity", Huffington post, (06/30/2016 12:05 EDT | Updated 09/02/2016) artikel
https://www.huffingtonpost.ca/2016/06/30/baby-storm-gender_n_10756806.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAMKvMPG4G2JAQh15c4B_20rNW5QxjFzAsG_f65GuBuKLhHW1p5Uz5A210vFXk_qNd8yExJUTPzf7G2lUbZ5vRLOR9ImYginktEAJhsWBogw9lu9aAcHanMnMwlQrC2-KPSpmSZvxfs7E1BnB9W-IwFqbe1JY5mKT9J4eSCIBuaRX


Skriftligt/Skriveøvelse:
Most important quality in a parent. (1 timer)
One paragraph with Interpretation of Manhood (John Wain). (1,5 timer) par aflevering
Summary Manhood. 2 timer
Blogpost 3 timer

Literary terms to be familiar with:
plot vs theme
Protagonist vs antagonist/-nism
Fiction (Short story) analysis: characterization, setting, narration, point of view, themes, message
Fiction: Poetry analysis
the Hollywood model (beretter modellen): opening, p.o.n.r., conflict/climax, and resolution
Showing vs telling
Types of conflict in a story: conflict within a character, between characters etc.
Non-Fiction analysis: Cicero's rhetorical pentagram model for non-fiction analysis.

Thematic terms to be able to be familiar with:
maturity, Naivety, immortality, expectation, pride, (self-)deceit, individualism,
feminism, masculinity (toxic), gender binary
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Beat It - American Hip Hop

I dette forløb arbejder vi med amerikansk hip hop som en litterær genre. Eleverne bliver introduceret til hip hop genrens historie. De forskellige perioder omhandler Old School Hip Hop, The Golden Age of Hip Hop, Mainstream Hip Hop og New Millennium Rap.
Undervejs arbejder vi med sange fra de forskellige perioder og diskuterer både indhold og form og hvordan de forskellige kunstnere udtrykker sig med storytelling eller signifying og bruger sig selv og sin egen historie på forsk måde.
Vi slutter af med at kigge på Eve og diskuterer omtale af kvinder og sproget som kvindehadsk og genren som bærer af kvindehad.

Vi analyserer værkerne ud fra nogle udvalgte karakteristika ved slang, sproget og den kontekst som teksterne læner sig op ad.
hvor vi blandt andet undersøger konteksten og sproget med dets særlige slang udtryk.
Vi afslutter forløbet med selv at forsøge os med at skrive rap.

Tekster, i kapitel 4, "Beat It"
fra "Open Wide" af Jakob Bækgaard et al. L&R, 2017;

- A Short History of Hip Hop
- Grandmaster Flash & The Furious Five: The Message
- Run-DMC: Proud to be Black
- 2PAC: Brenda’s got a baby
- Notorious B.I.G.: Ten Crack Commandments
- Eminem: Stan
- Kanye West: Black Skinhead
-       Eve: Love is Blind

Supplerende:
forklaring af kontekst:
PBS NewsHour, Video clip: "Three decades after Rodney King’s beating, police reform in Los Angeles remains elusive"  https://www.youtube.com/watch?v=HFCK8OND8CY

Workshop med egenproduktion af rap med fokus på virkemidler og valg der træffes for at opnå bestemte effekter. Fremvisning som delvis afrunding af forløbet.

Afrundende/opsamlende modul:
Jeopardy: The Hip Hop quiz
+ station tasks: 20 min at each station:
1. Rap Grammar Mistakes
2. panel debate: Is Rap Dangerous to Society?
3. Who am I ?- quiz about the artists we met.

Grammatik:
Adjektiver og adverbier.
substantiver - substantivers flertal -
utællelige substantiver -
artikler
genitiv
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Part of an Essay, 2 paragraphs 25-02-2023
creative raps 17-03-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Great Britain: From Island to Empire and back


Great Britain: From Island to Empire and back

Dette forløb ser på Storbritannien af i dag med særligt fokus på britisk identitet og hvem den kan indeholde.

TEXTS/MATERIAL:

Riz Ahmed,  Short film: The Long Goodbye  

Andrea Levy, essay: This is my England

BBC: The Windrush Generation; documentary: The Unwanted, The secret Windrush Files. https://www.youtube.com/watch?v=f_rzJTNZSLM

short story Khustwant Singh: Karma (1950) In: Worlds of English, 2010, Systime, page 178ff

Article: Kehinde Andrews: "Colonial Nostalgia is Back in Fashion, Blinding us to the Horrors of Empire"

Article: Niall Ferguson: "How Britain Made the Modern World"

Poems:
Britain's National Anthem, In: Worlds of English, 2010, Systime, page 33
Rudyard Kipling: White Man's Burden, 1899, In: Worlds of English, 2010, Systime, page 35
Ruperake Petaia, "Kidnapped", 1980. In: Worlds of English, 2010, Systime, page 60
John Agard, "Listen Mr. Oxford Don", 1985, page 69

FOCUSES / TERMS :

Consequences of Empire
Post Colonial Voices
Imperial cost and implication
Waves of influx: Immigration from colonies.
Windrush Generation
Belonging or feeling displaced
The Jewel of the Crown: India
Commonwealth
Lingua Franca
decolonization
Post-colonialism and Orientalism as terms.
Colonial Nostalgia
Eurocentrism
Present day Britain
Brexit

India:
Jinnah; Muslim League vs Nehru: United India.
The Jewel, Mountbatten, The Raj, Queen Victoria, Victorian Age.
Gandhi, The Indian National Congress (INC)
decolonization and struggles = civil war, Muslims + Hindu > Pakistan / Bangladesh


SUPPLERENDE:

Documentary: A Taste of Power. Jeremy Paxman, BBC (2017): https://www.youtube.com/watch?v=VdDzYregUQg

Lingua Franca:
Podcast: engelsk i Indien. (versionsøvelse af koncept)

Clip from Documentary: The Day India Burned (https://www.youtube.com/watch?v=v8dcjRBCbLs&t=585s) )(first 25 minutes)

video: Shashi Tharoor, debate: https://www.youtube.com/watch?v=jaNotcGak3Y&t=303s
video: Shashi Tharoor: interview https://www.youtube.com/watch?v=1giYXrofZYo

Thematics presentations students' choices of themes - rounding off the theme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Værklæsning

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
assignment 1 25-09-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb 6

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
assignment 2 - podcast 30-10-2023
assignment 3 - essay part 1 13-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer