Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Å - Bogdepotkursus AB
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Hanne Ida Sinding
|
Hold
|
2022 HI/a (1a HI, 2a HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
DHO-forløb DK's krige
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Romerriget
Da Romerriget var på sit højeste bredte riget sig fra Skotland til det sydlige Ægypten. Det varede fra år 753 f.kr. hvor Rom blev grundlagt, til år 1453 e.kr. med det Østromerske Riges fald, altså en periode på over 2200 år. Forløbet vil bringe os rundt om Roms grundlæggelse og Italiens erobring, De puniske krige, republikken, kejserdømmet og til slut Det Vestromerske Riges undergang. Vi vil stifte bekendtskab med kejsere, slaver, gladiatorer og romerske retorikere og politikere. Fokus er på historiske epoker, årsagsforklaringer, kildeanalyse og historiebrug.
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Materiale:
Jepsen Steg, Kristian: På sporet af Romerriget: Kp. 1-8 og 9-10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Middelalder og korstog
I dette forløb arbejder vi med middelalderen med et særligt fokus på korstogene. Vi starter med at sætte os ind i periodens europæiske samfundsopbygning, feudalismen og kristendommens betydning. Herefter kigger vi på islams ekspansion hvorefter resten af forløbet handler om korstogene, herunder også eftertidens opfattelse af dem.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Grundbogsstof:
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 — i dansk perspektiv, Systime 2008, s. 68-83 og s. 103-121
Henrik Skovgaard Nielsen: Korstog og jihad? Systime 2000, s. 48-53
Artikler:
Kirsten Mose: Korstogene revisited, www.sengeloesekirke.dk 11-09-08
Sofie Hviid: Korstogene splitter kristne og muslimer, Kristeligt Dagblad 03-10-08
Dokumentarfilm:
Hellig krig (1): Profetens sværd, DR Kultur 2013
Hellig krig (2): Korstog til Jerusalem, DR Kultur 2013
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Middelalder og korstog
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5062/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62388204768",
"T": "/lectio/5062/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62388204768",
"H": "/lectio/5062/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62388204768"
}