Titel
2
|
DHO
Forløbet er et todelt, tværfagligt DHO-forløb, som afvikles sammen med dansk. Første del er et tværfagligt overbliksforløb på syv moduler i hvert fag, som har fokus på Danmark i krig med nedslag i De slesvigske krige, verdenskrigene og krigen mod terror.
I historiedelen er der fokus på årsager til samt udvikling og udfald af de forskellige krige og hvordan disse påvirker Danmarks selvforståelse ift. Danmark som krigsførende nation samt hvordan krigene erindres.
Der ses på, hvordan treårskrigen var afgørende for, at Danmark gik fra enevælde til demokrati, hvad Danmarks sejr i tre-årskrigen betød for selvforståelsen, og hvordan det dannede baggrund for Danmarks strategi for krigen i 1864, som endte fatalt for Danmark, som mistede mange mænd og en stor del af det jyske territorium til tyskerne.
Dernæst ses på, hvordan dette påvirkede Danmarks beslutning om at være neutrale i 1. verdenskrig, hvilket bragte Danmark godt igennem krigen, men hvilket ikke var muligt for det danske mindretal der boede i Nordtyskland i denne periode, som måtte kæmpe på tysk side i krigen. Her fokuseres på de danske soldaters oplevelse af krigen og kort på genforeningen efter krigen.
Herefter arbejdes der med 2. verdenskrig i Danmark, hvor man på baggrund af erfaringerne fra 1. verdenskrig førte samarbejdspolitik fra 1940-1943 for at få Danmark mest muligt upåvirket gennem krigen. Den stigende modstand og samarbejdspolitikkens sammenbrud i 1943 undersøges, og der ses på, hvordan Danmarks situation herefter blev mere krigslignende, herunder hvordan danske jøder blev sendt i KZ-lejr, hvordan modstandsbevægelsen i dag opfattes som krigens sande helte i Danmark og hvordan efterspillet foregik ift. straffefanger og rettergang for landsforrædere.
Slutteligt ses på, hvordan strategien skiftede fra Den jugoslaviske borgerkrig i 1990'erne med udgangspunkt i, at Danmark skulle deltage aktivt i vigtige internationale konflikter. Der fokuseres på Krigen mod terror, hvor Danmark, i følge Anders Fogh Rasmussen, ikke skulle gentage fejlen fra 2. verdenskrig, hvor man lod den vigtige kamp være op til andre. Klassen er på ekskursion til København, hvor vi besøger Krigsmuseet og deltager i forløbet "Dilemma Afghanistan". Efterfølgende er vi i biografen for at se Bille Augusts "Kysset", som udspiller sig omkring 1. verdenskrigs udbrud.
I danskfaget er der fokus på, hvordan krig fremstilles i kunsten og hvilke helteroller er i spil. I begge fag arbejdes der med et bredt udvalg af materialer og metoder, og der trækkes løbende tråde mellem de to fag med henblik på dansk-historieopgaven.
Forløbet danner baggrund for DHO-opgaven, som elever udarbejder indenfor ét af emnerne i den efterfølgende skriveperiode, som udgør forløbets anden del. Her bruges fem moduler på emnevalg, problemformulering og vejledning.
|