Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Å - Bogdepotkursus AB
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Behrndt Floto, Henrik Meyer
|
Hold
|
2022 SA/s (1s SA, 2s SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Folketingsvalg 2022
I dette forløb bliver I introduceret til partierne, idet I skal holde gruppefremlæggelser om alle partier, der blev valgt til FT 2022.
Vi skal desuden arbejde med inddeling af partierne i ideologi- og værdipolitik, partiadfærd (Kaare Strøm), vælgeradfærd, regeringsdannelse mm.
I bliver introduceret til de skriftlige genrer: opstil hypoteser og sammenlign, ligesom I lærer om sammenhænge og beregninger af procentvise andele og forskellen mellem procent og procentpoint.
I skal desuden lave miniinterviews med folk på skolen, hvorefter I skal analysere deres valg af parti/person/blok ud fra vælgeradfærd.
Forløbet afsluttes med en multiple-choice-test uden hjælpemidler.
Faglige mål:
- formulere (præcise faglige) hypoteser
- bearbejde dansk materiale, herunder statistisk materiale
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende beregninger, tabeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- det politiske system i Danmark
- systematisk behandling af forskellige typer data
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvad er demokrati?
I dette forløb skal vi arbejde med det politiske system som det ser ud i Danmark. Vi vil i forløbet komme ind på styreformer og demokratiopfattelser. Vi vil arbejde med rettigheder og pligter i Danmark, ligesom vi vil undersøge, hvilke rettigheder, der har været under pres med epidemiloven, som blev vedtaget i foråret 2020 under coronakrisen.
Vi ser på Kina som case og på, hvordan deres rettigheder er udfordret.
Dernæst undersøger vi Kina og andre landes placering på demokratiindekset fra "The Economist" og ser på, hvordan indekset beregnes og ud fra hvilke kategorier. Til slut diskuterer vi, hvordan det går med demokratiet i Danmark.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
Kernestof:
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund (magt berøres kun overfladisk)
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ideologier og velfærdsstaten
I forløbet skal I lære om velfærdstrekanten, Esping-Andersens tre velfærdsmodeller og I skal arbejde med velfærdsstatens udfordringer i et tværfagligt forløb med matematik B (FF1), hvor I skal besvare en problemformulering og holde fremlæggelser i grupper med inddragelse af data.
Derefter skal vi arbejde med ideologierne - især de tre klassiske ideologier: liberalisme, socialisme og konservatisme med fokus på deres syn på mennesket, samfundet og staten. (Fordi eleverne ikke har haft meget om det i grundforløbet.)
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
- politiske ideologier
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked
- kvantitativ metode og systematisk behandling
af forskellige typer data
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dansk økonomi: Energikrise og inflation
I dette forløb skal vi arbejde med grundlæggende begreber inden for økonomi: Udbud og efterspørgsel, det økonomiske kredsløb, de samfundsøkonomiske mål og økonomisk politik. Vi vil undersøge nøgletal i dansk økonomi og se på, hvordan det går med dansk økonomi - det viser sig måske at være et lidt tvetydigt billede.
Vi dykkede ned i det samfundsøkonomiske mål bæredygtig udvikling, da vi arbejdede med dansk landbrug og deres rolle i den grønne omstilling. Eleverne skulle i grupper arbejde med hver deres opgave til landbruget og fremlægge for holdet.
Forløbet blev afsluttet med en multipcle-choice-test.
Faglige mål:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Kernestof:
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
- statistiske mål, herunder lineær regression
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
#5: Ligestilling på arbejdsmarkedet?
I dette forløb skal vi undersøge den horisontale og vertikale kønsopdeling på arbejdsmarkedet i Danmark. Vi skal arbejde med forskellige forklaringer på kønsarbejdsdelingen og diskutere, hvilke konsekvenser kønsarbejdsdelingen kan have på individniveau og på samfundsniveau.
Vi skal desuden prøve at anskue diskussionen ud fra både et aktørperspektiv og et strukturperspektiv og i den forbindelse arbejde med forskellige teorier, der kan bidrage med forklaringer til de tendenser, vi kan udlede. På denne baggrund skal vi diskutere behovet for at staten regulerer kønsopdelingen ved brug af kønskvotering som middel.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ugens samfundsfaglige opdatering.docx
-
2. Arbejdsspørgsmål - Det kønsopdelte arbejdsmarked.docx
-
Referatskabelon.docx
-
3. Arbejdsspørgsmål - Teorier om køn.docx
-
Anna Storr-Hansen, Kia Ditlevsen & Tine Studstrup: Køn og ligestilling, Columbus; sider: 65-68, 81-85, 138-145
-
Formålet med læsningen er, at I får en forståelse, hvad der karakteriserer kønsopdelingen på arbejdsmarkedet i Danmark.Tjek-på-lektien:
-
4. Arbejdsspørgsmål - Socialisering ude og hjemme.docx
-
Tjek-på-lektien:
-
5. Arbejdsspørgsmål - Feministiske bølger.docx
-
En krig med kønsorganer.pdf
-
På feministscenen passer en crop top forrygende sammen med nogle rigtig, rigtig små sko.pdf
-
Læs opgaveformuleringen og vejledningen til den kommende aflevering.
-
Opgave - UFM.docx
-
3. Spørgeskemaskabelon.docx
-
3. Det dårlige spørgeskema.docx
-
Metode i samfundsfag og tværfagligt arbejde.pptx
-
9. Arbejdsspørgsmål - Interviewguide.docx
-
Metode i samfundsfag
-
Læs side 3-4 i dokumentet, der er link til herover, så I er klar til at færdiggøre jeres spørgeskema i modulet. Læs desuden dette link: https://www.undervis.dk/sprgeskemaundersgelser
-
Program.pdf
-
13. Arbejdsspørgsmål - Præsentationer.docx
-
Padlet: Biologi, valg eller struktur?
-
14. Arbejdsspørgsmål - Biologi, valg eller struktur.docx
-
Medbring bogen 'Køn og ligestilling'
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
#6: Økonomi og klimaforandringer
I dette forløb sætter vi fokus på sammenhængen mellem vores økonomiske system og klimaforandringerne. Klimaforandringerne er en konsekvens af udledningen af drivhusgasser, og de påvirker allerede hverdagen negativt for millioner af mennesker verden over. Deres påvirkning vil blive endnu større, hvis udledningen af drivhusgasser ikke reduceres betydeligt – alligevel fortsætter udledningen med at stige år for år.
En del af forklaringen på dette handler om, hvordan vores økonomiske system fungerer på det mikroøkonomiske niveau – det vil sige på individ- og virksomhedsniveau. I forløbet skal vi derfor få en forståelse af, hvad der karakteriserer vores økonomiske adfærd. Og vi skal arbejde med, hvilke muligheder staten har for at regulere individers og virksomheders adfærd.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5062/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62388205061",
"T": "/lectio/5062/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62388205061",
"H": "/lectio/5062/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62388205061"
}