Holdet 2022 BI/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Å - Bogdepotkursus AB
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Arne Hviid Grahndin, Søren Munch
Hold 2022 BI/z (1z BI, 2z BI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler
Titel 2 DNA og gener
Titel 3 Evolution version 1.0
Titel 4 DNA - livets opskrift
Titel 5 Genetik og tiltrækning
Titel 6 Genetiske grundbegreber og nedarvningsprincipper
Titel 7 Biologiske molekyler: Lipider
Titel 8 Biologiske molekyler: Carbohydrater
Titel 9 Biologiske molekyler: Proteiner
Titel 10 Immunforsvaret
Titel 11 Økologi og biodiversitet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler

Arbejdede med forskellene på plante- og dyreceller samt opbygningen og funktionen af cellemembranen.

Øvelse: Osmose og diffusion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 DNA og gener

Om mitose og meiose, celledifferentiering og cellens cyklus.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Evolution version 1.0

Forløb med fokus på de grundlæggende termer inden for evolutionsbiologien: Naturlig selektion, seksuel selektion, "survival of the fittest", tilpasning og variation.

Øvelser:
Variation og selektion hos den ægyptiske origamifugl
Bønnespil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Genetik og tiltrækning

Kort forløb i forbindelse med uge 6-tema.
Der arbejdes med feromoner og deres rolle i forbindelse med tiltrækning og valg af partner, og desuden hvilke andre faktorer der spiller ind på, hvem man forelsker sig i. Derudover en kort snak om de mulige årsager til homoseksualitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Genetiske grundbegreber og nedarvningsprincipper

Forløbet lagde ud med proteinsyntesen og det centrale dogme for at klargøre sammenhængen mellem gener og proteiner. Dernæst fokuserede vi på Mendels nedarvningsprincipper og tilhørende genetiske grundbegreber, nedarvning af egenskaber hos mennesker, blodtyper og genetikken bag, gen- og kromosommutationer.

Eksperimentelt arbejde: Bestemmelse af blodtyper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Biologiske molekyler: Lipider

I forløbet er der blevet fokuseret på: Triglyceriders (mættede, monoumættede og polyumættede) opbygning og hvor de findes, phospholipiders opbygning og deres funktion i cellemembranen samt lipider i kosten og deres betydning for kroppen. Ydermere er der blevet arbejdet med olivenolie og fremstilling af dette, samt en kvalitativ og kvantitativ undersøgelse af olivenoliers kvalitet ud fra bl.a. spektrofotometriske målinger og smagstest.


Eksperimentelt arbejde: Undersøgelse af om kvalitet og pris hænger sammen i forskellige olivenolier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Biologiske molekyler: Carbohydrater

I dette forløb er der blevet fokuseret på opdeling (mono-, di- og polysakkarider) og opbygning af carbohydrater, samt hvor de findes. Derudover er der blevet arbejdet med, hvordan kulhydrater fordøjes, og hvordan de påvirker blodsukkeret. Herunder er diabetes 1 og 2 kort blevet omtalt.

Eksperimentelt arbejde: Hvordan påvirker carbohydrater blodsukkeret?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Biologiske molekyler: Proteiner

Forløbet har fokuseret på proteiners opbygning, aminosyrers (generelle) opbygning og inddeling samt inddelingen af proteiners strukturniveauer og hvordan dette påvirker deres egenskaber. Derudover er der blevet arbejdet med enzymer, som en særlig klasse af proteiner, og hvordan enzymer har forskellige egenskaber og forskellige optimum. Enzymers aktivitet er sat i sammenhæng med nedbrydning af mad og fordøjelsessystemet.

Eksperimentelt arbejde:
Gæring og bioethanol

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Immunforsvaret

Forløbet har omhandlet det ydre, det uspecifikke og det specifikke immunforsvar, og der har været fokus på antistoffers funktion.
Som en central del af undervisningen blev forløbet "Fight the Bite" fra LIFE Fonden anvendt. Forløbet fokuserede på slangegifte og deres effekt på kroppen samt antistoffer og modgifte. Der blev arbejdet med traditionelle metoder til diagnosticering af hvilken slange, der har bidt og dermed hvilken modgift, der skal anvendes, samt fokuseret på om antistoffer fremover kan anvendes til diagnosticering og behandling af slangebidsforgiftning. ​​​

Eksperimentelt arbejde:
- Observation og sammenligning af 5 forskellige slangegiftes effekt på blod
- ELISA-test med fokus på antistoffer som grundlag for diagnostisk test af, hvilken slange der har bidt
- LFA-test på ukendt slangegift
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer