Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23
|
Institution
|
Å - Bogdepotkursus AB
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anne Margrethe Steen, Esper Henning, XAndreas Henrik Christensen
|
Hold
|
2022 id/u (1u id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kropsbasis
Formål med forløbet: Eleverne skal blive bekendt med, hvordan man grundlæggende kan bruge sin krop i udvalgte sammenhænge samt arbejde med det selv i en kreativ, kollektiv proces. Eleverne har i dette forløb arbejdet med elementerne akroyoga, dans og gymnastik. Holdet skal afslutningsvist sammensætte en kort koreografi, hvor de tre elementer indgår.
Pædagogiske/didaktiske mål: Samarbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ultimate
Et forløb med Ultimate som det praktisk/tekniske element og temaet fairplay som det teoretiske.
Formål:
- At præsentere eleverne for de tekniske og de taktiske dele af Ultimate. Som hører under færdighedsområdet ”boldspil”.
- At give eleven forståelse for egen rolle og for begreberne sportsånd og fairplay, blandt andet via værdigrundlaget for Ultimate, ”Spirit of the Game”.
- At udvikle elevens forståelse for grundelementerne i kaosboldspil, eksemplificeret ved Ultimate.
De tekniske fokuspunkter handler om følgende elementer:
- Forhåndskast
- Baghåndskast
- Høj- og lav gribeteknik, samt pandekagegribning
- Hammerkast (Upsidedown)
- Pivotering
- Nøltælling
- Opdækning med fokus på mandsopdækning
- Cut med fokus på retningsskift og temposkift
- Spilvinkler
De taktiske fokuspunkter omhandler følgende:
- Benyttelse af banens bredde og dybde
- Anvendelse af cut for at skabe plads til modtagning
- Spilbarhed generelt
- Åbne og døde områder
- Stacking som angrebstaktik
- Regler i ultimate
Teori:
Team, fairplay og roller.
Litteratur:
- 4 videoer á ca. 19 min. varighed ("How To Throw A Backhand", "How To Throw A Forehand", "How To Throw A Hammer" og "STACK")
- Fairplay og roller: Idræt c – s,130-133
- Etisk kodeks for dansk konkurrenceidræt:
https://www.lectio.dk/lectio/62/lc/43237248939/res/43237248940/Etisk%20kodeks%20for%20dansk%20konkurrenceidr%C3%A6t.docx
- Team og roller:
https://www.lectio.dk/lectio/62/lc/43237245388/res/43237245389/Ultimate%20og%20fairplay%20-%20roller.docx
- Ultimateregler "Spirit of the Game": Pedersen, J. et al, Ultimate - en introduktion til undervisning, s. 6-9
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5062/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62388206647",
"T": "/lectio/5062/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62388206647",
"H": "/lectio/5062/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62388206647"
}