Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Å - Bogdepotkursus AB
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anne Margrethe Steen, XAndreas Henrik Christensen
|
Hold
|
2022 id/x (1x id, 2x id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kropsbasis
Formål med forløbet: Eleverne skal blive bekendt med, hvordan man grundlæggende kan bruge sin krop i udvalgte sammenhænge samt arbejde med det selv i en kreativ, kollektiv proces. Eleverne har i dette forløb arbejdet med elementerne akroyoga, dans og gymnastik. Holdet skal afslutningsvist sammensætte en kort koreografi, hvor de tre elementer indgår.
Pædagogiske/didaktiske mål: Samarbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ultimate
Et forløb med Ultimate som det praktisk/tekniske element og temaet fairplay som det teoretiske.
Formål:
- At præsentere eleverne for de tekniske og de taktiske dele af Ultimate. Som hører under færdighedsområdet ”boldspil”.
- At give eleven forståelse for egen rolle og for begreberne sportsånd og fairplay, blandt andet via værdigrundlaget for Ultimate, ”Spirit of the Game”.
- At udvikle elevens forståelse for grundelementerne i kaosboldspil, eksemplificeret ved Ultimate.
De tekniske fokuspunkter handler om følgende elementer:
- Forhåndskast
- Baghåndskast
- Høj- og lav gribeteknik, samt pandekagegribning
- Hammerkast (Upsidedown)
- Pivotering
- Nøltælling
- Opdækning med fokus på mandsopdækning
- Cut med fokus på retningsskift og temposkift
- Spilvinkler
De taktiske fokuspunkter omhandler følgende:
- Benyttelse af banens bredde og dybde
- Anvendelse af cut for at skabe plads til modtagning
- Spilbarhed generelt
- Åbne og døde områder
- Stacking som angrebstaktik
- Regler i ultimate
Teori:
Team, fairplay og roller.
Litteratur:
- 4 videoer á ca. 19 min. varighed ("How To Throw A Backhand", "How To Throw A Forehand", "How To Throw A Hammer" og "STACK")
- Fairplay og roller: Idræt c – s,130-133
- Etisk kodeks for dansk konkurrenceidræt:
https://www.lectio.dk/lectio/62/lc/43237248939/res/43237248940/Etisk%20kodeks%20for%20dansk%20konkurrenceidr%C3%A6t.docx
- Team og roller:
https://www.lectio.dk/lectio/62/lc/43237245388/res/43237245389/Ultimate%20og%20fairplay%20-%20roller.docx
- Ultimateregler "Spirit of the Game": Pedersen, J. et al, Ultimate - en introduktion til undervisning, s. 6-9
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
EG-Showtime
Forløb indenfor færdighedsområdet "Dans og bevægelse", hvor eleverne i fællesskab skal lave et danseshow ud fra et selvvalgt emne med elementer af hiphop, akrobatik, balancer og spring på gulv. 2x valgte "x" som emne.
Eleverne skal arbejde med nogle tekniske elementer indenfor dans med særlig fokus på hiphop. Der tages udgangspunkt i øvelser fra kropsbasis-forløbet i 1g og bygges videre herpå ud fra LABANs bevægelsesteori.
Eleverne vurderes ud fra evner indenfor samarbejde, initiativ og idéudvikling. Derudover vurderes de ud fra et fokus på teknik indenfor dans, spring, akrobatik og balancer. Her er der specifikt fokus på elevernes evne til at bevæge sig i takt til musik, kvaliteten i de forskellige bevægelser samt alsidigheden og variationen i deres bevægelser.
Forløbet kulminerer i et stort show for hele gymnasiet, hvor alle 2g-klasserne konkurrerer.
Alle 2g-klasser undervises i 7 moduler af idrætslæreren. Desuden skemalægges de med 4 selvtræningsmoduler, samt en generalprøve inden selve showet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5062/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62388206649",
"T": "/lectio/5062/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62388206649",
"H": "/lectio/5062/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62388206649"
}