Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Å - Bogdepotkursus AB
|
Fag og niveau
|
Bioteknologi A
|
Lærer(e)
|
Frithiof Erben, xLars Ole Riis-Olsen
|
Hold
|
2022 BT/x (1x BT bi, 1x BT ke, 2x BT bi, 2x BT ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Stamceller
Resumé:
I forløbet arbejdes med cellernes biologi og kemi og der perspektiveres til stamceller som en mulig kur af type 1 diabetes. I forløbet laves forsøg med cellestørrelse og diffusion, cellemembranen (rødbede), dannelse af ioner, blodsukkerforsøg
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af bioteknologiske problemstillinger
- udføre eksperimenter og undersøgelser under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og til risikomomenter
ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser
- analysere og diskutere eksperimentelle data med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- formulere sig struktureret mundtligt om bioteknologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med bioteknologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
Kernestof:
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer og opløselighedsforhold
- uorganisk kemi: opbygning og egenskaber for ionforbindelser
- makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af lipider
- celler: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper, stamceller og membranprocesser
- genetik og molekylærbiologi: mitose, meiose
- fysiologi på organismeniveau og biokemisk niveau: hormonel regulering
Supplerende stof:
- ny forskning og nye bioteknologiske metoder
Materiale:
- Bioteknologi A Bind 1 s. 25-47, 49-69, Nucleus
- Biotechacademy: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/stamceller-helbredelse-diabetes/
- Podcast fra dr.dk: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/ubegribeligt/ubegribeligt-17
- Viden om: Fremtidens superkur
Undervisningsformer:
klasseundervisning, eksperimentelt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Introduktion til at arbejde i laboratoriet.pptm
-
intro til biotek.pptx
-
CFU-login
-
Celler og stoftransport.pptx Ubegribeligt | Stamceller | DR LYD
-
Egebo, Johansen, Jørgensen, Mantoni & Wolff: Bioteknologi A. Bind 1, Nucleus; sider: 25-29, 35-47, 49-50, 52-58, 64-69
-
Biostriben - Gymnasie - Mikrobiologi
-
Alex: læs om cellemembranen, cytoplasma og cytosol, s30 -31
-
Mikroskop Kort guide til brug af lysmikroskop
-
cellen - spørgsmål skema sammenligning .docx
-
SmagPåFejlenogLær Mayonnaise.pdf
-
Emulsioner olie i vand final 2.jpg 0.pdf
-
Emulsioner olie i vand final 1.jpg 0.pdf
-
Polaritet og cellemembran
-
Medbring
-
Ubegribeligt | Stamceller | DR LYD
-
In Da Club - Membranes & Transport: Crash Course Biology #5
-
arbejdsspørgsmål cellemembran.docx
-
Inden du fortsætter til Google Søgning
-
Byg et atom vejledning
-
Byg et atom
-
Dannelse og påvisning af ioner.doc
-
Osmotisk tryk i en plante celle.pdf
-
Hvordan laver man en biologirapport.docx
-
Celledeling.ppt
-
mitose i løgceller.doc
-
Arbejds spørgsmål celledeling mitose.docx
-
Annette B. Sørensen m.fl.: GENETIK GRUNDBOG, Systime; sider: 58-64
-
-
Nogle vigtige ioners formler og navne
-
Navngivning af molekyler
-
kemiopgaver 1
-
Brobygning kemiopgaver 2
-
Spørgsmål til meiose biotec aca .docx
-
Mitose og meiose øvelse forskelle øvelse.docx
-
celledif og stamceller.pptx
-
Stamceller og helbredelse af diabetes
-
Kulhydrater og blodsukker
-
Blodsukkerregulering og diabetes
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bioethanol: bakterievækst og mængdeberegning
Resumé:
I forløbet arbejdes med produktion af bioethanol, bakterivækst - herunder bakteriers opbygning og forekomst, basal mikrobiologi og støkiometri. I forløbet laves forsøg med spredning af bakterier på agarplader, bakterievækst målt med spektrofotometri og produktion af 1. og 2. generations bioethanol. I forbindelse med produktionen af bioethanol fokuseres også på de bioetiske aspekter ved bioethanol.
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af bioteknologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og til risikomomenter
ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere eksperimentelle data med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til analyse og vurdering
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om bioteknologiske emner og give sammenhængende faglige
forklaringer
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med bioteknologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
Kernestof:
- tilstandsformer
- makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af carbohydrater
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse
- enzymer
- celler: opbygning af pro- og eucaryote celler
- mikrobiologi: vækst, vækstmodeller og vækstfaktorer
- eksperimentelle metoder: celledyrkning, spektrofotometri.
Supplerende stof:
- bæredygtig produktion af energi
- bioteknologisk anvendelse af mikroorganismer
- bioetik
Materiale:
Bioteknologi A Bind 1 s. 109-130, Nucleus
"Biomasse til energi" Aktuel naturvidenskab nr. 4, 2011
Undervisningsformer:
klasseundervisning, skriftligt arbejde - rapportgenre, eksperimentelt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport: Bioethanol
|
10-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Proteiner
Resumé:
I forløbet arbejdes med proteiners opbygning og egenskaber, proteinsyntesen og enzymer. Vi har lavet forsøg med denaturering af æggehvide og ekstraktion og nedbrydning af kollagen fra læder, for at artsbestemme læderet.
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af bioteknologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og til risikomomenter
ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere eksperimentelle data med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- anvende digitale værktøjer (protein databank), herunder fagspecifikke
-formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om bioteknologiske emner og give sammenhængende faglige
forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof:
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, struktur- og stereoisomeri
- makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af proteiner, herunder enzymer
- organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse
- mikrobiologi: vækst, vækstmodeller og vækstfaktorer
- proteinsyntese
- eksperimentelle metoder: chromatografi (søjlechromatografi i pipettespids)
Supplerende stof:
- ny forskning og nye bioteknologiske metoder
Materiale:
- Bioteknologi A Bind 1 s. , Nucleus
- Biotechacademy: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/stamceller-helbredelse-diabetes/
- Podcast fra dr.dk: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/ubegribeligt/ubegribeligt-17
- Viden om: Fremtidens superkur
Undervisningsformer:
klasseundervisning, eksperimentelt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvordan passer vi på vores miljø?
|
Indhold
|
Kernestof:
-
spørgsmål til plankton og hedetur.doc
-
Økologi - Fotosyntese, respiration og vækst.pptx
-
Havde du det lidt for varmt på badeferien? Bare vent…
-
Medbring bioteknologi A2
-
planters udvikling .pptx
-
planter og fotosyntse.docx
-
Egebo, Johansen, Jørgensen, Mantoni & Wolff: Bioteknologi A. Bind 2, Nucleus; sider: 11-14, 16-20, 25-37, 40-52, 55-58, 123-135, 295-310
-
Kvælstofs kredsløb.docx
-
næringssalte i vand.ppt
-
Eksperiment - Biomasse og nettoprimærproduktion i karse (1).docx
-
linær regresion (5).xlsx
-
Øvelse - Trofiske niveauer og produktion uden løsning (1).docx
-
Energistrømme (1).pptx
-
Energistrømme
-
åen som økosystem
-
Eutrofiering | WWF undervisning
-
Opgave tegn hvordan henholdsvis uorganisk gødning og organisk gødning leder til ilt svind hvad er forskellen?
-
Gensplejsning 1.pptx
-
Biostriben - Gymnasie - Eksperimentelt arbejde
-
CFU-login
-
Inden du fortsætter til Google Søgning
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5062/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62388208654",
"T": "/lectio/5062/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62388208654",
"H": "/lectio/5062/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62388208654"
}