Holdet 2022 BT/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Å - Bogdepotkursus AB
Fag og niveau Bioteknologi A
Lærer(e) Frithiof Erben, xLars Ole Riis-Olsen
Hold 2022 BT/x (1x BT bi, 1x BT ke, 2x BT bi, 2x BT ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Stamceller
Titel 2 Bioethanol: bakterievækst og mængdeberegning
Titel 3 Proteiner
Titel 4 Hvordan passer vi på vores miljø?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Stamceller

Resumé:
I forløbet arbejdes med cellernes biologi og kemi og der perspektiveres til stamceller som en mulig kur af type 1 diabetes. I forløbet laves forsøg med cellestørrelse og diffusion, cellemembranen (rødbede), dannelse af ioner, blodsukkerforsøg

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af bioteknologiske problemstillinger
- udføre eksperimenter og undersøgelser under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og til risikomomenter
ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser
- analysere og diskutere eksperimentelle data med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- formulere sig struktureret mundtligt om bioteknologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med bioteknologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.

Kernestof:
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer og opløselighedsforhold
- uorganisk kemi: opbygning og egenskaber for ionforbindelser
- makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af lipider
- celler: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper, stamceller og membranprocesser
- genetik og molekylærbiologi: mitose, meiose
- fysiologi på organismeniveau og biokemisk niveau: hormonel regulering

Supplerende stof:
- ny forskning og nye bioteknologiske metoder

Materiale:
- Bioteknologi A Bind 1 s. 25-47, 49-69, Nucleus
- Biotechacademy: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/stamceller-helbredelse-diabetes/
- Podcast fra dr.dk: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/ubegribeligt/ubegribeligt-17
- Viden om: Fremtidens superkur

Undervisningsformer:
klasseundervisning, eksperimentelt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Bioethanol: bakterievækst og mængdeberegning

Resumé:
I forløbet arbejdes med produktion af bioethanol, bakterivækst - herunder bakteriers opbygning og forekomst, basal mikrobiologi og støkiometri. I forløbet laves forsøg med spredning af bakterier på agarplader, bakterievækst målt med spektrofotometri og produktion af 1. og 2. generations bioethanol. I forbindelse med produktionen af bioethanol fokuseres også på de bioetiske aspekter ved bioethanol.

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af bioteknologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og til risikomomenter
ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere eksperimentelle data med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til analyse og vurdering
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om bioteknologiske emner og give sammenhængende faglige
forklaringer
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med bioteknologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.

Kernestof:
- tilstandsformer
- makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af carbohydrater
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse
- enzymer
- celler: opbygning af pro- og eucaryote celler
- mikrobiologi: vækst, vækstmodeller og vækstfaktorer
- eksperimentelle metoder: celledyrkning, spektrofotometri.

Supplerende stof:
- bæredygtig produktion af energi
- bioteknologisk anvendelse af mikroorganismer
- bioetik

Materiale:
Bioteknologi A Bind 1 s. 109-130, Nucleus
"Biomasse til energi" Aktuel naturvidenskab nr. 4, 2011

Undervisningsformer:
klasseundervisning, skriftligt arbejde - rapportgenre, eksperimentelt arbejde
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport: Bioethanol 10-02-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Proteiner

Resumé:
I forløbet arbejdes med proteiners opbygning og egenskaber, proteinsyntesen og enzymer. Vi har lavet forsøg med denaturering af æggehvide og ekstraktion og nedbrydning af kollagen fra læder, for at artsbestemme læderet.  

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af bioteknologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og til risikomomenter
ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere eksperimentelle data med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- anvende digitale værktøjer (protein databank), herunder fagspecifikke
-formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om bioteknologiske emner og give sammenhængende faglige
forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof:
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, struktur- og stereoisomeri
- makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af  proteiner, herunder enzymer
- organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse
- mikrobiologi: vækst, vækstmodeller og vækstfaktorer
- proteinsyntese
- eksperimentelle metoder: chromatografi (søjlechromatografi i pipettespids)

Supplerende stof:
- ny forskning og nye bioteknologiske metoder

Materiale:
- Bioteknologi A Bind 1 s. , Nucleus
- Biotechacademy: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/stamceller-helbredelse-diabetes/
- Podcast fra dr.dk: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/ubegribeligt/ubegribeligt-17
- Viden om: Fremtidens superkur

Undervisningsformer:
klasseundervisning, eksperimentelt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer