Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
UCH
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Grit Linding Sand, Thorkil Hauge Mortensen
|
Hold
|
h22hx-B-DA (h22hx1b-DA, h22hx2b-DA, h22hx3b-DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Folkeviser
Dette er et litteraturhistorisk forløb. Vi ønsker at læse og forstå fire folkeviser. Vi undersøger den historiske baggrund for folkeviserne – hvilket samfund er de opstået i og hvilken verdensforståelse afspejler de?
Vi arbejder med de stilistiske træk i folkeviser og ser på fortolkningen af viserne – kan de overhovedet tale til os på tværs af flere århundreder?
Vi læser følgende folkeviser: Hr. Torbens datter, Ebbe Skammelsøn, Germand Gladensvend og Harpens kraft.
Vi ser filmen "En familie"
Fra runer til grafitti, s. 12-18
Omfang: ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den iscenesatte virkelighed
Virkeligheden i medierne er emnet i dette forløb. Introducerende arbejder vi med forholdet mellem fakta og fiktion, og vi gennemgår analyse og fortolkning af levende billeder. Her arbejder vi med de filmtekniske virkemidler. Herefter kigger vi på forskellige genrer indenfor dokumentar: observerende, dybdeborende og reality. Eleverne vælger en dokumentarfilm i grupper som de analyserer i forhold til genre og filmtekniske virkemidler.
Litteratur:
Den iscenesatte virkelighed (systime.dk): Kapitlerne Virkeligheden i medierne, Er det fup eller fakta at tale om fakta og fiktion?, At analysere levende billeder og Dokumentar
Christianias børn
Omfang ca. 90 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave i timen
|
30-01-2023
|
Opgave 2 til timen
|
30-01-2023
|
Opgave i timen II
|
06-02-2023
|
Analyse af dokumentar
|
01-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lyrik - når sproget spiller
Et forløb om lyrik og om at analysere lyrik. Vi sætter ord på hvilke greb man kan foretage i en lyrikanalyse: Det visuelle, Komposition, Det lydlige, Udsigelsen og stemmen, Syntaks og ordklasser, Stil: troper og figurer, Motiv, tema og det samlede udsagn.
Vi læser og lytter til flere digte, og eleverne vælger selv et digt som de laver en analyse og fortolkning af.
Litteratur: Når sproget spiller - se de udvalgte kapitler nedenfor.
Omfang ca. 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
747
Analyse og fortolkning af John Bang Jensen: "747"
Med udgangspunkt i "747" gennemgås forskellige analysegreb i forhold til noveller/epik. Forløbet fokuserer på at skrive en analyse og fortolkning, og vi arbejder med feedback.
Anvendt litteratur: Begreb om dansk, kpt. 3 og 4.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Autofiktion og selvbiografiske elementer
Autofiktion og selvbiografiske elementer
Et forløb om forholdet mellem fakta og fiktion som det kommer til udtryk i autofiktion. Nøgleord i teorien er: autencitetsmarkører, navneidentitet mellem forfatter, fortæller og hovedperson, genrebetegnelse: roman/digt og bevidst fiktive handlingselementer, dobbeltkontrakt og vidnesbyrdlitteratur. Gennemgået i slideshow.
Skrivning af egne erindringer i stil med Christina Hesselholdt.
Litteratur:
"Autencitetsmarkører" i "Textur" (https://textur.systime.dk/?id=281)
Christel Wiinblad: Min lillebror (værk)
Mikael Bertelsen: Den 11. time (Christel Wiinblad)
Nils Malmros: Sorg og glæde (værk)
Poul Behrendt og Mads Bunch: Selvfortalt. Autofiktioner på tværs: prosa, lyrik, teater, film, s. 255-260
Christina Hesselholdt: Hovedstolen (værk)
Thomas Korsgaard: Man skulle nok have været der. Teaterstykke over bogen, opført i Holstebro Musikteater
DR Romanprisen 2/2 2022 (https://www.dr.dk/lyd/p1/dr-romanprisen/2022/dr-romanprisen-2022-3-6-thomas-korsgaard-11532200003)
Anmeldelser af bogen og teaterstykket
Omfang ca. 220 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sorg og glæde
|
23-08-2023
|
Presset ungdom
|
18-09-2023
|
Erindring a la Hesselholdt
|
29-09-2023
|
Sport
|
15-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksistentialisme med blik til 60'erne
Vi undersøger Kierkegaards og mere perifert Camus' eksistentialisme, og med denne baggrund læser vi tekster - særligt fra 60'erne. Vi har i den forbindelse et blik på 60'er-modernisme og nyrealisme.
Tekster:
Anders Fogh Jensen: 5 skarpe om Kierkegaard og fortvivlelse
Pia Søltoft: 5 skarpe om Kierkegaard og valget
Intro til eksistentialisme (Litteraturhåndbogen)
To kapitler fra "Fra Kierkegaard til Sonnergaard": Søren Kierkegaard og Den eksistentielle fortælling
Albert Camus: af "Sisyfos-myten"
Dorte Washus: "Hvor der ikke er skyld, er der heller ikke brug for tilgivelse" (Kristeligt Dagblad 8/11 2013 - med et tilbageblik på Sorg og glæde af Nils Malmros)
Portrætfilm om Karen Blixen
"Efterkrigsmodernisme 1945-1960" fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs"
Henrik Jensen: Det ordentlige menneske
H.C. Andersen: Hyrdinden og skorstensfejeren
Karen Blixen: af "Mit livs mottoer"
Anders Bodelsen: Pointen
Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt" og "Nyt lys"
Benny Andersen: "Man burde"
Karl Ove Knausgård: af "Min kamp"
Omfang ca. 75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
DIHO - skriftlighedsforløb
Dette forløb fungerer introducerende til Dansk-Idehistorieopgaven. Ligeledes gives der timer på klassen til vejledning. Den introducerende del er inddelt i tre afsnit:
1. Billedanalyse
Her er nøgleordene denotativt, konnotativt og tekstligt niveau. Videre: tekstlige kontekst, situationskontekst og kulturel kontekst. Og endelig: nonverbale tegn, kropskoder, billedsprog og retoriske billeder.
Håndbog til dansk: 5.5 Billeder og 9 Billedanalyse (analysevejledning)
2. Broby-Johansen: BLOD (værk)
Litteraturens genveje: "Vrede versaler - Broby-Johansen" og Video om ekspressionisme
Uddrag af forsvarstale
Danske Digtere 1918-1930 (DR)
3. Diskursanalyse
Perspektiver i dansk: "Diskursanalyse af taler om terror"
Omfang ca. 75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sproghandllinger
Et forløb om sproghandlinger.
Direkte og indirekte sproghandlinger, optoninger og nedtoninger. Samarbejdsprincip overfor høflighedsprincip. Facework.
Sproghandlinger: Informerende, regulerende, følelses- og holdningsudtrykkende, samtalestrukturerende, rituelle.
Tekster: Helle Helle: Ned til hundene
Teori: se nedenfor
Projekt: lav analyse af en novelle af Helle Helle, undersøg brug af sproghandlinger blandt kammerater eller foretag en analyse af en dokumentar.
Omfang ca. 75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Oplysningstid og Romantikken
Litteraturhistorisk forløb som fokuserer på oplysningstiden samt romantikken. Det primære fokus ligger på romantikken, hvor et af formålene er, at eleverne kan se de litterære strømninger komme til udtryk i de læste tekster.
Faglige mål, som forløbet hjælper til at opfylde, er, at eleverne skal kunne:
- anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning, perspektivering og vurdering af dansksprogede tekster.
- formidle viden og budskaber overbevisende og præcist i mundtlig form, deltage i diskussioner med argumenterede indlæg og indgå i dialog og samtale, der er tilpasset situationen
- lytte aktivt med opmærksomhed og forståelse
- anlægge et historisk perspektiv på forskellige teksttyper
Der arbejdes med det tekstuelle stofområde, hvor der bl.a. læses tekster af kanonforfattere.
Materiale
Ludvig Holberg: Uddrag af "Niels Klims underjordiske rejse" (1741)
Schack von Staffeldt: ”Indvielsen” (1804) - nyplatonisme
Adam Oehlenschläger: ”Simon Peder” (1805) - universalromantikken
Dansk Folkepartis kampagnevideo fra 2018
Grundtvig: "Det er så yndigt at følges ad" - biedermeier
Emil Aarestrup "Paa Sneen" - romantisme
Steen Steensen Blicher: "Præludium"
Baggrundsviden om romantikken fra bogen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs af Tinne
Serup Bertelsen & Barbara Kjær-Hansen (2012)
Omfang ca. 85 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forventninger og mål
|
14-08-2024
|
Opgavesæt "Kroppen er min"
|
09-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Analyse af sagtekster
Forløb om at analysere og vurdere sagtekster, især journalistiske genrer.
Vi vil primært fokusere på følgende analyseværktøjer:
Diskursanalyse
Retorik
Argumentation
Materiale:
"Håndbog til dansk" s. 102-117, 127-132, 150-155, 161-166 (Sætningsopbygning, metaforteori, argumentationsteori, argumenttyper)
"Diskursanalyse i dansk" introduktion s. 12-18 + 22-26
Værklæsning af Morten Søndergaards værk "Ordapoteket"
Dokumentar "Ryd forsiden" (første afsnit).
Omfang ca. 80 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Danskfaglige metoder og skriftlighed
I dette forløb arbejder vi med forskellige analysemetoder: Den biografiske metode, den
strukturalistiske, den nykritiske og den psykoanalytiske metode.
Derudover indeholder forløbet et skriftlighedsforløb med fokus på de skriftlige genrer og den gode indledning.
Læste tekster:
H.C. Andersen "Tepotten"
Jakob Ejersbo: "Blomster"
Franz Kafka: "Foran Loven"
Omfang ca. 35 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgavesættet "DATA"
|
19-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Litteratur i det 20. århundrede
Fokus i dette forløb bliver på den grundlæggende forskel mellem realisme og modernisme, og vi forsøger at forstå det 20. århundredes litteratur som en historie om aktion-reaktion mellem disse to principper. Stort set al litteratur efter det moderne gennembrud handler om det moderne: Hvordan er det at leve i en verden, hvor der ikke længere er noget fast og solidt? Hvor industrialiseringen, urbaniseringen og den teknologiske udvikling har vendt op og ned på den tidligere samfundsorden? Hvor sekulariseringen og ”Guds død” har gjort, at der ikke længere er nogen traditioner eller værdier, vi forventes at leve vores liv efter? Hvor vi hver især er blevet sat fri og
selv må finde en vej gennem livet?
Grundlæggende er der to forskellige måder, litteraturen i det 20. århundrede tackler denne modernitetserfaring på: en realistisk og en modernistisk. Realismen forsøger at genspejle den fælles sociale virkelighed, så personer, steder og miljøer bliver genkendelige. Oftest fokuserer realismen på hverdagsbegivenheder, og der er detaljer og præcision i beskrivelserne. Sproget er gennemsigtigt og har til formål at skabe indlevelse hos læseren, så tekstens fiktive univers fremstår som et virkelighedstro univers. Modernismen forsøger derimod at fortolke virkeligheden. Den vil ikke gengive objektivt, men skabe en subjektiv fordrejning af virkeligheden. Oftest er fokus
på den indre, personlige forestillingsverden, og sproget er ikke længere gennemsigtigt. Det stritter og gør opmærksom på sig selv, så det bliver tydeligt, at teksten er forfatterens subjektive indtryk af verden.
Vi kommer blandt andet til at arbejde med følgende litterære perioder:
Tidlig modernisme
Ekspressionisme
Futurisme
Religiøs og ateistisk eksistentialisme
Nyrealisme
Minimalisme
Læste tekster:
Johannes V. Jensen: Interferens (1906 - tidlig modernisme)
Tom Kristensen: Nat i Berlin (1921 - ekspressionisme)
Pär Lagerkvist: "Ångest, Ångest är min arvedel" (1916, svensk)
Emil Bønnelycke: Aarhundredet (1918 - futurisme)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (1900 - det folkelige gennembrud/folkelig realisme)
Martin A. Hansen: Agerhønen (1947 - religiøs eksistentialisme)
Peter Seeberg: Hullet (1962 - absurd/ateistisk eksistentialisme)
Bjørg Vik: Oppbruddet (1979, nyrealisme (norsk))
Anders Bodelsen: Pointen (1967, nyrealisme)
Helle Helle: Tirsdag nat (minimalisme)
Hemingway: Kat i regnvejr (1925 - perspektivering til Helle Helle og minimalismen).
Omfang ca. 150 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve - Dansk A
|
24-02-2025
|
Analyse af "Tirsdag nat"
|
14-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Det moderne gennembrud
Historisk læsning om perioden ca. 1870-1890.
Vi har fokus på udviklingen inden for litteraturen og kulturen. Der arbejdes med den
litteraturhistoriske baggrund og der inddrages relevante tekster fra perioden samt værker inden for billedkunsten.
- Litteraturen skal sætte problemer under debat
- Temaer: Køn, klasse, kirke
- Man skal væk fra romantikkens drømmeverden.
- Realisme, naturalisme, impressionisme.
Tekster:
Pontoppidan: "Naadsensbrød" (1887)
Herman Bang: "Den sidste balkjole" (1887)
Henrik Pontoppidan: Uddrag af "Lykke-Per"
Henrik Ibsen: Uddrag af "Et dukkehjem"
August Strindberg: "Den stærkeste" (værklæsning)
Billeder
Erik Henningsen, Summum jus, summa injuria. Barnemordet. 1886.
Erik Henningsen, Sat ud, 1892.
Litteraturhistorien:
Barbara Kjær-Hansen & Tinne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", Systime (2012), s. 91-110
Omfang ca. 150 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgavesæt "Sprog og identitet"
|
24-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Mytemotiver
Myter handler om regler, mennesket overskrider. Det er der en straf for.
Vi kommer i forløbet til at arbejde med tre centrale myter: Syndefaldsmyten, Ikaros og Ødipus.
Disse tre myter vil vi bruge til at analysere tekster. Der er flere årsager til, at vi arbejder med myter. De har stor gennemslagskraft psykologisk, myterne "rummer en fælles erfaring; et slags arkemetaforisk udtryk for almene, indre konflikter: overmod, aggression, kærlighed, narcissisme, dominans, begær - ja, hele det reservoir af drifter, sjælen er så fuld af." (Mytemotiver s. 9)
Når du lærer myterne, kan du genkende dem i litterære værker, og det giver din analyse et højere niveau.
Læste tekster:
Naja Marie Aidt: "Den blomstrende have" (1993) - syndefaldsmyten
Helle Helle: "Sit eget system" - syndefaldsmyten
Svensk kortfilm "Pin Up"
Kortfilmen "Wolfgang" - Ødipus
Skriveøvelse til Ikarosmyten ud fra selvvalgte tekster fx:
Karen Blixen: "Vinger" (ca. 1915)
Michael Strunge "Astronaut" (1985)
Naja Marie Aidt "Som englene flyver" (1993)
Kristiane Hauer "Fald" (2002)
Grundbog: Ove Benn & Jørn Jacobsen: Mytemotiver i dansk litteratur - en antologi, 2. udgave, Systime
Omfang ca. 60 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgavesæt "Klassemodsætninger"
|
01-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Repetition
Repetition til både skriftlig og evt. mundtlig eksamen.
Læste tekster
Thomas Korsgaard: "Bo og hans søn" (2024) (Repetition af forløbet "Autofiktion og selvbiografiske elementer")
Pontoppidan: "Ane-Mette" (Repetition af Det moderne gennembrud)
Klimatale af Greta Thunberg
H.C. Andersens eventyr "Nattergalen" (Repetition af Romantikken.)
Helle Helle: "Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark" (Repetition af sproghandlinger)
Omfang ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgavesæt "Klassemodsætninger"
|
01-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55722998622",
"T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55722998622",
"H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55722998622"
}