Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
UCH
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Ida Marie Givskov, Thorkil Hauge Mortensen
|
Hold
|
h22hx-C-DA (h22hx1c-DA, h22hx2c-DA, h22hx3c-DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Folkeviser
Dette er et litteraturhistorisk forløb. Vi ønsker at læse og forstå fire folkeviser. Vi undersøger den historiske baggrund for folkeviserne – hvilket samfund er de opstået i og hvilken verdensforståelse afspejler de?
Vi arbejder med de stilistiske træk i folkeviser og ser på fortolkningen af viserne – kan de overhovedet tale til os på tværs af flere århundreder?
Vi læser følgende folkeviser: Hr. Torbens datter, Ebbe Skammelsøn, Germand Gladensvend og Harpens kraft.
Vi ser filmen "En familie"
Fra runer til grafitti, s. 12-18
Omfang: ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lille skriftlig opgave inden jul
|
21-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den iscenesatte virkelighed (eksamen)
Virkeligheden i medierne er emnet i dette forløb. Introducerende arbejder vi med forholdet mellem fakta og fiktion, og vi gennemgår analyse og fortolkning af levende billeder. Her arbejder vi med de filmtekniske virkemidler. Herefter kigger vi på forskellige genrer indenfor dokumentar: observerende, dybdeborende og reality. Eleverne analyserer et uddrag fra dokumentaren SKAT i forhold til genre og filmtekniske virkemidler.
Litteratur:
Den iscenesatte virkelighed (systime.dk): Kapitlerne Virkeligheden i medierne, Er det fup eller fakta at tale om fakta og fiktion?, At analysere levende billeder og Dokumentar
Christianias børn
Omfang = ca. 90 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave i timen
|
27-01-2023
|
Opgave 2 til timen
|
27-01-2023
|
Opgave i timen II
|
31-01-2023
|
Skeletterne i SKAT
|
10-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lyrik - når sproget spiller
Et forløb om lyrik og om at analysere lyrik. Vi sætter ord på hvilke greb man kan foretage i en lyrikanalyse: Det visuelle, Komposition, Det lydlige, Udsigelsen og stemmen, Syntaks og ordklasser, Stil: troper og figurer, Motiv, tema og det samlede udsagn.
Vi læser og lytter til flere digte, og eleverne vælger selv et digt som de laver en analyse og fortolkning af.
Litteratur: Når sproget spiller - se de udvalgte kapitler nedenfor.
Omfang: ca. 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
747
Analyse og fortolkning af John Bang Jensen: "747"
Med udgangspunkt i "747" gennemgås forskellige analysegreb i forhold til noveller/epik. Forløbet fokuserer på at skrive en analyse og fortolkning, og vi arbejder med feedback.
Anvendt litteratur: Begreb om dansk, kpt. 3 og 4.
Omfang: ca. 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Autofiktion (eksamen)
Autofiktion
Et forløb om forholdet mellem fakta og fiktion som det kommer til udtryk i autofiktion. Nøgleord i teorien er: autencitetsmarkører, navneidentitet mellem forfatter, fortæller og hovedperson, genrebetegnelse: roman/digt og bevidst fiktive handlingselementer, dobbeltkontrakt og vidnesbyrdlitteratur. Gennemgået i slideshow.
Skrivning af egne erindringer i stil med Christina Hesselholdt.
Litteratur:
"Autencitetsmarkører" i "Textur" (https://textur.systime.dk/?id=281)
Christel Wiinblad: Min lillebror (værk)
Mikael Bertelsen: Den 11. time (Christel Wiinblad)
Nils Malmros: Sorg og glæde (værk)
Poul Behrendt og Mads Bunch: Selvfortalt. Autofiktioner på tværs: prosa, lyrik, teater, film, s. 255-260
Christina Hesselholdt: Hovedstolen (værk)
Thomas Korsgaard: Man skulle nok have været der. Teaterstykke over bogen, opført i Holstebro Musikteater
DR Romanprisen 2/2 2022 (https://www.dr.dk/lyd/p1/dr-romanprisen/2022/dr-romanprisen-2022-3-6-thomas-korsgaard-11532200003)
Anmeldelser af bogen og teaterstykket
Casper Eric: "Jeg refresher" fra 7/11: https://5aarslitt.systime.dk/?id=187&L=10#c607 (læst i forbindelse med repetitionsarbejdet)
Følgende kapitel fra "De seneste 5 års litteratur": https://5aarslitt.systime.dk/?id=334 (også læst i forbindelse med repetitionsarbejdet)
Omfang: ca. 220 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Den 11. time
|
21-08-2023
|
Sorg og glæde
|
30-08-2023
|
Presset ungdom
|
28-09-2023
|
Erindring a la Hesselholdt
|
03-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksistentialisme med et blik til 60'erne (eksamen)
Vi undersøger Kierkegaards og mere perifert Camus' eksistentialisme, og med denne baggrund læser vi tekster - særligt fra 60'erne. Vi har i den forbindelse et blik på 60'er-modernisme og nyrealisme.
Tekster:
Anders Fogh Jensen: 5 skarpe om Kierkegaard og fortvivlelse
Anders Fogh Jensen: Filosoffen - om Søren Kierkegaard
Pia Søltoft: 5 skarpe om Kierkegaard og valget
Intro til eksistentialisme (Litteraturhåndbogen)
To kapitler fra "Fra Kierkegaard til Sonnergaard": Søren Kierkegaard og Den eksistentielle fortælling
Albert Camus: af "Sisyfos-myten"
Dorte Washus: "Hvor der ikke er skyld, er der heller ikke brug for tilgivelse" (Kristeligt Dagblad 8/11 2013 - med et tilbageblik på Sorg og glæde af Nils Malmros)
Portrætfilm om Karen Blixen
"Efterkrigsmodernisme 1945-1960" fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs"
Henrik Jensen: Det ordentlige menneske
H.C. Andersen: Hyrdinden og skorstensfejeren
Karen Blixen: af "Mit livs mottoer"
Anders Bodelsen: Pointen
Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt" og "Nyt lys"
Benny Andersen: "Man burde"
Karl Ove Knausgård: af "Min kamp" (oversat)
Omfang: ca. 75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
DIHO
Dette forløb fungerer introducerende til Dansk-Idehistorieopgaven. Ligeledes gives der timer på klassen til vejledning. Den introducerende del er inddelt i tre afsnit:
1. Billedanalyse
Her er nøgleordene denotativt, konnotativt og tekstligt niveau. Videre: tekstlige kontekst, situationskontekst og kulturel kontekst. Og endelig: nonverbale tegn, kropskoder, billedsprog og retoriske billeder.
Håndbog til dansk: 5.5 Billeder og 9 Billedanalyse (analysevejledning)
2. Broby-Johansen: BLOD (værk)
Litteraturens genveje: "Vrede versaler - Broby-Johansen" og Video om ekspressionisme
Uddrag af forsvarstale
Danske Digtere 1918-1930 (DR)
3. Diskursanalyse
Perspektiver i dansk: "Diskursanalyse af taler om terror"
Omfang: ca. 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sproghandlinger (eksamen)
Et forløb om sproghandlinger. Nøgleordene er lokution, illokution og perlokution. Direkte og indirekte sproghandlinger, optoninger og nedtoninger. Samarbejdsprincip overfor høflighedsprincip. Facework.
Tekster:
Helle Helle: Ned til hundene
Helle Helle: Globryllup
Helle Helle: To kilometer
DR: Med livet i hænderne (et afsnit)
DR: Kærlighed i terapi (et afsnit)
Teori: se nedenfor
Projekt: lav analyse af en novelle af Helle Helle, undersøg brug af sproghandlinger blandt kammerater eller foretag en analyse af en dokumentar.
omfang: ca. 75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Oplysningstiden
I forløbet om Oplysningstiden tager vi det teoretiske udgangspunkt Systimes ibog "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" af Barbara Kjær-Hansen m.fl. Vi arbejder med Oplysningstidens samfund ved at se en dokumentar. Vi berører også flere forskellige skrivestile og genrer, da vi kort er omkring rokokodigtningen og epistler, men vores fokus er på dramaet i form af komedien.
VÆRK: "Jeppe på Bjerget" (1723) af Ludvig Holberg: http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=skuespill%2FJeppe%2FJeppe_mod.page&brand=
Sidetal: ca. 85
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Romantikken (eksamen)
I forløbet om romantikken tager vi det teoretiske udgangspunkt Systimes ibog "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" af Barbara Kjær-Hansen m.fl.. Eleverne har dog ikke læst mange af teksterne selv, da det meste er foregået som klasseundervisning.
Her har vi arbejdet med strømningerne nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik, biedermeier, poetisk realisme og romantisme.
Kernestof
- Adam Oehlenschläger: Morgen-Vandring (1805) + Fædrelands-Sang (1819)
- N.F.S. Grundtvig: Danmarks Trøst (1820)
- H.C. Andersen: Klokken (1845)
- Steen Steensen Blicher: Marie. En erindring fra Vesterhavet (1836)
- Richard Dybeck: Du gamla, Du fria (1844) (svensk)
Sidetal: ca. 60
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Analyse af noveller (skriftlighedsforløb)
I dette forløb har vi haft fokus på, hvordan man arbejder fagligt med en novelle. I den forbindelse har vi arbejdet med genrer og haft fokus på, hvordan man opbygger en god opgave med en fængende indledning samt en meningsgivende analyse, fortolkning og perspektivering.
Eleverne skal diskutere fremgangsmåder, analysere en novelle i grupper og give en anden gruppe feedback, inden de selv arbejder med det i en afleveringsopgave.
OBS: En af de tekster, som vi læste uddrag af, var på norsk
Omfang. ca. 45 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Det moderne gennembrud (eksamen)
Periodeforløb om Det moderne gennembrud. Vi har læst og analyseret tekster med fokus på de tre temaer: køn, klasse og kirke. Desuden har vi benyttet Systimes ibog "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" som en grundbog i forløbet.
Hovedvægten er lagt på temaet om køn. I den forbindelse har eleverne også skrevet en afleveringsopgave om et uddrag af "Forraadt" af Amalie Skram.
Vi har desuden også arbejdet med skrivestilene naturalisme og impressionisme
Kernestof:
- Christian Krogh: Albertine (1866) (norsk)
- Henrik Pontoppidan: Idyl (1887)
- Herman Bang: Den sidste balkjole (1887)
Omfang: ca. 110 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Kritisk tænkning (eksamen)
I dette forløb arbejder vi med at skærpe vores kritiske sans. Vi starter med at gå helt tilbage og se på sprog- og mediehistorien, hvorefter vi fokuserer på, hvordan vi bliver manipuleret med gennem diverse medier. Her kommer vi omkring sociale medier, men vores fokus er på dokumentarfilm. Derfor kommer dette forløb også til at genopfriske vores viden om argumentationsanalyse, diskursanalyse, filmtekniske virkemidler og dokumentariske virkemidler.
Omfang: ca. 95 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Litteratur i 1900-tallet (eksamen)
Fokus i dette forløb bliver på den grundlæggende forskel mellem realisme og modernisme, da det er de to forskellige måder, litteraturen i det 20. århundrede takler modernitetserfaringen på. Realismen forsøger at genspejle den fælles sociale virkelighed, så personer, steder og miljøer bliver genkendelige. Oftest fokuserer realismen på hverdagsbegivenheder, og der er detaljer og præcision i beskrivelserne. Sproget er gennemsigtigt og har til formål at skabe indlevelse hos læseren, så tekstens fiktive univers fremstår som et virkelighedstro univers. Modernismen forsøger derimod at fortolke virkeligheden. Den vil ikke gengive objektivt, men skabe en subjektiv fordrejning af virkeligheden. Oftest er fokus på den indre, personlige forestillingsverden, og sproget er ikke længere gennemsigtigt. Det stritter og gør opmærksom på sig selv, så det bliver tydeligt, at teksten er forfatterens subjektive indtryk af verden.
I forbindelse med ovenstående kommer vi ind på følgende litterære perioder:
Tidlig modernisme
Ekspressionisme
Futurisme
Efterkrigsmodernisme (med fokus på eksistentialisme, som vi også arbejder med i en nutidig kontekst)
Læste tekster:
Johannes V. Jensen: Interferens
Tom Kristensen: Nat i Berlin
Pär Lagerkvist: "Ångest, Ångest är min arvedel" (1916, svensk)
Emil Bønnelycke: Aarhundredet
Martin Andersen Nexø: Soldage (uddrag)
Martin A. Hansen: Soldaten og pigen
Peter Seeberg: Hvile
I forbindelse med arbejdet med eksistentialismen ser vi "Druk" af Thomas Vinterberg (VÆRK)
Omfang = ca. 140 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55723029292",
"T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55723029292",
"H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55723029292"
}