Holdet h22hx-C-DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution UCH
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Ida Marie Givskov, Thorkil Hauge Mortensen
Hold h22hx-C-DA (h22hx1c-DA, h22hx2c-DA, h22hx3c-DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retorik og argumentation (grundforløb) (eksamen)
Titel 2 Folkeviser
Titel 3 Den iscenesatte virkelighed (eksamen)
Titel 4 Lyrik - når sproget spiller
Titel 5 747
Titel 6 Autofiktion (eksamen)
Titel 7 Eksistentialisme med et blik til 60'erne (eksamen)
Titel 8 DIHO
Titel 9 Sproghandlinger (eksamen)
Titel 10 Oplysningstiden
Titel 11 Romantikken (eksamen)
Titel 12 Analyse af noveller (skriftlighedsforløb)
Titel 13 Det moderne gennembrud (eksamen)
Titel 14 Kritisk tænkning (eksamen)
Titel 15 Litteratur i 1900-tallet (eksamen)
Titel 16 Repetition litteraturhistorie + autofiktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Retorik og argumentation (grundforløb) (eksamen)

Grundforløb

Retorik og argumentation
At kommunikere hensigtsmæssigt, det retoriske pentagram, appelformer, talens komposition, argumentation og argumentationsgreb.

Litteratur:
Begreb om dansk, kp 8
Perspektiver i dansk: Begrebsboks: Argumentationsgreb
Guldimund: Dem vi plejede at være
Film: Before the Flood

Dette førte ind i et kronikskrivningsforløb, hvor vi læste en del kronikker og øvede os i at skrive vores egen.

se arbejdet på: https://www.lectio.dk/lectio/508/studieplan/forloeb_vis.aspx?phaseid=60579161282&prevurl=studieplan.aspx%3fdisplaytype%3dugeteksttabel%26holdelementid%3d53422338909

OBS: 17 af eleverne har arbejdet med dette i grundforløbet. De resterende 8 har også arbejdet med argumentation og retorik. De har i den forbindelse arbejdet med tekster med fokus på bl.a. karakterræset og præstationssamfundet.

Omfang: ca. 65 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Folkeviser

Dette er et litteraturhistorisk forløb. Vi ønsker at læse og forstå fire folkeviser. Vi undersøger den historiske baggrund for folkeviserne – hvilket samfund er de opstået i og hvilken verdensforståelse afspejler de?
Vi arbejder med de stilistiske træk i folkeviser og ser på fortolkningen af viserne – kan de overhovedet tale til os på tværs af flere århundreder?

Vi læser følgende folkeviser: Hr. Torbens datter, Ebbe Skammelsøn, Germand Gladensvend og Harpens kraft.

Vi ser filmen "En familie"

Fra runer til grafitti, s. 12-18

Omfang:  ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lille skriftlig opgave inden jul 21-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Den iscenesatte virkelighed (eksamen)

Virkeligheden i medierne er emnet i dette forløb. Introducerende arbejder vi med forholdet mellem fakta og fiktion, og vi gennemgår analyse og fortolkning af levende billeder. Her arbejder vi med de filmtekniske virkemidler. Herefter kigger vi på forskellige genrer indenfor dokumentar: observerende, dybdeborende og reality. Eleverne analyserer et uddrag fra dokumentaren SKAT i forhold til genre og filmtekniske virkemidler.

Litteratur:
Den iscenesatte virkelighed (systime.dk): Kapitlerne Virkeligheden i medierne, Er det fup eller fakta at tale om fakta og fiktion?, At analysere levende billeder og Dokumentar

Christianias børn

Omfang = ca. 90 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave i timen 27-01-2023
Opgave 2 til timen 27-01-2023
Opgave i timen II 31-01-2023
Skeletterne i SKAT 10-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Lyrik - når sproget spiller

Et forløb om lyrik og om at analysere lyrik. Vi sætter ord på hvilke greb man kan foretage i en lyrikanalyse: Det visuelle, Komposition, Det lydlige, Udsigelsen og stemmen, Syntaks og ordklasser, Stil: troper og figurer, Motiv, tema og det samlede udsagn.

Vi læser og lytter til flere digte, og eleverne vælger selv et digt som de laver en analyse og fortolkning af.

Litteratur: Når sproget spiller - se de udvalgte kapitler nedenfor.

Omfang: ca. 35 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 747

Analyse og fortolkning af John Bang Jensen: "747"
Med udgangspunkt i "747" gennemgås forskellige analysegreb i forhold til noveller/epik. Forløbet fokuserer på at skrive en analyse og fortolkning, og vi arbejder med feedback.

Anvendt litteratur: Begreb om dansk, kpt. 3 og 4.

Omfang: ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Autofiktion (eksamen)

Autofiktion
Et forløb om forholdet mellem fakta og fiktion som det kommer til udtryk i autofiktion. Nøgleord i teorien er: autencitetsmarkører, navneidentitet mellem forfatter, fortæller og hovedperson, genrebetegnelse: roman/digt og bevidst fiktive handlingselementer, dobbeltkontrakt og vidnesbyrdlitteratur. Gennemgået i slideshow.
Skrivning af egne erindringer i stil med Christina Hesselholdt.

Litteratur:
"Autencitetsmarkører" i "Textur" (https://textur.systime.dk/?id=281)
Christel Wiinblad: Min lillebror (værk)
Mikael Bertelsen: Den 11. time (Christel Wiinblad)
Nils Malmros: Sorg og glæde (værk)
Poul Behrendt og Mads Bunch: Selvfortalt. Autofiktioner på tværs: prosa, lyrik, teater, film, s. 255-260
Christina Hesselholdt: Hovedstolen (værk)
Thomas Korsgaard: Man skulle nok have været der. Teaterstykke over bogen, opført i Holstebro Musikteater
DR Romanprisen 2/2 2022 (https://www.dr.dk/lyd/p1/dr-romanprisen/2022/dr-romanprisen-2022-3-6-thomas-korsgaard-11532200003)
Anmeldelser af bogen og teaterstykket
Casper Eric: "Jeg refresher" fra 7/11: https://5aarslitt.systime.dk/?id=187&L=10#c607  (læst i forbindelse med repetitionsarbejdet)
Følgende kapitel fra "De seneste 5 års litteratur": https://5aarslitt.systime.dk/?id=334 (også læst i forbindelse med repetitionsarbejdet)

Omfang: ca. 220 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Den 11. time 21-08-2023
Sorg og glæde 30-08-2023
Presset ungdom 28-09-2023
Erindring a la Hesselholdt 03-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Eksistentialisme med et blik til 60'erne (eksamen)

Vi undersøger Kierkegaards og mere perifert Camus' eksistentialisme, og med denne baggrund læser vi tekster - særligt fra 60'erne. Vi har i den forbindelse et blik på 60'er-modernisme og nyrealisme.

Tekster:
Anders Fogh Jensen: 5 skarpe om Kierkegaard og fortvivlelse
Anders Fogh Jensen: Filosoffen - om Søren Kierkegaard
Pia Søltoft: 5 skarpe om Kierkegaard og valget
Intro til eksistentialisme (Litteraturhåndbogen)
To kapitler fra "Fra Kierkegaard til Sonnergaard": Søren Kierkegaard og Den eksistentielle fortælling
Albert Camus: af "Sisyfos-myten"
Dorte Washus: "Hvor der ikke er skyld, er der heller ikke brug for tilgivelse" (Kristeligt Dagblad 8/11 2013 - med et tilbageblik på Sorg og glæde af Nils Malmros)
Portrætfilm om Karen Blixen
"Efterkrigsmodernisme 1945-1960" fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs"

Henrik Jensen: Det ordentlige menneske
H.C. Andersen: Hyrdinden og skorstensfejeren
Karen Blixen: af "Mit livs mottoer"
Anders Bodelsen: Pointen
Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt" og "Nyt lys"
Benny Andersen: "Man burde"
Karl Ove Knausgård: af "Min kamp" (oversat)

Omfang: ca. 75 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 DIHO

Dette forløb fungerer introducerende til Dansk-Idehistorieopgaven. Ligeledes gives der timer på klassen til vejledning. Den introducerende del er inddelt i tre afsnit:
1. Billedanalyse
Her er nøgleordene denotativt, konnotativt og tekstligt niveau. Videre: tekstlige kontekst, situationskontekst og kulturel kontekst. Og endelig: nonverbale tegn, kropskoder, billedsprog og retoriske billeder.
Håndbog til dansk: 5.5 Billeder og 9 Billedanalyse (analysevejledning)

2. Broby-Johansen: BLOD (værk)
Litteraturens genveje: "Vrede versaler - Broby-Johansen" og Video om ekspressionisme
Uddrag af forsvarstale
Danske Digtere 1918-1930 (DR)

3. Diskursanalyse
Perspektiver i dansk: "Diskursanalyse af taler om terror"

Omfang: ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Sproghandlinger (eksamen)

Et forløb om sproghandlinger. Nøgleordene er lokution, illokution og perlokution. Direkte og indirekte sproghandlinger, optoninger og nedtoninger. Samarbejdsprincip overfor høflighedsprincip. Facework.

Tekster:
Helle Helle: Ned til hundene
Helle Helle: Globryllup
Helle Helle: To kilometer
DR: Med livet i hænderne (et afsnit)
DR: Kærlighed i terapi (et afsnit)

Teori: se nedenfor

Projekt: lav analyse af en novelle af Helle Helle, undersøg brug af sproghandlinger blandt kammerater eller foretag en analyse af en dokumentar.

omfang: ca. 75 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Oplysningstiden

I forløbet om Oplysningstiden tager vi det teoretiske udgangspunkt Systimes ibog "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" af Barbara Kjær-Hansen m.fl. Vi arbejder med Oplysningstidens samfund ved at se en dokumentar. Vi berører også flere forskellige skrivestile og genrer, da vi kort er omkring rokokodigtningen og epistler, men vores fokus er på dramaet i form af komedien.

VÆRK: "Jeppe på Bjerget" (1723) af Ludvig Holberg: http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=skuespill%2FJeppe%2FJeppe_mod.page&brand=

Sidetal: ca. 85
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Romantikken (eksamen)

I forløbet om romantikken tager vi det teoretiske udgangspunkt Systimes ibog "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" af Barbara Kjær-Hansen m.fl.. Eleverne har dog ikke læst mange af teksterne selv, da det meste er foregået som klasseundervisning.
Her har vi  arbejdet med strømningerne nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik, biedermeier, poetisk realisme og romantisme.

Kernestof
- Adam Oehlenschläger: Morgen-Vandring (1805) + Fædrelands-Sang (1819)
- N.F.S. Grundtvig: Danmarks Trøst (1820)
- H.C. Andersen: Klokken (1845)
- Steen Steensen Blicher: Marie. En erindring fra Vesterhavet (1836)
- Richard Dybeck: Du gamla, Du fria (1844) (svensk)

Sidetal: ca. 60
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Analyse af noveller (skriftlighedsforløb)

I dette forløb har vi haft fokus på, hvordan man arbejder fagligt med en novelle. I den forbindelse har vi arbejdet med genrer og haft fokus på, hvordan man opbygger en god opgave med en fængende indledning samt en meningsgivende analyse, fortolkning og perspektivering.
Eleverne skal diskutere fremgangsmåder, analysere en novelle i grupper og give en anden gruppe feedback, inden de selv arbejder med det i en afleveringsopgave.

OBS: En af de tekster, som vi læste uddrag af, var på norsk

Omfang. ca. 45 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Det moderne gennembrud (eksamen)

Periodeforløb om Det moderne gennembrud. Vi har læst og analyseret tekster med fokus på de tre temaer: køn, klasse og kirke. Desuden har vi benyttet Systimes ibog "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" som en grundbog i forløbet.

Hovedvægten er lagt på temaet om køn. I den forbindelse har eleverne også skrevet en afleveringsopgave om et uddrag af "Forraadt" af Amalie Skram.
Vi har desuden også arbejdet med skrivestilene naturalisme og impressionisme

Kernestof:
- Christian Krogh: Albertine (1866) (norsk)
- Henrik Pontoppidan: Idyl (1887)
- Herman Bang: Den sidste balkjole (1887)

Omfang: ca. 110 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Kritisk tænkning (eksamen)

I dette forløb arbejder vi med at skærpe vores kritiske sans. Vi starter med at gå helt tilbage og se på sprog- og mediehistorien, hvorefter vi fokuserer på, hvordan vi bliver manipuleret med gennem diverse medier. Her kommer vi omkring sociale medier, men vores fokus er på dokumentarfilm. Derfor kommer dette forløb også til at genopfriske vores viden om argumentationsanalyse, diskursanalyse, filmtekniske virkemidler og dokumentariske virkemidler.

Omfang: ca. 95 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Litteratur i 1900-tallet (eksamen)

Fokus i dette forløb bliver på den grundlæggende forskel mellem realisme og modernisme, da det er de to forskellige måder, litteraturen i det 20. århundrede takler modernitetserfaringen på. Realismen forsøger at genspejle den fælles sociale virkelighed, så personer, steder og miljøer bliver genkendelige. Oftest fokuserer realismen på hverdagsbegivenheder, og der er detaljer og præcision i beskrivelserne. Sproget er gennemsigtigt og har til formål at skabe indlevelse hos læseren, så tekstens fiktive univers fremstår som et virkelighedstro univers. Modernismen forsøger derimod at fortolke virkeligheden. Den vil ikke gengive objektivt, men skabe en subjektiv fordrejning af virkeligheden. Oftest er fokus på den indre, personlige forestillingsverden, og sproget er ikke længere gennemsigtigt. Det stritter og gør opmærksom på sig selv, så det bliver tydeligt, at teksten er forfatterens subjektive indtryk af verden.


I forbindelse med ovenstående kommer vi ind på følgende litterære perioder:
Tidlig modernisme
Ekspressionisme
Futurisme
Efterkrigsmodernisme (med fokus på eksistentialisme, som vi også arbejder med i en nutidig kontekst)

Læste tekster:
Johannes V. Jensen: Interferens
Tom Kristensen: Nat i Berlin
Pär Lagerkvist: "Ångest, Ångest är min arvedel" (1916, svensk)
Emil Bønnelycke: Aarhundredet
Martin Andersen Nexø: Soldage (uddrag)
Martin A. Hansen: Soldaten og pigen
Peter Seeberg: Hvile

I forbindelse med arbejdet med eksistentialismen ser vi "Druk" af Thomas Vinterberg (VÆRK)

Omfang = ca. 140 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Repetition litteraturhistorie + autofiktion

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer