Holdet h22hx-U-DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution UCH
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Grit Linding Sand, Sigrid Willads Petersen, Troels Hven
Hold h22hx-U-DA (h22hx1u-DA, h22hx2u-DA, h22hx3u-DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Litteraturhistorie I: Sagaer og folkeviser
Titel 2 Journalistik og kommunikationsanalyse
Titel 3 Litterær analyse
Titel 4 Dokumentarfilm
Titel 5 Litteraturhistorie II: Oplysningstid og romantik
Titel 6 DIHO: Krig
Titel 7 Litteraturhistorie III: Det moderne gennembrud
Titel 8 Reklameanalyse
Titel 9 Diskursanalyse og sprog
Titel 10 Repetition (ikke eksamensemne)
Titel 11 Karen Blixen & Skæbnebegrebet
Titel 12 Tendenser i samtidens litteratur
Titel 13 Retorik og argumentation II
Titel 14 Litteraturhistorie IV: Det 20. århundrede
Titel 15 Kortfilm
Titel 16 Repetition (ikke eksamensemne)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Journalistik og kommunikationsanalyse

Samfundsforskere taler om, at vi lever i et hypermedialiseret informationssamfund, hvor vi får stort set al vores viden om verden fra medierne. Vi har konstant vores computer eller smartphone lige ved hånden, som giver os direkte adgang til internettets informationsmotorvej. Her kan vi finde seneste nyt om alt mellem himmel og jord med et enkelt klik på enten sociale medier, tv- eller radiostreamingtjenester eller nyhedshjemmesider.

I det medialiserede samfund er det vigtigt, at vi kan forholde os kritisk til den konstante strøm af informationer, vi bliver bombarderet med fra diverse medier. Dette er dog blevet sværere og sværere, for med moderne digitale medier er det blevet lettere at videreformidle usandheder, alternative fakta og fake news. Som borgere kan vi derfor aldrig være helt sikre på, om historierne i medierne er objektive og saglige, eller om vi bliver manipuleret. Derfor bliver vi nødt til at udvikle en solid ”bullshit-detektor”, så vi med det samme kan gennemskue, om de journalistiske grundprincipper er overholdt, eller om vi tværtimod er ofre for politisk spin eller vildledende informationer.

I dette forløb skal vi derfor arbejde med kommunikationsanalyse. Især skal vi have fokus på at analysere og vurdere journalistiske tekster. Værktøjskassen kommer til at indeholde emnerne journalistik, sprog, retorik, argumentation og diskursanalyse. Man kan simpelthen ikke lave en kritisk analyse og vurdering af en journalistisk tekst uden først at vide noget om disse emner.

Værk: Nyhedshjemmeside efter eget valg. Vælg mellem:
DR.dk
TV2.dk
EB.dk
BT.dk
TVMidtVest.dk
Verdensbedstenyheder.dk
Altinget.dk
Arbejderen.dk
Videnskab.dk


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dokumentarfilm

Forløb om at analysere og fortolke dokumentarfilm. Fokus vil være på Bill Nichols' forskellige dokumentartyper og filmtekniske virkemidler. Udgangspunktet er Christian Sønderby Jepsens dokumentar "Testamentet" (2011).

Formålet med forløbet er at give eleverne redskaber til at afkode og forstå dokumentargenren, både tematisk og filmisk, og især give dem en bevidsthed om, at dokumentarfilm aldrig repræsenterer en objektiv 1:1-gengivelse af virkeligheden, men altid vinkler og selekterer i stoffet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Litteraturhistorie II: Oplysningstid og romantik

Litteraturhistorisk forløb om oplysningstiden og romantikken

Overgangen fra middelalderligt standssamfund til oplysningstid
Kant og oplysningens projekt
Nyplatonisme
Universalromantik
Nationalromantik
Biedermeier
Romantisme

Indhold:
Kernestof:
Primær litteratur:
• Tekst: Emmanuel Kant: "Hvad er oplysning?" - Berlinische Monatsschrift (1783)
• Romanuddrag: Ludvig Holberg: Uddrag af Niels Klims underjordiske rejse (1741): "Mardak"
• Digt: Adam Oehlanschlänger: "Simon Peder" (1805) https://kalliope.org/da/text/oehlen1999050103
• Digt: Steen Steensen Blicher: ”Præludium” (/Sig nærmer tiden) fra "Trækfuglene" (1838)
• Musikvideo: Kim Larsen - Sig nærmer tiden https://www.youtube.com/watch?v=a9Zgnm8McrQ
• Kampagnefilm: DBU: Danmarks trup til VM: https://www.youtube.com/watch?v=5QMdLMGQofE (Adam Oehlenschlägers ”Fædrelands-Sang” (1819) – bedre kendt som ”Der er et yndigt land” er med)
• Salme: N.F.S. Grundtvig: ”De levendes Land” (1824)
• Digt: Christian Winther: ”Min skat” (1840)
• Digt: Emil Aarestrup: ”Der er en trolddom på din læbe” (1838)

Sekundærlitteratur:
• "Med tiden" Periodenoter til oplysningstiden (Ukendt forfatter & udgivelsesår). Pdf.
• Udvalgte afsnit fra 5. 1800-1870: Romantikken i: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", https://litthist.systime.dk/?id=124:
a) Introduktion til romantikken
b) Universalromantik: Adam Oehlenschläger og H.C. Andersen
c) Nationalromantikken i Danmark
d) Den religiøse digtning og N.F.S. Grundtvig
e) Biedermeier og poetisk realisme
• Video: Rather Homemade Productions: "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der" https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw
• Video: Rather Homemade Præsenterer: ”Romantikken - Hvad skete der lige der?”: https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM&t=1s


Supplerende stof:
• Film: "The Matrix" (1999) instrueret af Lana Wachowski & Lily Wachowski
• Videoklip: Avatar: First Movie RECAP:  https://www.youtube.com/watch?v=V67Ytgs6KJo
• Videoklip: Disney-klassikeren Pocahontas
• Thomas Kingo: “Keed af Verden, og kier ad Himmelen” (1681)
• Politisk kampagnefilm: Dansk Folkeparti: ”Vi elsker Danmark”: https://www.youtube.com/watch?v=7Gc0f-NMPPM
• Musikvideo: Nik & Jay: ”Boing!” https://www.youtube.com/watch?v=-GIgZso_kn8
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse-fortolkning af "Testamentet" 24-09-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 DIHO: Krig

SO-forløb i dansk og idéhistorie. Temaet er krig. Værklæsning af "Blod".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Litteraturhistorie III: Det moderne gennembrud

Litteraturhistorisk forløb om det moderne gennembrud med fokus på det naturalistiske menneskesyn og kritikken af de tre K’er: køn, klasse og kirke.

Kernestof:
Sekundær litteratur:
• Udvalgte afsnit fra kapitel 6. 1870-1890: Det moderne gennembrud i: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", https://litthist.systime.dk/?id=125:
a) introduktion
b) Det moderne gennembruds samfund
c) Livssyn og syn på litteraturen
d) Skrivestil og sprog
e) Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke
• Film/ dokumentar: "Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner". DR2, 2007
• Videoklip: "Det moderne gennembrud - Hvad skete der lige der", Rather Homemade (2016): https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus
• Podcast: "Fire Danmarkshistorier", Det Kongelige Bibliotek, 2018 https://livefradetkglbibliotek.podbean.com/e/fire-danmarkshistorier/

Primær litteratur:
• Trykt forelæsning: Georg Brandes: Uddrag (indledning) fra: "Hovedstrømninger i det 19. aarhundredes litteratur" (1871)
• Novelle: Henrik Pontoppidan: "Ørneflugt" (1893)
• Romanuddrag: Henrik Pontoppidan: fra Lykke-Per (1898) (Kristusscenen i Alperne)
• Filmklip: Bille August: Lykke-Per (2018) (uddrag, scenen i Alperne)
• Trailer: Bille August: Lykke-Per (2018) https://www.youtube.com/watch?v=2RqoNrQLJjk
• Novelle: Henrik Pontoppidan: "Nådsensbrød" (1885)
• Romanuddrag: J.P Jacobsen - Uddrag af Fru Marie Grubbe (1876)
• Novelle: Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette" i Fra Hytterne (1887)
• Novelle: Herman Bang: "Den sidste balkjole" (1887)

Supplerende stof:
Video: Tessas Nytårstale (2021), https://www.dr.dk/nyheder/kultur/dronningen-af-vestegnen-giver-eliten-opsang-i-viral-nytaarstale-der-er-noget-galt-paa
Videoklip: "Skam" (06:00-06:50):  https://www.dr.dk/drtv/se/skam_57470
Videoklip: ”Skam”: SKAM - När dina vänner inte fattar varför du är besatt! Vissa dem denna! Älska SKAM: https://www.youtube.com/watch?v=mhOu5bEpSW8

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Reklameanalyse

Forløb om reklameanalyse med fokus på basalt kendskab til kommerciel kommunikation og billedanalyse.

Kernebegreber: Lasswells kommunikationsmodel, AIDA-modellen, Maslows behovspyramide, Gallups kompasmodel, denotation og konnotation samt det tekstlige niveau, nonverbale koder.

Under nonverbale koder: mimik (ansigtsudtryk), gestik (håndtegn og fagter), positur (kropsholdning), øjenkontakt, kropskontakt, afstand mellem personer, udseende (tøj, smykker, tatoveringer osv.)

Kernestof:
• 5.5 Billeder i Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier:  https://hbdansk.systime.dk/?id=240
• Udvalgte afsnit i 5.6 Reklamer i Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier:
a) Lasswells kommunikationsmodel: https://hbdansk.systime.dk/?id=227#c795
b) AIDA-modellen: https://hbdansk.systime.dk/?id=227#c901
c) Maslows behovspyramide: https://hbdansk.systime.dk/?id=227#c801
d) Gallups kompasmodel: https://hbdansk.systime.dk/?id=227#c805

Et udvalg af billedreklamer:
• Diesels reklamekampagne: "Be Stupid", 2010
• Burger King, 2009, reklame
• Pedigree, reklame
• Berlingske annonce: ”Flygtning? Islamist? Jordemoder.”, 2017
• Carla F reklamekampagne: "Do you know Carlas Secret?", 2004

Elevernes selvvalgte reklamefilm til analyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Repetition (ikke eksamensemne)

Eleverne repeterer gruppevis de læste emner i danskfaget fra 1. og 2. år. Mundtlige fremlæggelser på klassen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Karen Blixen & Skæbnebegrebet

Et forløb med fokus på skæbnebegrebet hos Karen Blixen og litterær metode.
Værklæsning af fortællingen Babettes Gæstebud, der genremæssigt lægger sig mellem roman- og novellegenren. I forlængelse af læsningen ser vi Gabriel Axels filmatisering, hvor vi repeterer filmiske virkemidler og diskuterer, hvad remediering bidrager med.

Med fokus på litterær metode undersøger følgende eksemplariske analyser af novellen ”Ringen”:
• Fortællingens forløb - en narratologisk - semiologisk - strukturalistisk analyse
• Lises individuation - en psykoanalytisk tolkning
• Lise og Ulven - "Ringen" i lyset af folkeeventyret
• De feudale værdiers sammenbrud - en marxistisk, ideologikritisk analyse
• Hvor gik Lise hen, da hun gik hjem - en feministisk metode
• Lise mellem skæbne og valg - en ontologisk- eksistentialistisk tolkning
• Lises syndefald - "Ringen" læst som kristen syndefaldsmyte

Kernestof:
Primærtekster
• Karen Blixen: ”Ringen” i: Skæbne-anekdoter. Gyldendal (1958). s. 204-213
• Karen Blixen: Babettes Gæstebud. Gyldendal (1958) (79 sider). VÆRK
• Film: Gabriel Axel: Babettes Gæstebud (1987) (1 time og 43 min.)

Sekundærtekster
• ”Karen Blixen (1885-1962)” i: Saxo og Co. af: Søren Graversen og Steen Hvorslev Mogensen, Systime 2005. s. 135- 137
• ”Syv fantastiske analyser af Karen Blixens Ringen” af Leif Søndergaard i: KK 73, forlaget Medusa (1993). s. 77-104
• ”3.7 Litterære metoder” i: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Systime: https://hbdansk.systime.dk/?id=241&L=0 (11 sider)
• ”Karen Blixen” i: Litteraturens Stemmer. Gads Danske Forfatter Leksikon. Gads Forlag. København (1999). s. 57 – 64.
• ”Portræt. Karen Blixen – Man må have modet til at elske”. Artikel i: Eurowoman (Januar 2016)

Supplerende stof:
• Film: “Out og Africa” (1986) instrueret af Sydney Pollack (160 min.)
• Musik: "Duet of Don Giovanni and Zerlina" ved Chrismas Galaconcert of the Opera festival Bartok (2009) https://www.youtube.com/watch?v=1Q4vIYParsY (1.58 min)

Samlet omfang ca.: 165 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
KOPI. Syv fantastiske analyser 22-08-2024
Syv fantastiske analyser 22-08-2024
Introquiz. Karen Blixen 03-09-2024
Babettes Gæstebud 01-10-2024
Opsamlingsquiz på klassen 02-10-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Tendenser i samtidens litteratur

Forløbet belyser træk og tendenser i dansk samtidslitteratur efter år 2014. Det er naturligvis svært at overskue tidens tendenser, når man endnu ikke er kommet på behørig afstand. Samtidighed udelukker jo en receptionshistorie. Med det i baghovedet undersøges et udvalg af de tendenser, tematikker og udtryksformer, man ser i samtidslitteraturen.

Kernebegreber: autofiktion; historiske romaner og exofiktion; litteraturens favntag med tabuer som død, tab og sorg; køn, krop og seksualitet; litteratur og moderskab; identitetspolitik; steder; kulturmøder, globalisering og multikulturel danskhed; tidens realismeformater; medialiseringens digitaliserede stemme; katastrofen; økokritik

Kernestoffet er et udvalg af introducerende tekster og kortere skønlitterære bidrag i forskellige genrer. Introduktionen fra "De seneste fem års litteratur" beskriver kernebegreberne og danner den teoretiske ramme. Eleverne vælger på baggrund af introduktionen, hvilke skønlitterære tekster, der skal arbejdes med.

Undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i elevernes valg af skønlitterære tekster.  Grupperne holder oplæg for læreren, efterfulgt af supplerende/ korrigerende feed forward. Herefter holder eleverne oplægget på klassen.

Kernestof

Primærtekster:
• Yahya Hassan: ”BARNDOM” og ”JETLAGFORMØRKELSE” (2013) i: De seneste fem års litteratur. Systime. https://5aarslitt.systime.dk/?id=129&L=0 (1,5 sider)
• Helle Helle: Dette burde skrives i nutid (2011) (romanuddrag) i: De seneste fem års litteratur. Systime. https://5aarslitt.systime.dk/?id=140 (6 sider)
• Naja Marie Aidt: Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage - Carls bog (2017) (romanuddrag) i: De seneste fem års litteratur. Systime. https://5aarslitt.systime.dk/?id=258&L=0 (4 sider)
• Leonora Christina Skov: Den, der lever stille (2018) (romanuddrag) i: De seneste fem års litteratur. Systime. https://5aarslitt.systime.dk/?id=269 (7 sider)
• Bjørn Rasmussen: Forgabt (2021) (uddrag af digtsamling) i: De seneste fem års litteratur. Systime. https://5aarslitt.systime.dk/?id=327 (3 sider)
• Olga Ravn: De ansatte (2018) (romanuddrag) i: De seneste fem års litteratur. Systime. https://5aarslitt.systime.dk/?id=265 (3 sider)
• Theis Ørntoft: Solar (2018) (romanuddrag) i: De seneste fem års litteratur. Systime. https://5aarslitt.systime.dk/?id=267 (6 sider)

Sekundærtekster:
• ”Introduktion” i: De seneste fem års litteratur. Systime: https://5aarslitt.systime.dk/?id=333 (40 sider)

Supplerende stof
Video: Theis Ørntoft: Hver gang man forsøger at formalisere noget kaotisk, åbner det endnu større kaos.  https://www.youtube.com/watch?v=Eq6UKsQlXa8 (2 min.)

Samlet omfang ca.: 71 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgavesættet Data 03-11-2024
Analyse af samtidstekst 14-11-2024
KOPI. Analyse af samtidstekst 14-11-2024
TEST. Tendenser i samtidslitteraturen. 05-12-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Retorik og argumentation II

I forløbet ”Retorik og argumentation II” koncentrerer vi os om lejlighedstalen som den ene af de tre klassiske talegenrer (den informative tale, den politiske tale og lejlighedstalen). Vi arbejder ud fra Ciceros pentagram og har fokus på vurderingen af, hvordan talen passer til den retoriske situation (herunder konteksten).

Forløbet repeterer ligeledes elevernes tidligere arbejde med appelformer, argumentation, sprog og diskursanalyse, som de har arbejdet med i forbindelse med journalistiske tekster.

Kernestoffet en kontekstuel sammenligning af de tre skandinaviske regenters taler ved årsskiftet 2024-25.

Kernestof
Primærtekster:
• Hans Majestæt Kongens nytårstale 2024: https://www.kongehuset.dk/nyheder/laes-h-m-kongens-nytaarstale-2024 (2 sider)
• VIDEO: H.M. Kongens nytårstale: https://www.kongehuset.dk/foto-video/video-h-m-kongens-nytaarstale (15:38 min.)
• H.M. Konungens jultal 2024. Kungl. Slottet, Stockholm (25 december 2024): https://www.kungahuset.se/arkiv/tal/2024-12-25-h.m.-konungens-jultal-2024 (2 sider)
• VIDEO: H.M. Konungens jultal 2024  https://www.youtube.com/watch?v=Xhkt3NQ3ETc (9:18 min)
• Kongens nyttårstale 2024. Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2024: https://www.kongehuset.no/tale.html?tid=229540&sek=26947 (2 sider)
• VIDEO: Kong Haralds nyttårstale 2024: https://www.youtube.com/watch?v=OWPa6l7lZa0&t=1s (12 min.)

Sekundærtekster:
• ”4.9 Retorik” i: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Systime. https://hbdansk.systime.dk/?id=204 (6 sider)
• ”7. Retorisk analyse af taler” ” i: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Systime. https://hbdansk.systime.dk/?id=212 (1 side)

Supplerende stof
• Billeder af Karl Johans gate i Oslo: https://www.snohetta.com/projects/karl-johans-gate (1 side)
• Artikel: ”Flere skandaler på en gang har kastet det norske kongehus ud i den perfekte storm” på dr.dk 9. (sep 2024) https://www.dr.dk/nyheder/udland/flere-skandaler-paa-en-gang-har-kastet-det-norske-kongehus-ud-i-den-perfekte-storm (1 side)
• Myndigheten för samhällsskydd och beredskap: ” Viktig information till Sveriges invånare – Om krisen eller kriget kommer” (november 2024) https://rib.msb.se/filer/pdf/30828.pdf (20 sider)
• DRTV - H.M. Kongens nytårstale: Efter H.M. Kongens første nytårstale. DR. (31. DEC. 2024) (11 Min.)
Til beskrivelse af interiør og genstande på skrivebordet ved kongens nytårstale:
• ”Ferlov Mancoba, Sonja”: https://holstebrokunstmuseum.dk/c/kunstnere/sonja-ferlov-mancoba
• ”Sonja Ferlov Mancoba: https://lex.dk/Sonja_Ferlov_Mancoba

Samlet omfang ca.: 60 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
KOPI. Minipodcast. Den royale tale 30-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Litteraturhistorie IV: Det 20. århundrede

Fokus i dette forløb bliver på den grundlæggende forskel mellem realisme og modernisme, og vi forsøger at forstå det 20. århundredes litteratur som en historie om aktion-reaktion mellem disse to principper. Stort set al litteratur efter det moderne gennembrud handler om det moderne: Hvordan er det at leve i en verden, hvor der ikke længere er noget fast og solidt? Hvor industrialiseringen, urbaniseringen og den teknologiske udvikling har vendt op og ned på den tidligere samfundsorden? Hvor sekulariseringen og ”Guds død” har gjort, at der ikke længere er nogen traditioner eller værdier, vi forventes at leve vores liv efter? Hvor vi hver især er blevet sat fri og selv må finde en vej gennem livet?
Grundlæggende er der to forskellige måder, litteraturen i det 20. århundrede tackler denne modernitetserfaring på: en realistisk og en modernistisk. Realismen forsøger at genspejle den fælles sociale virkelighed, så personer, steder og miljøer bliver genkendelige. Oftest fokuserer realismen på hverdagsbegivenheder, og der er detaljer og præcision i beskrivelserne. Sproget er gennemsigtigt og har til formål at skabe indlevelse hos læseren, så tekstens fiktive univers fremstår som et virkelighedstro univers. Modernismen forsøger derimod at fortolke virkeligheden. Den vil ikke gengive objektivt, men skabe en subjektiv fordrejning af virkeligheden. Oftest er fokus på den indre, personlige forestillingsverden, og sproget er ikke længere gennemsigtigt. Det stritter og gør opmærksom på sig selv, så det bliver tydeligt, at teksten er forfatterens subjektive indtryk af verden.

Vi kommer blandt andet til at arbejde med følgende litterære perioder:
Tidlig modernisme
Ekspressionisme
Futurisme
Religiøs og ateistisk eksistentialisme
Nyrealisme
Minimalisme

Kernestof
Primærtekster:
• Martin Andersen Nexø: "Sevilla" (1903)
• Johannes V. Jensen: ”Interferens” (1906)
• Tom Kristensen: ”Nat i Berlin” (1921)
• Emil Bønnelycke: ”Aarhundredet” (1918)
• Martin Andersen Nexø: ”Lønningsdag” (1900)
• Martin A. Hansen: ”Agerhønen” (1947)
• Peter Seeberg: ”Hullet” (1962)
• Klaus Rifbjerg:  "Livet i badeværelset" (1960)
• Anders Bodelsen: "Pointen" (1967)
• Helle Helle: "Fasaner" (1996)
• Villy Sørensen: "Ægget" (1986)
• H.C. Andersen: "Den grimme ælling" (1843). Perspektivering
• Erlend Loe: "Dobbler" (2004). Roman. VÆRK

Sekundærtekster:
• ”7. 1890-2000: Modernisme og realisme” i: Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime. https://litthist.systime.dk/?id=126
• ”Albert Camus: Eksistentialisme er det absurde” i: Eksistentialisme i dansk af Liselotte Henriksen (2017) s. 40 - 46

Supplerende stof
• Musik: "Sig nærmer tiden" af Pernille Rosendahl og Henrik Dam Thomsen, sunget af DR pigekoret Live (2017), Sang. https://www.youtube.com/watch?v=vu2uTmxIbuw
(Oprindeligt digt af St. st. Blicher: ”Præludium” fra digtsamlingen Trækfuglene (1838))
• "Alene i vildmarken" af Dr.TV. Sæson 1 episode 10 (2017), Tv-program: https://www.dr.dk/drtv/se/alene-i-vildmarken_73522
• "Øde hytte i Norge fik 21-årige Daniel til at indse meningen med livet" af tvsyd.dk (2021), Artikel af Alexander Klemp: https://www.tvsyd.dk/vejle/oede-hytte-i-norge-fik-21-aarige-daniel-til-at-indse-meningen-med-livet

Samlet omfang ca.: 275 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
h22hx3u-DA skr. prøve 24-02-2025
Vorherrebevares! 15-04-2025
Personkarakteristik. Doppler 28-04-2025
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Kortfilm

Forløb med fokus på kortfilmsgenren.

Kernestof
Primærtekster:
• KORTFILM: ”Trekanter af lykke” (2014) instrueret af Jannik Dahl Pedersen https://www.youtube.com/watch?v=4mo85o9tqeM (13:50 min.)
• KORTFILM: ”Søster” (2022) instrueret af Emma Balcázar https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/sster/ (10:10 min.)

Sekundærtekster:
• ”Berettermodellen” i Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=223#c735
• ”Aktantmodellen” i Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=241#c954
• ”Filmiske virkemidler” i Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=222
• ANALYSESKABELON: KORTFILM. Dokument.

Samlet omfang: ca. 20 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Repetition (ikke eksamensemne)

Fokus på skriftlighed og pensumopgivelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer