Holdet h22hx-B-TIA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution UCH
Fag og niveau Teknologi A
Lærer(e) Poul Kamp Andersen
Hold h22hx-B-TIA (h22hx1b-TIA, h22hx2b-TIA, h22hx3b-TIA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Design et spil
Titel 2 Fremtiden 2030
Titel 3 Hjælpemidler
Titel 4 Reverse engineering
Titel 5 Lampe projekt
Titel 6 Boomerang
Titel 7 RÆS
Titel 8 Eksamenslignende forløb
Titel 9 Eksamensforløbet i teknologi
Titel 10 Produktionsmetoder
Titel 11 Tech. innovation programme
Titel 12 Eksamensforløbet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Design et spil


Kernestof:

Projektstyring
̶ tidsplanlægning
Produktprincip
̶ udarbejdelse af krav på baggrund af problemanalyse, analyse af konkurrerende produkter, brugsundersøgelse og
myndighedskrav
̶ metoder til idégenerering, sortering og udvælgelse
̶ begrundelse for valg af løsning med udgangspunkt i opstillede krav
Produktudformning
̶ teknisk dokumentation i form af arbejdstegninger, el-diagrammer, flow-sheets, proces-diagrammer, samlingstegninger og
stykliste ved brug af digitale redskaber relevant for de på skolen udbudte værksteder
̶ udvalgte materialer, komponenter, softwareelementer, deres egenskaber, opbygning og egnethed i forskellige
sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder relevant for de på skolen udbudte værksteder
Realisering
̶ fremstilling af produkter i de på skolen udbudte værksteder
Evaluering
̶ test af produkt i forhold til opstillede krav

Metoder/værktøjer:
Fremstillingsteknik
Målsatte tegninger
Materialekendskab
Funktion
Produktfremstilling
Produktudvikling
Arbejdstegning
Skitsetegning
Krav (Kano model)
Manden i midten/målggruppeanlayse
Tidsplan
Mindmap
Brainstorm
Kreativ platform

Arbejdsform:
Lærerstyret undervisning
Gruppearbejde


Projektet har fokus på forståelsen for samspillet mellem form og funktion og teknik/materiale. Der skal udvikles et spil. Der bliver undervist i Arduino og Fusion360 samt 3D-print.

Man har fundet beviser på at mennesket har underholdt sig ved at spille forskellige spil siden 3.500 f.kr.[1] Spillene har udviklet sig mere eller mindre i årenes løb. Et spil som backgammon har eksisteret stort set uændret i over 5000 år.[2]

Der findes forskellige typer af spil.
Det kan være:
Strategiske spil så som: Skak, Dam, Go eller stratego
Slå og flyt spil så som: Matador og Ludo,
Kortspil, Quizspil, ordspil og kapløbsspil (Backgammon)
Nogle spil er en hel oplevelse at åbne, da de har en flot indpakning, der evt. kan indgå i spiloplevelsen.
De senere år er der kommet en del elektroniske spil, men det er ikke noget der er skal arbejdes med i dette projekt. Der kan dog tilføjes elementer lavet i elektronik/arduino, som indgår i spillet.
Nogle spil er simple og kan bruges til såkaldte drukspil. Det er heller ikke noget der skal lægges vægt på i projektet.
I dette projekt skal I udvikle et spil med spilleregler og indpakning. Ydermere skal I lave en pjece hvor processen dokumenteres.

Jeres opgave er at:
• Anvende Belbins test til at danne jer et overblik over gruppens kompetencer
• Anvende Gantt-diagram til at målrette og styre jeres projektarbejde
• Anvende en brainstorm til at genere ideer til hvad spillet skal gå ud på. Hvilken type spil?
• Udarbejde en målgruppeanalyse: Hvem er brugerne af spillet? Og i hvilke omgivelser skal det anvendes?
• Opstille en kravspecifikation: Hvad skal det kunne?
• Gennemføre idegenerering omkring løsningsforslag og produktudvikling: hvilke værksteder vil I
anvende og hvorfor? materialer, brugermanualer - regler, indpakning.
• Realisere jeres prototype: her SKAL I anvende det store værksted SAMT makerspace og/eller el-lab.
Afprøve: fungerer jeres brætspil i praksis?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fremtiden 2030

2030 er langt ude i fremtiden, men så alligevel ikke. Samfundet i 2030 vil være præget af den udvikling der sker her i 2023. I 2030 kan hverdagen været ændret for folk i Danmark. Der er trends i dag der gør at hverdagen er under forandring. Hvordan vil folk bo i 2030? Hvad vil man spise? Hvordan vil man indrette sin hverdag? Hvad omgiver vi os med? Hvordan udnytter vi vores fritid?
Ud fra de trends der findes i dag, skal i finde en problematik, som kan løses

Program for forløbet
Forløbet strækker sig fra uge 1 til uge 6 i alle teknologtimerne.  
I skal udvikle en løsning på problemstillingen om fremtidens samfund.
I skal anvende de metoder I har lært på grundforløbet og i spilprojektet.
Når I har gennemgået informationssøgningen, forundersøgelser og ideudviklingsfasen, skal I lave et produkt og udarbejde en teknologirapport.
   
Det lærer du
• Projektarbejdsformen
• Rapportopbygning
• Problemformulering
• Informationssøgning og valide kilder
• Müllers teknologimodel/ designellipsen

Det skal I aflevere
• Rapport på ca. 15 sider
• Produkt

Områder der skal arbejdes med (og beskrives i rapporten)
• Tidsplanlægning
• Brainstorm
• Mindmap
• Problemafgrænsning (Problemtræ)
• Problemverificering (Samfundsfaglig metode)
• Problemformulering
• Krav specifikation
• Tegning
• Müllers teknologianalyse/ designelipsen
• Analyse
• Konklusion
• Fremlæggelse?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hjælpemidler

Du skal i dette projekt udvikle et hjælpemiddel.
Du skal i høj grad benytte manden i midten samt dennes problemstillinger, ønsker og krav, for at sikre, at
dit hjælpemiddel gør hverdagen lettere for denne.
Du vælger selv hvem manden i midten skal være. Helst en person, der repræsenterer en større målgruppe.
Dermed sikres det, at dit produkt vil kunne sælges i mange eksemplar.

Din opgave er at udarbejde en rapport der indeholder:
• Anvende Gantt-diagram til at målrette og styre jeres projektarbejde
• Søge informationer om emnet
• Vælge manden i midten
• Opstille et nøgleproblem og et problemtræ
• Finde frem til en problemstilling, der skal danne udgangspunkt for jeres projekt
• Udarbejde en kravspecifikation, der definerer rammerne for projektet
• Udarbejde løsningsforslag og lave begrundet valg af endelig løsning
• Anvende analyse-ellipsen incl. argumentation
• Fremstille form- og funktions-plancher (kan laves i Canva)
• Anvende værktøjer til at udarbejde og beskrive jeres design i tegning
• Bygge funktionsmodel og synsmodel
• Forberede en præsentation af dit projekt og slutprodukt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Reverse engineering

Reverse Engineering
Hvordan er produkter konstrueret?
Hvordan fungerer de?
Hvad er de fremstillet af?
Hvilke fremstillingsprocesser er anvendt?
Hvilke sammenføjningsmetoder er anvendt?

Disse spørgsmål skal du arbejde med i denne opgave.
Opgaveforløb:
Produktanalyse:
1. Find et produkt, som ikke mere skal anvendes, et stykke legetøj, en printer,
en hårtørrer, en barbermaskine eller noget andet som I kan arbejde med.
2. Adskil produktet så meget som muligt
3. Analyser produktets dele og fastlæg materialer, fremstillingsprocesser og
sammenføjningsprocesser for hver del. Dokumenter med billeder.
4. Analyser et af produktets elementer ud fra Müllers teknologimodel
5. I skal udvikle et produkt ud fra udvalgte komponenter fra jeres adskilte ting.
6. hvilket behov dækker det nye produkt
7. Hvad er målgruppen
8. Hvad har inspireret jer til udviklingen af det nye produkt

Vis dine resultater på 4 stk. digitale plancher og print dem ud på A3 papir.
1. Produktet adskilt så meget som muligt Pkt. 1 & 2
2. Produktets dele opdelt ud fra materialetyper/ samlingsmetoder Pkt. 3
3. Produktet i Müllers teknologimodel Pkt. 4 & 5
4. Det nye produkt Pkt. 5+6+7+8

Afleveres som pdf på Lectio. Udprintes og ophænges i klassen.       
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Lampe projekt

Lampedesignprojekt, uge 32-39
I dette projekt skal du designe en lampe i pap og/eller papir.
Igennem projektforløbet vil du træne dine tegnefærdigheder, dit byggetalent og lære noget om miljøbelastning, forskellige materialer og fremstillingsprocesser.
Du skal sammen med gruppen (2-3) designe en lampe hvor I selv bestemmer til hvilket formål og målgruppe.
Design eller skærmelementet af lampen skal hovedsageligt fremstilles i pap og/eller papir -  I må derfor gerne bruge silkepapir, papir, karton, pap, bølgepap.
I den bærende konstruktion må I anvende andre materialer, f.eks. ståltråd, plast eller træ.
Lampens skal, så vidt muligt, samles uden lim, den skal kunne adskilles og pakkes fladt. Enkelte dele kan dog limes, så længe lampen stadig kan adskilles og pakkes fladt.
Hvem skal bruge lampen?
Hvor skal den bruges?
Hvad skal den bruges til?
Og hvilket lys skal den kunne levere?
Tegn lampen målfast – gerne i Fusion 360. Front, side, top og isometrisk.
Tegn de enkelte dele af lampen, så de er klar til produktion.
Målsæt delene (så også andre kunne fremstille den).
Udarbejd pakkevejledning og samlevejledning vha. en serie af fotos eller tegninger med forklarende tekst.
Test at lampen har den tilsigtede funktion (lysfordeling, skærmning mod blænding, æstetik mv.).
I skal fremstille en 1:1 model i pap og/eller papir. Denne skal fremstilles i værkstedet eller i hånden.
Lyskilden er én fatning E27 med en almindelig pære. I skal selv samle fatningen og have denne godkendt hos en underviser, før den sættes i stikket.
Fatning, pære, ledning og stik udleveres i el-laboratoriet.
I uge 37 gennemgås den biologiske og tekniske livscyklusanalyse ved teknologiunderviserne hvorefter I i egen gruppe skal forholde jer til to specifikke typer materialeanvendelse til jeres lampeskærm. Find argumenter for, hvilket materiale der vil være bedst i forhold til miljøbelastning, anvendelse og målgruppe?
I uge 39 skal følgende fremvises og fremlægges i klassen:
Tegninger anvendt til design af lampe (f.eks. skitser, arbejdstegninger, målfaste tegninger)
Plancher printet i A3 format med målgruppe, funktionskrav, inspiration, tegninger, pakkevejledning, samlevejledning og livscyklusanalyse.
Fungerende model af lampe i fuld størrelse.
Husk at det er ok at søge inspiration på nettet mv., men det er ikke ok at kopiere.
                           
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Boomerang

Boomerang
HTX og HHX Holstebro indgår i samarbejde med Nupark, Actona, Holstebro Udvikling, AP Services, Kaj Bech og Bang & Olufsen om at finde nye og kreative løsninger på aktuelle problemstillinger.
I kan i dette teknologiprojekt vælge mellem 5 forskellige projektoplæg.
1.Det bæredygtige modulsystem
2.Ergonomiske arbejdsredskaber
3.Udstyr til livreddende førstehjælp
4.Nytænkning af Sygehusgrunden
5.Fremtidens audio/video tilbehør

Projektet udføres i grupper sammensat af elever fra HTX 2. år og elever fra HHX 3. år.
Gruppemedlemmer fra HTX og HHX bidrager med hver deres kompetencer og leverer forskellige dele af slutresultatet. Den endelige præsentation planlægges og udføres af hele gruppen i fællesskab.
Der dannes 40 HTX-grupper og 40 HHX-fordelt på 5 virksomheder. Hver HHX gruppe deltager dermed i samarbejde med en HTX gruppe, med samme virksomhed.

Fokus er på at udvikle kreative og realiserbare løsninger med kommercielle muligheder.
Projektet tager udgangspunkt i et tema, der indeholder forskellige projektoplæg. Projektoplæggene beskriver nogle problemstillinger, du og din gruppe kan arbejde med.
Hver gruppe skal vælge ét oplæg.
Når I har valgt oplæg, skriver I det på den ophængte liste.
Der kan max være 8 HTX-grupper og 8 HHX-grupper på hvert oplæg. Så det er ”først til mølle princippet” der gælder.
Når grupperne har valgt hvilken case, der vil arbejdes med, sættes grupperne sammen, så de er halvt HTX og halvt HHX. Disse grupper arbejder sammen om en fælles løsning på casen.
Målgruppe
En vigtig forudsætning for succes med jeres idé og produkt er en detaljeret beskrivelse af jeres målgruppe i de indledende faser af idéudviklingen.
Det kan konkret være en persona (målgruppeprofil), hvor en konkret person beskrives ud fra segmenteringsvariable. Med en tydelig målgruppebeskrivelse har I et klart billede af, hvem I vil løse en innovationsudfordring for. I kan evt. supplere med en målgruppevurdering (SMOK), så I også får tænkt over, om det er en god målgruppe, I vil henvende jer til.
Vær opmærksom på, om jeres målgruppe befinder sig på B2C eller B2B.
Projektet skal munde ud i et fysisk produkt et reklamemateriale, en minirapport, en markedsbeskrivelse og en præsentation i form af plancher, PowerPoint og en Video på 45-60 sek.
HTX-elever udfører minirapport og fysisk produkt.
HHX-elever udfører markedsbeskrivelse og reklameprodukt.
Præsentationen og videoen planlægges og udføres i fællesskab mellem HTX- og HHX-elever
HTX-eleverne og HHX-eleverne sørger for at give hinanden en præcis og forståelig overlevering af informationer om projektets status og udvikling. Projektet er et fælles projekt. Ikke et todelt projekt.

Minirapporten (HTX):
I minirapporten (5-8 sider inkl. Illustrationer) skal I dokumentere jeres projektforløb og forklare, hvordan produktet bidrager til at løse den valgte problemstilling.
Rapporten skal have dokumentations- og kommunikationsværdi og skal derfor være overskuelig og sammenhængende.

1.Indbydende forside med oplysninger om rapportens titel, gruppemedlemmer, skole og dato.
2.Indledning, hvor læseren indføres i problemstillingen.
3.Problemanalyse, hvor problemstillingen analyseres og dokumenteres. I skal indsamle informationer, som I skal bearbejde og analysere for at redegøre for og dokumentere problemet.
4.Kravspecifikation, opstillet med udgangspunkt i problemanalysen.
5.Produktudvikling. I skal beskrive jeres forskellige idéer og argumentere for de valg, I har truffet og de tests og eksperimenter i har været igennem. Produktet skal konstrueres, og I skal redegøre for fremstillingsteknologien samt udarbejde tegninger og beskrivelse af produktet.
6.Hvem er målgruppen/manden i midten? Hvad er den pain/ det problem, der skal løses? Hvordan løser produktet problemet? Hvad vil det koste at producere produktet? Og hvilke overvejelser omkring Verdensmålene indgår i produktet?
7.Konklusion

Fysisk Produkt (HTX):
Produktet skal være et praktisk udført produkt, fremstillet af jer selv i skolens værksted.
Produktet skal have idé og originalitet samt leve op til de krav, I har stillet.
Det skal fremstilles med omhu og professionalisme, med professionelle værktøjer og metoder i skolens værksted.
Overlevering mellem HTX til HHX:
Det er vigtigt, at der løbende holdes kontakt mellem HTX-delen og HHX-delen af gruppen. HTX holder HHX opdateret på udviklingen af produktet og HHX holder HTX opdateret på udviklingen af markedsplan og reklameprodukt. Det er vigtigt, at projektet fremstår som et fælles projekt fremfor et todelt projekt.

Markedsbeskrivelse (HHX):
Med udgangspunkt i Kapitel 25; Marketingplan, belyses virksomheden og det/de markeder virksomheden befinder sig på. Formålet med analysen er at belyse fremtidige muligheder for virksomheden i forbindelse med udvikling af et nyt produkt.
Reklameprodukt (HHX):
For det udviklede produkt, udarbejdes en analyse af det fremtidige parametermix, samt et marketingmateriale, jf. kapitel 22. Marketingmaterialet skal fremvises til præsentationen, sammen med produktet, og virksomhedens samlede marketingmix skal overvejes. Hvordan produkt, pris og distribution anvendes i sammenhæng med promotion aktiviteterne. Det er vigtigt at der udarbejdes en målgruppeanalyse for potentielle købere, samt at der udarbejdes en Persona.
For marketingmaterialet skal der udarbejdes et estimat/budget over de samlede omkostninger.
Der forventes et inspirationsmateriale til den færdige reklame som kan printes. Materialet kan med fordel udarbejdes som en collage.
Video (fælles for HTX og HHX):
Der skal udarbejdes en video på 45-60 sekunder, hvori gruppen fortæller hvilket problem produktet løser, hvordan de fik ideen til produktet, og hvordan de vil ende med at sælge produktet. Taletiden skal fordeles nogenlunde ligeligt mellem alle gruppens medlemmer.
Præsentation (fælles for HTX og HHX)
Til sidst skal I fremlægge jeres projekt. I skal præsentere projektet, redegøre for de løsninger, I har valgt.
Hvordan fungerer produktet? Hvordan kan produktet fremstilles? Hvad koster det? Hvordan skal det sælges? Hvem skal købe det? Og hvordan er Verdensmålene indtænkt?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 RÆS

Der udvikles et køretøj i pap, der drives af en elastik.
Der udleveres et stykke pap, en rulle tape, tre blomsterpinde og tre elastikker.
Køretøjerne bedømmes i en konkurrence efter:
1. længst kørte strækning.
2. bedste design.
3. bedste præsentation.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Eksamenslignende forløb

Træningsforløb til teknologi B eksamen.
Oplægget om Vejret
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Produktionsmetoder

Et produkt til Slagteriets Julemarked.

Producer et produkt der skal kunne afsættes på slagteriets julemarked.
I skal producere 20 enheder af et givent produkt til en given målgruppe til en given pris. I skal have mulighed for at supplere med tilsvarende enheder.
I skal deltage på slagteriets julemarked med en stand hvor I afsætter produkterne.



FORMÅL
I dette forløb har vi fokus på produktionsformer, målgruppe og afsætning til et marked.
I teknologi b har I tidligere produceret et enkelt emne, men nu skal I lave flere emner hvilket kræver overvejelser om produktionsteknik, fabrikslayout og produktions flow samt forholdet mellem teknik og form/funktion. Hertil skal I gøre jer nøje overvejelser om målgruppe og afsætning samt prisfastsættelse.

HVAD
I skal udvikle og producere 20 emner der er ens.
I skal fastsætte målgruppesegmentet og dens behov.
Produktets value proposition
Prissætning

1. Under produktionsformer skal I gøre jer overvejelser over:
Enkeltstyksproduktion
Serieproduktion
Masseproduktion
2. Under produktionsmetoder skal I gøre jer overvejelser over:
Materiale
Maskiner
Tidsforbrug
3. I skal ligeledes planlægge produktionen ud fra et flowdiagram




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Tech. innovation programme

Tech Innovation Programme

Med udgangspunkt i de 17 verdensmål findes en problemstilling, der skal danne grundlag for teknologiforløbet, der afsluttes med messedeltagelse i Tech Innovation Programme

Litteratur:
PowerPoint om IPU
Heureka s. 58-63, 93-96, 100-103, 106-119, 129-139, 158-177


Opgave:
I skal udarbejde to plancher der lever op til formalia iht. Da Vinci Konkurrencen.
Et produkt (Funktionsmodel, synsmodel, prototype) der er udfærdiget på skolens værksteder.
I skal lave en port folio mappe med alt jeres arbejdsmateriale. Dvs. arbejdstegninger, skitser, skitsemodeller, fotos spørgeskemaer, notater osv.

Fagmål:

Nøgletemaer
- arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ produktudviklingsproces indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse og realisering, hvor samspillet mellem konstruktion, produktion og markedsføring integreres
- planlægge og dokumentere en produktion
- analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling
- gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden
- anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen
- redegøre for miljømæssige overvejelser i forbindelse med produktudvikling, herunder de vigtigste miljøeffekters årsag og virkning
- anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt ved fremstilling af produkter i skolens værksteder og laboratorier
- fremstille produkter af god kvalitet og vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet
- anvende og redegøre for relevant naturvidenskabelig viden i en teknologisk sammenhæng og i forbindelse med produktudviklingsprocessen
- redegøre for sammenhængen mellem teknologivalg, produktionsform og konkurrencestrategi i en virksomhed og forstå samspillet mellem virksomheden og samfundet på nationalt niveau
- redegøre for teknologiens samspil med det omgivende samfund i et nationalt og globalt perspektiv
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
Produktudformning:
- udvikling af produkter under hensynstagen til produktions-, montage- og distributionsforhold
- markeds- og prisovervejelser

Produktionsforberedelse:
- planlægning af fremstillingsprocessen struktureret som teknik, viden og organisation, her-under
- produktionsformerne enkeltstyks-, serie- og masseproduktion samt produktionsplanlægning og produktionslayout
- kvalitets- og miljøledelse, virksomhedens sikring af ensartede produkter, virksomhedens styring af ressourceforbrug og miljøpåvirkninger
- omkostningsberegninger og markedsføring af produkter

Realisering:
- gennemførelse eller dokumentation af produktion

Evaluering:
- test af produkt i forhold til opstillede krav
- beregne produktets pris
- vurdering af produktets samspil med samfundet

Teknologi og innovation:
- entreprenørskab og forretningsmodeller
- forretningsplan

Metoder:
Konkurrentanalyse
Integreret produktudvikling
Nyhedstrekanten
SWOT analyse
Segmentering, Conzoom
Business Canvas Model
Markedspositionering
De 4 p’er, Marketingmix
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Eksamensforløbet

Eksamensoplæg Teknologi A
’Materialer eller sikkerhed’


Uge 1 2025 til uge 17 i 2025.

Afsluttende projekt
Projektet skal være problembaseret og omfatte virksomheds- og produktionsaspektet af faget.  

Prøven
Eksamen i teknologi A består af en skriftlig rapport, et produkt/procesforløb og en mundtlig prøve. Projektprøven er en mundtlig eksamination, som gennemføres som gruppeprøve, medmindre der er særlige hensyn.
Eksaminationstiden er ca. 30 minutter pr. eksaminand.
Eksaminationen tager udgangspunkt i projektgruppens præsentation af projektet suppleret med uddybende spørgsmål fra eksaminator. Eksaminationen former sig derefter som en uddybende samtale, med udgangspunkt i gruppens projekt og fagets mål.

Tidsplan
I alt er projektperioden på ca. 70 timers uddannelsestid og forløber fra tirsdag uge 1 2025 til uge 17
i 2025.
Herudover er der ydermere påregnet ca. 12 timers elevtid pr. elev til det skriftlige arbejde.

Vejledning
Vejledningen foregår i projektperiode. I projektperioden tilknyttes projektgruppen en vejleder. Vejledningen foregår dels som samlet vejledning på klassen dels som individuel vejledning Hvis en enkelt studerende ikke benytter sig af de aftalte vejledningstimer m.v., har den studerende ikke krav på erstatningstid.
Aflevering af produkt og projektrapport
Projektgruppen afleverer en skriftlig rapport og enten et praktisk udført produkt eller dokumentation for et udført procesforløb
Rapporten afleveres normalt senest en uge før undervisningens afslutning. Den afsluttende rapport har et omfang på 15-30 sider for en enkeltmandsgruppe og et tillæg svarende til 5-15 sider yderligere pr. elev i gruppen. Både den afsluttende skriftlige rapport og enten et praktisk udført produkt eller dokumentation for et udført procesforløb er eksaminations- og bedømmelsesgrundlag. Eleverne i projektgruppen har fælles ansvar for det afleverede.
Udprintning af rapporten er den studerendes eget ansvar.
Husk at medbringe jeres egen kopi til eksamen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer