Titel
6
|
Boomerang
Boomerang
HTX og HHX Holstebro indgår i samarbejde med Nupark, Actona, Holstebro Udvikling, AP Services, Kaj Bech og Bang & Olufsen om at finde nye og kreative løsninger på aktuelle problemstillinger.
I kan i dette teknologiprojekt vælge mellem 5 forskellige projektoplæg.
1.Det bæredygtige modulsystem
2.Ergonomiske arbejdsredskaber
3.Udstyr til livreddende førstehjælp
4.Nytænkning af Sygehusgrunden
5.Fremtidens audio/video tilbehør
Projektet udføres i grupper sammensat af elever fra HTX 2. år og elever fra HHX 3. år.
Gruppemedlemmer fra HTX og HHX bidrager med hver deres kompetencer og leverer forskellige dele af slutresultatet. Den endelige præsentation planlægges og udføres af hele gruppen i fællesskab.
Der dannes 40 HTX-grupper og 40 HHX-fordelt på 5 virksomheder. Hver HHX gruppe deltager dermed i samarbejde med en HTX gruppe, med samme virksomhed.
Fokus er på at udvikle kreative og realiserbare løsninger med kommercielle muligheder.
Projektet tager udgangspunkt i et tema, der indeholder forskellige projektoplæg. Projektoplæggene beskriver nogle problemstillinger, du og din gruppe kan arbejde med.
Hver gruppe skal vælge ét oplæg.
Når I har valgt oplæg, skriver I det på den ophængte liste.
Der kan max være 8 HTX-grupper og 8 HHX-grupper på hvert oplæg. Så det er ”først til mølle princippet” der gælder.
Når grupperne har valgt hvilken case, der vil arbejdes med, sættes grupperne sammen, så de er halvt HTX og halvt HHX. Disse grupper arbejder sammen om en fælles løsning på casen.
Målgruppe
En vigtig forudsætning for succes med jeres idé og produkt er en detaljeret beskrivelse af jeres målgruppe i de indledende faser af idéudviklingen.
Det kan konkret være en persona (målgruppeprofil), hvor en konkret person beskrives ud fra segmenteringsvariable. Med en tydelig målgruppebeskrivelse har I et klart billede af, hvem I vil løse en innovationsudfordring for. I kan evt. supplere med en målgruppevurdering (SMOK), så I også får tænkt over, om det er en god målgruppe, I vil henvende jer til.
Vær opmærksom på, om jeres målgruppe befinder sig på B2C eller B2B.
Projektet skal munde ud i et fysisk produkt et reklamemateriale, en minirapport, en markedsbeskrivelse og en præsentation i form af plancher, PowerPoint og en Video på 45-60 sek.
HTX-elever udfører minirapport og fysisk produkt.
HHX-elever udfører markedsbeskrivelse og reklameprodukt.
Præsentationen og videoen planlægges og udføres i fællesskab mellem HTX- og HHX-elever
HTX-eleverne og HHX-eleverne sørger for at give hinanden en præcis og forståelig overlevering af informationer om projektets status og udvikling. Projektet er et fælles projekt. Ikke et todelt projekt.
Minirapporten (HTX):
I minirapporten (5-8 sider inkl. Illustrationer) skal I dokumentere jeres projektforløb og forklare, hvordan produktet bidrager til at løse den valgte problemstilling.
Rapporten skal have dokumentations- og kommunikationsværdi og skal derfor være overskuelig og sammenhængende.
1.Indbydende forside med oplysninger om rapportens titel, gruppemedlemmer, skole og dato.
2.Indledning, hvor læseren indføres i problemstillingen.
3.Problemanalyse, hvor problemstillingen analyseres og dokumenteres. I skal indsamle informationer, som I skal bearbejde og analysere for at redegøre for og dokumentere problemet.
4.Kravspecifikation, opstillet med udgangspunkt i problemanalysen.
5.Produktudvikling. I skal beskrive jeres forskellige idéer og argumentere for de valg, I har truffet og de tests og eksperimenter i har været igennem. Produktet skal konstrueres, og I skal redegøre for fremstillingsteknologien samt udarbejde tegninger og beskrivelse af produktet.
6.Hvem er målgruppen/manden i midten? Hvad er den pain/ det problem, der skal løses? Hvordan løser produktet problemet? Hvad vil det koste at producere produktet? Og hvilke overvejelser omkring Verdensmålene indgår i produktet?
7.Konklusion
Fysisk Produkt (HTX):
Produktet skal være et praktisk udført produkt, fremstillet af jer selv i skolens værksted.
Produktet skal have idé og originalitet samt leve op til de krav, I har stillet.
Det skal fremstilles med omhu og professionalisme, med professionelle værktøjer og metoder i skolens værksted.
Overlevering mellem HTX til HHX:
Det er vigtigt, at der løbende holdes kontakt mellem HTX-delen og HHX-delen af gruppen. HTX holder HHX opdateret på udviklingen af produktet og HHX holder HTX opdateret på udviklingen af markedsplan og reklameprodukt. Det er vigtigt, at projektet fremstår som et fælles projekt fremfor et todelt projekt.
Markedsbeskrivelse (HHX):
Med udgangspunkt i Kapitel 25; Marketingplan, belyses virksomheden og det/de markeder virksomheden befinder sig på. Formålet med analysen er at belyse fremtidige muligheder for virksomheden i forbindelse med udvikling af et nyt produkt.
Reklameprodukt (HHX):
For det udviklede produkt, udarbejdes en analyse af det fremtidige parametermix, samt et marketingmateriale, jf. kapitel 22. Marketingmaterialet skal fremvises til præsentationen, sammen med produktet, og virksomhedens samlede marketingmix skal overvejes. Hvordan produkt, pris og distribution anvendes i sammenhæng med promotion aktiviteterne. Det er vigtigt at der udarbejdes en målgruppeanalyse for potentielle købere, samt at der udarbejdes en Persona.
For marketingmaterialet skal der udarbejdes et estimat/budget over de samlede omkostninger.
Der forventes et inspirationsmateriale til den færdige reklame som kan printes. Materialet kan med fordel udarbejdes som en collage.
Video (fælles for HTX og HHX):
Der skal udarbejdes en video på 45-60 sekunder, hvori gruppen fortæller hvilket problem produktet løser, hvordan de fik ideen til produktet, og hvordan de vil ende med at sælge produktet. Taletiden skal fordeles nogenlunde ligeligt mellem alle gruppens medlemmer.
Præsentation (fælles for HTX og HHX)
Til sidst skal I fremlægge jeres projekt. I skal præsentere projektet, redegøre for de løsninger, I har valgt.
Hvordan fungerer produktet? Hvordan kan produktet fremstilles? Hvad koster det? Hvordan skal det sælges? Hvem skal købe det? Og hvordan er Verdensmålene indtænkt?
|