Holdet h22hx-B-Ih - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution UCH
Fag og niveau Idehistorie B
Lærer(e) Jens Malte Nielsen
Hold h22hx-B-Ih (h22hx2b-Ih, h22hx3b-Ih)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion
Titel 2 Mennesket som teknologiskabende
Titel 3 Bæredygtighed
Titel 4 Sygdom og Sundhed
Titel 5 Bioetik
Titel 6 Krig og Dansk Idéhistorieopgave
Titel 7 Overvågning
Titel 8 Holocaust
Titel 9 Nationer og nationalisme
Titel 10 Ondskab
Titel 11 Eksamensopgave

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion

Introduktion til faget. Arbejde med forskellige tilgange til Idéhistorie på htx. Forholde sig til et nyt fag med tre ben: Teknologihistorie, Almen Historie og Filosofi. Introduktion og konkret gruppearbejde med Spanduer-modellen ud fra selvvalgte teknologier. Introduktion og konkret arbejde med kildekritik.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kildekritik 15-08-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Mennesket som teknologiskabende

Arbejde med mennesket som teknologiskabende, og hvordan menneskets og teknologiens udvikling uløseligt hænger sammen. Opgaven for eleverne var gruppevis at forholde sig til og med illustrationer og mundtlig fremlæggelse formidle, hvordan forbindelserne mellem menneskelivet og teknologien har ændret sig gennem historien.
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Bæredygtighed

I dette forløb arbejdede vi med bæredygtighedsdiskussionen og den antropocæne tidsalder, som vi lever i. Der blev arbejdet med begrebsafklaring og fremtidsscenarier for vores klode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sygdom og Sundhed

I dette forløb arbejdede vi med Sygdom og Sundhed i Idéhistorisk perspektiv. Fokus bl.a. på synet på sygdomme historisk set og ligeledes arbejdede eleverne med udvalgte epidemisygdomme, som de skulle undersøge og sætte i perspektiv til bl.a. Corona-pandemien.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Krig og Dansk Idéhistorieopgave

I dette forløb arbejdede vi med første verdenskrig og mellemkrigstiden. Fokus var bl.a. på kildekritik, ANT af våbentyper, SWOT af de krigsførende magter. Herefter skulle eleverne arbejde med Dansk-Idéhistorieopgaven, som handlede om propagandaplakater fra Første Verdenskrig. Eleverne skulle udvælge og analysere to plakater fra en krigsførende nation. Og herefter vurdere propagandaens effekt samt perspektivere til den dengang nystartede krig i Ukraine.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Ondskab

Med udgangspunkt i Svendsens "Ondskabens Filosofi" arbejdede vi i dette forløb med begrebet ondskab og de forskellige ondskabstypologier. Herefter koblede vi ondskab med Holocaust og ANT, hvor eleverne skulle analysere Auschwitz og vurdere centrale aktører ud fra ondskabstypologierne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Eksamensopgave

I dette sidste forløb arbejdede eleverne med deres eksamensopgave i Idéhistorie. Fokus på vejledning og faglige mål.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer