Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
UCH
|
Fag og niveau
|
Idehistorie B
|
Lærer(e)
|
Jens Malte Nielsen
|
Hold
|
h22hx-B-Ih (h22hx2b-Ih, h22hx3b-Ih)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
Introduktion til faget. Arbejde med forskellige tilgange til Idéhistorie på htx. Forholde sig til et nyt fag med tre ben: Teknologihistorie, Almen Historie og Filosofi. Introduktion og konkret gruppearbejde med Spanduer-modellen ud fra selvvalgte teknologier. Introduktion og konkret arbejde med kildekritik.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kildekritik
|
15-08-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mennesket som teknologiskabende
Arbejde med mennesket som teknologiskabende, og hvordan menneskets og teknologiens udvikling uløseligt hænger sammen. Opgaven for eleverne var gruppevis at forholde sig til og med illustrationer og mundtlig fremlæggelse formidle, hvordan forbindelserne mellem menneskelivet og teknologien har ændret sig gennem historien.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bæredygtighed
I dette forløb arbejdede vi med bæredygtighedsdiskussionen og den antropocæne tidsalder, som vi lever i. Der blev arbejdet med begrebsafklaring og fremtidsscenarier for vores klode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sygdom og Sundhed
I dette forløb arbejdede vi med Sygdom og Sundhed i Idéhistorisk perspektiv. Fokus bl.a. på synet på sygdomme historisk set og ligeledes arbejdede eleverne med udvalgte epidemisygdomme, som de skulle undersøge og sætte i perspektiv til bl.a. Corona-pandemien.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Bioetik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Krig og Dansk Idéhistorieopgave
I dette forløb arbejdede vi med første verdenskrig og mellemkrigstiden. Fokus var bl.a. på kildekritik, ANT af våbentyper, SWOT af de krigsførende magter. Herefter skulle eleverne arbejde med Dansk-Idéhistorieopgaven, som handlede om propagandaplakater fra Første Verdenskrig. Eleverne skulle udvælge og analysere to plakater fra en krigsførende nation. Og herefter vurdere propagandaens effekt samt perspektivere til den dengang nystartede krig i Ukraine.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Overvågning
I dette forløb arbejdede vi med det overvågede samfund. Fokus på overvågning historisk set, retten til privatliv, overvågningskapitalisme, overvågning og rettigheder samt argumenter for overvågning. Afslutningsvis skulle eleverne forholde sig til, hvorfor vi ikke reagerer mere på den omfattende overvågning, der kendetegner vores samfund.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Holocaust
Forløb om Holocaust med fokus på antisemitisme, raceteorier, selve udviklingen fra forfølgelse til masseudryddelse samt fortolkninger af Holocaust.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Nationer og nationalisme
I dette forløb arbejdede vi med nationer og nationalisme. Fokus på etnicitet, nationalfølelse, nationale symboler, etniske fællesskaber og xenofobi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Ondskab
Med udgangspunkt i Svendsens "Ondskabens Filosofi" arbejdede vi i dette forløb med begrebet ondskab og de forskellige ondskabstypologier. Herefter koblede vi ondskab med Holocaust og ANT, hvor eleverne skulle analysere Auschwitz og vurdere centrale aktører ud fra ondskabstypologierne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Eksamensopgave
I dette sidste forløb arbejdede eleverne med deres eksamensopgave i Idéhistorie. Fokus på vejledning og faglige mål.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55802654380",
"T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55802654380",
"H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55802654380"
}