Holdet h22hx-C-Ih - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution UCH
Fag og niveau Idehistorie B
Lærer(e) Charlotte Bork Eberhardt
Hold h22hx-C-Ih (h22hx2c-Ih, h22hx3c-Ih)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dyb historie og den tidlige filosofi
Titel 2 Transhumanisme
Titel 3 Det naturvidenskabelige gennembrud
Titel 4 DIHO - krig
Titel 5 Dødens historie
Titel 6 Bioetik - dyr, menneske og natur
Titel 7 Periodisering
Titel 8 Folkedrab, Holocaust og ondskab
Titel 9 Kønsroller og feminismens fire bølger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dyb historie og den tidlige filosofi

I dette forløb ser vi på menneskets tidligste historie med fokus på mennesket som et teknologibrugende dyr. Vi spørger, hvad et menneske er, og vi arbejder med de tidligste former for menneskelig aktivitet. Vi ser på madlavningshypotesen og slutter forløbet med at beskæftige os med den tidligste filosofi (førsokraterne og Platon)

Kernestof
Jakob Bek-Thomsen (m.fl.): ”Idehistorie” (Systime):
Afsnit 3.1: Mennesket som teknologibrugende dyr
Afsnit 3.3: "Mennesket er en kok" (madlavningshypotesen)

David Christian: "The history of our world in 18 minutes"
Ted Talk med (https://www.youtube.com/watch?v=yqc9zX04DXs)

Tidlige filosofi:
1. Thales: https://www.youtube.com/watch?v=iiyGnaBnIqk
2. Anaximander: https://www.youtube.com/watch?v=ixEUR2YLD4M
3. Pythagoras: https://www.youtube.com/watch?v=9_DHBf_koGE

Astrid Holm: "Den første filosofi" s. 18-24 "Bevægelse og forandring" (Heraklit, Parmenides og Zenon"
Astrid Holm: "Den første filosofi" side 36-37 (Platons dualisme)
Platons Hulelignelse: https://www.youtube.com/watch?v=1RWOpQXTltA


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Transhumanisme

Dette forløb beskæftiger sig med den transhumanistiske bevægelse. Hvilke muligheder ser transhumanismen for teknologiske fremskridt, og hvilke perspektiver åbner transhumanismen for i forhold til, hvad den menneskelige tilværelse er?

Vi ser på, hvad transhumanisme er, og vi undersøger holdninger til transhumanismen. Fra nytteetiske fortalere til eksistentialistiske modstandere.

Forløbet er centreret om en skriftlig aflevering, hvor vi arbejder med redegørelse, analyse og diskussion ved hjælp af en række primærtekster, hvor centrale tænkere forholder sig til transhumanismen.

Kernestof
Mikkel Guldhammer Sparsø: “Transhumanisme – det nye menneske” i Teknologi og Filosofi – teknologien og det nye menneske” (Systime kapitel 4)

Primærtekster
Kasper Lippert-Rasmussen: ”Ville det være så slemt, hvis vi blev bedre”
Hans Jonas: ”Mennesket som teknikkens objekt”
Francis Fukuyama: ”Verdens farligste ide”
Nick Bostrom: "Transhumanismen – verdens farligste idé?, 2004
Morten Dige: "Det gen-skabte menneske," 2003

Supplerende stof
Charlie Brooker:” Black Mirror”:” Be Right Back” (2. sæson, afsnit 1)
Dokumentar om den transhumanistiske kunstner Stelarc: https://www.youtube.com/watch?v=6z_CK6Fm4_g
Jakob B. Thomsen: ”Idehistorie” kapitel 2 – Idehistoriske tilgange - kontekstualisme og Aktør-netværksteori)
Laila Zwisler: "ANT - tingene i centrum" (https://historie.dtu.dk/formidling/skolemateriale/teknologihistorie/ant)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Det naturvidenskabelige gennembrud

Dette forløb handler om det naturvidenskabelige gennembrud, verdensbilledskift, paradigmer og det antropocæne. Vi indleder forløbet med at se dokumentaren "Den bevægede jord" om overgangen fra det geocentriske til det heliocentriske verdensbillede. Derefter introduceres Thomas Kuhns paradigmeteori, som vi anvender på overgangen til det kopernikanske verdensbillede.

Derudover arbejder vi med det naturvidenskabelige gennembrud mere generelt - hvad er nyt, hvad sker der med vores forståelse af viden og indsigt i perioden? Vi beskæftiger os med holdninger til den eksperimentelle metode og perspektiverer Francis Bacons ide om tortur og irritation af naturen til det antropocæne og feministen Carolyn Merchant og hendes feministiske teorier.

Kernestof
Lars Bekker-Larsen: "Den bevægede jord" (dokumentar, 30 s.)
Thorsten Thurén: "Videnskabsteori for begyndere" kapitel 10: "Thomas Kuhn og paradigmerne" (10 s.)

Jakob Bek-Thomsen: "Idehistorie," kapitel 8:
"Den eksperimentelle metode"
"Eksperimentets fortalere og dets kritikere"

"Naturvidenskaben forfra," Informations podcastserie om naturvidenskab, afsnittet "Den antropocæne æra for begyndere" maj 2021

Jakob Bek-Thomsen: "Idehistorie" afsnit 12.1: "Det antropocæne" og de fire årsager: Befolkningsvækst, økonomisk vækst, fossile brændstoffer og store ideer
Jakob Bek-Thomsen: "Idehistorie" afsnit 12.2: "Vækst"
Jakob Bek-Thomsen: "Idehistorie" afsnit 4.2: "Torturering af naturen"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DIHO - krig

Dette DIHO-forløb handler om krig. Vi ser på forskellige krig fra forskellige vinkler og med forskellige tematiske tilgange - fra Første Verdenskrigs teknologiudvikling og værdisammenbrud, over Anden Verdenskrig og eksistentialisme til vor tids krig i Ukraine.

Anvendt materiale
Kernestof
Johan Oettinger: "Seven Minutes in the Warsaw Ghetto" (animationsfilm, 3,5 s.)
Gorm Harste: "Virkelighedens krige er uberegnelige" (https://videnskab.dk/kultur-samfund/virkelighedens-krige-er-uberegnelige/) Videnskab.dk d. 20.10. 2015 (2 sider)
Morten Dige: "Retfærdig krig - virkelig, ideal eller utopi?" (9 sider)
Deadline d. 9. januar 2024: "Kan Israel dømmes for folkedrab?" (3)
David Fincher: "Fight Club" (25 sider)
"Eksistentialisme i dansk:" Kapitel om Albert Camus (5 sider)
Keld B. Jessen: "Idehistoriske linjer" - "Mellemkrigstiden" side 127-134 (7 sider)

Krigens historie 3.1. og 3.2 "Årsager og forløb," "Strukturniveau - samfund og militær"

Kasper Thomsen: "Historiefaglig arbejdsbog" kapitel 1.5.2 (Årsager og forklaringer) https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=292&L=0

Christian Lund (m.fl.): "På sporet af historien" kapitel 1: "Aktør og struktur"
Christian Lund (m.fl.): "På sporet af historien" kapitel 12: "Historiebrug"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dødens historie

Forløbet centrerer sig om Philippe Aries "Dødens historie i Vesten." Vi indleder med et besøg på Holstebro Kirkegård, hvor vi fotograferer og skriver om kirkegårdens æstetik og de tanker, kirkegårdsrummet skaber. Det danner udgangspunkt for flere klassediskussioner i timerne efter.

Emnets metodiske tilgang er mentalitetshistorisk. Eleverne introduceres for mentalitetshistorie som metode og Philippe Aries´ "Dødens historie i Vesten" mere specifikt. Derudover anvender vi ANT-analyse i forbindelse med analyse af app´en "We Croak"

Kernestof
Læreroplæg om Philippe Ariés´ "Dødens historie i Vesten"
Jon Faber: "I 2020 blev døden hverdagskost. Den ’dødspositive’ bevægelse vil have os til at omfavne den" (23.12. 2020)
"Den tid vi har" (https://vimeo.com/30995779) dokumentar 25 minutter
Astrid Vestergaard: "Brug mobilen på kirkegården" (Jyske Vestkysten d. 11.2. 2018)
Maja Funck: "Stemmer ved graven: QR-koder giver de døde liv" (Kristeligt Dagblad" d. 14.7. 2021)

Supplerende stof
Christian Lund (m.fl.): "På sporet af historien:" Kapitel 12: "Mentalitetshistorie"

Ekskursion
Besøg på Holstebro Kirkegård med opgaver (foto og tekst)

Skriftligt produkt
Eleverne producerer tekster om afdøde familiemedlemmer i forbindelse med artiklerne om QR-koder på kirkegårdene. Teksterne indlæses og klassen lytter til hinandens tekster




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Bioetik - dyr, menneske og natur

Dette forløb handler om bioetik med særligt fokus på menneskets forhold til naturen. Hvor går grænserne for vores etiske ansvar? Kan vi kalde den samlede natur for et etisk subjekt? Forløbet introducerer til anvendt etik som etisk felt, og vi arbejder med centrale begreber som etisk agent, etisk subjekt og etisk objekt. Derudover lærer vi om antropocentrisme, sentientisme, biocentrisme og økocentrisme. Vi anvender disse positioner på forskellige bioetiske cases. Konflikten om Amager Fælled bruges til at eksemplificere de fire positioner fra antropocentrisme til økocentrisme.

Undervejs i forløbet ser vi udvalgte afsnit af serien "Adam & Eva," hvor de to debattører forholder sig til fri abort og aktiv dødshjælp. Vi bruger disse afsnit til at blive klogere på livssynets betydning for vores grundholdninger i forhold til bioetiske spørgsmål. I forlængelse heraf arbejder vi med diskursanalyse som metode. Vi laver diskursanalyser af de to debattørers argumentation ud fra en henholdsvis kristen, konservativ holdning og en ateistisk, progressiv og liberal holdning.

Forløbet indeholder også en analyse af Phie Ambos dokumentar om rewilding i Hammer Bakker, "Organiseret Vildskab" (2022). Vi ser filmen med fokus på især naturbegrebet og dyreetiske overvejelser i forhold til rewilding. Som afslutning på denne del af forløbet laver eleverne mundtlige afleveringer, hvor de udfører en ANT-analyse af Hammer Bakker og rewildingprojektet i området.

Forløbet afsluttes med den aktuelle DR-dokumentar om grises kommunikation, "Hvis grise kunne tale." Her er fokus på dyrets begrebshistorie fra programmeret maskine hos René Descartes over Jeremy Bentham og Immanuel Kant og til nutidige tænkere som Peter Singer, Peter Kemp og Mickey Gjerris.   

Anvendt materiale
Ulrik Bekker Nissen og  Mickey Gjerris: "Liv og magt" side 14-42: "Hvor går grænsen? Bioetiske problemstillinger" (29 sider)
"Adam & Eva" DR: "Ret til abort?" (4.9. 2018) og "En aktiv død?" (25.9. 2018). Eleverne vælger en af dokumentarerne (10 sider)
Mathias Oldager: "Kan det overhovedet blive natur igen? Byggeprojektet på Amager Fælled igen sat på pause" (DR 14.12. 2022) (3 sider)
Phie Ambo: "Organiseret vildskab" (dokumentar 2022) (https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9372630317/organiseret-vildskab?login=#) (20 sider)
Hans Fink: "Hvad er natur?" (https://newsroom.au.dk/nyheder/vis/artikel/hvad-er-natur/) (1)
"Hans Fink fortæller om natursyn gennem tiden" (https://www.youtube.com/watch?v=MspVir4Qr04) (1)
Guldhammer: Mikkel: "Teknologi og filosofi:" "Naturens etiske status"
https://teknologiogfilosofi.systime.dk/?id=131&L=0

Supplerende stof
"Hvis grise kunne tale" (DR-dokumentar 2024) (20 sider)
Christian Lund (m.fl.): "På sporet af historien" kapitel 6: Diskursanalyse (6 sider)

Normalsider i alt: 90
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Periodisering

Forløbet er et ultrakort forløb om periodisering. Vi ser på periodisering som begreb og metode: Hvorfor periodiserer vi?  Hvordan og med hvilke udfordringer? Derudover laver vi opgave om idehistoriske perioder og deres kendetegn. Vi bruger begreber fra periodisering til at se på den idehistoriske periodeoversigt; hvilket periodekriterium anvender vi i idehistorie på htx?

Anvendt materiale
Kernestof
Christian Lund (m.fl.): "På sporet af historien" kapitel 24: "Periodisering"
Normalsider i alt: 3
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Folkedrab, Holocaust og ondskab

I dette forløb arbejder vi med Holocaust som folkedrab og de ondskabsformer, der kan udfolde sig under et folkedrab. Forløbet starter med en kort animationsfilm om en af de jødiske ghettoer. Derefter skal vi arbejde med nogle teorier for ondskab og koble dem på Holocaust og Adolf Eichmanns rolle under Den endelige løsning. Vi arbejder i den forbindelse med Hannah Arendts analyse af ondskabens banalitet og det radikale onde, ligesom vi stifter bekendtskab med den norske filosof Lars Fr. H. Svendsens ondskabstypologier og Zygmunt Baumanns civilisationskritik.

Vi arbejder afslutningsvist med folkedrabsbegrebet og andre eksempler på folkemord. I den forbindelse laver vi en mundtlig aflevering om folkedrab og perspektiveringer til den teori, som forløbet har centreret sig omkring

Kernestof
Johan Oettinger: "Seven minutes in the warsaw ghetto" (dukkefilm 2012) (3 ns)
"Jødiske ghettoer" på Folkedrab.dk (ttps://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/joediske-ghettoer) (1,5 ns)
"Topnazistens tilståelse" (DR april 2023) - om Adolf Eichmann (20 ns)

Maline Gehrt-Bendixen: "Tanker om ondskab" (Systime):
1) "Lars Fr. H. Svendsen: Ondskabens filosofi" (2 ns)
2) "Hannah Arendt: Den som ikke tænker, kan handle grænseløst ondt" (5,5)
3) Zygmunt Bauman: "Zygmunt Bauman" og "Det moderne muliggjorde Holocaust" (3,5)

Taika Waititi: "Jo jo Rabbit" ns. 22
Læreroplæg med udgangspunkt i Lasse Krøghs "Skal vi være sure på Jo Jo Rabbit - Forståelser og modtagelse af historie på film " (16:9, maj 2021)

FNs definition på folkedrab
"ICJ reviews genocide accusations against " (Israelhttps://www.youtube.com/watch?v=Z5eB-v7ZmvQ) 3 s.

Metoder
Christian Lund (m.fl.): "På sporet af historien" kapitel 1 (aktør og struktur) 2 s.
Opsamlingsark til kildekritisk metode  (lærermateriale) 1 s.

Baggrundsviden til folkedrab og Holocaust:
"Folkedrab.dk - diverse artikler om folkedrabsdefinitionen, Holocaust - før, under og efter folkedrabet, Sonderkommando, antisemitiske fjendebilleder, raceopfattelsen,  Nürnbergprocessen etc. (samlet 15 s.)
Derudover diverse kort over og fotos af Auschwitz

Mundtlig aflevering om forskellige folkemord
Fremlæggelsen skal bestå af:
1. En kort redegørelse for folkemordet. I skal bl.a. komme ind på, hvad der gik forud for folkemordet, og de vigtigste hændelser.
2. Inddragelse af en kilde til folkedrabet (I kan bl.a. finde kilder på folkedrab.dk)
3. En valgfri metode-analyse (f.eks. kontekstualisme, kildekritik, ANT-analyse).
4. En perspektivering af jeres arbejde til enten
- Hannah Arendts teori om ondskabens banalitet eller Svendsens ondskabsformer
eller
- aktør- og strukturforklaringer.

Sider i alt: 80
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Folkemord admin 19-11-2024
Mundtlig aflevering om folkemord 19-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kønsroller og feminismens fire bølger

I dette forløb ser vi på køn med særligt fokus på kønsroller. Udgangspunktet er spørgsmålet om, hvor vores kønsroller stammer fra. Er de biologi eller kultur? Vi perspektiverer dette spørgsmål til de fire bølger i feminismens historie - fra 1800-tallets kamp for lige rettigheder til vor tids fjerde bølge med fokus på seksualitet og kønsformer.

Forløbet tager afsæt i Jean-Jacques Rousseaus "Sophie," hvis kritik vi følger henover John Stuart Mill og Simone de Beauvoir. Her er fokus på efterkrigstidens feminisme og rødstrømpebevægelsen.

Forløbet afsluttes med et kig på p-pillens historie. Vi ser på p-pillen som en feministisk teknologi og følger dens udvikling gennem en SCOT-analyse

Kernestof
Jean-Jacques Rousseau: ”Sophie” (fra Gitte Pedersen, red.: ”Kønsfilosofi”)
John Stuart Mill: "Kvindernes Underkuelse"
Simone de Beauvoir: "Kvinden - det andet køn"

Supplerende stof
”Feminisme – en politisk strømning for at fremme ligestilling mellem kvinder og mænd” (”Luk samfundet op” kapitel 1: ”Samfundsfag og ligestilling mellem kønnene,” feminismens fire bølger) https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=201&loopRedirect=1

DR2: "Uden køn" (dokumentar), 19. august 2013

"Kan en kvindes påklædning gøre hende ansvarlig for at blive voldtaget?" (Amnestys hjemmeside)
"Derfor vækker 3-årig i kjole opsigt," Berlingske
mændenes kampdag

"P-pillens historie - siden 1960" Danmarkshistorien.dk (https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/p-pillens-historie-siden-1960)

Siri Franceschi: "290.130 danske kvinder spiser dem. Men p-pillen kan være ved at miste præventionens førertrøje" Politiken 11.11. 2020

Jakob Bek-Thomsen: "Idehistorie" (Systime): kapitel 2: Metodiske tilgange (begrebshistorie, kontekstualisme, etik/eksistentialisme) og SCOT
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer