UCH Gymnasier
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UCH Gymnasier
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet h22hx-C-Ih - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
UCH
Fag og niveau
Idehistorie B
Lærer(e)
Charlotte Bork Eberhardt
Hold
h22hx-C-Ih (
h22hx2c-Ih
,
h22hx3c-Ih
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Dyb historie og den tidlige filosofi
Titel 2
Transhumanisme
Titel 3
Det naturvidenskabelige gennembrud
Titel 4
DIHO - krig
Titel 5
Dødens historie
Titel 6
Bioetik - dyr, menneske og natur
Titel 7
Periodisering
Titel 8
Folkedrab, Holocaust og ondskab
Titel 9
Kønsroller og feminismens fire bølger
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Dyb historie og den tidlige filosofi
I dette forløb ser vi på menneskets tidligste historie med fokus på mennesket som et teknologibrugende dyr. Vi spørger, hvad et menneske er, og vi arbejder med de tidligste former for menneskelig aktivitet. Vi ser på madlavningshypotesen og slutter forløbet med at beskæftige os med den tidligste filosofi (førsokraterne og Platon)
Kernestof
Jakob Bek-Thomsen (m.fl.): ”Idehistorie” (Systime):
Afsnit 3.1: Mennesket som teknologibrugende dyr
Afsnit 3.3: "Mennesket er en kok" (madlavningshypotesen)
David Christian: "The history of our world in 18 minutes"
Ted Talk med (https://www.youtube.com/watch?v=yqc9zX04DXs)
Tidlige filosofi:
1. Thales:
https://www.youtube.com/watch?v=iiyGnaBnIqk
2. Anaximander:
https://www.youtube.com/watch?v=ixEUR2YLD4M
3. Pythagoras:
https://www.youtube.com/watch?v=9_DHBf_koGE
Astrid Holm: "Den første filosofi" s. 18-24 "Bevægelse og forandring" (Heraklit, Parmenides og Zenon"
Astrid Holm: "Den første filosofi" side 36-37 (Platons dualisme)
Platons Hulelignelse:
https://www.youtube.com/watch?v=1RWOpQXTltA
Indhold
Kernestof:
Velkommen til idehistorie på htx. Vi bruger timen på at lære hinanden at kende - og tager så småt fat på lidt undervisning. Jeg glæder mig til at møde jer
Vi starter på det første emne i idehistorie. Det handler om, hvad et menneske er - og den såkaldt dybe historie. Vi ses
Hvad er et menneske - Systime 3.docx
The history of our world in 18 minutes | David Christian
Big History og tærskelbegivenheder.docx
I denne time arbejder vi med den såkaldte madlavningshypotese, som er en teori, der forklarer hvordan det moderne menneske blev til. Vi skal læse lidt og løse nogle opgaver om hypotesen
Vi deler filmene fra sidst om madlavningshypotesen og svarer på hinandens spørgsmål. Spørgsmålene og svarene gennemgår vi kort på klassen. Derefter tager vi hul på nogle af de første filosofiske tanker, som mennesket har formuleret for cirka 2500 år
Den første filosofi - førsokraterne.docx
Vi samler op på førsokraterne og går lidt videre i rækken af filosoffer
Filosofisk øvelse om bevægelse og forandring.docx
Heraklit og Parmenides.pdf
Vi skal arbejde med spørgsmålet om bevægelse og forandring og lære Heraklit, Parmenides og Zenon at kende
Vi går tur i skoven, mens vi snakker om idehistorie. Vi mødes ved indgangen til Vestre Plantage. P-pladsen ligger på Skjernvej lige uden for ringvejen. Jeg regner med, at I organiserer kørsel via jeres klasse-gruppe. Skriv til mig, hvis du ikke kan f
Plato’s Allegory of the Cave - Alex Gendler
Vi arbejder med Platon i dag - vi skal læse, spille vendespil og se en lille film om Platons Hulelignelse. I vil også se, hvorfor I skulle snakke om t-shirts på jeres gåtur i skoven. Vi ses
Vi afrunder det første emne med svarbazar og lidt overblik på tavlen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Transhumanisme
Dette forløb beskæftiger sig med den transhumanistiske bevægelse. Hvilke muligheder ser transhumanismen for teknologiske fremskridt, og hvilke perspektiver åbner transhumanismen for i forhold til, hvad den menneskelige tilværelse er?
Vi ser på, hvad transhumanisme er, og vi undersøger holdninger til transhumanismen. Fra nytteetiske fortalere til eksistentialistiske modstandere.
Forløbet er centreret om en skriftlig aflevering, hvor vi arbejder med redegørelse, analyse og diskussion ved hjælp af en række primærtekster, hvor centrale tænkere forholder sig til transhumanismen.
Kernestof
Mikkel Guldhammer Sparsø: “Transhumanisme – det nye menneske” i Teknologi og Filosofi – teknologien og det nye menneske” (Systime kapitel 4)
Primærtekster
Kasper Lippert-Rasmussen: ”Ville det være så slemt, hvis vi blev bedre”
Hans Jonas: ”Mennesket som teknikkens objekt”
Francis Fukuyama: ”Verdens farligste ide”
Nick Bostrom: "Transhumanismen – verdens farligste idé?, 2004
Morten Dige: "Det gen-skabte menneske," 2003
Supplerende stof
Charlie Brooker:” Black Mirror”:” Be Right Back” (2. sæson, afsnit 1)
Dokumentar om den transhumanistiske kunstner Stelarc:
https://www.youtube.com/watch?v=6z_CK6Fm4_g
Jakob B. Thomsen: ”Idehistorie” kapitel 2 – Idehistoriske tilgange - kontekstualisme og Aktør-netværksteori)
Laila Zwisler: "ANT - tingene i centrum" (https://historie.dtu.dk/formidling/skolemateriale/teknologihistorie/ant)
Indhold
Kernestof:
I får løsningen på svarbazaren fra sidst. Derudover vender vi jeres evaluering af idehistorie og starter på et nyt emne: Transhumanisme
Afsnit
Transhumanisme og naturlighedsargumentet.docx
Transhumanisme
Svarbazar om dyb historie og første filosofi LØSNING.docx
Vi arbejder videre med transhumanisme og gør klar til første aflevering i idehistorie. Den bruger vi tid på i puljetimen onsdag om skriftlighed i idehistorie
Vi arbejder med skriftlig aflevering
I er kommet hjem fra studietur. Vi tager den med ro og gør aflevering færdig
Vi arbejder med den transhumanistiske kunster Stelarc
Transhuman Artist Stelarc I The Feed
Velkommen tilbage fra efterårsferien. Vi starter med at give tid til at se på tilbagemeldinger på afleveringer. I får lejlighed til at stille uddybende spørgsmål. Derefter skal vi se starten på et Black-Mirror-afsnit om at opnå evigt liv. Tirsdag ana
Bordet Rundt om Be Right Back.docx
Vi ser Black Mirror-afsnittet færdigt og laver en skriveøvelse med jeres umiddelbare reaktioner på filmen. Hvis vi når det, starter vi på en såkaldt ANT-analyse.
Aktør-netværk teori - tingene i centrum - DTU"s historie
Vi arbejder med Be Right Back i et tekonologihistorisk perspektiv
Be Right Back og ANT-metoden.docx
Vi afrunder forløbet om transhumanisme
Opsamling på ANT og afrunding af transhumanisme-forløb. Vi arbejder på delehold og samles de sidste ti minutter til kort snak om opgaven på timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Det naturvidenskabelige gennembrud
Dette forløb handler om det naturvidenskabelige gennembrud, verdensbilledskift, paradigmer og det antropocæne. Vi indleder forløbet med at se dokumentaren "Den bevægede jord" om overgangen fra det geocentriske til det heliocentriske verdensbillede. Derefter introduceres Thomas Kuhns paradigmeteori, som vi anvender på overgangen til det kopernikanske verdensbillede.
Derudover arbejder vi med det naturvidenskabelige gennembrud mere generelt - hvad er nyt, hvad sker der med vores forståelse af viden og indsigt i perioden? Vi beskæftiger os med holdninger til den eksperimentelle metode og perspektiverer Francis Bacons ide om tortur og irritation af naturen til det antropocæne og feministen Carolyn Merchant og hendes feministiske teorier.
Kernestof
Lars Bekker-Larsen: "Den bevægede jord" (dokumentar, 30 s.)
Thorsten Thurén: "Videnskabsteori for begyndere" kapitel 10: "Thomas Kuhn og paradigmerne" (10 s.)
Jakob Bek-Thomsen: "Idehistorie," kapitel 8:
"Den eksperimentelle metode"
"Eksperimentets fortalere og dets kritikere"
"Naturvidenskaben forfra," Informations podcastserie om naturvidenskab, afsnittet "Den antropocæne æra for begyndere" maj 2021
Jakob Bek-Thomsen: "Idehistorie" afsnit 12.1: "Det antropocæne" og de fire årsager: Befolkningsvækst, økonomisk vækst, fossile brændstoffer og store ideer
Jakob Bek-Thomsen: "Idehistorie" afsnit 12.2: "Vækst"
Jakob Bek-Thomsen: "Idehistorie" afsnit 4.2: "Torturering af naturen"
Indhold
Kernestof:
Vi starter på nyt emne. Det handler om verdensbilledskift og kampen mellem videnskab og religion. Vi starter med at se en dokumentar om 1500-tallets astronomer og deres arbejde med at overbevise verden om, at solen er universets centrum.
Vi arbejder med Thomas Kuhn og ser, hvordan vi kan bruge hans teori på overgangen fra geocentrisk til heliocentrisk verdensbillede
Afsnit
Vi starter med tidslinje og overblik over perioder i forhold til verdensbilledskiftet. Derefter fordyber vi os i de naturvidenskabelige gennembrud, som tiden er præget af.
Vi arbejder på delehold. Inde ser vi på skriveøvelsen fra i går. Ude arbejder I med det naturvidenskabelige gennembrud, som perioden omkring verdensbilledskiftet hedder. Opgaven er på timen. Inde ser vi nogle eksempler på skriveøvelser fra mandag. Je
8. Den eksperimentelle metode
Vi starter med en lille Cranium-agtig opgave om nogle af de centrale begreber i forløbet indtil nu. Derefter laver vi tidslinje på tavlen og placerer det naturvidenskabelige gennembrud. Vi samler op på opgaven fra sidst om det naturvidenskabelige gen
Opgave i den eksperimentelle metode LØSNING.docx
Det antropocæne for begyndere
Vi samler op på mandagens opgave om holdninger til eksperimenter (Boyle versus Hobbes). Derefter diskuterer vi konsekvenserne af Bacons ide om tortur af naturen ved at høre en podcast om det antropocæne. Til sidst starter vi på en opgave om det antro
Vi begynder med kort læreroplæg på klassen om miljøhistorie og det antropocæne. Derefter holder I oplæg i matrixgrupper om det, I forberedte i sidste time. Vi slutter timen med at sætte os ind i bæredygtighedsbegrebet - hvor kommer det fra? Hvad bety
Hvad er bæredygtighed.docx
Du skal være klar til at holde oplæg om årsager til det antropocæne på et mindre hold af klassekammerater. Det er opgaven fra tirsdag d. 5.12., du skal præsentere
Vi starter med at se nogle af filmene fra puljetimen tidligere på dagen. Derefter får I tid til at løse opgaven fra i går
Vi afslutter forløbet om naturvidenskabeligt gennembrud og paradigmer med at se på det naturvidenskabelige gennembrud med et feministisk blik. Vi skal arbejde med feministen Carolyn Merchant. Hvis nogen har mod på det, vil vi også gerne se flere film
4.2 Torturering af naturen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
DIHO - krig
Dette DIHO-forløb handler om krig. Vi ser på forskellige krig fra forskellige vinkler og med forskellige tematiske tilgange - fra Første Verdenskrigs teknologiudvikling og værdisammenbrud, over Anden Verdenskrig og eksistentialisme til vor tids krig i Ukraine.
Anvendt materiale
Kernestof
Johan Oettinger: "Seven Minutes in the Warsaw Ghetto" (animationsfilm, 3,5 s.)
Gorm Harste: "Virkelighedens krige er uberegnelige" (https://videnskab.dk/kultur-samfund/virkelighedens-krige-er-uberegnelige/)
Videnskab.dk
d. 20.10. 2015 (2 sider)
Morten Dige: "Retfærdig krig - virkelig, ideal eller utopi?" (9 sider)
Deadline d. 9. januar 2024: "Kan Israel dømmes for folkedrab?" (3)
David Fincher: "Fight Club" (25 sider)
"Eksistentialisme i dansk:" Kapitel om Albert Camus (5 sider)
Keld B. Jessen: "Idehistoriske linjer" - "Mellemkrigstiden" side 127-134 (7 sider)
Krigens historie 3.1. og 3.2 "Årsager og forløb," "Strukturniveau - samfund og militær"
Kasper Thomsen: "Historiefaglig arbejdsbog" kapitel 1.5.2 (Årsager og forklaringer)
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=292&L=0
Christian Lund (m.fl.): "På sporet af historien" kapitel 1: "Aktør og struktur"
Christian Lund (m.fl.): "På sporet af historien" kapitel 12: "Historiebrug"
Indhold
Kernestof:
DIHO - 2024.docx
Afsnit
Vi arbejder i denne time med en krigsteoretiker og med teorier om, hvordan krige som oftest forløber. Vi skal læse og svare på spørgsmål og dele viden til sidst
Denne lektion handler om, hvad en retfærdig krig er - eller krigens etik. Vi skal arbejde med en række kriterier for en retfærdig krig
Retfærdig krig.docx
Vi samler kort op på gårsdagens arbejde om retfærdig krig og anvender vores viden på en aktuel konflikt, nemlig konflikten mellem Hamas og Israel.
Vi starter timen med oplæg i mindre grupper om gårsdagens opgave om Israel-Hamas og den retfærdige krig. Derefter samler vi vigtige pointer op på tavlen om blandt andet justice after war/jus post bellum. Vi ser et udsnit af gårsdagens afsnit af Deadl
DRTV - Deadline: Kan Israel dømmes for folkedrab?
Se Deadline-indslag til timen. Du skal se fra begyndelsen og indtil minut 14 cirka, hvor interviewet om folkedrab i Gaza slutter
Hvad er folkedrab?
Vi fejrer, at vi har arbejdet godt med masser af ny teori de seneste timer - og at vi sidste gang lavede overblik over eksistentialismen - med at se en eksistentialistisk klassiker: "Fight Club"
Fight Club
Vi ser Fight Club færdig og vender dens temaer. Hvad siger den om menneskets eksistens?
Albert Camus og det absurde.docx
Vi vender kort "Fight Club" og uddyber jeres viden om Camus med henblik på DIHO
Vi arbejder med at få overblik over de to store verdenskrige i det 20. århundrede. Hvad kendetegner perioden mellem krigene? Timen hjælper jer med at få historisk baggrund på BLOD, som I læser i dansk.
Keld B. Jessen - Mellemkrigstiden.pdf
Mellemkrigstiden - rollelæsning.docx
Velkommen tilbage fra ferie. Vi ser på det sidste stof til DIHO; vi arbejder med årsagerne til Første Verdenskrigs udbrud. Det knytter sig til opgave 1 i DIHO
1.5.2. Årsager og forklaringer
Bagvedliggende og udløsende årsager i almenhistoien.docx
Vi arbejder med de teknologihistoriske grunde til Første Verdenskrigs enorme menneskelige tab - den industrualiserede massekrig, som den er blevet kaldt. Stoffet knytter til DIHO´ens opgave 2 om værdisammenbruddet efter Første Verdenskrig. Herefter k
3.2: Strukturniveau - samfund og militær
Meyhoff og Mouritsen - Teknologihistorie - 1. verdenskrig (3).pdf
Vejledning DIHO
To eksempler: Vancouver og Harvard
Vejledning DIHO - og jeg hjælper jer med kildehenvisninger. Hvornår og hvordan?
Vi opsamler erfaringer fra DIHO-forløbet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Dødens historie
Forløbet centrerer sig om Philippe Aries "Dødens historie i Vesten." Vi indleder med et besøg på Holstebro Kirkegård, hvor vi fotograferer og skriver om kirkegårdens æstetik og de tanker, kirkegårdsrummet skaber. Det danner udgangspunkt for flere klassediskussioner i timerne efter.
Emnets metodiske tilgang er mentalitetshistorisk. Eleverne introduceres for mentalitetshistorie som metode og Philippe Aries´ "Dødens historie i Vesten" mere specifikt. Derudover anvender vi ANT-analyse i forbindelse med analyse af app´en "We Croak"
Kernestof
Læreroplæg om Philippe Ariés´ "Dødens historie i Vesten"
Jon Faber: "I 2020 blev døden hverdagskost. Den ’dødspositive’ bevægelse vil have os til at omfavne den" (23.12. 2020)
"Den tid vi har" (https://vimeo.com/30995779) dokumentar 25 minutter
Astrid Vestergaard: "Brug mobilen på kirkegården" (Jyske Vestkysten d. 11.2. 2018)
Maja Funck: "Stemmer ved graven: QR-koder giver de døde liv" (Kristeligt Dagblad" d. 14.7. 2021)
Supplerende stof
Christian Lund (m.fl.): "På sporet af historien:" Kapitel 12: "Mentalitetshistorie"
Ekskursion
Besøg på Holstebro Kirkegård med opgaver (foto og tekst)
Skriftligt produkt
Eleverne producerer tekster om afdøde familiemedlemmer i forbindelse med artiklerne om QR-koder på kirkegårdene. Teksterne indlæses og klassen lytter til hinandens tekster
Indhold
Kernestof:
Kære 2c, jeg vil rigtig gerne have jer med på kirkegårdstur i timen. Vi mødes på den store p-plads ved Anlægget i Holstebro kl. 12.00. Hvis man ikke kan få kørelejlighed eller komme til Anlægget selv, skriver man lige til mig. Så finder vi ud af tran
Besøg på Holstebro Kirkegård.docx
Afsnit
Vi vender fotografier og jeres stikord fra kirkegårdsbesøget i sidste uge og begynder at arbejde med dødens idehistorie. Jeg giver jer et læreroplæg om Philipe Aries teori om dødens historie i Vesten
Vi diskuterer to pointer fra kirkegårdsbesøget - og gennemgår Philippe Aries´ bud på dødens historie i Vesten.
Philippe Aries´ Dødens historie i Vesten.pptx
En dødspositiv bølge og We Croak.docx
https://www.information.dk/moti/2020/12/2020-doeden-hverdagskost-doedspositive-bevaegelse-omfavne
Vi arbejder med den dødspositive bevægelse, som viser, at den "forbudte død," som Philippe Aries´ beskriver i sit værk "Dødens historie i Vesten" måske er ved at forandre sig.
Vi samler op på opgaven fra sidst om den "dødspositive bevægelse" og app´en "We Croak." Vi arbejder på delehold. Når man er ude, ser man en dokumentar om en ældre dames død i hjemmet hos sin mand. Vi bruger den sidste halve time på at arbejde med fil
Den Tid Vi Har
QR-koder og dine forfædres livshistorie.docx
Vi starter i dag på et lille projekt: QR-koder og livshistorier på kirkegården
QR-kode-projekt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Bioetik - dyr, menneske og natur
Dette forløb handler om bioetik med særligt fokus på menneskets forhold til naturen. Hvor går grænserne for vores etiske ansvar? Kan vi kalde den samlede natur for et etisk subjekt? Forløbet introducerer til anvendt etik som etisk felt, og vi arbejder med centrale begreber som etisk agent, etisk subjekt og etisk objekt. Derudover lærer vi om antropocentrisme, sentientisme, biocentrisme og økocentrisme. Vi anvender disse positioner på forskellige bioetiske cases. Konflikten om Amager Fælled bruges til at eksemplificere de fire positioner fra antropocentrisme til økocentrisme.
Undervejs i forløbet ser vi udvalgte afsnit af serien "Adam & Eva," hvor de to debattører forholder sig til fri abort og aktiv dødshjælp. Vi bruger disse afsnit til at blive klogere på livssynets betydning for vores grundholdninger i forhold til bioetiske spørgsmål. I forlængelse heraf arbejder vi med diskursanalyse som metode. Vi laver diskursanalyser af de to debattørers argumentation ud fra en henholdsvis kristen, konservativ holdning og en ateistisk, progressiv og liberal holdning.
Forløbet indeholder også en analyse af Phie Ambos dokumentar om rewilding i Hammer Bakker, "Organiseret Vildskab" (2022). Vi ser filmen med fokus på især naturbegrebet og dyreetiske overvejelser i forhold til rewilding. Som afslutning på denne del af forløbet laver eleverne mundtlige afleveringer, hvor de udfører en ANT-analyse af Hammer Bakker og rewildingprojektet i området.
Forløbet afsluttes med den aktuelle DR-dokumentar om grises kommunikation, "Hvis grise kunne tale." Her er fokus på dyrets begrebshistorie fra programmeret maskine hos René Descartes over Jeremy Bentham og Immanuel Kant og til nutidige tænkere som Peter Singer, Peter Kemp og Mickey Gjerris.
Anvendt materiale
Ulrik Bekker Nissen og Mickey Gjerris: "Liv og magt" side 14-42: "Hvor går grænsen? Bioetiske problemstillinger" (29 sider)
"Adam & Eva" DR: "Ret til abort?" (4.9. 2018) og "En aktiv død?" (25.9. 2018). Eleverne vælger en af dokumentarerne (10 sider)
Mathias Oldager: "Kan det overhovedet blive natur igen? Byggeprojektet på Amager Fælled igen sat på pause" (DR 14.12. 2022) (3 sider)
Phie Ambo: "Organiseret vildskab" (dokumentar 2022) (https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9372630317/organiseret-vildskab?login=#) (20 sider)
Hans Fink: "Hvad er natur?" (https://newsroom.au.dk/nyheder/vis/artikel/hvad-er-natur/) (1)
"Hans Fink fortæller om natursyn gennem tiden" (https://www.youtube.com/watch?v=MspVir4Qr04) (1)
Guldhammer: Mikkel: "Teknologi og filosofi:" "Naturens etiske status"
https://teknologiogfilosofi.systime.dk/?id=131&L=0
Supplerende stof
"Hvis grise kunne tale" (DR-dokumentar 2024) (20 sider)
Christian Lund (m.fl.): "På sporet af historien" kapitel 6: Diskursanalyse (6 sider)
Normalsider i alt: 90
Indhold
Kernestof:
Hej 3c, velkommen tilbage fra ferien. Vi starter med at hente en bog hos Sonja, så snart timen starter. Derefter snakker vi om det kommende år i grove træk og tager så småt hul på første emne i år. Vi ses
Introduktion til bioetik.docx
I dag arbejder vi på delehold. Inde gennemgår vi opgaven fra i går, og jeg supplerer med lidt ekstra pointer om anvendt etik i forhold til andre former for etik. Ude sætter I jer ind i resten af introduktionskapitlet ved hjælp af bogen og opgave i Le
Introduktion til bioetik 2.docx
Husk bioetik-bogen til timen
Vi samler op på det, I læste fredag - særligt etiske subjekter, etiske agenter og etiske objekter. Jeg gennemgår begreberne for jer.
Afsnit
Vi bearbejder dokumentarerne fra mandag ud fra diskursanalyse. Vi starter med at dele, hvad dokumentarerne handlede om. Man går sammen med nogen, der har set den modsatte dokumentar og gengiver holdningerne i den dokumentar, man har set. Derefter arb
Jeg starter timen med jer, men er nødt til at gå lidt på grund af en opgave i studievejledningen. Vi gør diskursanalysen færdig og samler op på den.
Vi skal til at fokusere på naturen som etisk subjekt. I dag lærer vi om forskellige syn på, hvad der tilhører det etiske fællesskab. Vi skal arbejde med begreberne antropocentrisme, sentientisme, biocentrisme og økocentrisme. Derefter bruger vi dem p
I dag ser vi første del af en dansk dokumentar om rewilding. Phie Ambos "Organiseret vildskab" handler om et rewildingprojekt i Hammar Bakker ved Ålborg - et projekt, der vækker stærke følelser. Vi ser filmen med fokus på holdninger til dyreetik og n
Vi gør Phie Ambos dokumentar færdig i timen og vender jeres iagttagelser
Hvad er natur?
Vejret bliver godt. Vi mødes i Vestre Plantage ved toiletbygningen kl. 10.30. Vi går tre-kilometer-ruten og diskuterer natursyn ud fra Hans Fink liste over natursyn. Undervejs kan vi også snakke SOP efter behov. Vi ses - tag madpakke med, hvis I vil
Vi starter med at vende Hans Fink natursyn og ser på, hvor I står i forhold til de grundlæggende natursyn. Derefter starter vi på en kort projektperiode om en mundtlig aflevering. Vi arbejder med afleveringen i timerne i denne uge.
Hans Fink fortæller om natursyn gennem tiden
Vi arbejder med mundtlig aflevering
I denne uge vil jeg gerne evaluere jeres mundtlige fremlæggelser. Jeg sætter mig med jer gruppevis og lytter afleveringen igennem sammen med jer. Det er en god måde at give mundtlig feedback på. I lærer for eksempel meget ved at genhøre jeres aflever
Vi ser "Hvis grise kunne tale" færdig og udfylder skema om filmen. Jeg har sideløbende evalueringssamtaler om jeres aflevering
Vi ser det allersidste af "Hvis grise kunne tale" og gennemgår de emner, I har haft fokus på, mens I så filmen. Derudover introducerer jeg en række dyreetiske begreber, som vi anvender på dokumentaren. Tag bioetikbogen med til timen.
Hedonisme og perfektionisme.docx
Jeg evaluerer mundtlige afleveringer, og I gør opgaven fra forrige time færdig
Evaluering af mundtlige afleveringer og gennemgang af tidslinjer fra torsdag
I denne time evaluerer jeg den sidste mundtlige aflevering (Asger og Mohammad). Derudover afslutter vi bioetikforløbet med en svarbazar
Svarbazar om bioetik svarskema.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Periodisering
Forløbet er et ultrakort forløb om periodisering. Vi ser på periodisering som begreb og metode: Hvorfor periodiserer vi? Hvordan og med hvilke udfordringer? Derudover laver vi opgave om idehistoriske perioder og deres kendetegn. Vi bruger begreber fra periodisering til at se på den idehistoriske periodeoversigt; hvilket periodekriterium anvender vi i idehistorie på htx?
Anvendt materiale
Kernestof
Christian Lund (m.fl.): "På sporet af historien" kapitel 24: "Periodisering"
Normalsider i alt: 3
Indhold
Kernestof:
Periodeoverblik idehistorie.docx
Vi arbejder med idehistoriske perioder
Vi arbejder vi med periodisering som begreb. Det er lidt abstrakt, men forhåbentlig også lidt spændende :) jeg starter med at introducere jer til begrebet periodisering. Derefter løser I nogle få opgaver ved bordene, som vi så taler igennem sammen. M
24. Periodisering
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Folkedrab, Holocaust og ondskab
I dette forløb arbejder vi med Holocaust som folkedrab og de ondskabsformer, der kan udfolde sig under et folkedrab. Forløbet starter med en kort animationsfilm om en af de jødiske ghettoer. Derefter skal vi arbejde med nogle teorier for ondskab og koble dem på Holocaust og Adolf Eichmanns rolle under Den endelige løsning. Vi arbejder i den forbindelse med Hannah Arendts analyse af ondskabens banalitet og det radikale onde, ligesom vi stifter bekendtskab med den norske filosof Lars Fr. H. Svendsens ondskabstypologier og Zygmunt Baumanns civilisationskritik.
Vi arbejder afslutningsvist med folkedrabsbegrebet og andre eksempler på folkemord. I den forbindelse laver vi en mundtlig aflevering om folkedrab og perspektiveringer til den teori, som forløbet har centreret sig omkring
Kernestof
Johan Oettinger: "Seven minutes in the warsaw ghetto" (dukkefilm 2012) (3 ns)
"Jødiske ghettoer" på
Folkedrab.dk
(ttps://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/joediske-ghettoer) (1,5 ns)
"Topnazistens tilståelse" (DR april 2023) - om Adolf Eichmann (20 ns)
Maline Gehrt-Bendixen: "Tanker om ondskab" (Systime):
1) "Lars Fr. H. Svendsen: Ondskabens filosofi" (2 ns)
2) "Hannah Arendt: Den som ikke tænker, kan handle grænseløst ondt" (5,5)
3) Zygmunt Bauman: "Zygmunt Bauman" og "Det moderne muliggjorde Holocaust" (3,5)
Taika Waititi: "Jo jo Rabbit" ns. 22
Læreroplæg med udgangspunkt i Lasse Krøghs "Skal vi være sure på Jo Jo Rabbit - Forståelser og modtagelse af historie på film " (16:9, maj 2021)
FNs definition på folkedrab
"ICJ reviews genocide accusations against " (Israelhttps://www.youtube.com/watch?v=Z5eB-v7ZmvQ) 3 s.
Metoder
Christian Lund (m.fl.): "På sporet af historien" kapitel 1 (aktør og struktur) 2 s.
Opsamlingsark til kildekritisk metode (lærermateriale) 1 s.
Baggrundsviden til folkedrab og Holocaust:
"Folkedrab.dk - diverse artikler om folkedrabsdefinitionen, Holocaust - før, under og efter folkedrabet, Sonderkommando, antisemitiske fjendebilleder, raceopfattelsen, Nürnbergprocessen etc. (samlet 15 s.)
Derudover diverse kort over og fotos af Auschwitz
Mundtlig aflevering om forskellige folkemord
Fremlæggelsen skal bestå af:
1. En kort redegørelse for folkemordet. I skal bl.a. komme ind på, hvad der gik forud for folkemordet, og de vigtigste hændelser.
2. Inddragelse af en kilde til folkedrabet (I kan bl.a. finde kilder på
folkedrab.dk
)
3. En valgfri metode-analyse (f.eks. kontekstualisme, kildekritik, ANT-analyse).
4. En perspektivering af jeres arbejde til enten
- Hannah Arendts teori om ondskabens banalitet eller Svendsens ondskabsformer
eller
- aktør- og strukturforklaringer.
Sider i alt: 80
Indhold
Kernestof:
Vi starter nyt forløb om Holocaust. Vi begynder med at gense den danske dukkefilm på syv minutter om den jødiske ghetto i Warszawa. Derefter skal vi lære om forskellige former for ondskab og bruge dem på dukkefilmen. Sidsel er med i timen og observer
Afsnit
Seven Minutes in the Warsaw Ghetto og ondskabsformer.docx
Jødiske ghettoer
De jødiske ghettoer.docx
Vi arbejder på delehold i dag. Inde samler vi op på opgaven fra sidst om ondskabsformer. Når man er ude, sætter man sig ind i, hvad en jødisk ghetto var. Filmen i sidste time - "Seven Minutes in the Warsaw Ghetto" - foregik i netop sådan en ghetto.
Arbejdsark om Arendt
Sidsel underviser i denne time :)
Vi ser en dokumentar om Adolf Eichmann.
DRTV - Topnazistens tilståelse
Kildekritisk analyse og eksempler.docx
Eichmann og kildebegrebet.docx
Sidsel samler op på kildearbejde fra mandag og arbejder videre med Arendt-teori
Arendt time 2.docx
Vi samler op på det, vi har lært indtil nu i forløbet om Holocaust
Holocaust som historisk begivenhed.docx
Zygmunt Bauman | Tanker om ondskab
I denne lektion arbejder vi med den sidste teoretiker i dette forløb. Zygmunt Bauman kritiserer det moderne samfund for at skabe betingelser for uhyrligheder som holocaust. Vi skal diskutere hans hovedpåstand, derefter læse en kort tekst om ham og ti
Var Holocaust dyriskhed eller et højdepunkt af rationalitet.docx
Kort
Auschwitz som udryddelsesteknologi.docx
auschwitz-19-640w.jpg
121379.jpg
Link til kort over Auschwitz og videoer om forskellige dele af lejren.
barakker_omgivet_af_pigtraad_i_auschwitz_x.jpg
Link til folkedrab.dk's oversigtsartikel om Auschwitz
Artikel om Sonderkommando "Dødsfabrikkens arbejdsmænd"
Link til ANT skema fælles
Folkedrab som omstridt begreb.docx
ICJ reviews genocide accusations against Israel
Mundtlig aflevering om folkemord.docx
Mundtlig aflevering om folkemord (1).docx
Metoder i Idehistorie B 2024 Kasser.docx
Aktør og struktur arbejdsark 2.0.docx
Timens indhold
folkedrab.dk
Vi ser filmen "Jo jo Rabbit" - jer, der er på ekskursion, kan se den første times tid via CFU - jeg har booket filmen til jer
Vi ser "Jo jo Rabbit" færdig
Vi arbejder med populærkulturelle produkter som kilder til historiske begivenheder - hvad kan vi overhovedet bruge film som "Jo jo Rabbit" til? Kan vi lære om historiske begivenheder af fiktionsfilm?
To holdninger til film som kilde.pptx
EMU Metoder - Om tilgange og metode i Idéhistorie B (inspirationsmateriale) (4).docx
Vi bruger timen på metodeoversigt - en slags opsamling på dette semester. Timen kan også inspirere jer, der skriver SOP i idehistorie
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Folkemord admin
19-11-2024
Mundtlig aflevering om folkemord
19-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Kønsroller og feminismens fire bølger
I dette forløb ser vi på køn med særligt fokus på kønsroller. Udgangspunktet er spørgsmålet om, hvor vores kønsroller stammer fra. Er de biologi eller kultur? Vi perspektiverer dette spørgsmål til de fire bølger i feminismens historie - fra 1800-tallets kamp for lige rettigheder til vor tids fjerde bølge med fokus på seksualitet og kønsformer.
Forløbet tager afsæt i Jean-Jacques Rousseaus "Sophie," hvis kritik vi følger henover John Stuart Mill og Simone de Beauvoir. Her er fokus på efterkrigstidens feminisme og rødstrømpebevægelsen.
Forløbet afsluttes med et kig på p-pillens historie. Vi ser på p-pillen som en feministisk teknologi og følger dens udvikling gennem en SCOT-analyse
Kernestof
Jean-Jacques Rousseau: ”Sophie” (fra Gitte Pedersen, red.: ”Kønsfilosofi”)
John Stuart Mill: "Kvindernes Underkuelse"
Simone de Beauvoir: "Kvinden - det andet køn"
Supplerende stof
”Feminisme – en politisk strømning for at fremme ligestilling mellem kvinder og mænd” (”Luk samfundet op” kapitel 1: ”Samfundsfag og ligestilling mellem kønnene,” feminismens fire bølger)
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=201&loopRedirect=1
DR2: "Uden køn" (dokumentar), 19. august 2013
"Kan en kvindes påklædning gøre hende ansvarlig for at blive voldtaget?" (Amnestys hjemmeside)
"Derfor vækker 3-årig i kjole opsigt," Berlingske
mændenes kampdag
"P-pillens historie - siden 1960"
Danmarkshistorien.dk
(https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/p-pillens-historie-siden-1960)
Siri Franceschi: "290.130 danske kvinder spiser dem. Men p-pillen kan være ved at miste præventionens førertrøje" Politiken 11.11. 2020
Jakob Bek-Thomsen: "Idehistorie" (Systime): kapitel 2: Metodiske tilgange (begrebshistorie, kontekstualisme, etik/eksistentialisme) og SCOT
Indhold
Kernestof:
Diskussionsoplæg Intro til forløb om køn.docx
Vi starter nyt emne op, som bliver det næstsidste i idehistorie inden eksamensopgaven. Jeg kommer til at køre faget færdigt med jer, da Sidsels PG gøres færdigt i hendes egne klasser.
DR2 uden køn opgave.docx
DRTV - DR2 Uden: DR2 Uden køn
Vi ser en dokumentar om eksperimenter med kønsrollerne i en dansk børnehave
Jean-Jacques Rousseaus Sophie.doc
Vi arbejder med Jean-Jacques Rousseaus tekst "Sophie," hvor han argumenterer for helt adskilte kønsroller. Kønsrollerne kommer af vores natur og biologi, og kønnene har meget forskellige roller at udfylde
Vi skal arbejde med en kritik af Rousseaus kønsopfattelse - John Stuart Mill er del af feminismens første bølge sidst i 1800-tallet med en kritik af Rousseaus opfattelse af kønsrollerne
John Stuart Mill og Kvindernes Underkuelse.doc
Vi arbejder med feminismens fire bølger og afrunder John Stuart Mill, som vi arbejdede med i forrige idehistorietime
Feminismens fire bølger.docx
Feminisme – en politisk strømning for at fremme ligestilling mellem kvinder og mænd | LUK SAMFUNDET OP!
Vi arbejder med metodeoverblik i forhold til det forløb, vi kører lige nu. Medbring "Kønsfilosofi" til timen. Når vi er færdige med metodeopgaven, tager vi hul på Simone de Beauvoir og skriftlig aflevering
Aflevering om Simone de Beauvoirs Det andet køn.docx
Vi arbejder med skriftlig aflevering
Kvinden - det andet køn.pdf
Mulighed for vejledning i aflevering
Da jeg var syg i sidste time, tilbyder jeg hjælp til afleveringen i denne time. Vi kan fx gennemgå centrale begreber hos Beauvoir og diskutere valg af metode. Man må også gerne bruge timen til blot at skrive og arbejde med sin opgave
290.130 danske kvinder spiser dem. Men p-pillen kan være ved at miste præventionens førertrøje
Afsnit
P-pillens historie - siden 1960
P-pillen og SCOT.docx
Vi ser på feminisme fra et teknologihistorisk perspektiv. Vi skal lære om metoden SCOT og bruge den på hormonel prævention. Timen starter med et oplæg fra Jakob og Denisa, som bruge SCOT i deres SOP´er. Derefter arbejder vi alle med metoden. Vi ses
Vi deler vores overvejelser over spørgsmålene om p-pillens historie, som vi arbejdede med tirsdag. Vi arbejder på delehold. Når man er ude, overvejer man emne for eksamensopgaven som forarbejde til uge 10, hvor vi tager hul på arbejdet med den
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042701993", "T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042701993", "H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042701993" }