Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
UCH
|
Fag og niveau
|
Idehistorie B
|
Lærer(e)
|
Sidsel Outzen Kallestrup, Troels Hven
|
Hold
|
h22hx-U-Ih (h22hx2u-Ih, h22hx3u-Ih)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til idéhistorie
Introduktion til idéhistoriefaget med særligt fokus på fagets tre ben, nemlig det almenhistoriske, idéhistoriske og teknologihistoriske.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Deep history og græsk oldtid
Forløb om deep history, menneskets tidligste udviklingshistorie og overgang fra jæger-samler-samfund til landbrugskultur med fokus på den oldgræske civilisation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Middelalder og ondskabens filosofi
Forløb om overgangen fra middelalder til oplysningstid, og hvordan denne udvikling viser sig i skiftet fra en teologisk til en antropologisk forståelse af ondskaben.
Kernestoffet er middelalder, renæssance og oplysningstid, og det historiske aspekt handler især om overgangen fra en middelalderlig, kristen monoteisme, hvor Gud opfattes som fuldkommen og perfekt, til en mere oplysningsinspireret forståelse af ondskab som et antropologisk fænomen.
Materiale:
Grundbogen er Lars Fr. H. Svendsens ”Ondskabens filosofi” (2002), og der læses udvalgte kapitler herfra.
Derudover læses:
Anders Behring Breivik: Uddrag fra transskription af forsvarstalen i Oslo Tingrett d. 17. april 2012
Deburke321: “The Power of Authority”, YouTube-film om fængselseksperimentet på Stanford University
Peter Thielst: ”Man bør tvivle om alt og tro på meget” (1996), uddrag fra kapitel 3 om kristendom, renæssance og reformation
Tobias Stern Johansen: ”Teologer: Gud står bag Breiviks massakre” i Kristeligt Dagblad (24/5-2012)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DIHO: Krig
SO-forløb i dansk og idéhistorie. Temaet er krig.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Renæssance og videnskabsteori
Forløb om renæssance og videnskabsteori med særligt fokus på den naturvidenskabelige revolution og det moderne naturvidenskabelige paradigmes fødsel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kvindekamp og kønsfilosofi
Forløb om kvindekamp og kønsfilosofi:
Middelalderens patriarkat
Merchant og den naturvidenskabelige revolution
Rousseau og den patriarkalske opdragelse
Olympe de Gouges og første feministiske bølge
Mill og kvindernes stemmeret
Beauvoir og rødstrømpebevægelsen
Det senmoderne samfund og flydende køn
Butler og queerteorien
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Demokrati
Forløb om demokratiets idéhistoriske udvikling fra antikken til nutiden med særligt fokus på oplysningstiden. Kernestoffet dækker antikkens direkte demokrati, oplysningstidens frihedstænkning, revolutionernes brydningstid og moderne demokratiformer og kritik. Som teknologihistorisk perspektiv har vi arbejdet lidt med Mumfords teori om demokratiske teknologier. Vi afsluttede ved at lære om kosmopolitisme og analysere internationale organisationer i den kontekst.
Repetition af tidligere metoder:
* Diskursanalyse
* Historisk kildekritik
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Etik og selvkørende biler
Forløb om etik og teknologisk udvikling med udgangspunkt i selvkørende biler som case. Der arbejdes med nytteetik og pligtetik gennem læsning af Bentham og Kant, samt med metodisk kontekstualisme og aktør-netværksteori (ANT). Forløbet afsluttes med en mundtlig aflevering, hvor eleverne analyserer Bel Geddes’ vision om automatiseret trafik og kobler denne til moderne etiske dilemmaer ved selvkørende teknologi.
"I løbet af fremlæggelsen skal I:
1. Redegøre kort for de centrale dilemmaer, der opstår ved programmering af selvkørende biler. Tag eventuelt udgangspunkt i Patrick Lin.
2. Bruge kapitlet ”Eliminate the Human Factor in Driving” i af Norman Bel Geddes fra 1940 til en idéhistorisk analyse.
- I kan enten lave en kontekstualistisk analyse af teksten eller en ANT-analyse af selvkørende biler som teknologi.
3. Inddrag begreberne ’nytteetik’ og ’pligtetik’ i en diskussion af selvkørende bil som teknologi."
Kernestof:
Jeremy Bentham: Moralen og dens begrundelse (uddrag)
Immanuel Kant: Grundlæggelse af sædernes metafysik (1785), uddrag
Video: Patrick Lin, The ethical dilemma of self-driving cars (TED-Ed)
Norman Bel Geddes: Magic Motorways (1940), kap. 3: “Eliminate the Human Factor in Driving”
PPT og ark om kontekstualisme og aktør-netværksteori (ANT)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Holocaust og folkemord
I dette forløb arbejder vi med Holocaust som folkedrab og de ondskabsformer, der kan udfolde sig under et folkedrab. Vii arbejder med nogle teorier for ondskab og kobler dem på Holocaust og Adolf Eichmanns rolle under Den endelige løsning. Vi arbejder i den forbindelse med Hannah Arendts analyse af ondskabens banalitet og det radikale onde, ligesom vi genopfrisker den norske filosof Lars Fr. H. Svendsens ondskabstypologier og læser om Zygmunt Baumanns civilisationskritik.
Vi arbejder afslutningsvist med folkedrabsbegrebet og andre eksempler på folkemord. I den forbindelse laver vi en mundtlig aflevering om folkedrab og perspektiveringer til den teori, som forløbet har centreret sig omkring
Kernestof
"Topnazistens tilståelse" (DR april 2023) - om Adolf Eichmann (20 ns)
Maline Gehrt-Bendixen: "Tanker om ondskab" (Systime):
1) "Hannah Arendt: Den som ikke tænker, kan handle grænseløst ondt" (5,5)
2) Zygmunt Bauman: "Zygmunt Bauman" og "Det moderne muliggjorde Holocaust" (3,5)
FNs definition på folkedrab
"ICJ reviews genocide accusations against " (Israelhttps://www.youtube.com/watch?v=Z5eB-v7ZmvQ) 3 s.
Metoder
Christian Lund (m.fl.): "På sporet af historien" kapitel 1 (aktør og struktur) 2 s.
Opsamlingsark til kildekritisk metode (lærermateriale) 1 s.
Baggrundsviden til folkedrab og Holocaust:
"Folkedrab.dk - diverse artikler om folkedrabsdefinitionen, Holocaust - før, under og efter folkedrabet, Sonderkommando, antisemitiske fjendebilleder, raceopfattelsen, Nürnbergprocessen etc. (samlet 15 s.)
Derudover diverse kort over og fotos af Auschwitz
Mundtlig aflevering om forskellige folkemord
Fremlæggelsen skal bestå af:
1. En kort redegørelse for folkemordet. I skal bl.a. komme ind på, hvad der gik forud for folkemordet, og de vigtigste hændelser.
2. Inddragelse af en kilde til folkedrabet (I kan bl.a. finde kilder på folkedrab.dk)
3. En valgfri metode-analyse (f.eks. kontekstualisme, kildekritik, ANT-analyse).
4. En perspektivering af jeres arbejde til enten
- Hannah Arendts teori om ondskabens banalitet eller Svendsens ondskabsformer
eller
- aktør- og strukturforklaringer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Metodeoverblik og eksamensforberedelse
Vi har arbejdet med overblik over metoder. Eleverne var i workshops og lavede et online fælles-dokument med oversigt over metoderne. Vi har også lavet en øvelse, hvor de skulle tage stilling til mange forskellige historiske cases og diskutere, hvilken metode der ville være bedst egnet.
Derudover har vi forberedt til eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Penge
Forløb om penges teknologiske og idéhistoriske udvikling fra middelalderen til i dag. Eleverne arbejder med penges funktion i samfundet, kapitalismens idehistoriske baggrund og moderne kritik af økonomiske modeller. Herunder har vi arbejdet med sekundærlitteratur om Weber. Vi har især fokuseret på Adam Smith og bruger metoder som SCOT og ANT til at analysere økonomi som teknologi. Forløbet afsluttes med en skriftlig opgave, hvor eleverne vælger mellem kryptovaluta, finanskrisen eller feministisk økonomikritik.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Menneske og natur
Undervisningsbeskrivelse:
Forløb om menneskets forhold til naturen i idéhistorisk perspektiv. Der arbejdes med forskellige natursyn fra antikken til oplysningstiden og frem til moderne tid, og hvordan disse ideer har påvirket samfundets syn på teknologi, økonomi og miljø. Vi har set på kristendommens natursyn og spørgsmålet om menneskets herredømme over naturen til empirismen og sluttede ved nutidig debat om antropocæn og klima.
Metoder: Kontekstualisme og aktør-netværksteori (ANT). Det historiske aspekt fokuserer på, hvordan skiftende natursyn har legitimeret menneskets brug af naturressourcer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Eksamensopgave
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Demokrati
Demokrati
Fra Antikken til i dag - ekstra fokus på Oplysningstiden
Repetition af tidligere metoder:
* Diskursanalyse
* Historisk kildekritik
* ANT
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042888176",
"T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042888176",
"H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042888176"
}