UCH Gymnasier
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UCH Gymnasier
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet h22hh1a23-DA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
UCH
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Camilla Møller Kjeldsen
Hold
h22hh1a23-DA (
h22hh1a23-DA
,
h23hh2a24-DA
,
h24hh3a25-DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Nyhedsformidling og mediehistorie
Titel 2
Tendenser i samtidens litteratur
Titel 3
Retorik og argumentation
Titel 4
Litteraturhistorie
Titel 5
Det moderne gennembrud - periode (SO3)
Titel 6
Film- og reklameanalyse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Nyhedsformidling og mediehistorie
Indhold
Kernestof:
Vi starter på forløbet "Nyhedsformidling".
Kompendium - Mediehistorie og nyhedsformidling m sidetal.pdf
Læserne vælger avis efter partifarve CVAP i Berlingske.pdf
Læs s. 1-6 i mediehistoriekompendiet og tag noter til de vigtigste ting i afsnittene:
Vi arbejder med artiklens ydre og indre komposition
Afsnit
Vi arbejder med indholdet af en artikels rubrik og det bærende billede.
Vi arbejder med avisens genrer. Følgende makkerskabsgrupper har følgende genrer:
Fremlæggelse af oplæg om avisens genrer.
Vi hører de sidste oplæg
Hvis I ikke blev færdige med at læse om avisens genrer (s. 10 - 15 i kompendiet), er det lektie til denne time. Der bliver en lille quiz i stoffet :-)
Jeg er kun sammen med jer i starten af timen, men kommer tilbage i 6. time.
Vi arbejder med kildetyper (se kompendiet s. 9). Læs den udleverede artikel og bestem:
Vi starter med at gennemgå jeres arbejde med kildetyper fra 4. time.
Nyhedsformidling på TV
Vi arbejder videre med nyhedsformidling på TV
Lav et TV-nyhedsindslag.docx
Vi arbejder med TV-nyhedsindslag (Den lille Rødhætte)
Læs om "Nyhedsformidling på TV" i kompendiet s. 32-38m (kompendiets sidetal). Tag noter til siderne. I må læse derhjemme.
Vi starter timen med en fagevaluering.
Vi ser jeres TV-indslag.
Presseetik
Etik i journalistikken - 2023.pptx Vores dansktime er flyttet fra fredag til denne time, da Rasmus er syg. Vi flytter derfor kagen til mandag Elias :-)
Vi gennemgår de to opgaver (se ovenfor) og arbejder derefter med mediehistorie (s. 74-81). I laver en tidslinje over mediehistorien.
Læs s. 48-53 i Mediehistoriekompendiet og besvar opgave 1 og 2 på side 53 (I begyndte på dette i timen i onsdags).
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Tendenser i samtidens litteratur
Indhold
Kernestof:
Aflevér jeres mediehistorie-tidslinje inden denne time. De skal lægges ind på den opgave, som er oprettet. I timen præsenterer grupperne tidslinjen for mig på skift.
Vi arbejder med de første to kapitler i "Kunsten at græde i kor".
Kap 1 - Ordets magt.docx
Kunsten at græde i kor - Farens humør kap. 2 og 3 - 1.a.docx
Læs kap. 3 i 'Kunsten at græde i kor' til denne time.
Kunsten at græde i kor - kap. 4 og 5.docx
Kageordning: Kirstine har kage med.
Læs kap. 4 i Kunsten at græde i kor.
Læs kap. 5 i "Kunsten at græde i kor" - "Julens glæde"
Læs kap. 6 "Hr Tarriel og dødslisten" i Kunsten at græde i kor til denne time.
Kap. 6 - omskrivning af scene.docx
Vi hører jeres omskrivninger af scener i kap. 6
Kunsten at græde i kor kap 7 - arbejdsspørgsmål.docx
Læs kap. 7 og 8 i Kunsten at græde i kor.
Kunsten at græde i kor - kap. 9.docx
Læs kap. 9 "Motorbøllerne kommer" til denne time.
Kap. 10 - Muldvarpen og staudebedet.docx
Læs kap. 10 "Muldvarpen og staudebedet" til denne time.
Vi ser filmen "Kunsten at græde i kor"
Kunsten at græde i kor - fra bog til film.docx
De seneste fem års litteratur
Læs afsnittet om “autofiktion” under “Introduktion” i ibogen “De seneste fem års litteratur” (se link på timen tirsdag)
Autofiktion - med opgave 1.a.pptx
Introduktion
Læs om de fem første tendenser: "Autofiktion", "Historiske romaner og exofiktion", "Død, tab og sorg", "Køn, krop og seksualitet" og "Litteratur og moderskab" i introduktionsafsnittet til ibogen "De seneste fem års litteratur".
Tendenser i samtidens litteratur - oversigt.docx
Hej 1.a
Læs og skriv en kort sammenfatning i skemaet (se timen i mandags) til de fem næste tendenser: "Identitetspolitik", "Steder", "Kulturmøder, globalisering og multikulturel danskhed", "Tidens realismeformater" og "Medialiseringens digitale stemme".
Udfyld inden denne time de sidste felter i dokumentet til tendenserne i samtidens litteratur (fra bogen "De seneste fem års litteratur) og læg dokumentet ind under elevfeedback på denne time.
Naja Marie Aidt: Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage - Carls bog
Læs uddraget af Naja Marie Aidts roman "Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage - Carls bog". Start på at besvare arbejdsopgave 1.
Læs uddraget af Naja Marie Aidts roman "Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage - Carls bog" til denne time. Vi arbejder videre med arbejdsspørgsmålene som vi begyndte på i sidste time.
Besvar arbejdsspørgsmål 1-4 til "Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage - Carls bog".
Afleveringsopgaven
Vi gennemgår arbejdsspørgsmål 1-4 til "Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage - Carls bog". Så hvis I ikke blev færdige i timen, er det lektie til denne time.
Perspektivering til tendenser i samtidens litteratur.docx
Program.docx
Sidste dansktime i år. Vi gennemgår synopsisgenren, som I skal bruge til SO1, snakket om terminsprøven og derefter laver vi noget hyggeligt.
Hvad må du medbringe til årsprøven i dansk - 1.a.docx
Synopsis - SO1.pptx
Første dansktime dette skoleår. Jeg glæder mig til at se jer :-) Vi fortsætter med forløbet "Tendenser i samtidens litteratur".
Lotte Kirkeby: Violvej (2016)
Lotte Kirkeby - Violvej (2016).docx
Nye grupper til analyse af Violvej.docx
I får noget af timen til at færdiggøre jeres videopræsentation af analysen af "Violvej".
Sig altid farvel i tide.pdf
Vi arbejder i denne time med 'den gode indledning'.
7 udkast til indledning til en analyse og fortolkning af Ida Jessens novelle Sig altid farvel i tide.docx
Læs novellen "Den blomstrende have" til denne time.
Den blomstrende have.pdf
Den blomstrende have - ocr.PDF
Vi arbejder med videre med Thomas Korsgaards "En dag vil vi grine af det" og gennemgår de første arbejdsspørgsmål.
Vi gennemgår resten af arbejdsspørgsmålene til “En dag vil vi grine af det”. Hvis du ikke blev færdig med dem, er det lektie til denne time. Husk at finde konkrete tekststeder.
Vi arbejder med romanen "En dag vil vi grine af det". Husk at have bogen med. Sidst i timen går vi på biblioteket og afleverer den.
Omfang
Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Retorik og argumentation
Indhold
Kernestof:
Vi starter forløbet "Retorik og argumentation"
Retorik og argumentation.pdf
Retorik og argumentation.pptx
Vi bruger timen til at tale om London-studieturen :-)
Vi arbejder videre med retorik og argumentation
Martin Luther King.pdf
Vi arbejder videre med analyse af Martin Luther Kings tale.
Martin Luther King OCR.pdf
Den gode tale: 3 retoriske råd
Guide: Sådan skriver - og holder - du en god tale
Opgave - Skriv din egen tale.docx
Skriv din egen tale - skema, der afleveres sammen med talen.docx
Vi arbejder med at skrive egen tale.
Vi arbejder med at skrive egne taler (sidste time heroppe)
Vi holder vores individuelle taler :-)
Vi arbejder med Londonemner
Fremlæggelse af resten af London-oplæggene (hvis vi ikke blev færdig i anden lektion).
De to sidste grupper holder taler :-) Resten fortsætter med at læse.
Vi laver reklamefilm
Appelformerne - reklamefilmøvelse.docx
Vi arbejder videre med reklamefilmene (sidste time). Aflevér inden kl. 23.59 i dag. Vi ser videoerne i første dansktime efter ferien.
Vi får besøg af Pernille Stokvad, som læser på Århus Universitet og er ved at skrive en opgave om sprog. Hun vil gerne lave interviews med jer.
Vi ser jeres reklamefilm. Husk også at lægge jeres storyboards + info om hvilke argumenttyper og appelformer, I har brugt, ind.
Hvis projektoren virker, ser vi de sidste gruppers videoer.
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Litteraturhistorie
Indhold
Kernestof:
Læs lovteksterne "Om hor" i Skånske lov (1200-tallet): Besvar følgende:
Læs folkevisen Ebbe Skammelsen til denne time (den er i pdf'en "Middelalder" + i de udleverede kopier i mandags).
Ebbe Skammelsøn
Læs afsnittene :”Middelalderens samfund”, "Middelalderens litteratur”, ”Den norrøne digtning”, ”Kirke, historie og lov” og ”Folkeviser” i Litteraturhistorien – på langs og på tværs.
1. 1000-1536: Middelalderen
Medbring studieturblanket til USA-turen. (I behøver ikke udfylde oplysninger om pas og forsikring)
I viser jeres kreative gengivelser af handlingen i folkevisen Ebbe Skammelsen.
Julepynt
I får første halvdel af timen til at arbejde videre med jeres kahootspørgsmål om middelalderen. Derefter spiller vi Kahoot.
Vi arbejder med Kingos digt: "Keed af Verden, og kier ad Himmelen".
Barokken.pdf
Thomas Kingo - Keed af Verden.doc
Lektie til denne time er at hente og gemme ibogen "Litteraturhistorie - på langs og på tværs" på din egen computer, så vi kan bruge bogen selvom nettet er nede.
Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Hent og gem ibog.docx
Færdiggør besvarelse af arbejdsspørgsmålene til "Keed af Verden, og kier ad Himmelen", hvis du ikke blev færdig i timen i tirsdags.
Litteraturhistorie - skema med nøgleord.docx
Jeppe på Bjerget eller Den forvandlede bonde (moderne dansk retskrivning) "act1"
Jeppe på bjerget - arbejdsspørgsmål 2.a.docx
Læs afsnittene under 'Oplysningstiden' i "Litteraturhistorien - på langs og på tværs": 'Oplysningstidens samfund: ny borgerlig offentlighed', 'Livssyn', 'Skrivestil og sprog', 'Oplysningstidens genrer' og 'Overgang til 1800tallet: fornuft og følelse'
4. 1720-1800: Oplysningstiden
Læs akt 1 i Jeppe på Bjerget
Læs "Jeppe på bjerget" færdig og besvar arbejdsspørgsmålene, hvis du ikke blev færdig i tirsdags.
Vi ser "Jeppe på bjerget" i auditoriet.
Vi ser resten af "Jeppe på bjerget" i auditoriet.
Skema - periodeoversigt - oplysningstid romantik det moderne gennembrud.docx
Vi starter i auditoriet og ser de sidste 10 min. af "Jeppe på bjerget". Herefter arbejder vi med filmen sammenlignet med bogen.
I dag skal vi have om romantikken, men inden vi går rigtigt i gang, som vi have udfyldt skemaet med stikord fra oplysningstiden.
Romantikken.pptx
5. 1800-1870: Romantikken
Læs om romantikken i ibogen "Litteraturhistorien på langs og på tværs". Læs afsnittene:
Klokken.pdf
Klokken.docx
Vi gennemgår arbejdsspørgsmålene til "Klokken". Herefter får I feedback på jeres DHO
Adam Oehlenschläger - Guldhornene.pdf
Guldhornene - arbejdsspørgsmål.docx
Vi genoptager arbejdet med litteraturhistorien og kigger på arbejdsspørgsmålene til Adam Oehlenschlägers digt "Guldhornene".
C.D. Friedrich - Korset og Katedralen i Bjergene.docx
Kig på maleriet "Korset og Katedralen i Bjergene" af C.D. Friedrich (vedhæftet). Hvad forestiller billedet? Hvordan kan man fortolke billedet med den viden, I har om universalromanikken og organismetanken/panteismen?
Universalromantik: Adam Oehlenschläger og H.C. Andersen | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Vi gennemgår arbejdsspørgsmålene til "Guldhornene". Hvis I ikke blev færdige i timen, er det lektie til denne time.
Vi ser dokumentarfilmen "1800-tallet på vrangen" afsnit 1.
1800-tallet på vrangen
De levendes land - arbejdsspørgsmål (2).docx
Grundtvig - De levendes land.docx
Arbejdsspørgmålene til "De levendes land" skal være færdig til denne time.
Vi arbejder med 'Nationalromantikken' og nationalsangen "Fædrelandssang" (Der er et yndigt land).
Adam Oehlenschläger - Fædrelandssang.docx
Poetisk realisme og biedermeier.pptx
Den lille Karen.pdf
Den lille Karen - Arbejdsspørgsmål - 3.a.docx
Læs novellen "Den lille Karen" til denne time.
Udarbejd Den lille Karens profil på et selvvalgt socialt medie. I bestemmer selv, om I forestiller jer, at Den lille Karen lever i dag eller om man havde sociale medier i starten af 1800-tallet.
Besvar arbejdsspørgsmålene til "Den lille Karen".
St. St. Blicher - Præludium.pdf
Vi får på et tidspunkt i løbet af timen besøg af Jyske Bank, som vil fortælle om et event.
Vi ser Den lille Karens profiler på sociale medier
Læs Steen Steensen Blichers digt "Præludium" (Sig nærmer Tiden) til denne time (ligger på timen i torsdags). I skal ikke lave opgaverne.
Phillip Faber synger og spiller 'Sig nærmer tiden' til bogen Den danske sang
Besvar spørgsmål 1-3 til St. St. Blichers "Præludium" ("Sig nærmer tiden")
Romantismen.pptx
Romantismen
H. C. Andersen - Skyggen.docx
Vi arbejder med "Skyggen"
H C Andersen - Skyggen - arb spgs.doc
H.C. Andersens "Skyggen" skal være læst til denne time.
Besvar arbejdsspørgsmål 1-5 til H.C. Andersens "Skyggen". Vi arbejder videre med teksten i timen.
Besvar resten af arbejdsspørgsmålene til "Skyggen" og vær klar til at fremlægge dem vha. et videooptagelse i næste dansktime. I skal være 2-4 i hver gruppe.
Emil Aarestup - Paa Sneen - tekst.docx
Emil Aarestrup - Paa Sneen - arbejdsspørgsmål 3.a.docx
I fremlægger arbejdssprøgsmålene til "Skyggen" og lægger dem via et link ind i den afleveringsopgave, der er oprettet på Lectio.
I skal have læst Emil Aarestrups digt "Paa Sneen" (fra sidste time) til denne time.
Sophus Claussen - Ekbátana.pdf
Den første halve time opdaterer I jeres litteraturhistoriske skema, så perioderne til og med det moderne gennembrud er udfyldt.
Symbolismen.pptx
Vi arbejder med Sophus Claussens digt "Ekbatana" og symbolismen.
Introduktion til Det folkelige gennembrud (1900-1910)
Johannes V. Jensen - Oktobernat.pdf
Oktobernat - arbejdsspørgsmål.docx
Vi starter med at fremlægge plancherne, I lavede igår.
Opsamling på "Oktobernat". Herefter arbejder vi med Martin Andersen Nexøs "Lønningsdag".
Det folkelige gennembrud.pptx
Martin Andersen Nexø - Lønningsdag.pdf
Vi gennemgår arbejdsspørgsmålene til "Oktobernat"
I timen arbejder vi med Martin Andersen Nexøs "Lønningsdag":
3.as arbejdsspørgsmål til Martin Andersen Nexøs.docx
Læg jeres fokuspunkter og arbejdsspørgsmål ind i elevfeedback på timen torsdag.
Vi starter med en fagevaluering, og herefter opdaterer I det litteraturhistoriske skema med de sidste perioder.
Futurisme og ekspressionisme
Emil Bønnelycke - Aarhundredet.pdf
Tom Kristensen - Nat i Berlin.pdf
Præsentation af ekspressionismen.
Nat i Berlin - arbejdsspørgsmål.docx
Ekspressionsime -.pptx
Besvar arbejdsspørgsmålene til “Nat i Berlin”. Dem, som var fraværende i fredags, kan finde tekst, spørgsmål og powerpoint på timen i fredags. I kan læse om ekspressionismen i “Litteraturhistorien - på langs og på tværs”.
Vi ser dokumentarfilmen "Digtere, divaer og dogmebrødre: 1918-1930" (37 min.)
DRTV - Digtere, divaer og dogmebrødre: 1918-1930
Martin A. Hansen - Paradisæblerne.pdf
Skriv mindst tre arbejddspørgsmål til teksten, der knytter sig til de temaer, der var vigtige i eksistentialismen.
Vi starter timen med kaosbillede. Vi mødes på Gammel Torv på HTX. Bagefter går vi tilbage til klassen.
Læs "Paradisæblerne" til denne time. Bemærk at teksten er lidt lang (så I skal ikke starte med at læse sent torsdag aften).
Formulér individuelt fem arbejdsspørgsmål, som er relevante i forhold til teksten og til eksistentialismen. Læg spørgsmålene ind på elevfeedback.
Opgaveformuleringer - Dansk - VØ.docx
Peter Seeberg - Hullet.pdf
Peter Seeberg - Hullet.docx
Peter Seeberg - Hullet - ny.pdf
Eksistentialismen i dag.
Læs Peter Seebergs "Hullet" og besvar arbejdsspørgsmålene til teksten.
Karen Blixen - Kongesønnerne.pdf
Hvilke træk fra forskellige litteraturhistoriske perioder man kan genfinde i Karen Blixens "Kongesønnerne"? Læg dit svar ind på elevfeedback på denne time.
Portræt af Karen Blixen | Danske forfattere
Karen Blixens fabulerende og eksistentielle fortællinger | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie
Vi følger op på Blixens "Kongesønnerne". Husk at lægge jeres besvarelserne af arbejdsspørgsmålene ind på timen tirsdag.
Konfrontationsmodernismen.pptx
Det er blevet os pålagt - arbejdsspørgsmål.docx
Klaus Rifbjerg - Det er blevet os pålagt.pdf
Postmodernismen
En punkers bekendelser (1984).pdf
Livsstil til salg (1986).pdf
Postmodernismen.pptx
Vi arbejder videre med postmodernismen (i denne time 1980'erne).
I første halvdel af timen skal I arbejde alene (jeg er til møde). Læs digtet "Natmaskinen" af Michael Strunge og besvar arbejdsspørgsmålene til digtet.
Natmaskinen, Strunge.pdf
Michael Strunge - Natmaskinen.docx
Postmodernismen 1990'erne
DRTV - Digtere, divaer og dogmebrødre: 1990-2000
Afsnit
Se dogmefilmen "Festen" af Thomas Vinterberg. Læs også "DOGME 95 - manifestet" og "DOGME 95 - kyskhedsløftet".
Festen
DOGME 95 - manifestet.docx
DOGME 95 - kyskhedsløftet.docx
DOGME 95 - tilståelsen - festen.docx
Vi arbejder med filmen "Festen" og Dogme95. Filmen skal være set og dogmedokumenterne læst (se timen i torsdags).
Festen - arbejdsspørgsmål.docx
Omfang
Estimeret: 55,00 moduler
Dækker over: 71
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Det moderne gennembrud - periode (SO3)
Indhold
Kernestof:
Det moderne gennembrud - kompendium 2022.pdf
Det moderne gennembrud.pptx
Afsnit
Strindberg - Onaturligt urval eller rasens uppkomst - arbejdsspørgsmål.docx
Læs uddraget af August Strindbergs "Onaturligt urval eller rasens uppkomst" færdig, hvis du ikke blev færdig i timen i fredags. Den findes i kompendiet.
Vi gennemgår arbejdsspørgsmålene til Strindbergteksten.
Niels Lyhne - tomt skema.docx
Vi starter med at gennemgå skemaet, I udfyldte igår til uddraget af Niels Lyhne. Hvis I ikke blev færdige mandag, er det lektie.
Georg Brandes - Af Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur.docx
Vi arbejder med Georg Brandes' tekster "Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur" og "Det moderne Gennembruds Mænd" (uddrag)
Georg Brandes - Af Det moderne Gennembruds Mænd.docx
Vi taler om DHO
Dansk-historieopgaven SO3 2024.pptx
HHX - 2.årgang - SO3 med DHO-opgaven_2024.docx
Færdiggør spørgsmålene til de to Brandes-tekster, hvis du ikke blev færdig i timen mandag
Vi arbejder med sædelighedsfejden i 'Det moderne gennembrud'
Amalie Skram - Constance Ring.pdf
Læs uddraget af 'Constance Ring', som I begyndte på inden påske, til denne time. Vi taler om, hvilke af sædelighedsfejdens positioner, der er repræsenteret i teksten.
Gid-jeg-var-en-mand-2023-PA-pa-hjemmesiden.pdf
I pdf'en "Gid jeg var en mand!", som er undervisningsmaterialet til det forløb, vi skal have på KØN i Århus, skal I læse om Mathilde Fibiger. Læs afsnittene:
Informationssøgning_eleverne_.pptx
Informationssøgning v. Elisabeth, som er bibliotekar
DHO - mine tanker på i retning af...docx I pdf'en "Gid jeg var en mand!", som er undervisningsmaterialet til det forløb, vi skal have på KØN i Århus, skal I læse om Mathilde Fibiger. Læs afsnittene:
I timen gennemgår vi spørgsmålene. Vi taler også om turen fredag + vi taler om emner og opgaveformuleringer til DHO.
Eksempler på DHO-emner.docx
Program for tur til Aarhus 2.a 2024.docx
Program for tur til Aarhus 2.s 2024.docx
Forberedelse af oplæg i morgen (opgave fra Aros). Imens DHO-vejledning
Der er stadig mange, som mangler at aflevere "Mine tanker går i retning af..."-dokumentet til DHO. Læg det ind i elevfeedback på denne time, hvis I mangler.
DHO forside 2024.docx
Fremlæggelse af analyse og perspektivering af de valgte billeder på Aros
At skrive resumé (til DHO, SOP mm.).
Vejledning til resume.docx
Vi arbejder med Henrik Pontoppidans novelle "Ane Mette".
Ane Mette - arbejdsspørgsmål.docx
Arbejdsspørgsmålene til Ane-Mette skal være færdige til denne time.
Herman Bang - Irene Holm.pdf
I skal have telefon og høretelefoner med til denne time.
Læs Herman Bangs novelle "Irene Holm" (ligger på dansktimen i tirsdags i sidste uge).
Herman Bang - Kanon 14.docx
Vi samler tråden op fra sidste år. Litteraturhistorie..
Arb. spgs. til Irene Holm.doc
Impressionisme.pptx
Besvar arbejdsspørgsmålene til Irene Holm
Henrik Ibsens skrifter: Et dukkehjem
Et Dukkehjem - 1. akt.docx
Læs 1. akt af Et Dukkehjem
Vi gennemgår opgavetyperne i de skriftlige eksamensopgaver, og hvordan man griber disse an.
Guide til skriftlig dansk hhx/eux
Et Dukkehjem - 2. akt.docx
Læs akt 2 i Et Dukkehjem
Et Dukkehjem - 3. akt.docx
Læs 3. akt af Et dukkehjem (resten af dramaet)
Vi arbejder videre med spørgsmålene til 3. akt af Et dukkehjem.
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Film- og reklameanalyse
Indhold
Kernestof:
Vi starter med billedanalysen.
Afsnit
Billedanalyse i forb. m. reklameanalyse.pptx
Tre billeder til billedanalyse.pdf
Vi arbejder med reklameanalyse. Læs om reklamer i ibogen "Textanalyse" (se link).
At analysere reklamer | Textanalyse
Vælg to af de tre billeder (se timen i onsdags) og analysér dem ved brug af billedanalyse.
Vi arbejder med filmanalyse
At analysere film | Textanalyse
Vælg en kortfilm og send titel + link på besked på lectio
Vi følger op på ETU'en (elevtrivselsundersøgelsen)
Vi afslutter snakken om ETU (elevtrivselsundersøgelsen). Herefter arbejder vi med filmanalyse.
Næste stop
Indstilling: Komposition, synspunkt, perspektiv og fokusering | Textanalyse
Næste stop.pptx
Vi arbejder videre med filmanalysen og ser jeres powerpoints, fra timen i onsdags.
Vi arbejder med reklamefilm gennem tiden.
DRTV - Reklamer til tiden: Om vores reklamer, fra plankeværk til Polle
Reklameanalyse. Læs afsnittet "At analysere reklamer" (ikke underafsnittene) til denne time.
Analyse af reklamer ifølge Textanalyse.docx
I arbejder videre i grupperne med jeres reklameanalyse. I har én time mere ud over denne, inden I skal fremlægge. Husk at udarbejde en powerpoint.
I arbejder videre i grupperne med jeres reklamefilm. Dette er den sidste time inden fremlæggelsen
Fremlæggelse af reklamefilmanalyse
Karen Blixen - Kongesønnerne.pdf
Hvilke træk fra forskellige litteraturhistoriske perioder man kan genfinde i Karen Blixens "Kongesønnerne"? Læg dit svar ind på elevfeedback på denne time.
Portræt af Karen Blixen | Danske forfattere
Karen Blixens fabulerende og eksistentielle fortællinger | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265223211", "T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265223211", "H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265223211" }