UCH Gymnasier
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UCH Gymnasier
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet h22hh1d23-DA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
UCH
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Ida Marie Givskov
Hold
h22hh1d23-DA (
h22hh1d23-DA
,
h23hh2d24-DA
,
h24hh3d25-DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Massekommunikation
Titel 2
Nyere tids litteratur
Titel 3
forsættelse: Nyeste tid
Titel 4
Reklamer
Titel 5
Litteraturhistorie fra folkeviser til oplysning
Titel 6
Det moderne gennembrud
Titel 7
Forsættelse: Det moderne gennembrud
Titel 8
Romantikken
Titel 9
Essays
Titel 10
Litteratur i 1900-tallet
Titel 11
Kritisk tænkning
Titel 12
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Massekommunikation
I dette forløb arbejder vi med forskellige former for kommunikation. Vi starter med at arbejde med talegenren, og analyserer os frem til, hvordan man bedst muligt kommunikerer sprogligt til en konkret modtager.
Dernæst arbejdet vi med den klassiske skrevne journalistisk, hvor vi fokuserer på afsender-modtagerforhold ved at analysere forskellige former for journalistisk og se på de forskellige avisers segment. Vi kommer også ind på, hvordan sprog, visuel kommunikation og etik har en betydning for at afsenderens budskab når frem til den intenderede modtager.
Til sidst fokuserer vi på den filmiske kommunikation i form af dokumentarfilm, hvor vi analyserer fakta- og fiktionskoder. Senere i elevernes skoletid dykker vi endnu mere ned i de filmtekniske virkemidler og deres relevans for bl.a. dokumentarfilm.
Desuden introduceres bogen "Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier" som vil være en gennemgående grundbog og opslagsbog gennem elevernes tid her på hhx. Vi arbejder primært med kapitel 4 og 5 i dette forløb, men vil i løbet af elevernes tid her på skolen også arbejde med andre kapitler fra bogen samt bogens analysevejledninger.
Indhold
Kernestof:
Reorik og argumentation intro til retorik.pptx
Martin Luther King Jr. - I have a dream (1963).docx
Arbejdsark retorik og sproglige figurer.docx
I skal være færdige med spørgsmålene til "I have a dream"-talen.
Læs afsnittet "Retorik" i Håndbog til dansk: 4.9 Retorik | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier (systime.dk)
Mette Frederiksen - Indledning på pressemøde i Statsministeriet om corona-virus den 11. marts 2020.docx
Arbejdsark Mette Frederiksens tale ved coronanedlukningen..docx
Statsministeriets Corona Pressemøde d. 11-03-2020 [del 1/4]
I skal have udvalgt fem eksempler med sproglige figurer, som I mener har en betydning for, hvordan talen opfattes af modtageren.
4.10 Argumentation
Juridisk kønsskifte er det rene nonsens
I skal være færdige med opgave 1-5 i kapitlet om argumentation i Håndbog til dansk. Link på sidste modul.
I skal være færdige med at finde påstand, belæg, rygdækning, gendrivelser og styrkemarkører i artiklen fra sidste dansktime. Vi gennemgår jeres svar på klassen.
Dybt Godnat med Peter Falktoft on Apple Podcasts
Medbring høretelefoner og varmt tøj :-)
I skal have genlæst/skimmet kapitlet om argumentationstyper
Dronning Margrethes nytårstale 2022.docx
Benny Andersen Diæt + opgaver.docx
4.1 Ordenes betydninger - semantiske felter
Semantiske felter.pptx
Hamborg
Fotografier
I skal have lavet opgaverne til digtet "Diæt" til denne time.
Etosdyder
I skal have lavet opgave 1 færdig til denne time
Nyhedskriterier
Kampvogne til Ukraine er første opgave for tysk minister
Fransk avis dumper Kasper Schmeichel: Med på årets flophold
Journalistik.pptx
Hustru måtte sende sin demente mand på plejehjem artikel.pdf
De journalistiske storgenrer
Hamborg, en levende by med døde huske af Lise Flindt-Nielsen OCR.docx
REPORTAGEINSTRUKS.docx
I skal have lavet opgaverne (se nedenfor) om reportagen "Hamborg, en levende by med døde huse" færdig til denne time:
Forskellige typer journalistik
Gallups kompasmodel
Terror i Bruxelles: Stopper det aldrig?
Arbejdsspørgsmål til artiklen Terror i Bruxelles. Stopper et aldrig.docx
Afsnit
Terror i Bruxelles. Stopper det aldrig.docx
Opsamling på artikelanalyse - 1d
Nyhedsformidlingens historie - OCR - Optimeret.pdf
I skal kunne svare på, hvad monopolbruddet er inden denne time
Love og regler for pressen
Opgaver til kapitlet:
HUSK REJSEBLANKETTER!
I skal have svaret på spørgsmålene som ligger på sidste danskmodul og medbringe en artikel som I mener kan diskuteres ud fra de etiske principper.
5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary. Læs kun afsnittet om dokumentarfilmtyper
DRTV - Dødelige drømmekroppe: Fuck om jeg dør ung
Læs om autencitetsmarkører og fakta- og fikitonskoder
Arbejdsark Dokumentartyper og autencitetsmarkører.docx
Dokumentarforløbet Fremlæggelserne.pptx
I får en halv time til at gøre jeres fremlæggelser færdige.
Arbejdsark Vilde vidunderlige Danmark.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Nyere tids litteratur
Indhold
Kernestof:
Metode i dansk læserorienteret metode 1d.pptx
Helle Helle: de
Arbejdsspørgsmål: de
Tendenser i den nyeste litteratur
I skal have læst teksten og svaret på spørgsmålene som ligger på timen torsdag :-)
I skal have læst "Bulbjerg" og "Søndag" til denne time.
OBS! Har man ikke fået bogen, skal man selv sørge for at have lånt den på biblioteket og få læst novellerne.
Vi arbejder med "Bryllupsrejse", "Solbær" og "Torben og Maria"
Fordeling af noveller 1d
1. Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa
I skal have læst til og med "Kvinden i baren"
Introduktion
I skal være færdige med at læse Bavian
Synopsis - SO1.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
forsættelse: Nyeste tid
Forløb om den nyeste tids litteratur med udgangspunkt i "De seneste fem års litteratur" af Katrine Haaning m.fl. Bogen er fra Systimes ibøger.
Vi har i fællesskab arbejdet med tendenserne "autofiktion" og "modskabslitteratur" ved at analysere et uddrag af "Mit barn" af Cecilie Lind. I forlængelse af det har eleverne lavet fremlæggelser om de resterende tendenser fra bogens introduktionsafsnit. På denne måde har vi arbejdet med alle afsnit i bogens introduktionsafsnit. Til fremlæggelserne har eleverne selv valgt tekster fra bogen, som passer til deres tendens. De grupper, der ikke skulle fremlægge til en time, havde som lektier at læse de andres tekster, så alle har læst alle tekster.
Eleverne har desuden afleveret en aflevering, hvor de har analyseret et uddrag af Amalie Langballes "forsvindingsnumre" og perspektiveret den til perioden.
Indhold
Kernestof:
Årsprøve tilbage i 2D.pptx
Retteark.docx
Rækkefølge til at få aflevering retur.docx
Opgaver sproget.dk
Litteratur og moderskab
Mit barn af Cecilie Lind arbejdsspørgsmål.docx
Autofiktion og moderskabslitteratur med noter.pptx
Uddrag "Mit barn" af Cecilie Lind
Autofiktion
Besked med dominerende fejltype
Gruppearbejde om tendenser i samtidens litteratur i 2d 2023.docx
I skal læse de vedhæftede uddrag, som grupperne fremlægger om:
Kirsten Thorup: Indtil vanvid, indtil døden
Rakel Haslund-Gjerrild: Adam i Paradis
Naja Marie Aidt: Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage - Carls bog
Leonora Christina Skov: Den, der lever stille
Hassan Preisler: Brun mands byrde (2013)
TVANGSFJERNET - YAYHA HASSAN 2013.pdf
Peter Adolphsen: Små historier 3
Caspar Eric: Nike
7 udkast til indledning til en analyse og fortolkning af Ida Jessens novelle Sig altid farvel i tide.docx
Sig altid farvel i tide.pdf
Du skal læse det uddrag af "Forsvindingsnumre", som er vedhæftet afleveringsopgaven, så du er klar til at snakke om det.
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Reklamer
Rema 1000 reklame (norsk)
Indhold
Kernestof:
Reklameanalyse.pptx
Begrebsliste argumentation.docx
Opgave argumentation.docx
Billedanalyse.pptx
Model til billedanalyse.docx
13. Medieanalyse af trykte reklamer
Filmiske virkemidler
Spørgsmål til analyse af Rema 1000 (1).docx
Reklamefilm.pptx
Tredemølla | Smarthus II | REMA 1000
Kampagner (reklametyper).pptx
Eksempel på en god opgavebesvarelse
Kampagnevideoens genretræk
Sundhedsstyrelsens kampagne fokusværk 2d.docx
Forsvindingsnumre - eksempelopgave.docx
Genlæs din egen aflevering og læs kommentarerne
Litteraturhistorien på 1 minut i Go' Morgen P3... sådan cirka 🙃
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Litteraturhistorie fra folkeviser til oplysning
I forløbet "Litteraturhistorie fra folkeviser til oplysning" fokuserer vi på samfundet og litteraturen i henholdvis middelalderen og oplysningstiden.
Vi tager det teoretiske udgangspunkt Systimes ibog "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" af Barbara Kjær-Hansen m.fl. samt "Litteraturens huse" af Sine Dalsgaard Kristensen m.fl. ligeledes fra Systimes ibøger.
Middelalderen;
Vi har arbejdet folkeviserne "Ridderens runeslag" og "Ebbe skammelsøn" og derfor haft fokus på trylleviser og ridderviser, selvom vi også har snakket om de andre.
Oplysningstiden:
Her har vi beskæftiget os med tendenser som rokokodigtningen, pietismen og epistler, men vores fokus har været på Holbergs komedier. I den forbindelse har vi både læst og set Jeppe paa Bjerget.
Eleverne har desuden afleveret en aflevering, hvor de perspektiverer Jeppe paa Bjerget til oplysningstiden og til humor i dag.
VÆRK: "Jeppe på Bjerget" (1723) af Ludvig Holberg:
http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=skuespill%2FJeppe%2FJeppe_mod.page&brand=
Indhold
Kernestof:
1. 1000-1536: Middelalderen
Litteraturhistorien Padlet
Kast en terning - Online Terningekast
5 hurtige spørgsmål til sidemakkeren om litteraturhistorie.docx
Middelalderen og folkeviser.pptx
Om begrebet litteraturhistorie
Middelalderen.pdf
folkeviser genretræk.pdf
Folkeviser
Ebbe Skammelsøn - Hvad fanden skal det nu betyde?
Opgave
Drengene Fra Angora-Ridder Problemer
Arbejdsark Ridderens runeslag.docx
Ridderens runeslag (u.å.)
Enevælde og oplysningstid (CFU)
Padlet
Jeppe på Bjerget
Spørgsmål til oplysningstiden som historisk periode.docx
Læs nedenstående tekst om oplysningstidens livssyn
Husk at lægge et link til jeres Padlet ind på elevfeedback (på timen d. 21/11)
Op al den ting som Gud har gjort - eksempel på Rokokodigtning.docx
Oplysningstiden - skrivestile og genrer.pptx
Der er ingen lektier, men det kan være en god ide at medbringe en saks og evt. en hæftemaskine eller andet, som I kan få brug for :)
Arbejdsark til 1 akt af Jeppe på bjerget.docx
I skal lave en tegneserie på 3-6 felter, der viser, hvad der sker fra Jeppe vågner op i baronens seng og til han bliver lagt tilbage på møddingen (2. og 3. akt). I skal fernisere jeres tegneserier for hinanden i morgen, så I skal forberede jer på kor
Afsnit
Grupper
Opgaver til akt 4 og 5 af Jeppe på bjerget.docx
Forestil jer, at I skal opføre teaterstykket "Jeppe paa Bjerget". Hvem skal spille følgende roller?:
Husk at få udfyldt jeres blanketter til USA :)
Jeppe paa Bjerget (1981)
Opgaver til filmatiseringen af Jeppe paa Bjerget.docx
Husk at betale depositum til USA inden den 1/1 :)
Arbejdsark Holberg epistel 395 om censur (med ordforklaringer).docx
Oplysningstidens genrer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Det moderne gennembrud
Periodeforløb om Det moderne gennembrud i forbindelse med so3 (DHO). Vi har læst og analyseret tekster med fokus på de tre temaer: køn, klasse og kirke. Desuden har vi benyttet Systimes ibog "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" som en grundbog i forløbet.
Hovedvægten er lagt på temaet om køn, hvor vi både har læst vores værk "Et dukkehjem", eleverne har skrevet afleveringsopgave om et uddrag af "Forraadt" af Amalie Skram og vi har været på ekskursion til KØN-Museum i Aarhus.
VÆRK: "Et dukkehjem" (1879) af Henrik Ibsen. Eleverne har læst denne digitale udgave: https://www.ibsen.uio.no/DRVIT_Du%7CDuht.xhtml
Indhold
Kernestof:
Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner
I skal have opdateret jeres tidslinje på Padlet med informationer om oplysningstiden. Det er også lektie at skrive en note i elevfeedback, hvor der står, hvilken gruppe man arbejder sammen med i Padlet.
Skærmbillede 2024-01-21 115211.png
Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke
Opgaver til uddrag af Clara Raphael.docx
Uddrag af Clara Raphael.pdf
Sædelighedsfejden i 1880_erne.pptx
Opgaver til uddrag af Albertine.docx
https://url12.mailanyone.net/scanner?m=1rVv6F-0004Pr-55&d=4%7Cmail%2F90%2F1706886000%2F1rVv6F-0004Pr-55%7Cin12h%7C57e1b682%7C21221857%7C13555477%7C65BD049F7A10661938CD4F0862C6E076&o=%2Fphta%3A%2Fntstemenorirpryg.jk-ejsuusedea.brrak%2Fpe-enmpiorsg%2Fa
Christian Krohg: Albertine, 1886
Henrik Ibsens skrifter: Et dukkehjem
Et Dukkehjem - Henrik Ibsen.pdf
Jeg har fået at vide, at vi skal notere jeres oplysninger til USA i et andet dokument, som det kun er mig, der har adgang til. Derfor er lektien ændret til, at I skal medbringe et billede af jeres pas, så vi er sikre på, at vi får noteret de rigtige
Arbejdsark 1. akt af Et dukkehjem.docx
Skærmbillede 2024-03-06 102802.png
Alle dem som endnu ikke har medbragt et billede af deres pas, skal have taget et billede af det inden denne time :)
I skal have læst 1. akt af Et dukkehjem til denne time
Livssyn og syn på litteraturen
Fakebook
Create Fake Tinder Profiles and Matches | Fake Tinder Generators | Tinderkit.com
Øgendahl og de store forfattere: Henrik Pontoppidan
Idyl af Henrik Pontoppidan.pdf
Arbejdsark 1. akt af Et dukkehjem med elevers noter.docx
Spørgsmål Idyl .docx
Et dukkehjem 2. akt.pptx
I skal have læst 2. akt af "Et dukkehjem" til i dag.
Opgaver til akt 3 af Et dukkehjem.docx
I skal have læst resten af "Et dukkehjem" til i dag
Dansk-historieopgaven SO3 2024.pptx
SO3 opgave til indledning konklusion og resumé.docx
Skærmbillede 2024-04-03 100808.png
Kildeangivelse - Litteraturfortegnelse - Indholdsfortegnelse herunder APA.pdf
APA vejledning - litteraturliste i word Henrik Bækgaard
Skriveøvelse til naturalismen.docx
Læs teksten på de nedenstående links. Noget af det er opsummerende, så fokuser på delen om impressionismen.
Det moderne gennembruds genrer
Skrivestil og sprog
Titel
MEDBRING PAS OG BETALINGSKORT (!!!)
Program for tur til Aarhus 2d 2024.docx
Arbejdsspørgsmål Den sidste balkjole.docx
Den sidste balkjole af Herman Bang.pdf
Guidelines til omfanget af de forskellige afsnit i din DHO.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forsættelse: Det moderne gennembrud
Indhold
Kernestof:
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud
Forud for timen skal du orientere dig i dine noter omkring Det moderne gennembrud og læse nedenstående (korte) novelle. Under læsningen skal du have fokus på, hvorfor den passer ind under perioden Det moderne gennembrud.
Escape room - EMU
Niels Lyhne af J. P. Jacobsen.pdf
Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke
Research - forstå romantikkens samfund (kickstarter opgave).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Romantikken
I forløbet om romantikken tager vi det teoretiske udgangspunkt Systimes ibog "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" af Barbara Kjær-Hansen m.fl.. Eleverne har dog ikke læst mange af teksterne selv, da det meste er foregået som klasseundervisning.
Her har vi arbejdet med strømningerne nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik, biedermeier, poetisk realisme og romantisme.
Kernestof
- Adam Oehlenschläger: Morgen-Vandring (1805) + Fædrelands-Sang (1819)
- N.F.S. Grundtvig: Danmarks Trøst (1820)
- H.C. Andersen: Klokken (1845)
- Steen Steensen Blicher: Sildig Opvaagnen
- Richard Dybeck: Du gamla, Du fria (1844) (svensk)
Indhold
Kernestof:
Research - forstå romantikkens samfund (kickstarter opgave).docx
Øvelse billedsprog - Jeg kigger på fugle.doc
Indvielsen - spørgsmål.docx
A.W. Schack von Staffeldt
Platons hulelignelse
Romantikken, samfundet og nyplatonisme.pptx
Arbejdsspørgsmål Morgen-Vandring.docx
Pocahontas - Vindens Farver (Colors of The Wind)
Universalromantikken.pptx
Arbejdsark Klokken af H.C. Andersen.docx
Klokken - H.C. Andersen (1).pdf
Adam Oehlenschläger: Morgen-Vandring
Nationalromantikken.pptx
Adam Oehlenschläger: Fædrelands-Sang
N.F.S. Grundtvig: Danmarks Trøst
Nationalromantik - opvarmningsopgave.docx
Nationalromantisk sammenligningsopgave 3D.docx
Nationalromantik - Fra Gnags til Suspekt.docx
Du Gamla, Du Fria - Den Svenske Nationalmelodi (oversættelse).docx
Perspektiveringsopgave nationalsange 3D.png
Højt fra træets grønne top
Biedermeier.pptx
Biedermeier og poetisk realisme
Romantisme
Arbejdsark Sildig Opvaagnen del 1.docx
Sildig Opvaagnen Steen Steensen Blicher.pdf
Oplæsning Sildig Opvaagnen af Steen Steensen Blicher
3.3 Fortæller
Sildig Opvågnen afsluttende spørgsmål.docx
Fake SMS
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Essays
Essay-forløb. Et skriftligt forløb med fokus på essayet som genre på hhx. Vi har læst essays og analyseret dem med henblik på at lære de specifikke træk, der er ved et essay. Desuden har forløbet været krydret med skriveøvelser. Forløbet afsluttes med at eleverne selv skriver deres eget essay.
Kernestof:
- Klaus Rifbjerg: Glæden ved vin
Indhold
Kernestof:
Kreativ skriveøvelse - ekfrase (essay).docx
Om essays + essay om sne fra Faglige forbindelser i dansk, 2005.pdf
essays.pptx
Spørgsmål til Hullerne i vore fødder.docx
Essay kompendium - tekster.pdf
Opgaver til Dage med Dalai Lama.docx
Opgave om fredagstekster.docx
Spørgsmål til essays:
Opgaver jeg var internettes sad girl.docx
Jeg var internettets sad girl nummer et. Nu møder jeg mit yngre jeg i TikToks diagnosekultur
3.7.3 Opgavebesvarelse | Guide til skriftlig dansk hhx/eux
Klart forbundne pointer.pdf
Opgaver til Glæden ved vin.docx
Glæden ved vin, Klaus Rifbjerg.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Litteratur i 1900-tallet
Fokus i dette forløb bliver på den grundlæggende forskel mellem realisme og modernisme, da det er de to forskellige måder, litteraturen i det 20. århundrede takler modernitetserfaringen på. Realismen forsøger at genspejle den fælles sociale virkelighed, så personer, steder og miljøer bliver genkendelige. Oftest fokuserer realismen på hverdagsbegivenheder, og der er detaljer og præcision i beskrivelserne. Sproget er gennemsigtigt og har til formål at skabe indlevelse hos læseren, så tekstens fiktive univers fremstår som et virkelighedstro univers. Modernismen forsøger derimod at fortolke virkeligheden. Den vil ikke gengive objektivt, men skabe en subjektiv fordrejning af virkeligheden. Oftest er fokus på den indre, personlige forestillingsverden, og sproget er ikke længere gennemsigtigt. Det stritter og gør opmærksom på sig selv, så det bliver tydeligt, at teksten er forfatterens subjektive indtryk af verden.
I forbindelse med ovenstående kommer vi ind på følgende litterære perioder:
Tidlig modernisme
Ekspressionisme
Futurisme
Efterkrigsmodernisme (med fokus på eksistentialisme, som vi også arbejder med i en nutidig kontekst)
Læste tekster:
Johannes V. Jensen: Interferens
Tom Kristensen: Nat i Berlin
Pär Lagerkvist: "Ångest, Ångest är min arvedel" (1916, svensk)
Emil Bønnelycke: Aarhundredet
Martin Andersen Nexø: Soldage (uddrag)
Martin A. Hansen: Soldaten og pigen
Karen Blixen: Ringen
Peter Seeberg: Hvile
I forbindelse med arbejdet med eksistentialismen ser vi "Druk" af Thomas Vinterberg (VÆRK)
Indhold
Kernestof:
Opgave - det 20. århundredes litteratur.docx
Tag din aller flotteste julesweater på🎅
retunering terminsprøve 1 3D.pptx
Interferens - Johannes V Jensen.pdf
Opgave - Interferens.docx
Ekspressionismen - undervisningsvideo
Ekspressionisme og Tom Kristensen.docx
Tom Kristensen - Nat i Berlin.doc
Tidlig modernisme (1890-1945) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Futurismens Manifest.pdf
Hjælpeark Aarhundredet af Emil Bønnelycke fra Asfaltens sange.docx
Opgave - futurisme.docx
Omskrivningsøvelse - Bønnelycke.docx
Essays retur.pptx
Wheel of Names
Skriv en seddel med dit navn og dit konto-nummer. Så I kan få pengene tilbage fra USA.
Folkelig realisme, socialrealisme og Nexø.docx
Uddrag fra Soldage (1903) af Martin Andersen Nexø.pdf
Folkelig realisme og socialrealisme (1900-1945) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
DRTV - Digtere, divaer og dogmebrødre: 1945-1960
Spørgsmål til udsendelse om 1945-1960.docx
SOP - dansk x afsætning eller internationaløkonomi.pptx
Opgaver til Ringen.docx
Karen Blixen - Ringen (1958).docx
Søren Kierkegaard: Eksistentialisme er at blive sig selv og så give slip | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
What is existentialism? | A-Z of ISMs Episode 5 - BBC Ideas
En kortfilm om Søren Kierkegaard.
Scarlet Pleasure – What A Life
Martin A. Hansen: Soldaten og pigen | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Arbejdsspørgsmål til Soldaten og pigen.docx
Efterkrigstiden i et eksistentialistisk lys til elever.pptx
Opgaver til Hvile.docx
Albert Camus: Eksistentialisme er det absurde | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
Peter Seeberg: Hvile | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
Opgaver til Druk (2020).docx
OBS: Vi mødes i auditoriet (med jeres computere) og vi starter præcis 11.45, da filmen tager 1 time og 57 minutter. Så vær klar :)
Jeg har lånt filmen til jer på CFU, så man kan med fordel se indtil 00:51:34, hvis man var fraværende.
Jeg har lånt filmen til jer på CFU, så man kan med fordel se indtil 01:30:15, hvis man var fraværende.
Druk CFU
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Kritisk tænkning
I dette forløb arbejder vi med at skærpe vores kritiske sans. Vi fokuserer på, hvordan vi bliver manipuleret med gennem diverse medier. Her kommer vi omkring sociale medier, men vores fokus er på dokumentarfilm. Derfor kommer dette forløb også til at genopfriske vores viden om argumentationsanalyse, diskursanalyse, filmtekniske virkemidler og dokumentariske virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Kritisk tænkning - PP (med noter) 3D.pptx
Opgave argumentationsanalyse 3D.docx
Samfundsetikken udhules. Abort er blot et behageligt alternativt ord for drab _ Kristeligt Dagblad.pdf
Begrebsliste argumentation.docx
Opgave diskursanalyse.docx
Begrebsliste diskursanalyse.docx
Dokumentarfilmtyper
Skematisk oversigt - de seks typer - arbejdsark.docx
Du skal også kigge i de noter, som du skrev om filmtekniske virkemidler, da vi arbejde med reklamer på 2. år.
Opgaver The Game Changers.docx
THE GAME CHANGERS - Full Documentary
Examcookie_PP_HHX.pptm
Genopfrisk din viden om nyere tids litteratur 3D.docx
Gruppearbejde om tendenser i samtidens litteratur i 2d 2023.docx
Skærmbillede 2025-03-17 104458.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Repetition
Indhold
Kernestof:
Hjælpemidler til terminsprøven og skriftlig eksamen i Dansk A 3D.docx
Ordbogen.com
Ordnet
Terminsprøven vol. 2 retur.pptx
Den gode indledning
Opgave perspektivering til nyere tids litteratur.docx
Opgavebeskrivelse.pdf
Eksamenscase 3D den endelige.pdf
Refleksion
Husk at aflevere "Mente I det" på biblioteket
Bedømmelseskriterier (uddrag fra lærerplanen)
Hjælpemidler til skriftlig eksamen i Dansk A 3D.docx
Opmærksomhedspunkter forskellige opgavetyper.pptm
Overvej om der var nogle kapitler (eller lignende) i jeres ibøger, som I manglede adgang til under terminsprøven.
Den Danske Ordbog — ordnet.dk
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265334167", "T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265334167", "H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265334167" }