Holdet h22hh1d23-DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution UCH
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Ida Marie Givskov
Hold h22hh1d23-DA (h22hh1d23-DA, h23hh2d24-DA, h24hh3d25-DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Massekommunikation
Titel 2 Nyere tids litteratur
Titel 3 forsættelse: Nyeste tid
Titel 4 Reklamer
Titel 5 Litteraturhistorie fra folkeviser til oplysning
Titel 6 Det moderne gennembrud
Titel 7 Forsættelse: Det moderne gennembrud
Titel 8 Romantikken
Titel 9 Essays
Titel 10 Litteratur i 1900-tallet
Titel 11 Kritisk tænkning
Titel 12 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Massekommunikation

I dette forløb arbejder vi med forskellige former for kommunikation. Vi starter med at arbejde med talegenren, og analyserer os frem til, hvordan man bedst muligt kommunikerer sprogligt til en konkret modtager.
Dernæst arbejdet vi med den klassiske skrevne journalistisk, hvor vi fokuserer på afsender-modtagerforhold ved at analysere forskellige former for journalistisk og se på de forskellige avisers segment. Vi kommer også ind på, hvordan sprog, visuel kommunikation og etik har en betydning for at afsenderens budskab når frem til den intenderede modtager.
Til sidst fokuserer vi på den filmiske kommunikation i form af dokumentarfilm, hvor vi analyserer fakta- og fiktionskoder. Senere i elevernes skoletid dykker vi endnu mere ned i de filmtekniske virkemidler og deres relevans for bl.a. dokumentarfilm.

Desuden introduceres bogen "Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier" som vil være en gennemgående grundbog og opslagsbog gennem elevernes tid her på hhx. Vi arbejder primært med kapitel 4 og 5 i dette forløb, men vil i løbet af elevernes tid her på skolen også arbejde med andre kapitler fra bogen samt bogens analysevejledninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 forsættelse: Nyeste tid

Forløb om den nyeste tids litteratur med udgangspunkt i "De seneste fem års litteratur" af Katrine Haaning m.fl. Bogen er fra Systimes ibøger.

Vi har i fællesskab arbejdet med tendenserne "autofiktion" og "modskabslitteratur" ved at analysere et uddrag af "Mit barn" af Cecilie Lind. I forlængelse af det har eleverne lavet fremlæggelser om de resterende tendenser fra bogens introduktionsafsnit. På denne måde har vi arbejdet med alle afsnit i bogens introduktionsafsnit. Til fremlæggelserne har eleverne selv valgt tekster fra bogen, som passer til deres tendens. De grupper, der ikke skulle fremlægge til en time, havde som lektier at læse de andres tekster, så alle har læst alle tekster.

Eleverne har desuden afleveret en aflevering, hvor de har analyseret et uddrag af Amalie Langballes "forsvindingsnumre" og perspektiveret den til perioden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Litteraturhistorie fra folkeviser til oplysning

I forløbet "Litteraturhistorie fra folkeviser til oplysning" fokuserer vi på samfundet og litteraturen i henholdvis middelalderen og oplysningstiden.
Vi tager det teoretiske udgangspunkt Systimes ibog "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" af Barbara Kjær-Hansen m.fl. samt "Litteraturens huse" af Sine Dalsgaard Kristensen m.fl. ligeledes fra Systimes ibøger.

Middelalderen;
Vi har arbejdet folkeviserne "Ridderens runeslag" og "Ebbe skammelsøn" og derfor haft fokus på trylleviser og ridderviser, selvom vi også har snakket om de andre.

Oplysningstiden:
Her har vi beskæftiget os med tendenser som rokokodigtningen, pietismen og epistler, men vores fokus har været på Holbergs komedier. I den forbindelse har vi både læst og set Jeppe paa Bjerget.
Eleverne har desuden afleveret en aflevering, hvor de perspektiverer Jeppe paa Bjerget til oplysningstiden og til humor i dag.

VÆRK: "Jeppe på Bjerget" (1723) af Ludvig Holberg: http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=skuespill%2FJeppe%2FJeppe_mod.page&brand=
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Det moderne gennembrud

Periodeforløb om Det moderne gennembrud i forbindelse med so3 (DHO). Vi har læst og analyseret tekster med fokus på de tre temaer: køn, klasse og kirke. Desuden har vi benyttet Systimes ibog "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" som en grundbog i forløbet.

Hovedvægten er lagt på temaet om køn, hvor vi både har læst vores værk "Et dukkehjem", eleverne har skrevet afleveringsopgave om et uddrag af "Forraadt" af Amalie Skram og vi har været på ekskursion til KØN-Museum i Aarhus.


VÆRK: "Et dukkehjem" (1879) af Henrik Ibsen. Eleverne har læst denne digitale udgave: https://www.ibsen.uio.no/DRVIT_Du%7CDuht.xhtml
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Romantikken

I forløbet om romantikken tager vi det teoretiske udgangspunkt Systimes ibog "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" af Barbara Kjær-Hansen m.fl.. Eleverne har dog ikke læst mange af teksterne selv, da det meste er foregået som klasseundervisning.
Her har vi  arbejdet med strømningerne nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik, biedermeier, poetisk realisme og romantisme.

Kernestof
- Adam Oehlenschläger: Morgen-Vandring (1805) + Fædrelands-Sang (1819)
- N.F.S. Grundtvig: Danmarks Trøst (1820)
- H.C. Andersen: Klokken (1845)
- Steen Steensen Blicher: Sildig Opvaagnen
- Richard Dybeck: Du gamla, Du fria (1844) (svensk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Essays

Essay-forløb. Et skriftligt forløb med fokus på essayet som genre på hhx. Vi har læst essays og analyseret dem med henblik på at lære de specifikke træk, der er ved et essay. Desuden har forløbet været krydret med skriveøvelser. Forløbet afsluttes med at eleverne selv skriver deres eget essay.

Kernestof:
- Klaus Rifbjerg: Glæden ved vin
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Litteratur i 1900-tallet

Fokus i dette forløb bliver på den grundlæggende forskel mellem realisme og modernisme, da det er de to forskellige måder, litteraturen i det 20. århundrede takler modernitetserfaringen på. Realismen forsøger at genspejle den fælles sociale virkelighed, så personer, steder og miljøer bliver genkendelige. Oftest fokuserer realismen på hverdagsbegivenheder, og der er detaljer og præcision i beskrivelserne. Sproget er gennemsigtigt og har til formål at skabe indlevelse hos læseren, så tekstens fiktive univers fremstår som et virkelighedstro univers. Modernismen forsøger derimod at fortolke virkeligheden. Den vil ikke gengive objektivt, men skabe en subjektiv fordrejning af virkeligheden. Oftest er fokus på den indre, personlige forestillingsverden, og sproget er ikke længere gennemsigtigt. Det stritter og gør opmærksom på sig selv, så det bliver tydeligt, at teksten er forfatterens subjektive indtryk af verden.


I forbindelse med ovenstående kommer vi ind på følgende litterære perioder:
Tidlig modernisme
Ekspressionisme
Futurisme
Efterkrigsmodernisme (med fokus på eksistentialisme, som vi også arbejder med i en nutidig kontekst)

Læste tekster:
Johannes V. Jensen: Interferens
Tom Kristensen: Nat i Berlin
Pär Lagerkvist: "Ångest, Ångest är min arvedel" (1916, svensk)
Emil Bønnelycke: Aarhundredet
Martin Andersen Nexø: Soldage (uddrag)
Martin A. Hansen: Soldaten og pigen
Karen Blixen: Ringen
Peter Seeberg: Hvile

I forbindelse med arbejdet med eksistentialismen ser vi "Druk" af Thomas Vinterberg (VÆRK)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kritisk tænkning

I dette forløb arbejder vi med at skærpe vores kritiske sans. Vi fokuserer på, hvordan vi bliver manipuleret med gennem diverse medier. Her kommer vi omkring sociale medier, men vores fokus er på dokumentarfilm. Derfor kommer dette forløb også til at genopfriske vores viden om argumentationsanalyse, diskursanalyse, filmtekniske virkemidler og dokumentariske virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer