UCH Gymnasier
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UCH Gymnasier
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet h22hh1f23-DA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
UCH
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Hanne Merete Corneliussen
Hold
h22hh1f23-DA (
h22hh1f23-DA
,
h23hh2f24-DA
,
h24hh3f25-DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Nyhedsformidling og massekommunikation
Titel 2
Reklameanalyse
Titel 3
Tendenser i Samtiden
Titel 4
Tendenser i samtiden - fortsat værklæsning
Titel 5
Argumentation
Titel 6
Forløb om dokumentarfim
Titel 7
Essay (opgives ikke til mundtlig eksamen)
Titel 8
SO3 Periodelæsning Det moderne Gennembrud (DHO)
Titel 9
Oplysningstid og Romantik
Titel 10
Diskursanalyse
Titel 11
Barndom
Titel 12
Webinar med Thomas Korsgaard
Titel 13
Forløb om krimi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Nyhedsformidling og massekommunikation
Dette forløb er vores første forløb efter grundforløbet.
Vi foretager analyse af nyheder i bred forstand; både dem i aviserne og på TV.
Vi forholder os bl.a. til nyhedskriterier, nyhedsbehov, nyhedstrekanten, det journalistiske sprog og de presseetiske regler. Vi kigger også på de forskellige typer af artikler.
Vi undersøger, hvem, der læser de forskellige aviser, ligesom vi forholder os til de forskellige avisers profiler.
Vi tager et særligt kik på featuren som genre og inddrager i den forbindelse vore lokale TV-station TV MidtVest og deres programmer og artikler om eneboeren Guf.
Tavleundervisning, gruppearbejde og oplæg.
Indhold
Kernestof:
Kompendium - Mediehistorie og nyhedsformidling m sidetal.pdf Gem.
De fem nyhedskriterier.pdf Gem.
I arbejder videre med jeres præsentation af aviser.
Analyse af nyhedsindslag om letbane i Odense.docx
Læs i kompendiet s.9 om "Kilder".
Læs i kompendiet s.11-13; nyhedsjournalistik. Vi danner os et overblik over nyhedsgenrerne. Og så sætter vi fokus på den fortællende nyhedsjournalistik bagefter.
Eneboeren Guf | TV MIDTVEST
Analyse af feature om Guf.docx
Vores fokus er på fortællende journalistik, featuren.
Vi lægger ud med at gentage genretrækkene for fortællende nyhedsjournalistik.
Mbappé tabte, men skabte en ny galakse: 'Du er fra en anden planet end jorden'
Sportsjournalistik.pdf
Jonas Vingegaard vinder 18. etape af Tour de France og cementerer sin gule trøje | TV MIDTVEST
Vi arbejder med sportsjournalistik.
Læs om "Det journalistiske sprog" s.22-23 i vores kompendium.
I mandags lyttede vi til MC Einars rap "Det er jul, det er cool". Find 4 forskellige semantiske kæder i teksten; hvilke ord siger noget om kristendom og vinter? Og hvilke ord tegner et negativt og et positivt billede af julen?
Layout Ryd Forsiden s.95.pdf Vi arbejder med layout.
Sportsartikler Metroxpress.pdf
5.1 Avisjournalistik, layout:
Læs s.48-53 i vores kompendium om de journalistiske spilleregler.
Spørgsmål til Journalistiske spilleregler.docx
Hængt ud på forsiden Herning mordet DR1.docx
Vi ser de sidste minutter af dokumentaren om "Herningmordet" og bagefter arbejder I med spørgsmålene. Udfyld allerede noget nu, så du forud for timen har gjort dig nogle tanker.
3.2 Komposition
Den fjerde statsmagt og etik.pptx
Vi arbejder også med den 4. statsmagt. Min power point bygger på s.54-60 i vores kompendium.
4.10 Argumentation Toulmins argumentationsmodel.
Læserbrev Kattefolk stop jer selv Politiken 2022.docx
Se linket på timen i går og læs teoriafsnittet i "Håndbog til Dansk", der forklarer Toulmins argumentationsmodel.
Afskaf kongehuset, kommentar fra BT.pdf
4.10 Argumentation Lav "opgaver argumentation"
Forsøg med teenageres døgnrytme: Efterskole har taget elevers mobiler og lader dem sove længe Læs denne artikel forud for timen.
Vi finder eksempler på argumentation og påbegynder "Projekt Læserbrev".
I skriver læserbreve.
Afslutning af Projekt Læserbreve.
Find kompendiet frem og læs om Nyhedsformidlingens historie. Læs i kompendiet s.74-76 og den første halvdel af s.77. Vi kigger på, hvordan nyhederne opstod engang for længe siden. Siderne er korte.
Fortsæt i kompendiet og læs til og med den sidste side; s.81.
Spørgsmål til Nyhedsformidlingens Historie, Den trykte Tradition 3 og 4.docx
Supplerende stof:
Vi taler om jeres nyhedsanalyser fra i torsdags. I kiggede efter de 5 nyhedskriterier i en selvvalgt nyhed. I kiggede også efter samme nyhed et andet sted. Er nyheden vinklet på samme måde? Bemærk også jeres afsender. Hvad lægger jeres avis/nyhedsmed
Præsentation af aviser.docx
Læs s.1-8 i kompendiet om massekommunikation.
Grupperne holder oplæg om deres avis og vi arbejder dernæst med s.1-8 i kompendiet, som I læste til i sidste uge.
Spørgsmål til Avisjournalistik side 1 til 8.docx
Spørgsmål til Avisjournalistik side 1 til 8.docx Besvar disse 8 spørgsmål forud for timen.
Først gennemgår vi jeres analyser af letbane-nyheden fra i går. Spørgsmålene skal være færdige hjemme, hvis ikke du blev færdig i timen.
I første halvdel af timen arbejder I videre med jeres analyser af featuren om Guf - manden i mosen.
Vi gennemgår de 6 spørgsmål fra timen i går. Lav dem færdig hjemme, hvis ikke du blev færdig i timen.
Find som aftalt argumenter og styrkemarkører i teksten fra i går; Afskaf kongehuset.
Grupperne arbejder videre med deres læserbreve i denne time. Jeg skal se jeres tekst.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Grundforløbet
21-12-2022
Sportsbutik
23-12-2022
Læserbreve
27-01-2023
Massekommunikation, artikel
29-01-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Reklameanalyse
Forløb om reklameanalyse.
1f er en marketingklasse og derfor lægger vi et større fokus på analyse af medietekster; i det her tilfælde reklamer.
Grupper holder oplæg om selvvalgte reklamer.
Indhold
Kernestof:
Opstart af nyt forløb om Reklamer og reklameanalyse.
norsk reklame Forsvaret.docx
5.6 Reklamer Laswells kommunikationsmodel
Reklamens mange ansigter.docx Læs om reklamegenren forud for timen.
Zlatan du gamla du fria Volvo reklame.docx
Gennemgang af Volvo-reklame med Zlatan i hovedrollen. Sørg for at alle spørgsmål er besvaret forud for timen. Der er tale om montageklipning, når vi ser billeder af Zlatan spille fodbold.
Norlys - Bringer os sammen Hvilken type reklame er der tale om og hvilke appelformer anvendes her? Vi blev enige om at reklamen er narrativ, den er en forvandlingsreklame, der anvendes patos og vi fandt også argumentet; køb strøm og wifi hos Norlys,
5.6 Reklamer. Laswells model:
Grupperne arbejder videre med deres reklameanalyser. Jeg medbringer en oversigt og links til analysevejledninger, MEN kig også på, hvordan vi har gjort i de reklamer, som vi har analyseret i fællesskab.
14. Medieanalyse af reklamefilm I finder en analysevejledning her. "Håndbog til Dansk" er gymnasiets grundbog.
Generationer FULD VERSION VW-reklame fra 2017.
Vi arbejder med en narrativ reklame. Hvad er en narrativ reklame?
Spørgsmål til reklamen: Hvad er historien/hvori består det narrative? Tema og budskab? Har reklamen en god eller dårlig gennemslagskraft? Hvorfor skal man købe en VW?
Indefra Reklamemand spørgsmål.docx I ser dette dokumentarprogram og besvarer dernæst spørgsmålene.
Reklamer i 1f Elevoplæg.docx
Gennemgang af dokumentaren om reklamemanden Mads Munk. Et Indefra-program med Anders Agger. Spørgsmålene skal være besvaret forud for timen.
De sidste oplæg; Haribo og IKEA.
"Reklameskibet" af Otto Gelsted.pdf Læs Otto Gelsteds digt forud for timen.
Reklameskibet af Otto Gelsted 1922.docx
Sluk solariet - Din hud glemmer aldrig
Vi arbejder med reklamens historie og måske når vi at kigge på lidt kampagner fra Kræftens Bekæmpelse.
Reklamens historie i Danmark Læs og lyt på disse korte afsnit fra www.dr.dk forud for timen.
Spørgsmål til Reklamens Historie.docx
Reklamens Historie tekst.pdf
Supplerende stof:
Gå ind på din afsenders hjemmeside og inddrag afsenders mission og vision i din præsentation.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Oplæg reklameanalyse
17-03-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Tendenser i Samtiden
Forløb om Tendenser i Samtiden. Pga. sommerferie når vi ikke at blive færdige inden sommerferien.
Analyse af fiktion og viden om periodens karakteristika.
Værklæsning er filmen Druk af Thomas Vinterberg.
Skriftligt arbejder vi på at skrive stile og fortsætter vores arbejde fra skriftlig introduktion i dansk. Vi bruger denne I-Bog, som vi ikke kan downloade:
https://skriveoevelsertildansk.ibog.gyldendal.dk/?id=1
Bogen er fra Gyldendal.
Indhold
Kernestof:
Opstart af nyt forløb om Tendenser i samtiden. Vi kigger på hvilke tendenser litteraturen i dag omhandler. Se videoen her forud for timen:
8. 2000-2020: Eksperimenterende realisme
Flyvende Faduma af Tobias Rahim.docx
Scarlet Pleasure - What A Life | Druk |
Vi ser filmen "DRUK" (2020) af Thomas Vinterberg. Varighed: små 2 timer, så vi bliver ikke færdige i denne time.
Læs novellen "Ønskeseddel" af Niviaq Korneliussen (2014).
Ønskeseddel i Politiken
Hvem er Thomas Vinterberg.docx
Eksistentialismen.pptx
om begrebet eksistentialisme.pdf Læs denne korte tekst forud for timen og tænk over, hvordan vi kan koble begrebet til "DRUK".
Supplerende stof:
4.2 Sproglige billeder Scrol helt ned og kig på oversigten over sproglige billeder forud for timen. Den er god at kende til. Gem den, så du kan finde den til en anden god gang.
DRUK, arbejdsark.docx
Information om sommerens årsprøve i dansk. Vi taler om opgavetyperne, opgavens form og hjælpemidler til eksamen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Tendenser i samtiden - fortsat værklæsning
Fortsat arbejde med Tendenser i samtiden.
Vi læser romanen "Døden kører Audi" (2012) af Kristian Bang Foss.
Vi øver os meget på at dokumentere og finde citater i forbindelse med vores analyse.
Indhold
Kernestof:
Årsprøve 1g 2023 Charlotte Weitze - Spøgelsesbilist.pdf Læs den vedhæftede novelle forud for timen.
Vi skal have repeteret lidt af samtidens tendenser på tirsdag. Få genlæst (eller læst) linket nedenfor.Hav fokus på passagen fra "Autofiktion" indtil "Minimalisme". God fornøjelse!Tendenser i den nyeste litteratur
Yahya Hassan.docx
Yahya Hassan.pptx
Digtene "Barndom," "Ghettoguide" og "Kontaktperson" fra digtsamlingen YAHYA HASSAN (2013).
Tekst 5 Jan Gintberg om elbiler.pdf Læs dette debatindlæg forud for timen.
Gennemgang af Gintbergs argumentation. Find også appelformer hjemmefra.
Vi arbejder videre med Gintberg.
Sproglig virkemidler.pptx
Nearpod
Uddrag af Thomas Korsgaards roman "Hvis der skulle komme et menneske forbi" fra 2017. Kapitel 24 og 25.
Uddrag af Morten Papes roman "Planen" fra år 2015, side 65-71.
Supplerende stof:
I får sommerens årsprøver retur. I får også afleveringen om "Ønskeseddel" retur.
Døden kører Audi lektion 1.docx
Døden kører Audi lektion 2.docx
Hans, hendes eller sin? — sproget.dk
Retskrivning — sproget.dk
Styr på sproget Vi arbejder med grammatik og sproglig korrekthed. Husk på, hvilken feedback jeg har givet jer i jeres afleveringer.
Døden kører Audi lektion 3.docx
Døden kører Audi lektion 4.docx
Døden kører Audi lektion 5.docx
Døden kører Audi 128-149.docx
Vi arbejder med skriftlighed; hvordan skriver man en indledning.
Forskellige strategier til at komme i gang med indledningen.docx
Bliv en haj til danskafleveringer.pdf
Minlæring - God stil
I får de første ti minutter på tirsdag til at færdiggøre besvarelsen inde i Nearpod omkring Korsgaards tekst fra i fredags. Derefter gennemgår vi teksten på klassen :)
3.3 Kort uddrag af Planen_ocr.pdf
join.nearpod.com
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Argumentation
Vi supplerer vores viden om argumentation med argumenttyper.
Vi har arbejdet med sproglige virkemidler i ny litteratur og så gav det mening at drage nytte af denne nye viden og koble den på meningsjournalistik.
I august gennemgik vi sommerens årsprøve - næsten alle elever valgte analyse af novelle fra tendenser i samtiden.
I efteråret 2023 har eleverne fået stil for som omhandler analyse af sprog og argumentation.
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder lidt videre med argumenttyper og argumentationskneb. Læs fra "Argumenttyper" og ned via linket. 4.10 Argumentation
Argumenttyper - forskellige måder at argumentere på.pptx
Alex Vanopslaghs folkemødetale.docx
Analyse af Alex Vanopslags folkemødetale 2023.docx
4.9 Retorik Læs dette afsnit om Retorik og kunsten at holde en tale forud for timen.
Talen på YouTube via dansketaler.dk
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyse af meningsjournalistik
15-10-2023
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb om dokumentarfim
Dette forløb tager udgangspunkt i dokumentarfilmsgenren.
Vi kigger på de forskellige typer af dokumentarfilm og arbejder især med den deltagende og den dybdeborende dokumentar.
Der kobles en aflevering til forløbet.
Viden om filmiske virkemidler, herunder især fakta- og fiktionskoder.
Værklæsning: DR´s dokumentar "Forfulgt af politiet," da udsendelsen ryddede forsider og var genstand for megen debat netop i dette efterår.
Indhold
Kernestof:
2.1 Kontrakter, koder og genrer
Fakta og fiktion - dokumentarfilm.pptx
Filmiske virkemidler i dansk.pptx
Model til filmiske virkemidler.docx
Filmiske virkemidler
Dokumentarfilmstyper.docx
5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary
Dokumentarfilmstyper.pptx
"Forfulgt af politiet" - en dybdeborende dokumentar fra DR, som blev vist på tv i netop denne periode. Findes stadig på DRTV.
Jens skød sig selv i hovedet som 10.docx
"Jens skød sig selv i hovedet som 10-årig og overlevede" Dokumentar på 4 minutter. En del af serien NÆRSYN (2018). En dramatiserende dokumentar.
DRTV - Helvedes homo - en muslim springer ud En deltagende dokumentar fra DR med Abdel Aziz Mahmoud (2018) som deltagende journalist og som "den helvedes homo".
Vi arbejder videre med "Helvedes Homo" (2018).
Minlæring om dokumentarfilm
Minlæring Se her hvordan du henviser til levende billeder.
Eksamen 1 fra Ved det grønne Bord Jan Grarup Krigsfotograf.pdf
I denne uge arbejder vi med Ved det grønne Bord i Dansk A. Et mundtlig eksamensspørgsmål, hvor man skal læse en tekst og også analysere et uddrag af en dokumentar.
Vi ser "Ved det grønne bord".
Grundtvig julesalmen Et barn er født i Betlehem.pptx
5. 1800-1870: Romantikken Se denne korte video forud for timen.
Vi arbejder med en julesalme og vinger en kanonforfatter af.
Vi gør vores arbejde med "Et barn er født i Betlehem" færdig.
Supplerende stof:
Forfulgt af politiet.docx
DRTV - Forfulgt af politiet?
Ny udvikling i sagen om forsvundne Farhad: 'Han skulle befinde sig i Grækenland, og han er stadig bange for politiet’
Gennemgang af spørgsmålene fra i går; "Jens skød sig selv i hovedet som 10-årig og overlevede." Besvar dem hjemme, hvis ikke du blev færdig på de 20 minutter.
Vi samler også op på, hvorfor vi bliver så usikre på, hvad der er sandt eller falsk i "Forfulgt af politiet?". Hvilke fiktionskoder er med til at drille os?
Helvedes Homo deltagende dokumentar.docx
5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary Læs om den deltagende dokumentar forud for denne time.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyse af "Helvedes Homo"
20-12-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Essay (opgives ikke til mundtlig eksamen)
Kendskab til essaygenren og vi skriver vores eget essay.
Vi ser filmen "Festen" af Thomas Vinterberg, da den bliver en af de tekster, som man kan vælge at skrive essay på baggrund af.
Indhold
Kernestof:
Om essayet.pdf Gem.
Om essayet fra Faglige forbindelser i dansk.pdf Gem.
Opstart af forløb om essaygenren.
Minlæring det gode eksempel Læs dette essay forud for timen. Vi bruger kapitlet i Min Læring til at lære genren at kende. Bemærk, at du får forklaringer frem, når du sætter din markør hen over tallene i opgaven!
Ebola er et monster iført beskyttelsesdragt og uddrag af At holde op med at ryge.pdf
Find beviser på, at Klaus Rifbjergs essay rent faktisk er et essay og tænk også over, om man rent sprogligt kan se, at han er forfatter. Anvender han et litterært sprog?
Minlæring om essayet
Foretag en karakteristik af jeg´et i Pamuks essay (at holde op med at ryge) forud for timen.
Ludvig Holberg: Epistel 89 (1748)
Vi påbegynder at se dogmefilmen "Festen" (1998) af Thomas Vinterberg.
DOGME 95.docx Hvad er en dogmefilm? Læs om det her FORUD for timen.
"Festen" (1998) af Thomas Vinterberg. Vi ser de sidste 25 minutter i fællesskab, da I har loginproblemer.
Supplerende stof:
Og så taler vi om moderne eksempler på "fordærvet smag," som Holberg skriver i sit epistel om kærlig og ægteskab. Tænk over eksempler hjemmefra og tænk også over, hvorfor de eksempler fascinerer os / skaber overskrifter?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
SO3 Periodelæsning Det moderne Gennembrud (DHO)
Viden om perioden 1870-1890.
DHO i samarbejde med historie. Fokus på Menneske, Etik og Rettigheder.
Tur til Århus.
Viden om og læsning Kanonforfattere.
Indhold
Kernestof:
Den lille pige med Svovlstikkerne 1845.pdf Et kunsteventyr fra perioden Romantikken.
DHO. Opstart af forløb om Det moderne Gennembrud, som er den periode vi arbejder med i forløbet (sammen med Historie).
Rather Homemade Præsenterer: Det Moderne Gennembrud - hvad skete der lige der Se og tag noter til videoen forud for timen.
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud
Ane-Mette af Henrik Pontoppidan 1887.pdf Læs denne novelle forud for timen (så godt som du kan). Vi hjælper hinanden i gang ;-)
Bang Den sidste Balkjole 1887.pdf Læs Herman Bangs novelle forud for timen.
Vi taler om tekster, der i dag sætter problemer under debat.
Vi arbejder med kunsten i det moderne gennembrud.
Kunsten i Det moderne Gennembrud.docx
Mathilde Fibigers brev nr. 6 inkl forord.pdf
Hvem var Mathilde Fibiger.docx
Hvem var Matilde Fibiger? Vi skal vide det forud for vores tur til Århus.
Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke Bagefter dykker vi ned i en ny debat; sædelighedsfejden. Ligesom vi finder ud af, hvad "de stille eksistenser" er for noget. Sæt begrebet på de to døtre i "Den sidste Balkjole".
Læs det Clara Raphaels sjette brev (pdf-filen s-2-3) og besvar spørgsmålene i Word-filen fra i fredags forud for timen.
Traileren til Lykke-Per.docx Vi arbejder med traileren til filmen "Lykke-Per" (2018).
Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke Scrol ned og læs fra "Kirke og religion" og ned til bunden af siden.
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En Idyl) Læs om forfatteren og læs novellen forud for timen.
Resumé af tekst
Program for tur til Aarhus 2.i d. 25-4 2024.docx
Århus HH2F 2024.docx Program for 2f.
Sofie Lindes tale til Zulu Awards 2020.docx Vi taler afslutningsvist om, om talen bryder med vores forventninger.
Suspekt - Proletar (hvor jeg står)
Matador / Suspekt - Proletar
5.0 Suspekt - Proletar.pdf Læs denne sang forud for timen.
5.1 Suspekt - Proletar - Arbejdsopgaver.docx
Sidste dansktime i 2g. Tak for i år. Måske når vi et spil Jeopardy om Det moderne Gennembrud.
Negren af Jhs. V. Jensen.pdf Læs dette essay forud for timen. Det passer fint til vores emne "Menneske, etik og rettigheder"
Analyse af Johannes V Jensens Negren.docx (1905)
Supplerende stof:
Ane-Mette af Henrik Pontoppidan.docx
Skrivestil og sprog Impressionisme.
Århus HH2F 2024.docx Gem.
Det moderne Gennembrud - de moderne opfindelser.pptx
Vi taler om mulige emner i DHO.
Mathilde Fibiger, forfatter | lex.dk Dan dig et overblik over Fibiger forud for timen. Læs her.
Grupperne holder oplæg om deres område. I skal undervise hinanden.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Oplysningstid og Romantik
Viden om oplysningstiden og romatikken.
Læsning af kanonforfattere.
Værklæsning: Sildig Opvaagnen af Steen Steensen Blicher (1828).
Eleverne tegner som en del af analysen en del på plancher; danner sig overblik over fortællingens tid. Vi taler om den utroværdige fortæller.
Oplæg og gruppearbejde om novellens mange personer.
Indhold
Kernestof:
Rather Homemade Productions: "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der" Opstart af litteraturhistorisk forløb om Oplysningstiden og Romantikken.
4. 1720-1800: Oplysningstiden
Erasmus Montanus (1723, uddrag)
Læs anden akt, scene 3 af Erasmus Montanus forud for timen.
5. 1800-1870: Romantikken Se denne video hjemme forud for timen.
Der er et yndigt Land - udfyld.pdf
I Danmark er jeg født
Den lille pige med svovlstikkerne Bagefter finder vi romantiske træk i eventyrer her. Vi kigger altså på den med andre briller end tidligere, hvor vi brugte den som et modstykke til Det moderne Gennembrud.
Rather Homemade Præsenterer: Romantikken - Hvad skete der lige der?
I Danmark er jeg født tekst.docx Læs denne sang forud for timen.
sildig-opvaagnen-st-st-blicher.pdf Gem i din mappe.
Oplæsning af litteratur Sildig Opvaagnen.
St.St. Blicher: Brudstykker af en Landsbydegns Dagbog Læs om forfatteren Steen Steensen Blicher forud for timen. Klik dig videre til det andet lille afsnit om ham også.
Analyse af komposition i Sildig Opvågnen.docx
"Sildig Opvaagnen" er læst færdig til denne time.
3.3 Fortæller Den upålidelige fortæller
5. 1800-1870: Romantikken Genopfrisk din viden om Romantikkens varianter (forud for timen), så vi kan få placeret en eller flere på vores novelle (i timen).
Afslutning af Romantikken. Er lyset for de lærde blot 1839 af Grundtvig med arbejdsspørgsmål.docx
Er lyset for de lærde blot // Morgensang
Ord, der skaber, hvad de nævner - hvad er diskursanalyse? Læs om diskursanalyse forud for timen. Læs også de tre efterfølgende korte kapitler; om diskursanalyse, marlboro-manden og en nutidig reklamekampagne.
Hvad er diskursanalyse.pptx
Supplerende stof:
Årsprøver retur. Og dette års arbejde i dansk :-)
5 ting du skal vide om: Ludvig Holberg Se denne video forud for timen.
Spørgsmål til Erasmus Montanus anden akt scene 3.docx
Personkarakteristikker.docx
Oplæg ved HCO om fortæller, tid og deslige. Dernæst frilæsning frem mod i morgen.
3.2 Komposition Læs om komposition forud for timen. Stop, når du kommer til lyrik.
Vi fortsætter med analyse af jeres personkarakteristikker, udvider med tema og sætter teksten i en litteraturhistorisk kontekst; hvilken romantisk variant er der tale om?
I viser jeres portrætter/personkarakteristikker for klassen. Dernæst går vi i gang med at placere teksten litteraturhistoriske.
Vi arbejder med fortolkningshypoteser og indledninger.
Sildig Opvågnen afsluttende spørgsmål.docx Opsamling af afslutning.
3.2.3 Opgavebesvarelse
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
DHO forår 2g
09-08-2024
Årsprøven 2g
09-08-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Diskursanalyse
Vi udvider vores evner inden for sproglig analyse til også at indbefatte diskursanalyse.
Vi øver også kunsten at diskutere, diskussionen som tredje og øverste trin på den taksonomiske trappe.
Indhold
Kernestof:
Ord, der skaber, hvad de nævner - hvad er diskursanalyse? Læs om diskursanalyse forud for timen. Læs også de tre efterfølgende korte kapitler; om diskursanalyse, marlboro-manden og en nutidig reklamekampagne.
Hvad er diskursanalyse.pptx
Københavner Kærlighed Se reklamefilmen forud for timen og lav en ækvivalenskæde for nodalpunktet "København/københavnere".
Kommentar Liv la Cour om at skralde i Information.docx
Opstart af nyt forløb om "Barndom".
Supplerende stof:
Bagefter forbereder I en diskussion om madspild. Opstil argumenter for og imod vha. kildesøgning online. Der skal være mindst 5 argumenter for og 5 argumenter imod! Tænk i første omgang IKKE på, hvad du selv mener. Du skal forberede en diskussion.
Lav en ækvivalenskæde og en differenskæde til det nodalpunkt, som I aftalte i sidste time; Liv la Cours kommentar fra Information.
Blinkende lygter indsætningsøvelse.docx Tove Ditlevsens digt som optakt til Anders Thomas Jensens film af samme navn.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Barndom
Forløb om barndom. Barndom er forløbet gennemgående tema og teksterne spænder vidt i genre og tid.
Vi inddrager kanontekster.
Oplæg for mig i små grupper.
Fokus på evnen til at diskutere.
Værk: Filmen "Blinkende Lygter" af Anders Thomas Jensen fra år 2000.
Indhold
Kernestof:
Opstart af nyt forløb om "Barndom".
Blinkende Lygter personer.docx Tjek lige navnene på personerne. Vi ser filmen af samme navn, instruktør er Anders Thomas Jensen. Filmen er fra år 2000.
Genlæs Tove Ditlevsens digt forud for timen og tag stilling til, hvordan den beskrevne barndom har påvirket det lyriske du i voksenlivet.
18-årige Annika Hansen: TikTok har stjålet så meget af min barndom og nu også min ungdom
Blinkende lygter; Vold for sjov Læs denne tekst om "Vold for sjov" forud for timen.
Oplæg om filmen Blinkende Lygter.docx
Vold for sjov.docx
Karen Blixen: Ringen | Litteraturhistorien – på langs og på tværs Når du ikke afvikler oplæg, så læser du novellen "Ringen" af Karen Blixen.
Arbejdet med Karen Blixens "Ringen" fortsætter. Der ligger også arbejdsspørgsmål på Systime.
Karen Blixen Vi ser dette program.
Spørgsmål til Øgendahl og de store forfattere Karen Blixen.docx
Karen Blixen | Danske forfattere Info om Blixen i denne bog.
"Ringen" er læst og vi går i gang med analyse; spørgsmål 1-11 fra i-bogen.
Det blomstrende slagsmål (1920) | Litteraturportalen Vi arbejder med dette digt. Læs det forud for timen.
Det blomstrende slagsmål af Tom Kristensen.pdf
Paradisæblerne - arbejdsspørgsmål.docx
Hansen, Martin A.: Paradisæblerne (1953) | Litteraturens huse Læs denne novelle forud for timen.
Eksistentialismen.pptx
Afslutning på forløbet om Barndom.docx
Supplerende stof:
Blinkende lygter indsætningsøvelse.docx Tove Ditlevsens digt som optakt til Anders Thomas Jensens film af samme navn.
Blinkende Lygter - analyse af filmen.docx
Diskussionsspørgsmål til filmen.docx
Berettermodellen
Gruppearbejde om jeres person fra filmen.
Supplerende materiale til Ringen. Vi ser lige et dameblad!
Ringen af Karen Blixen.docx Analysespørgsmål.
Vi laver bl.a. en kryds og tværs.
Ringen af Karen Blixen.docx Udvælg mindst 3 spørgsmål.
Ringen, efter bruddet, kreative øvelser.docx Efter afsluttende fortolkning og perspektivering, arbejder vi kreativt med novellen.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Sildig Opvågnen
13-10-2024
Diskursanalyse
03-11-2024
Oplæg Blinkende Lygter
06-11-2024
Blinkende Lygter dummy
07-11-2024
Terminsprøven i Dansk
18-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Webinar med Thomas Korsgaard
Forud for webinar med Thomas Korsgaard undersøger vi forfatteren selv og hans forfatterskab.
Vi kender ham fra vores arbejde med Tendenser i Samtiden i 2g, men udvider nu vores kendskab med hans nye kortroman "Mente I det?". En roman om en ung mand, der på af sin homoseksualitet, bliver overfaldet i det københavnske natteliv.
Efter at have læst romanen kom vi til at tale om beskrivelser af homoseksualitet og jeg kom i tanke om Stine Pilgaards "Min mor siger". Derfor læste vi et uddrag af dén roman. Pilgaard anvender humor i sine tekster og vi endte derfor med at kigge på, hvordan humor egentlig opstår på skrift.
Teksterne her passer fint i tråd med forløbene om Tendenser i Samtiden og Barndom.
Indhold
Kernestof:
Forberedelse forud for webinar med forfatteren Thomas Korsgaard tirsdag den 21.docx
Thomas Korsgaard novellen Diskretionslinjen fra samlingen Tyverier 2019.pdf Vi læser denne novelle.
Forud for timen skal du gå på nettet og læse om selve novellesamlingen "Tyverier" - hvad handler den om?
Vi går på biblioteket og låner "Mente I det?". Dernæst læser vi HELE bogen.
Tekst 1 Stine Pilgaard Min mor siger.pdf Læs tekstuddraget forud for timen. Læg mærke til forholdet mellem mor og datter og læg mærke til brugen af humor. Og bliv ikke forvirret over, at der nok dukker et andet "hun" op end jeg-fortælleren og moren ;
Vi går straks i gang med analyse af "Min mor siger".
HCO holder et kort oplæg om humor!
HUMOR.pptx
Supplerende stof:
Interview med Korsgaard Læs dette interview forud for timen.
Interview om Snydt ud af Næsen
Aflevering med udgangspunkt i vores arbejde om Thomas Korsgaard. Vi bruger timen på det.
Aflevering til Thomas Korsgaards forfatterskab i Dansk A med 3F.docx Lad os lige kigge på formuleringer i fællesskab. Hvad siger I til diskussionen?
Stine Pilgaard om "Min mor siger"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Forløb om krimi
Vores sidste forløb sammen - afbrudt af en uge med terminsprøver, to ugers SOP og en påskeferie.
Vi har interesseret os bredt for krimigenren.
Vi kigger kort på krimiens historie, dykker ned i den skandinaviske krimi / nordic Noir for at slutte forløbet af med analyse af en podcast; den dokumentariske podcast; detektivfortællingen.
Vi lagde ud med de virkelige kriminalsager; sager, der rydder forsider og er faktuelle. Anders Aggers program Herstedvester og politidigtene blev brugt i den forbindelse. Digtene er fiktion, men skrevet af en betjent, så vi forsøgte at komme ind i den rette tankegang og se forbrydelsen i en realistisk kontekst. Dernæst gik vi over til fiktionstekster og sluttede af - efter elevernes ønske - med noget True Crime, podcasten Ruths Hus om Faderhusets forsvundne børn.
Vi talte en del om motiver og krimiens genretræk; hvad gør en tekst til en krimi!
En af de sidste tekster var kortfilmen "Kuppet," men den nåede vi simpelthen ikke pga. hyggelige afsluttende 3g-aktiviteter!
Indhold
Kernestof:
Indefra Herstedvester.docx
Krimiens genretræk.doc
Politidigte Læs disse tre politidigte af Martin Wittrup Enggaard forud for timen. Digtene udkom i 2024 i digtsamlingen "Enhver kontakt efterlader spor".
En flinker fyr af Pia Juul.pdf Læs denne tekst forud for timen.
Hvem har slået Kalle Petersen ihjel? I er nu detektiver og skal på jagt efter beviser og ikke mindst motiver.
Romantyper fra 1800-tallet | Litteraturhistorien – på langs og på tværs Læs om kriminalromanen og dens udvikling forud for timen (scroll ned).
42.15 Maskintrykte genrer | Teknologihistorie Læs om den skandinaviske krimi forud for timen (scroll ned).
DRTV - Forbrydelsen
Vi ser et afsnit af en DR-krimi.
Forbrydelsen DR tv-krimi.docx
Hvem slog Kalle ihjel? "En flinker Fyr".
I læser "Smartphones" i denne time; den mundtlige aflevering. Kriminovelle af Leif Davidsen fra "Utahs Bjerge" (2011).
5.8 Podcasts | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier Genrekendskab.
Vi fortsætter vores forløb om krimien og udvider nu med en podcast. Lyt til denne podcast forud for timen. Varighed 30 min.
Ruths Hus - Third Ear Podcast | Third Ear Studio Vælg afsnit 1.
Fakta- og fiktionskoder Vi hugger også lidt herfra (fra afsnittet om dokumentargenren).
Fakta- og fiktionskoder
Hvorfor læser vi krimier, fascinationen.pdf Lektie.
Kuppet Kortfilm fra år 2000.
Ordbogen.com
Afslutning.
Supplerende stof:
Undersøg gerne forud for timen, hvem Peter Lundin er.
om forvaring.docx
Quizlet til krimi
Murder mystery Forbrydelsen sæson 1 afsnit 1.docx
Introduktion til komma. Med startkomma.docx
Minlæring Jeg har udvalgt kommaopgaver til jer her.
Komma - basisreglerne fra Dansk Sprognævn.pdf Læs disse regler forud for timen.
Kommaregler, den korte version fra Dansk Sprognævn.docx
Spørgsmål til podcastgenren.docx
Terminsprøver retur.
Gennemgang af afsnit 1, Ruths Hus. Forud for timen har du analyseret afsnittet ved hjælp af analysemodel nr. 16 i Håndbog til Dansk.
Vi arbejder videre med Ruths Hus.
Podcast om Ruths Hus gruppearbejde.docx
Krister er deltagende journalist; fortæller og Tim Hinman fungerer primært som voice over, han guider lytteren og gør også reklame for podcast-serien.
2 hjerter: Tidens mest populære podcast er stærkt overvurderet Lyt eller læs denne anmeldelse i timen. Vi har adgang, mens vi er PÅ skolen ;-)
Afslutning krimiforløb.
Oplæg gruppe 7, 8 og 1 og 2.
Om mundtlig eksamen i Dansk A og lidt om vores undervisningsbeskrivelse.
1. Skriftlig eksamen i dansk | Guide til skriftlig dansk hhx/eux
Om eksamen i Dansk A info til 3F.docx Opdateret siden denne time, da jeg havde glemt en bog!
Repetition; vi kigger på en nyhedsartikel og taler om kortfilmen "Kuppet".
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Thomas Korsgaard
09-02-2025
Power point
23-03-2025
Terminsprøve forår 3g
24-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265347551", "T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265347551", "H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265347551" }