Holdet h22hh1e23-EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution UCH
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Esther Schneider, Tanja Listed Fredin Petersen
Hold h22hh1e23-EN (h22hh1e23-EN, h23hh2e24-EN, h24hh3e25-EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Social Media
Titel 2 grammar
Titel 3 Business Communication
Titel 4 American Dream EXAM
Titel 5 Starting Your Own Business
Titel 6 Advertising
Titel 7 American dreams and nightmares EXAM
Titel 8 grammar
Titel 9 Sustainability - Fast Fashion - CSR (SO2) EXAM
Titel 10 Business Communication
Titel 11 Growing Up - fiction analysis
Titel 12 British Empire & English as a lingua franca
Titel 13 Aspects of India EXAM
Titel 14 Globalization (SO4) & the 2024 US Election
Titel 15 Poverty in the UK EXAM
Titel 16 Repetition: 1g-2g

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Social Media

Forløbet beskæftiger sig især med farer, der ligger i sociale medier og de sjove ting, man kan opleve på dem. Der lægges også fokus på drømmearbejde som influencer og hvad der ligger bag at være en influencer på de sociale medier.
Fokus ligger især på analysen af ikke-fiktive tekster og at skrive en tale.

Kernestof:
- ikke-fiktiv tekst: Walker, Leslie: What is social networking addiction?; on: Lifewire, March 29, 2019; URL: https://www.lifewire.com/what-is-social-networking-addiction-2655246

- kortfilm: Walter Woodman: Noah (2013)

- ikke-fiktiv tekst: Jessica Stillman: Is Facebook Turning Generation Y into a Bunch of Narcissists?, an article from BNET, December 14, 2010  

- fiktiv tekst: Chen, Angela: I, narcissist, on: www.exposure.org.uk, July 17, 2018. URL: https://exposure.org.uk/2018/07/short-story-about-vanity-social-media-and-loneliness-i-narcissist/

- fiktiv tekst: Tidhar, Lavie: Selfie (short story), on: tor.com, 2014

- ikke-fiktiv tekst: Brooks, Aaron: Being An Influencer is a Career Choice, Not Just a Hobby, on: www.talkinginfluence.com, August 2019

- dokumentar: HBO / Bilton, Nick: Fake Famous, 2021


supplerende materiale:
- song: Shimona: The Social Media Song

- tale: anonym: social media

Ca. 8% af læst materiale
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
forespørgsel 08-12-2022
social media - oral presentation 11-12-2022
tilbud 14-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 grammar

Grammar is part of ongoing classes and runs parallel to the other topics. In first grad is there focus on the following grammar aspects:

- kongruens (-s on the verb in simple present in 3rd pers. sg.)
- ordstilling / word order (ligefrem og omvmendt ordstilling)
- substantiver: tællelige og utællelige ord (i forbindelse med kongruens), there is / there are
- substantivernes flertal, inkl. logisk flertal
- ejefald / genitiv (sætning af apostroffen)
- adjective vs. adverbs
- tider / tenses: deres dannelse og deres brug (præsens simpel/udvidet; perfektum simpel/udvidet, præteritum simpel/udvidet, pluskvamperfektum simpel)

Vi use mostly individual exercises by the teacher or the ibog "Getting Started" on Systime.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 69 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Business Communication

Forløbet træner at skrive korrekte forretningsbreve og mails i engelsk. Fokus ligger på at træne nyttige udtryk og vendinger og at have alle formalia på plads.

politeness
formality
enquiry
offer

https://app.minlaering.dk/bog/28/kapitel/16599
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 American Dream EXAM

Forløbet hander især om begrebet "American Dream". Det forklarer, hvad begrebet står for og hvad der skal til for at opnå den Amerikanske drøm. Forløbet kommer dog også ind på, hvor den Amerikanske drøm ikke fungerede (borgerrettigheder, Martin Luther King, Barack Obama). Forløbet fokuserer især på analysen af taler.

Kernestof:
- fakta-tekst: Brejnholdt, Catherine et al.: From Rags to Riches; in: FED Engelsk, Systime, i-bog
- tale: Thomas, Eric: The American Dream; 2022, YouTube, URL: https://www.youtube.com/watch?v=Y9jOheAA0X8&t=6s  
- tale: Mahajan, Pooja: Living the American Dream, May 2019, TedX Talks; URL: https://www.youtube.com/watch?v=M5hN5xSeC7M&t=2s

- film: The Pursuit of Happiness, US (2006)

- tale: King, Martin Luther: I have a Dream (1963)

- fiktiv tekst / novelle: Hughes, Langston: One Friday Morning (1941) in: Nørgaard, Kelli: The American Dream, Gyldendal (2014)

- tale: Obama, Barack: Speech on the American Dream (2007); URL: http://edition.cnn.com/2007/POLITICS/12/21/obama.trans.americandream/

Supplerende materiale:
- ikke-fiktiv tekst: fakta-tekst: Brejnholdt, Catherine et al.: "The Pursuit of Happiness"; in: FED Engelsk, Systime, i-bog
-tale:

Ca. 9% af læst materiale
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
social media - speech manuscript 08-01-2023
opsamling grammatik 1 26-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Starting Your Own Business

Forløbet træner eleverne i læsning af ikke-fiktion, og vi ser på de forskellige aspekter af at starte en egen virksomhed. Fokus ligger på begrebet "enterpreneur" og "entrepreneurship" og hvad der skal til for at blive til en successful entreprenør. Vi kigger især på franchising konceptet og McDonald's, men også på Steve Jobs som inspirerende leder og entreprenør. Forløbet indeholder yderlige en gruppefremlæggelse om en kendt entreprenør.

Kernestof:
-ikke-fiktiv tekst: Emma Sheppard: Will starting your own business make you happy? theguardian.com, 21. august 2017. Copyright Guardian News & Media Ltd 2017.

-ikke-fiktiv tekst: - Sielemann, Karsten et al.: Earn while you learn, in: Into Business, Systime i-bog; URL: https://business.systime.dk/index.php?id=137&L=0

- ikke-fiktiv tekst: Larry Kim: There Are 6 Types of Entrepreneurs. Which One Are You? on: medium.com, 2017; URL: https://medium.com/the-mission/there-are-6-types-of-entrepreneurs-which-one-are-you-9a338013c87b

- McDonald's Franchising and Entrepreneurship - fra McDonald's hjemmesiden

- ikke-fiktiv tekst: Elizabeth Anderson: Who wants to be a McMillionaire? Meet Britain's hidden army of succesful fast food owners. telegraph.co.uk, 14. november 2015. © Telegraph Media Group Limited 2017; URL: https://ccc.systime.dk/?id=133#c483

- Sinek, Simon: How great leaders Inspire Action (TedTalk) - YouTube, 2010

- Jobs, Steve: Commencement Address at Stanford University (2005)

- Film: Jobs (2013)

- Film: The Founder (2016)

Supplerende materiale:
- https://www.bbc.com/news/business-33851439 (quiz)

- Dragon's Den (S18E13)

Ca. 9% af læst materiale
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
American Dream - speech analysis 05-03-2023
American Dream Speech - rettelse 14-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Advertising

Forløbet giver indblik i marketingsverden og hvordan man overtaler folk at købe ting. Det fokuserer på analyse af ikke-fiktive reklamer og at forstå de sproglige mekanismer bag at overtale nogen. Det indeholder også en kreative opgave, hvor du selv skal designe en reklamekampagne af et dansk produkt.

Kernestof:
- video: influenceatwork: The Science of Persuasion (2012), URL: https://www.youtube.com/watch?v=cFdCzN7RYbw

- ikke-fiktiv tekst: Alex Holder: Sex doesn't sell anymore, activism does. And don’t the big brands know it. the guardian.com, 3. februar 2017. Copyright Guardian News & Media Ltd 2017.

- film: Thank You For Smoking, USA (2005)

- ikke-fiktive tekster: Advertisments og Slogans, på Jaeger-Nehlsen, Gitte: Company, Culture, Communication, Systime (i-bog)

- film: The Joneses, USA (2009)

Ca. 5% af læst materiale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 American dreams and nightmares EXAM

Forløbet er i forlængelse af "The American Dream" forløb i 1. g., hvor fokus var på begreb "The American Dream". Andel del af forløbet handler nu om alt det, der går imod ideen bag den Amerikanske Drøm i nutidens USA. Vi belyser især tre områder: inequality, racism (being black in America) and gun violence. Alle tre er med til at mindske chancen for mange almindelig amerikanere til at opnå deres Amerikansk drøm. Forløbet inkluderer værklæsning "The Hate U Give" og dermed øget fokus på systemisk racisme i nutidens USA. Forløbet indeholder også fremlæggelser om forskellige vigtige begivenheder i "Black History"

Kernestof:
- roman: Thomas, Angie: The Hate U Give (2017)

- film: The Hate U Give (2018) på mitCFU

- ikke-fiktiv tekst: understanding Americans (adapted from "America in Close-Up"

- witness report / avisartikel: Norwood, Kimberley: Why I fear for my sons. on: CNN (2014)

- ikke-fiktiv tekst: Morris, Monique W: 25 Things Everyone Needs to Know about the Life of Black People in America. on: Alternet (2014)M; URL: http://www.alternet.org/books/25-statistics-paint-picture-black-america

- ikke-fiktiv tekst: Stiglitz, Joseph: How inequality is killing the American Dream. 2014

- video: Long, Heather: What are the causes of Inequality. On: CNN Business (2016); URL: https://money.cnn.com/2016/12/22/news/economy/us-inequality-worse/

- dokumentar: HBO: The Weight of the Nation, part 1 (2012); URL: https://www.youtube.com/watch?v=-pEkCbqN4uo&t=1s

- Video: Vox: The state of gun violence in the US, explained in 18 charts, 2016; URL: https://www.youtube.com/watch?v=bX4qUsgHa4Y

- 2nd amendment (law text)

- Fitzpatrick, Lisa: Washington, D.C. and Gun Violence Among Black Youth: A Bellwether City at a Crossroads, Huffington Post, 2015 (comment)
https://www.huffpost.com/entry/washington-dc-and-gun-violence_b_7999846

- Angela Blair: Pro-Gun Advocates, Anti-Gun Advocates and Rising Crime Rates in America (2009) HubPages.com; in: Angles, Systime

Supplerende materiale:
video: - A Conversation About Growing Up Black | Op-Docs | The New York Times: https://www.youtube.com/watch?v=rSAw51caEeg

- Presentations about Black History: slavery, the Civil War, Ku Klux Klan, Jim Crow Laws, Brown vs Board of Education, the Civil Rights Movement, Martin Luther King and Rosa Parks, Barack Obama, Discrimination Today (Black Lives Matter)

- Gene Demby, “How Code-Switching Explains the World”. National Public Radio. April 8, 2013.

- MTV Decoded: “Are Fried Chicken & Watermelon Racist?” June 3, 2015.

- The New York Times: “Q&A: What happened in Ferguson?”,The New York Times, August 10 2015

- Martin Luther King, Jr.: “The Other America” (short excerpt), March 14, 1968

- sang: Joynar Lucas: I'm not a racist (2017)

- Beckett, Lois et al: America's gun problem is so much bigger than mass shootings, The Guardian, 2016; URL: https://www.theguardian.com/us-news/2016/jun/21/gun-control-debate-mass-shootings-gun-violence

- The Daily Show: Switzerland: So many guns, no mass shootings with Michael Kosta, 2019; URL: https://www.youtube.com/watch?v=KjlT4BME2aE&t=3s

Ca. 12% af læst materiale
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Black History - presentations 12-09-2023
American Nighmares - argumentative essay 14-10-2023
The Hate U Give - Speech 31-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 grammar

Grammar is part of ongoing classes. We focussed on the following grammar aspects in 2nd grade:

- revision: kongruens (-s on 3rd pers. sg. in simple present), word order / ordstilling (ligefrem and omvendt), ejefald/genitiv (use of apostrophes and of-constructions), do-omskrivning

- substantiver (hvordan genkendes de, capitalization, utællelige/tællelige ord, logisk flertal)
- the tenses / tider (simple present, present progressive, present perfect, past simple, past progressive, past perfect)
- future tenses (going-to, will, present simple and present continuous used as future tenses)
- modal verbs and their use
- gerunds
- passiv

We use mostly individual exercises from the teacher or ibook "Getting Started" on Systime or Engram on Minlæring.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 85 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Sustainability - Fast Fashion - CSR (SO2) EXAM

Forløbet er koblet til SO2 forløbet om bæredygtighed. Det engelsk forløb fokuserer på at øve de forskellige analysemetoder i engelsk for at forberede klassen til den afsluttende fremlæggelse. Forløbet omhandler især emnet "Fast Fashion" og hvordan den hurtige mode er ved at ødelægge vores planet og klima.

Kernestof:
Chang, Angel: The life cycle of a t-shirt, Ted-ed, 2018, URL: https://www.youtube.com/watch?v=BiSYoeqb_VY&t=213s

Nonfiction: Parsons, Laurie: "What your T-shirt reveals about ‘carbon colonialism’ and the global economy’s vast hidden emissions", on: The Conversation, 2022, URL: https://theconversation.com/what-your-t-shirt-reveals-about-carbon-colonialism-and-the-global-economys-vast-hidden-emissions-177956

Documentary: Morgan, Andrew: The True Cost, 2015

Moulds, Jospine: Child Labour in the the fashion supply chain: where, why and what can be done; The Guardian online (in partnership with UNICEF), 19.01.2015 (URL: https://labs.theguardian.com/unicef-child-labour/#:~:text=Child%20labour%20is%20a%20particular,do%20not%20damage%20the%20crop)

Dokumentar: Alex James: Slowing Down Fast Fashion (2016); URL: https://www.youtube.com/watch?v=zjb1VwTrnWM

Documentary: DW Planet A: H&M and Zara: Can fast fashion be eco-friendly?; URL: https://www.youtube.com/watch?v=00NIQgQE_d4

Hannah Gould: Zara and H&M back in-store recycling to tackle throw-away culture. theguardian.com, 26. maj 2017. Copyright Guardian News & Media Ltd 2017; in: Company, Culture, Communication; Systime

Supplerende materiale:
Corporate Social Responsibility in: Company, Culture and Communication, Systime

Ca. 7% af læst materiale
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
non-fiction analysis: what your t-shirt reveals 23-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Business Communication

Vi gennemgår de vigtigste typer af handels korrespondance / email og øver os i at skrive korrekte, formelt engelsk:

gentagelse af forespørgsel og tilbud
ordre (order)
afsendelsesbekræftelse (shipping confirmation)
reklamation (complaint)

Alt findes på https://app.minlaering.dk/bog/28/kapitel/17534
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Growing Up - fiction analysis

Forløbet handler om at blive voksen. Den viser, at der altid er noget "prøve", man skal "bestå" eller et ritual, man skal igennem for at blive voksen. Der er altid læring i, når man bliver voksen. Forløbet træner især fiktiv analyse og derfor indeholder det en fiktiv analyse/fremlæggelse af en novelle i grupper til sidst.

Kernestof:

- novelle: Hemingway, Ernest: Indian Camp (1921); på Engberg-Pedersen, Jonna et al.: Contexts, Gyldendal (2015)

- novelle: Richards, Michael: Just Like That (1987); på: Engberg-Pedersen, Jonna et al.: Contexts, Gyldendal (2015)

- autobiografi: Wright, Richard: The Right to the Streets of Memphis (1908 - offentliggjort: 1945)

- novelle: Cross, Lucy: The Sin Bin or Lucy's Heart (2000); på: Engberg-Pedersen, Jonna et al.: Contexts, Gyldendal (2015)

-  gruppenoveller: Mitchell, Mark and Paul Auster: The New Girl (2001); S. Bhattacharya-Woodward: Zolo (2020); Amy Tan: Two Kids (1989); Gina Berriault: The Stone Boy (1957)

Ca. 10% af læst materiale
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opsamling 3 grammatik 22-01-2024
Characterization 18-04-2024
fiction analysis -growing up 22-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 British Empire & English as a lingua franca

Forløbet er en hurtig indledning til det Britiske Imperium og hvordan engelsk som verdenssprog har udviklet sig pga. kolonialmagterne (hvori USA også indgår). Fokus ligger på at give eleverne et grov overblik over historien og konsekvenserne, men også på at diskutere, hvad der sker med sproget, hvad der har indflydelse på vores sprog, og hvad det betyder for at sprog at blive til "verdenssprog".

Kernestof:

digt: Thomas, James: Rule Britannia (1740)

Text: "English as a Lingua Franca"; in: Østergaard, Trine: The English Handbook, Systime 2017 (inkl. Kachru's model of language); URL https://worldsofenglish.systime.dk/?id=310

Video: The Open University: "The History of English in Ten Minutes"; on: The Open University Webpage; 2011; URL: https://www.open.edu/openlearn/languages/english-language/the-history-english-ten-minutes

Text: "Global English", in: Fog, Agnete et al: Worlds of English; Systime 2022; URL: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=121

Video: ABC Education: "The Language Called Globish", on abc.net.au, 2019 (podcast); URL: https://www.abc.net.au/education/learn-english/the-language-called-globish/11810380

Video: Watchmojo.com: "The History of the British Empire"; Youtube, 2011, URL: https://www.youtube.com/watch?v=Qm9NlYfjqXw&t=5s

Kipling, Rudyard: The White Man's Burden, 1899; in: Fog, Agnete et al: Worlds of English; Systime 2022; URL: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=115

Throughout all topics, the students had access to the following resources:

Minlæaring: Do it, write!
Minlæring: Engram
www.ordbogen.com
Oxford Advanced Learner's dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/

Der arbejdes især i grupper, men også enkeltvis eller parvis.

Ca. 4% af læst materiale
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Passive - on Minlæring 02-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Aspects of India EXAM

Indien læses som områdestudium af 3. engelsksproget land. Formålet er at opnå basal viden om det indiske samfund og forstå enkelte problematikker. Forløbet starter med generel viden omkring Indiens historie og trækker tråde til British Empire. Hovedfokus i forløbet er det indiske samfund, herunder kastesystemet og kønsrolle. Til sidst i forløbet ses der på indien i en merkantil samhæng med fokus på Indian Start-Ups og Women Entrepreneurs.

Materiale:
Discovering India:
https://hotspotindia.systime.dk/?id=140

”What is India’s Caste System?” (docx) BBC.com, 2019

“Why am I untouchable?” Perspectives. HuffPost,
Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=1J4dKnYYIYk

“Verdens værste job - de kasteløse” DR Dokumentar, DR2, 2006. (via CFU)

"I escaped a forced marriage - at  15", Jasvinder Sanghera, Across Culture, Systime, ibog.
https://engelskeud.systime.dk/?id=131

"Shame" by Jasvinder Sanghera.
https://engelskeud.systime.dk/?id=133
+ analytical

"Modi on India's Independence Day", Hot Spot India, Systime, ibog.
https://hotspotindia.systime.dk/?id=139#c292

“A Suitable Boy” (extract) by Vikram Seth, 1993, Indien – den nye stormagt, Columbus, 2014.

"Slumdog Milionaire", Danny Boyle, 2009 (film)

"Women Entrepreneurs", Indian Start ups in Hot Spot India
https://hotspotindia.systime.dk/?id=146#c519

Indian Start-ups. Case: No Nasties -  Sustainable Clothing Brand, Hot Spot India.
https://hotspotindia.systime.dk/?id=144#c376

“The White Tiger” (extract) by Aravind Adiga, Wider Context, Systime ibog, 2023
https://widercontexts.systime.dk/?id=245#c422

“The White Tiger”, Spillefilm, Rahmin Barani, 2021

Ca. 12% af læst materiale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 14 Globalization (SO4) & the 2024 US Election

Forløbet er et kort forløb med Globalization som hovedfokus. Forløbet trækker tråde til både Aspects of India og British Empire. Derudover har forløbet også fokus på det amerikanske valgsystem, men henblik på 2024 US Election. Nogle module er blevet allokeret til en valgaften hvor klassen primært havde fokus på Pennsylvania.

Forløbet er ligeledes en del af et tværfagligt studieområde hvor fagene Engelsk A og Afsætning A er indgået.  Derfor har en stor det af arbejdsformen har været individuel med fokus på rapportskrivning og præsentationsteknik.  SO-forløbets endelige produkt var en 8 siders rapport og et mundtlig forsvar som træning til SOP.

Materiale

"Being Global - Going Global", World og English, Systime ibog.

"Lars Jensen on Colonialism and Globalisation", Worlds of English, Systime, ibog.

"Slumming the Golden Arches", Rolf Plotts,  Worlds of Now, Systime, ibog.

"Trump Rally, Pennsylvania 2024"

"Remarks by Vice President Harris at a Campaign Event"

"A Quick Guide to swing state Pennsylvania", BBC.com

"Donald Trump, New President-elec speech".

"Fixing America's Broken Immigration System", President Obama, 2014.

Ca. 10% af læst materiale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 15 Poverty in the UK EXAM

Forløbet ”Poverty in the UK” arbejder med tematikker omkring de sociale vilkår i Storbritannien. I forløbet arbejdes med det lavest del af samfundet med fokus på "Working Poor" og "Homelessness".

Introduction to Poverty in the UK:
Half a million more UK kids drop into poverty
https://www.youtube.com/watch?v=jhsfInLbbnM

Rent crisis: why is renting so bad in the UK?
https://www.youtube.com/watch?v=br415hqbNGM

Working but poor: millions in work and in poverty
https://www.youtube.com/watch?v=mW83ALKFcZ4

“DHSS” by Doris Lessing, 1991, Worlds of English, Worlds of English, Anne Mette Finderup og Agnete Fog, Systime ibog, 2022.
+ Analytical Presentation.

www.bigissue.com – Analyse af selvvalgte artikler fra The Big Issue. Træning i refer-ence/fodnote teknik.
Virtuel undervisning i forbindelse med vedligeholdelse af virtuelle kompetencer.

UK Poverty 2025: The Essential Guide to Understanding Poverty in the UK
https://www.jrf.org.uk/uk-poverty-2025-the-essential-guide-to-understanding-poverty-in-the-uk

"I, Daniel Blake", Ken Loach, 2016 (film)

"Stone Cold" excerpt, Robert Swindells, 1993.

"Not Enough" Francesca Baker, 2015

"Big Issue founder tables bill for new government ministry dedicated to eradicating poverty"
https://www.bigissue.com/news/politics/john-bird-ministry-of-poverty-prevenion-bill/

"London councils buy £140m of property to move homeless people out of city", Sammy Gescoyler, The Guardian, 2025.
https://www.theguardian.com/society/2025/mar/08/london-councils-buy-140m-property-move-homeless-people-out-city

Ca. 14% af læst materiale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde