Holdet h22hh1f23-EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution UCH
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Eva Kølbæk
Hold h22hh1f23-EN (h22hh1f23-EN, h23hh2f24-EN, h24hh3f25-EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Starting your own business
Titel 2 Grammatik og skriftlige genrer
Titel 3 Business communication
Titel 4 Digital identity
Titel 5 American Dreams I
Titel 6 Business ethics and sustainability
Titel 7 The United Kingdom
Titel 8 Homelessness in the UK and Stone Cold
Titel 9 India - Traditions and progress
Titel 10 The USA part II (incl. the presidential election)
Titel 11 Globalization/ SO4
Titel 12 Canada area study

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Starting your own business

Dette forløb har til formål at give eleverne indsigt i emnet iværksætteri og forskellige vinkler deraf. Materialet (tekster og videoer) fokuserer primært på unge iværksætterer. Der lægges vægt på at opbygge et ordforråd inden for emnet, så emnet kan diskuteres med relevant ordforråd både mundtligt og skriftligt, og der arbejdes med at stilladsere produktionen af en tale. Til dette formål anvendes forskellige undervisningsformer, fx pararbejde, teamarbejde, skriftligt arbejde, diskussioner på klassen og samtaler på basis af tekster.  


CONTENTS:
Types of Entrepreneurs; English from a Marketing Perspective; Get Ahead Part 2; Øknom 2009

Getting Ideas; do

Business start-up at 13 - millionaire by 17; Mind your own business,

Startup Secrets of the Successful; Conquering New Markets; Schlünssen; Systimer 2008

McDonald's Franchising and Entrepreneurship (tekst + uddrag af McDonald's hjemmeside om franchising)

Video:
5 youngest future millionaire entrepreneurs (https://www.youtube.com/watch?v=DJyZEwV6rJU)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Grammatik og skriftlige genrer

Følgende materialer er anvendt i arbejdet med grammatik og diverse skriftlige genrer:

GRAMMATIK
”Grammar Rules”, Ewa Schlünssen og Jan Schlünssen, Øknom, 2007

”Engelsk Grundgrammatik”: Forside | Engelsk grundgrammatik.
Questions and Answers (Systime.dk)

”Get it right”: Forside | Get It Right (systime.dk)

”Engram Basis”: ENGRAM Basis | Minlæring (minlaering.dk)

”Engram”: ENGRAM | Minlæring (minlaering.dk)

DIVERSE SKRIFTLIGE GENRER (JVF. EKSAMENS OPG. 4)):

”Skriftlig eksamen i engelsk”: Forside | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx (systime.dk)

”The English Handbook”: 6. How to Analyse... | The English Handbook (systime.dk) og 7.3 HHX A | The English Handbook (systime.dk)

”Wider Context”: Toolbox | Wider Contexts. Basisbog til engelsk A (systime.dk)

“Do it, Write”: Do it, write! (EN) | Minlæring (minlaering.dk)

BUSINESS COMMUNICATION
”Do it, write!” (Commercial Correspondence): Do it, write! (EN) | Minlæring (minlaering.dk)

”Engelsk til EUD/EUX”: 6. Business Communication | Engelsk til EUD/EUX (systime.dk)

Lixtals-beregner (Readability index): (https://www.nielsgamborg.dk/indhold/lixberegner.htm)

Ordbøger:

Gyldendals røde ordbøger

Ordbogen.com

Merriam-Webster: https://www.merriam-webster.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 258 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Business communication

Forløbet, der strakte sig over alle tre år, fokuserede primært på udarbejdelse af formelle, erhvervsrelaterede mails inden for følgende typer: inquiry, offer, order, order confirmation, complaint.

Materialer:

Min Læring: "Do it, write!" (https://app.minlaering.dk/bog/28)

Diverse øvelser sammensat i et kompendium
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 258 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Digital identity

Forløbet har fokus på sociale mediers betydning for især unge og med udgangspunkt i forskellige tekster og videomateriale trænes følgende kompetencer:

- Mundtlig udtryksfærdighed, herunder anvendelsen af et idiomatisk ordforråd
- Skriftlig udtryksfærdighed
- Analyse af såvel fiktion som sagprosa
- Refleksionskompetencer

Materiale:

Digital dating, Februar 2017
140 (A Social Media Short Story) https://steemit.com/writing/@ben-errington/140-a-social-media-short-story
"Selfies" -
"Noah" video + opgaver
Youtube video + poem "Look up!"
"Aspirational" (video) with Kirsten Dunst
"Selfies is good for girls": https://fromwhereyouare2.systime.dk/?id=146#c314
Facebook taken to the streets
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 American Dreams I

Forløbet blev indledt med en kort introduktion til USAs historie og de amerikanske værdier efterfulgt af gruppevise fremlæggelser om diverse emner relateret til USA (Slavery, Racism, Poverty, Barack Obama, The death penalty og School shootings).

Kernetekster:
Looking at the USA – A Historical Overview (Targets; Berntzen et al; Gyldendal 2001)

Understanding Americans (Targets)

American symbols

The Declaration of Independence

President Obama's speech on immigration 20 No. 2014 (transcript)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Business ethics and sustainability

Forløbet har til formål at belyse og diskutere forskellige aspekter af emnet marketing med primært fokus på den etiske dimension. Der vil blive arbejdet med gloseøvelser, så et passende ordforråd opbygges til brug i både den mundtlige og skriftlige dimension. Desuden vil eleverne i grupper arbejde med modeller til analyse af forskellige former for virksomheds-kommunikation inkl. reklamer. Forløbet er en forløber for et tværfagligt forløb, SO5, om bæredygtighed.

Forløbet om bæredygtighed er et tværfagligt forløb (SO5) sammen med IØ. Indholdsmæssigt lægges der indledningsvis ud med fokus på FNs Sustainable Development Goals, og der arbejdes med at etablere det relevante terminologiske begrebsapparat. Efterfølgende analyseres og fortolkes fiktions- og non-fiktions-tekster med anvendelse af relevante analysemodeller.

De engelskfaglige mål med forløbet er følgende:
• Arbejde med de receptive og produktive sprogfærdigheder;
• analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode;
• perspektivere tekster erhvervsmæssigt, dvs. perspektivere til virksomheder og virksomheders omverden.

Contents:

BUSINESS ETHICS:

Busines ethics introduction
It's okay, son, everybody does it
Human rights: https://fedengelsk.systime.dk/?id=157#c513
Why combat counterfeit and piracy (https://fedengelsk.systime.dk/?id=157#c513)
Child labour in Congo, The Sun, 18 Dec. 2019

Videos:

The Universal declaration of human rights: https://www.bing.com/videos/search?q=declaration+of+human+rights+youtube&docid=603500109792483923&mid=A1AFFEB9A174CFC8A65FA1AFFEB9A174CFC8A65F&view=detail&FORM=VIRE

The $500 billion/year world of counterfeits: https://www.youtube.com/watch?v=31AOa426Qi0

SUSTAINABILITY:

Contents:

A look at the sustainable development goals (1:00)
https://www.youtube.com/watch?v=5G0ndS3uRdo

Oversigt over UN's SDGs ("Footprint" p. 84)

OUR PLAN TO RECOVER AND RECYCLE EVERY SINGLE CAN AND BOTTLE THE COCA COLA SYSTEM SELL: Cocacola.uk

"What's the carbon footprint of …. A pint of beer" af Mike Berners-Lee og Duncan Clark, 4 June, 2010, The Guardian ("Footprints" pp 107-108)

The costs of fast fashion: https://www.bing.com/videos/search?q=fast+fashion+video&view=detail&mid=7245DA343EE1C45F75FD7245DA343EE1C45F75FD&FORM=VIRE

The life cycle of a tee-shirt: https://www.youtube.com/watch?v=BiSYoeqb_VY&t=213s

"The Larder" af Morris Lurie, (Footprints)

Climate change movements: https://climateaction.systime.dk/?id=135#c740 (Climate action. Challenges of change)

Activism and popular movements: https://climateaction.systime.dk/?id=135#c737

Analyzing climate change campaigns: https://climateaction.systime.dk/?id=135#c728

Malala Yousafzai's 16th birthday speech at the UN: https://malala.org/newsroom/malala-un-speech
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 The United Kingdom



Contents:

The United Kingdom fast facts
Map of the British empire
Britain's political system explained
The pros and cons of immigration
How are the visa rules changing and how many people come to the UK (BBC.com/news 22 Dec 23)


Videos:

How does the UK government work? (https://www.youtube.com/watch?v=JawlNA127d0)

The British empire explained
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=youtube+the+british+empire+explained&mid=E8CE0521D23F83009D4BE8CE0521D23F83009D4B&FORM=VIRE

UK visa and immigration updates (https://www.youtube.com/watch?v=VLHXODnmfz4)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Homelessness in the UK and Stone Cold

Dette forløb kombinerede værklæsning af romanen "Stone Cold" med studiet af liv og død blandt hjemløse i Storbritannien. Der blev derunder arbejdet med at analysere både fiktion og sagprosa og med at læse, lytte/se, forstå og kommunikere omkring emnet med udgangspunkt i både tekst- og videomateriale.

Materiale:

"We're telling the stories of those who died homeless - here's why" (The Guardian, 17 Sept. 2019)

"The Empty Doorway: The Guardian series on people who died homeless" (The Guardian, Sept. 2019)


"Stone Cold"  by Robert E. Swindells

Ralph McTell: The Streets of London

"I, Daniel Blake" (film)

Video:
UK homelessness: Thousands sleeping rough in Britain says charity | Al Jazeera English
https://www.youtube.com/watch?v=l79sksZmVqo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 India - Traditions and progress

Område-studium af Indien med fokus på især kulturelle og samfundsmæssige vinkler men også lidt om de historiske og merkantile aspekter. De analysemæssige kompetencer blev styrket gennem arbejde med analyse af såvel fiktions- som sagprosatekster med anvendelse af relevante analysemodeller.

Materiale:
Discovering India: India Fact Sheet.docx (søgning på nettet inkl. CIA Factbook efter oplysninger om geografi, økonomi, sociale forhold mv)

What is India? https://hotspotindia.systime.dk/?id=140&L=10#c414

Ambani Wedding: Top Moments from $600M Celebrations: https://www.youtube.com/watch?v=gYHEYHqnqp4

What is India's caste system: BBC 19 June 2019

Is India's caste system still alive? https://www.youtube.com/watch?v=iJ_pc6WvR2c
Why am I an untouchable? https://www.youtube.com/watch?v=1J4dKnYYIYk

Caste conundrum : Why do upper castes believe discrimination doesn’t exist?: https://www.youtube.com/watch?v=vjt8aBoejho

Monsoon Mayhem: Floods Continue To Wreck Havoc In North India: https://www.youtube.com/watch?v=AvYhATthgqM

Rising crime against women in five charts: https://www.bbc.com/news/world-asia-india-62830634

Extract from "Shame" by Jasvinder Sanghera https://engelskeud.systime.dk/?id=133#c582

Profile of Indian Negotiating behaviour (source unknown)

Country comparison tool https://www.theculturefactor.com/country-comparison-tool?countries=india










Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 The USA part II (incl. the presidential election)

I løbet af efteråret 2024 var der parallelt med de øvrige emner, vi arbejdede med, fokus på det amerikanske præsidentvalg. Valget blev sat ind i en større amerikansk kontekst gennem et 2-timers foredrag ved Jørn Brøndal.
Desuden holdt vi valgaften den 5. november, hvor vi ikke blot fulgte valget online men også havde online kontakt med en tidligere elev fra HHX, der i dag bor og arbejder i USA. Desuden arbejdede eleverne med forskelligt materiale om svingstaten Michigan.

US presidential election explained: https://www.youtube.com/watch?v=Jdadb7qMBcE

Taylor Swift's version of the midterm election, Instagram Oct. 8, 2018: https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=199

Taylor Swift endorses Kamala Harris after presidential debate: https://www.nbcnews.com/politics/2024-election/taylor-swift-endorses-kamala-harris-rcna170547

Highlights from Trump's inaugural speech (https://www.youtube.com/watch?v=2CE_7sVH_3g)

The USA important documents (kort omtale af bl.a. magtens tredeling, the Constitution og The Declaration of Independence)

"Hurtful and insulting’: Florida teachers react to the ‘don’t say gay’ bill", The Guardian, April 29, 2022

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Globalization/ SO4


English is picking up brilliant new words from around the world – and that’s a gift (The Guardian, 12 Dec. 2022)

How English took over the world: https://www.youtube.com/watch?v=MILj-Jku1H4

Lecture: English as Lingua Franca: https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=english+as+the+lingua+franca&mid=D2A4490BB3F8AF7793F5D2A4490BB3F8AF7793F5&FORM=VIRE

Going global - being global: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=69

What is globalization: https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?&q=What+Is+Globalization&&mid=137F0F1875E95424BB3B137F0F1875E95424BB3B&&FORM=VRDGAR

What are the impacts of globalization: https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=what%20means%20globalization%20for%20me&mid=0726BA767A220B9511780726BA767A220B951178&ajaxhist=0

https://www.youtube.com/watch?v=4r50uKzMojg

Trump wants to take Greenland: 4 ways this saga could go (https://www.bbc.com/news/articles/cwy3y8l8nwlo, January 2025)

The logistics behind a Trump purchase of Greenland( The Wall Street Journal, January 2025, https://www.youtube.com/watch?v=Lw-fXvv9-lA)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Canada area study

Områdestudie om Canada med fokus på canadisk identitet og Canada som multikulturelt samfund. Hovedvægten er lagt på Canadas oprindelige befolkning "Indigenous peoples".

Kernestof:

"Introduction to Canadian multiculturalism" (Cross Country Canada, Eva Pors, Lindhart & Ringhof, 2014)


What is the multiculturalism policy in Canada and how does it shape society? (https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=canadian%20multiculturalism%20youtube&mid=CD34EB87A57958422C66CD34EB87A57958422C66&ajaxhist=0)

Census reveals growing Canadian diversity (https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=canadian%20multiculturalism%20youtube&mid=15ACD479BDDF0F4E1FFE15ACD479BDDF0F4E1FFE&ajaxhist=0)

Margaret Atwood: The Loons

Residential schools (https://www.thecanadianencyclopedia.ca/en/article/residential-schools)

How some children at Kamloop residential school died: https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=youtube%20residential%20schools%20canada&mid=BDCEF9345738DA9AC33CBDCEF9345738DA9AC33C&ajaxhist=0

"The transcript of Justin Trudeau’s response to Trump’s tariffs" (Global News, March 4, 2025).

I AM Canadian, The Rant (Cross Country Canada, Eva Pors, Lindhart & Ringhof, 2014)

Molson Canadian (commercial): https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=i%20am%20canadian%20commercial&mid=A9CAA69C32FB46E3C4A5A9CAA69C32FB46E3C4A5&ajaxhist=0

Supplerende materiale:

"Introduction to Canada" (https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=youtube%20introduction%20to%20canada&mid=0C1EED5697CD736B6D660C1EED5697CD736B6D66&ajaxhist=0)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer