Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23
|
Institution
|
UCH
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Henrik Hvitved
|
Hold
|
h22hh1i23-EN (h22hh1i23-EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro to Business
Eleverne er introduceret til grundlæggende begreber indenfor iværksætteri og erhverv.
Sideløbende har de i Skriftlig Introduktion arbejdet med Business Communication.
I forbindelse med forløbet, har de også trænet Manuscript - her har de skrevet en tale om McDonald's (med efterfølgende gen-aflevering ud fra feedback).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - I forløbet er eleverne introduceret til erhvervsfaglige begreber med særligt fokus på entrepreneurship, franchsching, CSR.
Arbejdet har i høj grad bestået af gruppe- og projektarbejde.
Derudover har eleverne også arbejdet med manuscript-genren.
Sideløbende med dette forløb, har eleverne været igennem et skriftlig introduktionsforløb med fokus på Business Communication (e-mail).
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
UK - Past and Present
UK Area Study
Vi har undersøgt UK i et historisk og nutidigt perspektiv - fra imperium til nu.
Her har vi undersøgt kulturelle, politiske og etniske forskelligheder i samfundet - og forsøgt at finde forbindelse mellem disse gensidigt påvirkende samfundsfaktorer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Forløbet har primært beskæftiget sig med britisk kultur i en historisk og nutidig kontekst.
Eleverne har arbejdet med en bred vifte af genre- og teksttyper - og sat dem i spil med både analyse, diskussion, formidling, præsentationer og skriftlighed.
Teksterne har både historisk og nutidigt været sat i kontekst med Brexit og herunder også blevet behandlet for at forstå England og Storbritannien i en global kontekst.
Derudover er eleverne introduceret til engelske dialekter og skrivestil.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Crime
I dette forløb har vi taget udgangspunkt i Crime Fiction. her har vi trænet begreber and analyse.
Eleverne har meget selvskrevne crime-historie skulle prøve kræfter med genre, characterization og setting.
Afslutningsvist har vi betragtet Crime på samfundsniveau med overgang fra fiction til true crime.
Her har eleverne lavet små virksomhedsøvelser omkring Dark Tourism.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - I dette forløb har det primære fokus være på at analysere fiction.
Til dette er eleverne introduceret til analysebegreber med særligt fokus på genre, setting og characterization.
Eleverne har med udgangspunkt i en bred vifte af klassiske og nyere short stories analyseret og bearbejdet tekster.
Herunder også kodet og skrevet egne fortællinger for at forstå genrens bredde og kernebegreber.
Afslutningsvist er forløbet drejet mod samfund for at forstå den hvorfor vi fascineres af crime. Herunder har eleverne arbejdet erhvervsfagligt med udgangspunkt i Dark Tourism, hvor eleverne kort har arbejdet med virksomhedsprofiler og selv prøvet kræfter med at skabe et 'produkt/service'.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265635202",
"T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265635202",
"H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265635202"
}