Holdet h22hx-A-BT - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution UCH
Fag og niveau Bioteknologi A
Lærer(e) Søren Fuglsang Midtgaard, Tina Schack Boldt
Hold h22hx-A-BT (h22hx2a-BT, h22hx3a-BT)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 DNA og gener
Titel 2 Evolution
Titel 3 Økologi, vidensdeling
Titel 4 Nikotin og hjernen
Titel 5 Vidensdeling
Titel 6 Økologi og biologisk produktion
Titel 7 Mikroorganismer og produktion HTX2
Titel 8 Stofskifte HTX2
Titel 9 Nervesystemet og hormonal regulering HTX2
Titel 10 Nervesystemet fortsat
Titel 11 Immunsystemet HTX2
Titel 12 Muskelfysiologi HTX2
Titel 13 Enzymkinetik HTX2
Titel 14 Genteknologi og bioinformatik HTX2
Titel 15 Repetitionsforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 DNA og gener

Temaet omhandler:
- Opbygningen af DNA (Baser, baseparingsreglen, nukleotid, ribose, deoxyribose, phospat, hydrogenbindinger, deoxyadenosintriphosphat dATP (samt dGTP, dTTP og dCTP). 3' og 5' retning på DNA. Forskelle på DNA og RNA. DNA pakning i en kerne.
- DNA replikation (polymerase, helicase, ligase, okazaki fragmenter) af leading og lagging strand.
- Celledelinger, mitose og meiose.
- Cellecyclus, forskel på normale celler og kræftceller. Variationer ved meiosen, formålet hermed, sædcelledannelse og ægcelle dannelsen (pol legemer)
- Proteinsyntesen, formålet hermed og eksempler herpå. Transcription, translation, intron, exon, genetisk kode, ribosomer, RNA. Kodende streng og skabelon streng. Forskel på proteinsyntese hos prokaryoter og eukaryoter.
- Mendel. Hvem var han og hvilken tid levede han i. Mendels to love.
- Genetiske grundbegreber ( homozygot, heterozygot, allel, homologe kromosomer, dominant, recessiv, locus)
- Mendels forsøg. Et-gens nedarvning, to-gens nedarvning, krydsningsskema.
- Eksempel på et-gens nedarvning: AB0 blodsystemet.
- Eksempel på to-gens nearvning: AB0 og rhesus systemet.
- Stamtræer, eksempler herpå og karakteristika.
-Kønsbunden nedarvning.
- Mutationer, typer og betydning.
- Populationsgenetik

Teoretisk øvelse: nedarvning af pelsfarve hos labrador hunde
Teoretisk øvelse: nedarvning af pelsfarven hos katte

Øvelse: Oprensning af DNA fra løg
Øvelse: Blodtypebestemmelse
Øvelse: To-gens spaltning hos bestrålede majs
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Evolution

Temaet omhandler:

- Evolutionsteori. Hvem var Darwin, og hvad var hans tanker. Sammenhæng mellem variation, selektion og evolution. Hvordan opstår variation.
- Menneskets evolution. Hjernens opbygning og evolution. Sammenhæng mellem hjernedele hos dyr og mennesker i forhold til, hvilke kompetencer dyret har. Hertil er brugt undervisningsmateriale fra Kbh universitet "menneskedyret". Vi har lavet kranieopmålinger og spørgsmål i forhold til nakkehul, øjenkamme, hjernerumfang, snudelængde, tænder, nakkekam for at se udviklingen af mennekset.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økologi, vidensdeling

Økologi. Dette tema har været en vidensdeling om forskellige miljøer i DK: Skove, biodiversitet, fjord eller overdrev. Eleverne har valgt et af temaer og forberedt et oplæg om dette for resten af holdet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Nikotin og hjernen

Temaet handler om:
- Kort intro til nervesystemet (kort, fordi vi skal have om nervesystemet senere) med fokus på neuroner og synapser.
- Hvad er nikotin og i hvilke produkter findes det.
- Hvad sker der i en nikotinpåvirket hjerne, hvorfor rus og hvorfor afhængighed.
- Hvad sker der i kroppen med nikotin (ie hvordan kommer det ud af kroppen igen).
- Hvilke risici er der ved rygning og ved nikotin. Her til er brugt artiklen fra Ugeskriftet om unges hjerner og nikotin.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Vidensdeling

Vi har i forløbet forberedt og holdt oplæg (i grupper) om, hvad 2a har lavet hjemme og 2u har lavet i US.

Vi har hørt oplæg om:

Evolution
Menneskets udvikling
Nikotin og hjernen
Forensic fingeraftryk
Øjets anatomi
Genetiske sygdomme, som skyldes kromosomfejl
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Økologi og biologisk produktion

Temaet omhandler:
- Rep. af fotosyntese og primærproduktion. Sammenhæng mellem primær produktion, respiration og vækst.
- Planteproduktion, brutto- og netto. Produktionsmålinger.
- Plantevækst. Begrænsende faktor. Mikro- og makro næringsstoffer. Nitrat, kalium, phosphat og ammoniak som næringssalte. Udvaskning.
- Fødekæder og fødenet, energi strøm heri og stofkredsløb. Trofiske niveauer. Biologisk produktion. Artssammensætninger, niche, indikatorarter.
- Bæredygtig udnyttelse.
- N-kredsløb

Læst artikel om "de våde enge"








Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Mikroorganismer og produktion HTX2

Temaet indeholder:
- De forskellige typer af mikroorganismer (prokaryoter, svampe, virus), forskelle og ligheder. Organeller. Repetition af cellelære. G+ og G-.
- Repetition af DNA, RNA, forskellene herpå, samt mikroorganismer.
- proteinsyntesen hos pro- og eukaryoter, ligheder og forskelle. Herunder aminoacyl-tRNA-synthase, tRNA (met og fmet), nukleosom, intron, exon.
- Genregulering hos prokaryoter eksemplificeret ved lactose og tryptofan operons.
- Genregulering hos eukaryoter, eksemplificeret ved galactosegener i gær. Transcriptionsfaktorer. Epigenetik (methylering, acetylering).
- Stamceller. Forskellige typer, hvad er forskel og ligheder.
- Kræft. Hvad er det, og hvad sker der i cellen.

- Film om epigenetik

Øvelse: Bestemmelse af antal kim i hakket oksekød

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Stofskifte HTX2

Temaet omhandler:

- Repetition af primærproduktion, respiration, fordøjelsen og hjerte/lunge kredsløbet.
- Sammenhæng mellem respirationen og sukker
optagelse.
- Respirationen (glykolyse, citronsyrecyklus, elektrontransportkæde, gæring ved mangel på ilt, glykogen, ATP) og reguleringen heraf.
- Sammenhæng mellem iltmangel og stop af respiration. Repetition af fysiske ændringer i en krop når denne kommer i form (mere energi brugt - bedre fysiologi til at få ilt, fragte ilt og bruge ilt).
- Fotosyntese generelt, sammenhæng mellem fotosyntese, respiration og vækst. Primærproduktion. En smule planteanatomi (optagelse og transport af vand, stomata, transport af fotosynteseprodukter).
- Lysreaktioner og Calvin cyclus i C3 planter. Kort introduktion til CAM og C4 planter.

Opgave: Vis, at udbyttet pr glukose molekyle er 30 ATP.
Øvelse: TLC af fotosyntesepigmenter (lavet i sidste forløb)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Cassava 09-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Nervesystemet og hormonal regulering HTX2

Fagligt indhold:
- Hormonal regulering. Steroid, amin og peptid hormoner. Forskelle og ligheder. Hydrofile og hydrofobe hormoners transport over membran (transport protein og receptorbinding).
Som eksempel er brugt regulering af blodsukker koncentrationen. Hertil er brugt både biotek HTX2 og undervisningsmateriale fra NovoNordisk. Emnet og forsøg skal bruges til 2.års opgaven.
- Intro om formål og brug af hjernen og nervesystemet.
- Nervesystemets inddeling i PNS og CNS.
- Neuronets opbygning (membran, kerne, udløbere, synapser, axon, myelin, dendrit), sammensætning af neuroner til nerver.
- Hjernens anatomiske opbygning, områdernes funktion i forhold til nervesystemet.
- PNS inddeling i motoriske, sensoriske og autonome nerver (sympaticus, parasympaticus)
- Receptorer, hvad er det og formål.
- Neuronets elektriske impuls, pumper, transmitterstoffer, kommunikation mellem neuroner, agonister, antagonister.
- Gliaceller (.pdf dokument, kopi fra STX biotek bog).
- Fremstilling af lægemidler, testfaser, design, blod-hjerne barrieren, organiske reaktioner)
- Smerte. Nociception og thalamus rolle for at videresende signal til andre dele af hjernen. Cytokiner, prostaglandinger. Hvordan behandles smerte.

Supplerende materiale: Celler i nervesystemet. Fra Bioteknologi A. Nucleus
Undervisningshæfte fra Novo Nordisk
Smerte fra Bioteknologi A. Nukleus

Øvelse: Blodsukker måling efter indtag af forskelligt morgenmad (lavet til mini-SOP)
Øvelse: Syntese af acetylsalicylsyre og bestemmelse af dets renhed (lavet i USA)
Øvelse: Wonderberries og citron.
Elevoplæg om de forskelige rusmidler.

Film om rusmidlers farlighed




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Nervesystemet fortsat

Nervesystemet fortsat fra før sommerferien. Vi har hurtigt repeteret nervesystemets opbygning og virkemåde. Efterfølgende er vi gået igang med rusmidler - eleverne er inddelt i gruppe og skal fortælle om et valgt rusmiddel (hvad er det, produktion, aktiv stof og virkemåde, rusen og udskillelse fra kroppen). Vi har set dokumentar om rusmidler (DR2).
Øvelse: Syntese af acetylsalicylsyre og efterfølgende renhedsbestemmelse ved smeltepunktsbestemmelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Immunsystemet HTX2

Temaet handler om:
- Intro om patogener og hvilke muligheder de har for at inficere et menneske. Snak om det ydre forsvar på menneskekroppen.
- Lymfesystemet og dets funktion.
- Immunforsvarets celler. Antistof og antigen. Antistofklasser. Receptorer.
- Specifik og uspecifikt immunsystem. Bakterie og vira infektioner. Aktivering af immunsystemet.
- Vaccinationer. Hvad sker der i kroppen og vaccinationstyper.
- Når immunsystemet ikke virker som det skal, autoimmune sygdomme. Allergi og diabetes type 1. AIDS.
- Transplantationer.
- Elektroforese



Eleverne laves gruppe fremlæggelser om: Vaccinationer, HIV/aids, sen allergi, straks allergi,Influenza

Vi har læst artiklen "Influenza, den naturlige følgesvend" fra Aktuel naturvidenskab og talt om Influenza (dens gener, opbygning, H- og N varianter, værtsskifte, Vaccineproduktion, pandemier og dens evne til mutation)
Øvelse: ELISA. Talt om sammenhæng til graviditetestest og til coronatest.





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Muskelfysiologi HTX2

Temaet omhandler:
- Musklernes opbygning
- Muskelfibrenes opbygning
- Muskelkontraktion
- Muskelstyrke/muskelfibre
- Nervesystemets påhæftning og påvirkning af muskelfibre. Viljestyret bevægelse.
- Kroppen i arbejde. De forskellige energiformer, ATP, tilpasninger i kroppen fra hvile til arbejde. Hvordan får kroppen nok energi til arbejdet.

Øvelse: Muskelstyrke og muskelkontraktion (hånddynamometer)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Enzymkinetik HTX2

Temaet omhandler:
- Generel intro om enzymer, hvorfra og hvad kender vi til dem i forvejen.  Relation til fordøjelsessystemet.  Relation til sygdomme med uvirksomme enzymer. Som eksempel er brugt glucosylceramidase og Gauchers sygdom.
- Proteiners opbygning
- Enzymstruktur (3D) og virkemåde (specificitet), cofaktorer, funktionelle grupper.
- Aktiveringsenergi,
- Navngivning, enzymklasser
- Kinetik. Michaelis-Menten og Lineweaver-Burk plot.
- Enzymhæmmere. Kompetitiv og non-kompetitiv hæmning.
- Proteiners og aminosyrers opbygning, ladning og polaritet i aminosyrer, peptidbinding.
- Proteiners tredimensionelle struktur (primær, sekundær, tertiær, kvartenær, alfa helix, beta foldeblad),
- Kemiske bindingstyper internt i et protein. Denaturering.

Øvelse: Bromelin fra ananas (laves 5/1 24)
Øvelse: Enzymkinetik. H2O2 og gær.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Genteknologi og bioinformatik HTX2

Vi begynder med en generel viden om DNA og celletyper (repetition). Vi arbejder videre med transgene bakterier og vektorer.

Temaet omhandler:  
- Rekombinant DNA-teknik. Herunder transgene bakterier, plasmid, oprensning af plasmid, plasmid overførsel (transformation) og selektion af disse. Vektorer, deres anvendelse og produktion. Restriktionsenzymer. Donor-DNA, hvad er det og hvordan skaffes det (genom-DNA, cDNA, DNA bibliotek og syntetiseret DNA). Fordele og ulemper ved forskellige metoder til selektion (antibiotikaresistens, GFP)
- Opformering af donor-DNA (PCR og transformation).
- Læsning af plasmidkort og brug af restriktionsenzymer.
- Lovgivning om GMO, risikovurdering og forholdsregler med omgang/arbejde hermed.
- PCR. Hvordan er metoden bygget op, og hvad kan den bruges til.
- Hvad er bioinformatik og hvad kan databasesøgninger bruges til. Fylogeni.
- Opgave med databasesøgninger.
- Transformation af planter. Genkanon, Agrobacterium. Antisense teknik.
- Resistente afgrøder.
- CRISPR/Cas9 metoden. Brugt materiale fra biotech academy.
- Stamceller og kloning. Hvad er det og hvad kan det bruges til.
- DNA sekventering. Suppleret med yderligere materiale.
-Evolution, arbejdet ud fra en figur med princip i evolution (variation, overproduktion, selektion, evolution)



Øvelse:Transformation (GFP)
Øvelse: PCR (PCT)

Teoretisk 'øvelse: Forskellige databaser til Bioinformatik
Teoretisk øvelse: Hvordan kan man isolere et gen og indsætte på et plasmid (restriktionsenzymer)
Teoretisk øvelse: Identifikation af sygdomsfremkaldende bakterie med BLAST


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Repetitionsforløb

Indhold:
- Repetition. Eleverne har i grupper forberedt et emne fra undervisningen til at styre repetitionen i klassen. Eleverne har lavet en .ppt med det faglige indhold samt øvelser oa, som hører til tema. Hver elev har været med til at repetere to emner for klassen. Resten af klassen har til fremlæggelsen skimmet/læst det pågældende emne.
- Eleverne har lavet skriftlige eksamenssæt - først i grupper og dernæst individuelt med aflevering. Vi har trænet forståelse af typeord og opbygning af besvarelse. Når nødvendigt, har vi repeteret et fagligt indhold.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer