Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2025/26
|
Institution
|
UCH
|
Fag og niveau
|
Virksomhedsøkonomi A
|
Lærer(e)
|
Tina Maria Villesen Skov
|
Hold
|
h22hh1s23-VØ (h22hh1s23-VØ, h23hh2s24-VØ, h24hh3s25-VØ)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Virksomheden og dens økonomi
Kernestof
Ibog fra Systime, 2017 læreplan. Kapitel 5-8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Rapportering - Årsregnskab og årsrapport
Kernestofområdet "Rapportering":
– udarbejdelse og præsentation af årsregnskabet
- CSR-rapportering (indledende)
Anvendt undervisningsmateriale:
I-bogen: Henrik Frølich m.fl., En grundbog til VØ (Læreplan 2017) - dækker grundforløbet (https://virksomhed.systime.dk/), kapitlerne:
Kap. 9: Årsregnskabet og registreringssystemet
Kap. 10: Det samlede regnskabssystem
Kap. 11: Årsrapporten
Hertil løbende opgaver til kapitler og virkelighedsnære eksempler på regnskabsbilag.
Kernestoffet omhandler følgende, som eleverne har opnået kendskab :
- Virksomhedens registreringssystem, herunder kontoplanens opbygning.
- Opstilling af resultatopgørelse, balance og noter for en handels- og produktionsvirksomhed.
- Årsrapportens formål
- Årsrapportens struktur og regnskabsklasser.
- Grundlæggende krav til årsrapporten.
- Årsrapportens enkelte elementer.
- Årsrapporten på engelsk.
- Koncernregnskabet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Virksomhedsanalyse
Kernestofområdet "Virksomhedsanalyse":
– analyse af virksomhedens økonomiske udvikling på baggrund af årsrapporter og andet eksternt
materiale på dansk og engelsk
- CSR-rapportering (indledende)
Anvendt undervisningsmateriale:
I-bogen: Henrik Frølich m.fl., Virksomhedsøkonomi A, Systime, 2017 (https://virksomhed.systime.dk/), kapitlerne:
Kap. 12: Økonomiske analyser
Kap. 13: Analyse af indtjeningsevne - forsættes i 3. semester
Kap. 14: Analyse af kapitaltilpasningsevne - forsættes i 3. semester
Kap. 15: Analyse af rentabilitet
Kap. 16: Analyse af soliditet og likviditet
Kap. 17: CSR
Kap. 18 CSR-rapportering og analyse
Hertil løbende opgaver med inddragelse af relevant aktuelt materiale som artikler og årsrapporter for større danske virksomheder.
Kernestoffet omhandler følgende, som eleverne har opnået kendskab :
- Regnskabsanalysens formål og indhold.
- Analyse af rentabilitet (afkastningsgrad, overskudsgrad og aktivernes omsætningshastighed, egenkapitalens forrentning, gældsrente og gea-ring).
- Analyse af indtjeningsevne (overskudsgrad, udvikling i omsætning-omkostningsforholdet).
- Analyse af kapitaltilpasning (aktivernes om-sætningshastighed, udvikling i forholdet mellem omsætning og aktiver).
- Analyse af soliditet og likviditet.
- Nøgletal på engelsk.
- Benchmarking med branchen.
Omkring CSR:
- Virksomhedens samfundsansvar.
- CSR aktiviteter (Ashridges model).
- CSR rapporteringens formål.
- Virksomhedens kommunikation af samfundsansvar
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
55,00 moduler
Dækker over:
55 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Strategi
Kernestofområdet "Strategi":
– Strategisk analyse af værdiskabelse, konkurrence og vækst samt udvikling af virksomhedens forretning
- Analyse af bæredygtighed og betydning for strategiske valg
Anvendt undervisningsmateriale:
I-bogen: Henrik Frølich m.fl., Virksomhedsøkonomi A, Systime, 2017 (https://virksomhed.systime.dk/), kapitlerne:
Kap. 19: Strategiens kendetegn
Kap. 20: Strategisk analyse af eksterne forhold
Kap. 21: Strategisk analyse af interne forhold
Kap. 22: Den strategiske plan
Kap. 23: Udvikling af forrretningsmodel
Hertil relevante og aktuelle opgaver.
Eleverne har gennem arbejdet med kernestoffet opnået kendskab til følgende områder:
Strategibegrebet, strategiernes hovedformål, strategityper, strategimodeller.
Analyse af værdikæde, vækststrategi, konkurrencestrategi og konkurrencesituationen i branchen.
Analyse af kritiske succesfaktorer.
Analyse og udvikling af virksomhedens forretning med Business Model Canvas.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Optimering - Forsyningskæde og logistik
Peder Vinther Emdal Hay mfl., Virksomhedsøkonomi, I-bog, Systime, Systime, 2019:
Kapitel 24 Logistik
Kapitel 25Logistiske koncepter og logistisk effektivitet
Kapitel 26 Indgående logistik
Kapitel 27 Produktion
Kapitel 28 Udgående logistik
Kapitel 29 Returlogistik og logistikanalyse
Kernestof:
Kernestoffet knytter sig til
– forsyningskæde og logistik
(– investering og finansiering)
(– optimering af virksomhedens aktivitet med og uden knap kapacitet).
Eleverne skal kunne forholde sig til:
- Optimering af forsyningskæde og værdikæde.
- Fra strategi til operationel effektivitet (Effectiveness) og produktivitet (Efficiency).
- Forsyningskæde og værdikæde (Make or buy).
- Logistisk effektivitet.
- Logistiske styringsprincipper (fordisme-lean-agility).
- Logistiske koncepter (push-pull).
- Optimering af den indgående logistik.
- Indkøbsstyring (single-multi sourcing, udvidet leverandørsamarbejde).
- Indkøbsstørrelse (Wilson).
- Optimering af produktion.
- Produktionsstyring (MRP, JIT, produktionsformer).
- Spildtyper (MUDA).
- Optimering af udgående logistik.
- Lagerstyring (lagerlokationer, lagerindretning).
- Lagersammensætning (ABC).
- Distributionsstyring (transportformer).
- Valg af transport (TDC).Supplerende stof:
Artikler omkring LEAN og øvrige logistisk udfordringer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Optimering - Investering, finansiering, kapacitet
Peder Vinther Emdal Hay mfl., Virksomhedsøkonomi, I-bog, Systime, Systime, 2024:
Kapitel 31 Aktivitetsoptimering
Kapitel 32 Kapacitetsoptimering
Kapitel 33 Investering
Kapitel 34 Finansiering
Kapitel 35 Lån og rente
Kernestof:
Kernestoffet knytter sig til
– investering og finansiering heraf samt finansiering generelt af virksomhedens aktiviteter.
– optimering af virksomhedens aktivitet med og uden knap kapacitet.
Eleverne skal kunne forholde sig til:
Aktivitets- og kapacitetsoptimering:
- Prisfastsættelsesmetoder under forudsætning af ufuldkommen konkurrence og forskellige omkostningsforløb.
- Aktivitetsoptimering under hensyn til begrænsede ressourcer.
- Optimering ved en og flere knappe faktorer
- Udvidelse af aktiviteten eller nye aktivitetsmuligheder.
Investering:
- Investeringsbegrebet og investeringens elementer.
- Kapitalværdimetoden, intern rente og payback.
- Følsomhedsanalyser.
- Inddragelse af anden information.
- Finansieringsbegrebet.
- Analyse af balancestruktur.
- Finansiering af virksomhedens løbende drift og anlægsin-vesteringer med fremmed- eller egenkapital.
- Annuitetslånets og det stående låns løbetid, afdrag, rente og ydelse.
- Valg mellem alternative finansieringsformer.
Kapacitetsoptimering:
Supplerende stof
Bilag omkring "Prisdifferentiering"
Artikler og virksomhedscases
Alle økonomiske kompetencer vil i dette forløb komme i spil:
"”Eleverne skal kunne,
- afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomhedsøkonomi, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- identificere, formulere og løse problemer, der knytter sig til en virksomheds økonomiske forhold
- anvende virksomhedsøkonomiske modeller, herunder modeller til optimering, og forklare modellernes forudsætninger
̶
- udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række virksomhedsøkonomiske forhold i en given kontekst
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds økonomiske forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans
- fortolke og formidle informationer om virksomhedsøkonomiske forhold bredt og i samspil
med andre fag
- udvælge og anvende relevante matematiske og digitale værktøjer.”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
60,00 moduler
Dækker over:
64 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
PBL forløb samt Repetition af pensum
Eleverne har arbejdet med flere PBL-forløb, hvoraf 5 opgives som mulige eksamensprojekter:
1. Flying Tiger - Økonomisk analyse
2. Strategi (primært eksterne forhold) og økonomi (Dagligvarebranchen)
3. ID Identity - CSR og Økonomisk analyse
4. Logistik i Jysk
5. Investering og kapacitetsoptimering (Fiktiv virksomhed: Mine ApS)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56425893556",
"T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56425893556",
"H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56425893556"
}