Holdet h22hh1s23-VØ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2025/26
Institution UCH
Fag og niveau Virksomhedsøkonomi A
Lærer(e) Tina Maria Villesen Skov
Hold h22hh1s23-VØ (h22hh1s23-VØ, h23hh2s24-VØ, h24hh3s25-VØ)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Virksomheden og dens økonomi
Titel 2 Rapportering - Årsregnskab og årsrapport
Titel 3 Virksomhedsanalyse
Titel 4 Strategi
Titel 5 Optimering - Forsyningskæde og logistik
Titel 6 Optimering - Investering, finansiering, kapacitet
Titel 7 PBL forløb samt Repetition af pensum

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Rapportering - Årsregnskab og årsrapport

Kernestofområdet "Rapportering":
– udarbejdelse og præsentation af årsregnskabet
- CSR-rapportering (indledende)

Anvendt undervisningsmateriale:
I-bogen: Henrik Frølich m.fl., En grundbog til VØ (Læreplan 2017) - dækker grundforløbet (https://virksomhed.systime.dk/), kapitlerne:
Kap. 9: Årsregnskabet og registreringssystemet
Kap. 10: Det samlede regnskabssystem
Kap. 11: Årsrapporten


Hertil løbende opgaver til kapitler og virkelighedsnære eksempler på regnskabsbilag.

Kernestoffet omhandler følgende, som eleverne har opnået kendskab :
- Virksomhedens registreringssystem, herunder kontoplanens opbygning.
- Opstilling af resultatopgørelse, balance og noter for en handels- og produktionsvirksomhed.
- Årsrapportens formål
- Årsrapportens struktur og regnskabsklasser.
- Grundlæggende krav til årsrapporten.
- Årsrapportens enkelte elementer.
- Årsrapporten på engelsk.
- Koncernregnskabet.

Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Virksomhedsanalyse

Kernestofområdet "Virksomhedsanalyse":
– analyse af virksomhedens økonomiske udvikling på baggrund af årsrapporter og andet eksternt
   materiale på dansk og engelsk
- CSR-rapportering (indledende)

Anvendt undervisningsmateriale:
I-bogen: Henrik Frølich m.fl., Virksomhedsøkonomi A, Systime, 2017 (https://virksomhed.systime.dk/), kapitlerne:

Kap. 12: Økonomiske analyser
Kap. 13: Analyse af indtjeningsevne - forsættes i 3. semester
Kap. 14: Analyse af kapitaltilpasningsevne - forsættes i 3. semester
Kap. 15: Analyse af rentabilitet
Kap. 16: Analyse af soliditet og likviditet
Kap. 17: CSR
Kap. 18 CSR-rapportering og analyse

Hertil løbende opgaver med inddragelse af relevant aktuelt materiale som artikler og årsrapporter for større danske virksomheder.

Kernestoffet omhandler følgende, som eleverne har opnået kendskab :
- Regnskabsanalysens formål og indhold.
- Analyse af rentabilitet (afkastningsgrad, overskudsgrad og aktivernes omsætningshastighed, egenkapitalens forrentning, gældsrente og gea-ring).
- Analyse af indtjeningsevne (overskudsgrad, udvikling i omsætning-omkostningsforholdet).
- Analyse af kapitaltilpasning (aktivernes om-sætningshastighed, udvikling i forholdet mellem omsætning og aktiver).
- Analyse af soliditet og likviditet.
- Nøgletal på engelsk.
- Benchmarking med branchen.
Omkring CSR:
- Virksomhedens samfundsansvar.
- CSR aktiviteter (Ashridges model).
- CSR rapporteringens formål.
- Virksomhedens kommunikation af samfundsansvar
Indhold
Omfang Estimeret: 55,00 moduler
Dækker over: 55 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Strategi

Kernestofområdet "Strategi":
– Strategisk analyse af værdiskabelse, konkurrence og vækst samt udvikling af virksomhedens forretning
- Analyse af bæredygtighed og betydning for strategiske valg

Anvendt undervisningsmateriale:
I-bogen: Henrik Frølich m.fl., Virksomhedsøkonomi A, Systime, 2017 (https://virksomhed.systime.dk/), kapitlerne:

Kap. 19: Strategiens kendetegn
Kap. 20: Strategisk analyse af eksterne forhold
Kap. 21: Strategisk analyse af interne forhold
Kap. 22: Den strategiske plan
Kap. 23: Udvikling af forrretningsmodel

Hertil relevante og aktuelle opgaver.

Eleverne har gennem arbejdet med kernestoffet opnået kendskab til følgende områder:
Strategibegrebet, strategiernes hovedformål, strategityper, strategimodeller.
Analyse af værdikæde, vækststrategi, konkurrencestrategi og konkurrencesituationen i branchen.
Analyse af kritiske succesfaktorer.
Analyse og udvikling af virksomhedens forretning med Business Model Canvas.

Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Optimering - Forsyningskæde og logistik

Peder Vinther Emdal Hay mfl., Virksomhedsøkonomi, I-bog, Systime, Systime, 2019:

Kapitel 24 Logistik
Kapitel 25Logistiske koncepter og logistisk effektivitet
Kapitel 26 Indgående logistik
Kapitel 27 Produktion
Kapitel 28 Udgående logistik
Kapitel 29 Returlogistik og logistikanalyse

Kernestof:
Kernestoffet knytter sig til
– forsyningskæde og logistik
(– investering og finansiering)
(– optimering af virksomhedens aktivitet med og uden knap kapacitet).

Eleverne skal kunne forholde sig til:

- Optimering af forsyningskæde og værdikæde.
- Fra strategi til operationel effektivitet (Effectiveness) og produktivitet (Efficiency).
- Forsyningskæde og værdikæde (Make or buy).
- Logistisk effektivitet.
- Logistiske styringsprincipper (fordisme-lean-agility).
- Logistiske koncepter (push-pull).
- Optimering af den indgående logistik.
- Indkøbsstyring (single-multi sourcing, udvidet leverandørsamarbejde).
- Indkøbsstørrelse (Wilson).
- Optimering af produktion.
- Produktionsstyring (MRP, JIT, produktionsformer).
- Spildtyper (MUDA).
- Optimering af udgående logistik.
- Lagerstyring (lagerlokationer, lagerindretning).
- Lagersammensætning (ABC).
- Distributionsstyring (transportformer).
- Valg af transport (TDC).Supplerende stof:

Artikler omkring LEAN og øvrige logistisk udfordringer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Optimering - Investering, finansiering, kapacitet

Peder Vinther Emdal Hay mfl., Virksomhedsøkonomi, I-bog, Systime, Systime, 2024:

Kapitel 31 Aktivitetsoptimering
Kapitel 32 Kapacitetsoptimering
Kapitel 33 Investering
Kapitel 34 Finansiering
Kapitel 35 Lån og rente

Kernestof:
Kernestoffet knytter sig til
– investering og finansiering heraf samt finansiering generelt af virksomhedens aktiviteter.
– optimering af virksomhedens aktivitet med og uden knap kapacitet.

Eleverne skal kunne forholde sig til:

Aktivitets- og kapacitetsoptimering:
- Prisfastsættelsesmetoder under forudsætning af ufuldkommen konkurrence og forskellige omkostningsforløb.
- Aktivitetsoptimering under hensyn til begrænsede ressourcer.
- Optimering ved en og flere knappe faktorer
- Udvidelse af aktiviteten eller nye aktivitetsmuligheder.
Investering:
- Investeringsbegrebet og investeringens elementer.
- Kapitalværdimetoden, intern rente og payback.
- Følsomhedsanalyser.
- Inddragelse af anden information.
- Finansieringsbegrebet.
- Analyse af balancestruktur.
- Finansiering af virksomhedens løbende drift og anlægsin-vesteringer med fremmed- eller egenkapital.
- Annuitetslånets og det stående låns løbetid, afdrag, rente og ydelse.
- Valg mellem alternative finansieringsformer.

Kapacitetsoptimering:


Supplerende stof

Bilag omkring "Prisdifferentiering"
Artikler og virksomhedscases

Alle økonomiske kompetencer vil i dette forløb komme i spil:

"”Eleverne skal kunne,

- afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomhedsøkonomi, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder

- identificere, formulere og løse problemer, der knytter sig til en virksomheds økonomiske forhold

- anvende virksomhedsøkonomiske modeller, herunder modeller til optimering, og forklare modellernes forudsætninger
̶
- udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række virksomhedsøkonomiske forhold i en given kontekst

- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds økonomiske forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans

- fortolke og formidle informationer om virksomhedsøkonomiske forhold bredt og i samspil
med andre fag

- udvælge og anvende relevante matematiske og digitale værktøjer.”

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 60,00 moduler
Dækker over: 64 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 PBL forløb samt Repetition af pensum

Eleverne har arbejdet med flere PBL-forløb, hvoraf 5 opgives som mulige eksamensprojekter:
1. Flying Tiger - Økonomisk analyse
2. Strategi (primært eksterne forhold) og økonomi (Dagligvarebranchen)
3. ID Identity - CSR og Økonomisk analyse
4. Logistik i Jysk
5. Investering og kapacitetsoptimering (Fiktiv virksomhed: Mine ApS)
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde