Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
UCH
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Claudia Andrea Carrera de Nielsen
|
Hold
|
h22hhsp1b23-SP (h22hhsp1b23-SP, h23hhsp2b24-SP, h24hhsp3b25-SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
PRESENTACIONES
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
LA FAMILIA Y LA CASA
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
ENTREGA 3: mis vacaciones
|
16-01-2023
|
MI FAMILIA Y YO
|
16-01-2023
|
Ny opgave (2)
|
31-01-2023
|
ENTREGA 6
|
12-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
LA CIUDAD
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
REPASO
I forløbet vil sættes fokus på gentagelse af gloser og grammatikken fra 1g, samt introduceres til Ungdomskultur i Spanien.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
årsprøve evaluering
|
15-08-2023
|
UNA ENTREVISTA
|
27-08-2023
|
billedbeskrivelse
|
05-09-2023
|
correo y foto
|
24-09-2023
|
2 entrega correos y foto
|
29-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Cultura hispana: La comunicación
I det forløb vil arbejdes med den spanske kultur
Der vil sættes fokus på:
1. formelt/uformelt kommunikation: tiltalte måde og formel-uformel mail og brev
2. Direkte og indirekte objekt vil være den grammatiske fokus samt anvendelse af 3 person.
3. Kulturelleforskel mellem Danmark og Spanien.
Luna (https://www.youtube.com/watch?v=-Q7pvKXLOFo)
Kulturforskelle | Spansk virksomhedskommunikation (systime.dk)
https://tapasonline.systime.dk/?id=147#c1473
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
SOSTENIBILIDAD (SO2)
I det forløb vil vi arbejde med bæragtighed i den spansktalende verden.
Det vi sættes fokus på gloser til at snakke om emnet og udtrykke meninger. Vil især introducere til den spanske analysemetoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
mi opinion
|
31-10-2023
|
P.point om verdensmål
|
10-11-2023
|
opgave 1 Case
|
14-11-2023
|
Presentación oral
|
27-11-2023
|
Del prøve 2
|
05-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
LA FAMILIA TRADICIONAL Y MODERNA (tema de examen)
COCO film
La familia española: Sonsoles y su Andalucía | Caminando – for fortsættere (systime.dk
La familia mexicana: roles de género
Entrevista con Rama
El futuro según Karen | México en perspectiva (systime.dk)
Blog: https://elsexo.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=158#c337:
Aby de México, La identidad contrastada.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
EMPRESAS (tema de examen)
I forløbet vil de arbejdes med Virksomheder i Spanien og Sydamerika.
Det vil være fokus på virksomhedskultur, handels korrespondance og bæredygtighed. n.
1.2 Virksomhedskultur | Spansk virksomhedskommunikation (systime.dk) 1.3 Hvad indebærer kulturforskellene? | Spansk virksomhedskommunikation (systime.dk)
https://www.profedeele.es/actividad/entrevista/
Tekster og videoer:
El Hostal de Kiki: https://caminandoforfortsaettere.systime.dk/?id=136#c745
Comercio justo | Caminando. Grund- og øvebog (systime.dk)
Colombianos reciclan café (texto de examen)
Trotamundos. Etapa 10: Mendoza, tierra de grandes vinos (Argentina) - ProfedeELE
Entrevista con Pedro González de Bestseller. Cultura y negocios en España - LRU.dk (praxis.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
solicitud de empleo
|
20-08-2024
|
ansættelsesbrev + formel mail
|
21-08-2024
|
Correspondencia 1
|
23-08-2024
|
samtale om el precio justo
|
28-08-2024
|
ENTREGA 1
|
29-08-2024
|
delprøve 2
|
05-09-2024
|
ENTREGA 2
|
26-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
ESPAÑA: la crisis y los jóvenes (tema de examen)
I forlængelse af emnet "Empresas (españolas) arbejder vi med de økonomiske kriser Spanien har oplevet og den konsekvens (især i de unge generation):
Entrevista con Lorena Lopez, BestSeller, Cultura y negocios en España: https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/cultura/index.html
Film: Perdiendo el norte
Joven independizado: "Me mantengo con 500 euros haciendo malabares" – YouTube
La generación de la doble crisis - YouTube
Emigrantes españoles, jóvenes cualificados - Blogs MAPFRE
Los jóvenes, hundidos en la España de Sánchez: los datos de su dramática situación - Libre Mercado
eksamensopgave. Mi vida es una mieda
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
MACHISMO y violencia de género (tema de examen)
I forløbet vil sættes fokus på "machismo" i forbindelse med familie, musik og virksomheder. Det vil også arbejdes med "violencia de género" som konsekvens
MACHISMO
1. Introducción a los estereotipos y al machismo | EL SEXO EN PROCESO (forlagetcolumbus.dk) (ver cual)
2. ¿Sabes qué es el micromachismo? | EL SEXO EN PROCESO (forlagetcolumbus.dk)
EL MACHISMO EN CASA
1. El machismo | México en perspectiva (systime.dk)/
1.6. Documental: ¿Sabes qué, mi vida? Aquí él que manda soy yo" | México en perspectiva (systime.dk)
EL MACHISMO EN LA MÚSICA
El Reggaetón | EL SEXO EN PROCESO (forlagetcolumbus.dk)
6. Cali y El Dandee: La Muda | EL SEXO EN PROCESO (forlagetcolumbus.dk)
7. Una carta al director: El machismo del reggaetón | EL SEXO EN PROCESO (forlagetcolumbus.dk)
Despacito: El reguetón y el machismo | Minlæring (minlaering.dk)
EL MACHISMO EN LAS EMPRESAS
La reina del tequila (texto de examen)
Insultos machistas a la jefa en una obra civil - ProfedeELE (+ machismo)
VIOLENCIA DE GENERO
https://mexico.systime.dk/?id=129&L=0#c568 ligestilling
https://mexico.systime.dk/?id=129&L=0#c276
https://mexico.systime.dk/?id=129&L=0#c278
Netflix : no estas sola, la lucha contra la manada
Introducción a la violencia machista en el continente latinoamericano | EL SEXO EN PROCESO (forlagetcolumbus.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
LA CONQUISTA (tema de examen)
El tema se centrará principalmente en las consecuencias sufridas por las poblaciones originales y su situación actual.
Material:
La conquista
1. 1492 El año que cambió al mundo. Informe el sol, septiembre-octubre 2017
2. Historia | VALE UN PERÚ https://valeunperu.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133&L=10
3.También la lluvia , película de Iciar Bollaín
4. América Latina: La conquista: https://tapasonline.systime.dk/?id=150#c1582
5.Consecuencias de la Colonización para los Pueblos Indígenas: Un Análisis Exhaustivo (https://historia.ovh/que-consecuencias-tuvo-la-colonizacion-para-los-pueblos-indigenas/)
6. La identidad racial y étnica en el Perú | VALE UN PERÚ
7. Cholo soy | VALE UN PERÚ
|
Indhold
|
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Trabajo de Investigación 2
|
17-02-2025
|
También la lluvia
|
21-02-2025
|
prueba
|
05-03-2025
|
ENTREGA ORAL la conquista
|
10-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Repaso
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56429375723",
"T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56429375723",
"H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56429375723"
}