UCH Gymnasier
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UCH Gymnasier
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet h22hhfr1x23-FR - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2023/24
Institution
UCH
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Linda Bech Wind
Hold
h22hhfr1x23-FR (
h22hhfr1x23-FR
,
h23hhfr2x24-FR
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Basisfransk
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Basisfransk
Hele 1.g har holdet været samlæst med det daværende 2.g-hold og i 2.g har der været samlæsning enkelte gange med det nye 1.g-hold og enkelte gange med 3.g-holdet.
Grundforløb: 11/8-22 - 27/10-22 - 16 moduler à 60 min.
1.g: 8/11-22 - 11/5-23 - 64 moduler à 60 min.
2.g: 9/8-23 - 27/10-23 - 27 moduler à 60 min.
+ 9/1-24 - 2/2-24 - 6 moduler à 60 min.
MATERIALE:
”Franskbogen” kap. 1-21 med tilhørende opgaver
Grundlæggende udtale
Grundlæggende grammatik
Billedbeskrivelse
"Paris, je t'aime"
Opgaver til filmen
Billedbeskrivelser
Quizlet
Kahoot
Vendespil
Bingo
PP-præsentationer af selvvalgt parisisk monument
Afleveringer - oversættelser
Minut-oplæg om frugter, grøntsager, dyr mv.
STUDIETUR TIL PARIS
For de tre elever med international studieretning
Indhold
Kernestof:
Le développement durable_vocabulaire
2.g: I skal gense videoen om "Le développement durable" (se nedenfor) og øve ordforrådet i quizletten
C'est quoi le développement durable ? - 1jour1actu.com
1.g: Vi gennemgår resten af de interaktive opgaver til kap. 3
i skal læse kapitel 4 "Changements climatiques" texte A
1.g: genlæs og oversæt kap. 4, tekst A. Træn oplæsning
2.g: C_est quoi le développement durable.pptx
1.g: Læs kap. 4, tekst B
2.g: Øv gloserne i quizletten
2.g: Lisez sur les 17 objectifs:Objectifs de développement durable
introøvelse_-_opgave1.docx
1.g: Vi gennemgår de interaktive opgaver til kap. 4
2.g: Lav introøvelse 2introøvelse_-_opgave2.docx
2.g - Gruppearbejde i dag:I skal arbejde sammen om at lave vedhæftede quiz (quiz_objectifs_dev_durable_élèves). I kan finde svarene (nogle lidt "gemt") på hjemmesiden i linket herunder.
Objectifs de développement durable
quiz_objectifs_dev_durable_élèves.pdf
1.g: Læs og oversæt kap. 5 "Un coup de téléphone". Husk at øve "mots clés" (nederst på siden)
2.g: Vi gennemgår gruppearbejdet fra onsdag
1.g: Vi gennemgår opgaverne til kap.5 "Un coup de téléphone"
2.g: Vous allez préparer votre choix de pays et d'óbjectif pour votre projet de groupe: lisez sur les différentes pays francophones et lisez sur les différentes objectifs pour préparer votre choix
2.g: Les objectifs du développement durable_23.11.22.docx
2.g: Forbered idéer til valg af verdensmål og land
1.g: I arbejder videre med 1. bøjningsverber i kap. 1-5
1.g: Vi gennemgår resten af 1.bøjningsverberne fra kap. 1-5. I skal lave to SIMPLE sætninger med hvert verbum - en sætning i ental og en i flertal.
2.g: I skal læse om Den Demokratiske Republik CongoDen Demokratiske Republik Congo | lex.dk – Den Store Danske
2.g: I skal læse grundigt om verdensmål 1, delmål 1.1, så I kan lave en minipræsentation (som sidst) af indholdet for 1.g'erne det sidste kvarter
1.g: I skal træne billedbeskrivelse (de to første punkter i vedhæftede link). I skal endvidere hver især finde et billede (husk at uploade et link i elevfeedback inden timen), som I skal beskrive for resten af klassen. HUSK kun at skrive stikord ned,
1.g: I skal læse og oversætte kap. 6 "La France"
2.g: I skal sammen (i de første 30 min.) forberede en "præsentation" til mig af de områder, I indtil nu har sat jer ind i. Dvs. I skal ikke lave en PP, men I skal kunne sætte mig ind i, hvor langt I er nået i forhold til problemformuleringens punkter
Problemformulering:
1.g: I skal lave opgave a, b, c, og e færdige hjemme
2.g: I skal arbejde med data til jeres synopsis
2.g: I arbejder med jeres synopsis
1.g: I skal genlæse og oversætte kap. 6 "La France"
1.g: I skal skrive mindst 10 sætninger om Danmark. Skriv simple / enkle sætninger! (se vedhæftede)
2.g: I færdiggør (i store træk) jeres synopsis
1.g: I skal huske at medbringe blyant / kuglepen:-)
Nous allons jouer le bingo et vous devez répéter les chiffres 0-100:-)
1.g: I skal hver især lave en lille Powerpoint med tre billeder, der fortæller/viser noget om jeres juleferie. I skal lave talekort med stikord, så I kan beskrive billederne grundigt!
2.g: I skal hver især lave en lille Powerpoint med tre billeder, der fortæller noget om jeres juleferie. I skal lave talekort med stikord, så I kan fortælle om jeres ferie - I skal altså ikke bare beskrive billederne, men også fortælle hvad I har lav
2.g: I skal læse kap. 21, tekst A21. Le sport
1.g: I skal læse kap. 7 om Paris7. Paris
1.g: I skal genlæse og oversætte kap. 7
2.g: I skal genlæse kap. 21, tekst A og svare på de tilhørende spørgsmål
1.g: I skal lave en lille PowerPoint-præsentation af jeres parisiske monument. I skal have to billeder med en kort billedtekst til hver:
2.g: I skal læse kapitel 21, tekst B og svare på de tilhørende spørgsmål
2.g: I skal lave de to ordforrådsopgaver + tekstforståelse til kapitel 21
1.g: Vi skal se de to sidste PP
1.g: I skal træne præpositioner (se vedhæftede quizlet)
Vi skal se film I AUDITORIET, så kom til tiden!
Vi skal se filmen færdig I AUDITORIET, så kom til tiden!
1.g: I skal lave opgaver til filmen på klassen:-)
Paris - je t'aime_résumés.pdf
Paris, je t'aime - en images.pdf
1.g: I skal øve billedbeskrivelsesordforrådet (vedhæftet), så I er klar til at lave billedbeskrivelser.
2.g: Hvis én af jer har dvd-drev i pc'en, kan I se filmen færdig selv - ellers laver vi en delprøve 1 på klassen, så HUSK blyant og viskelæder!
1.g + 2.g: Nous allons décrire des images. I skal øve jer på billedbeskrivelsesordforrådet(!) hjemme
Les mots pour décrire.pdf
1.g: I skal lave de interaktive opgaver til kap. 1-7:1.-7. Interaktive opgaver sammenfatning
2.g: Vi gennemgår Delprøve 1 fra onsdag den 25.01. Læs vedhæftede tekst igen, så I har den i frisk erindring:Delprøve 1_LE SPORTS_tekst.docx
1.g: læs og oversæt kap. 8 i Franskbogen, både tekst A og B
2.g: Lisez chapitre 22 (texte A et B) en "Franskbogen"22. Le shopping
1. og 2. g: HUSK at udfylde evalueringen!!
1.g: I skal genlæse kap. 8 og lave de tre første interaktive opgaver
2.g: Send mig (besked i lectio) et reklamefoto med tøj, I hver især kan lide. I skal kunne beskrive det i detaljer for de andre, så slå så mange ord som muligt op på forhånd.
1.g: I skal læse og oversætte den lille tekst om Nice i kap. 8:8. Le rendez-vous
1.g: I skal læse og oversætte kap. 9 A og B "Les Hansen à Chamonix"
2.g: Lisez et traduisez chapitre « Deux conversations » (A+B) + « Le cinéma français »Lav resten af de interaktive opgaver til kap. 8
2.g: Personlige ubetonede pronominerPersonlige pronominer.pptx Grammatik og udtale – kap. 23.pptx Personlige pronominer_betonede.pptx
1.g: I skal øve verbet faire hjemme. I skal notere stikord (ikke hele sætninger!) til besvarelse af spørgsmålene til kap. 9 (text A + B). Øv endvidere les mots clés.
Faire
2.g: Relisez et traduisez « Deux conversations » (A+B) + « Le cinéma français » N'oubliez pas de pratiquer les mots clés!
23. Deux conversations
2.g: arbejd selv:
Opgave 4
Opgave 3
Opgave 2
Opgave 1
1.g:
Personlige pronominer_betonede.pptx
1.g: Lav de fire første interaktive opgaver til kap. 9 hjemme:
Uregelmæssige verber: Faire
2.g: Øv verberne savoir og sortir: Lav 2 sætninger med hvert verbum - en i ental og en i flertal
Savoir
1.g: Lav vedhæftede ark med ne-pas:
23.02.23_Indsæt ne-pas i sætningerne.docx
2.g: Skriv stikord (IKKE hele sætninger!) til billedbeskrivelser (se link). Fokus på tøj, farver, legemsdele, personernes handlinger samt de sædvanlige billedbeskrivelsesgloser
23.3 Billedgalleri
Oversættelser tilbage:-)
Læs kap. 10 - alle tre tekster!
10. Au resto U
2.g: I skal læse kap. 24, tekst A + B1 og skrive stikord til besvarelsen af spørgsmålene til B1.
24. La société de loisirs_texte A
24. La société de loisirs_texte B1
1.g: Når I er blevet registreret, arbejder hun selv parvis med opgave 10.1 i "Franskbogen" (se link nedenfor):
10.1 Aktiviteter - Pararbejde
Vi skal høre jeres dialoger fra pararbejdet onsdag, så ØV jer:-)
Her er de oversigter over det franske skolesystem, som jeg lovede jer i torsdags:-)
systeme educatif en France.jpg systeme educatif.png systeme scolaire.png
1.g: I skal lave følgende 3 interaktive opgaver til kap. 10 hjemme:
Ordforråd
2.g: Læs og oversæt tekst B1 og B2 i kap. 24:
24. La société de loisirs_B124. La société de loisirs_B2
1.g: læs og oversæt kap. 11, tekst A hjemme:
11. La famille Dubois
2.g: Lav følgende interaktive opgaver til kap. 24:
Refleksive verberVerber: Repetition af 1. bøjningUregelmæssige verber: Lire
1.g: Lav følgende 3 interaktive opgaver til kap. 11:
GenitivVerber af 1. bøjning
2.g: Lav de sidste interaktive opgaver til kap. 24 hjemme:
Ordforråd og tekstforståelseTekstforståelse
1.g: I skal genlæse kap. 11 samt repetere tallene 1-100 og alfabetet, så I er klar til at spille brætspil:-)
2.g. I skal genlæse hele kap. 24
1.g: I skal læse kap. 12, tekst B (tekst A blev læst onsdag i timen)
2.g: I skal læse kap. 25 – alle tre tekster (A + B + Paris)
2.g_Pararbejde torsdag den 16.03.23.pdf
Genlæs kap. 12, A og B og skriv stikord til besvarelse af spørgsmålene til begge tekster
Oversættelse 3.pptx
1.g: Lav alle de interaktive opgaver til kap. 12:
2.g: Lav de fem første interaktive opgaver til kap. 25:
Verbernes 2. bøjningUregelmæssige verber: Dire
Lisez chapitre 13 dans "Franskbogen". Faites attention à la prononciation
13. Dans la chambre de Dominique
1.g: I skal øve ordene på listen "La Maison" GRUNDIGT (både udtale og betydning), så I kan spille vendespil
Quizlet - La Maison
2.g: Læs kap. 25, texte B og lav resten af de interaktive opgaver:
25. La visite, Texte B
1.g: Læs kap. 14, tekst A grundigt!
14. Qui va où? Un petit déjeuner en famille
2.g: Læs kap. 26 grundigt!
26. Au café
1.g: Se lektien til tirsdag:-)
2.g: Besvar alle spørgsmålene til kap. 26, men kun med stikord!
26. Au café - Spørgsmål
1.g: I skal forberede "Travail à deux":14.1 Aktiviteter: Pararbejde
2.g: Nous allons écouter vos dialoques du mercredi le 12 avril ET vous allez faire les trois premières exercies en ligne du chapitre 26 (uregelmæssige verber, refleksive verber, personlige pronominer)
Dialoques
Uregelmæssige verber: Croire venir, savoir, lire, prendre, sortirRefleksive verber
1.g: Lav de interaktive opgaver til kap. 14:
Klokken
2.g: Lav de interaktive opgaver til kap. 26:
Uregelmæssige verber: Croire venir, savoir, lire, prendre, sortir
1.g: I skal læse om delingsartiklen
Delingsartiklen
2.g: I skal hver især finde et billede af en dagligdags situation og skrive stikord til en detaljeret beskrivelse. I skal IKKE lave en hel tekst, men udelukkende skrive stikord til et talepapir (printes FØR timens begyndelse). I skal uploade jeres bi
1.g: I skal læse og oversætte kap. 15:
2.g: I skal øve gloserne på listen grundigt(!), så I kan tale frit kun med stikord
1.g: I skal genlæse kap. 15 og lave den første af de interaktive opgaver (15.2) hjemme:
15. Martine travaille à un article
2.g: I skal repetere verberne til gruppearbejdet fra i torsdags (27.1), så I kan fortælle om jeres dag kun med brug af stikord
27.1 Aktiviteter - Pararbejde
1.g: I skal lave resten af de interaktive opgaver (15.2) hjemme:
2.g: I skal lave de interaktive opgaver hjemme (27.2):
Refleksive verber i præsens og passé composé
Uregelmæssige verber: Mettre
Ordforråd: Billedtekster
Tekstforståelse
1.g: I skal øve 1., 2. og 3. bøjningen (verber) i présent, futur proche og passé composé. Vi gennemgår alle de verber, I har fundet i kap. 15.
2.g: I skal øve 1., 2. og 3. bøjningen (verber) i présent, futur proche og passé composé. Find alle verberne i kap. 27 og inddel dem i grupper efter bøjning.
1.g: I skal øve billedbeskrivelser. I skal skrive stikord(!) til de fire billeder, så I kan lave en detaljeret beskrivelse med mange, men simple sætninger (subjekt, verbal, prædikat/objekt/etc.).
15.3 Billedgalleri
1.+2.g: Vi træner delprøve 1 (til årsprøven), så HUSK blyant og viskelæder!! Vi starter præcist kl. 10:15, så kom til tiden:-)
Bonjour! Et bienvenus après les vacances:-) I skal hver især medbringe 5 substantiver (navneord), 5 verber (udsagnsord) og 5 adjektiver (tillægsord) PÅ FRANSK;-), der fortæller noget om jeres sommerferie.
I skal læse og oversætte kap. 16, tekst A i "Franskbogen" (se link).
16. Où faire le marché?
I skal også øve oplæsning af teksten - tjek evt. udtalereglerne i "Franskbogen" (grammatikken - §§ 1-4)Grammatik
I skal læse og oversætte kap. 16 B 16. Où faire le marché?
I skal også øve "fruits et légumes" (vedhæftet), så I kan mindst 15 i alt.Fruits et légumes_le mots.pdf Fruits et légumes_les images.pdf
I skal øve vedhæftede gloser, så I kan spille vendespil - blandt andet:-)Discussion_débat.pdf
I skal genlæse kap. 16 A+B og svare på spørgsmålene (se link). I skal KUN skrive stikord ned!16. Où faire le marché?
I skal hver især præsentere en frugt! I må skrive max. 10 stikord ned på et talepapir. I kan skrive om størrelse, farve, oprindelse, anvendelse osv. À vous de choisir!
Husk også at sende mig idéer / links til emner, I synes kunne være interessante at arbejde med i fransk, når vi er færdige med grundbogen:-) Brug jeres fantasi!
I skal genlæse kap. 16a+b og træne udtale
I skal lave den interaktive opgave om verber af 3. bøjning samt den om delingsartiklen
Verber af 3. bøjning
Gennemgang af opgaverne om delingsartikel (onsdag)
Lav de interaktive opgaver til kap. 16:Verber af 3. bøjning
Medbring udklip fra tilbudsaviser med dagligvarer, så vi kan begynde at lave vores marked:-)
Læs de to dialoger i kap. 1818. Au marché
I skal læse de fire dialoger om indkøb og øve udtrykkene5.1 Dialogues - På indkøb
I skal lave de interaktive opgaver til kap. 18:Verber, Ordforråd 1+2 + tekstforståelse18.2 Interaktive opgaver:
Vi gennemgår opgaverne på klassen, så husk at notere, hvis der er spørgsmål - noget, I syntes var svært.
I skal læse kap. 19 i "Franskbogen" og øve udtale af især afsnittet indtil dialogen begynder.19. Un soir devant la télé
Årsprøver tilbage - gennemgang af delprøve 1 på klassen
I skal lave de tre første interaktive opgaver til kap. 19 i "Franskbogen"19.2 Interaktive opgaver:
I skal lave alle de interaktive opgaver til kap. 13-1913.-19. Interaktive opgaver sammenfatning
I skal læse kap. 20, tekst A, med fokus på udtaleUne interview
I skal læse kap. 20, tekst B i "Franskbogen" med fokus på udtale.
20. Une interview
I skal genopfriske det at præsentere jer selv: navn, alder, bopæl, fritidsinteresser, familie etc. Vi skal være sammen med 1.g og så skal vi selvfølgelig starte med at gå rundt og præsentere os ordentligt for hinanden:-)
Alberte, Amalie, Jasmin: Sidste oplysninger og detaljer i forhold til studieturen:-)
PRÉSENTATION.docx
I skal genlæse kap. 20, tekst A + B
I skal repetere bøjningen af être (§45), avoir (§45) og aller (§46) i présent (§36 om présent), futur proche (§40 om futur proche) og passé composé (§40 om passé composé). Husk at medbringe blyant og viskelæder!
Gennemgang af aflevering (oversættelse og grammatik).Jeg har uploadet jeres opgaver med "rettelser" - dvs. markeringer af, hvor der er fejl eller mangler. Selve rettelserne tager vi på timen.
I skal genlæse kap. 20 i "Franskbogen" og lave tilhørende interaktive opgave hjemme:
I skal hver især uploade to fotos fra jeres studietur i elevfeedback INDEN timen! I skal hjemme øve jer på billedbeskrivelse (jf. link + vedhæftet fil).
Pour parler d"une image - Exemples et idées
Billedbeskrivelse mv.pdf
I skal læse og forstå tekst A
21. Le sport
I skal læse og forstå tekst B
I skal genlæse tekst B og besvare spørgsmålene.
I skal øve spørgeordene hjemme + spørgsmålskonstruktion med spørgeord + est-ce que (undtagen ved qui).
Husk også at tænke over spændenden emner (send gerne forslag i elevfeedback inden timen) til resten af 2.g + 3.g.
I skal lave de fire nedenstående interaktive opgaver til kap. 21 i "Franskbogen":
Verber
I skal genlæse kap. 21 i "Franskbogen" og lave de interaktive opgaver. I skal endvidere træne billedbeskrivelsesgloser.
Ordforråd, lyd og foto
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Billedbeskrivelse
01-02-2023
Oversættelse_1
20-02-2023
Oversættelse_2
05-03-2023
Oversættelse_3
12-03-2023
Oversættelse_4
26-03-2023
Oversættelse_5
02-04-2023
Oversættelse_6
16-04-2023
Oversættelse_7
23-04-2023
Oversættelse_8
30-04-2023
Oversættelse_9
07-05-2023
Oversættelse_10
13-05-2023
Årsprøve_skriftlig fransk2
09-06-2023
Årsprøve_skriftlig fransk3
09-06-2023
Oversættelse + grammatik
30-09-2023
Mon voyage scolaire
15-10-2023
Oversættelse_11
24-10-2023
Omfang
Estimeret: 86,00 moduler
Dækker over: 97
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Projektarbejde
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56432370364", "T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56432370364", "H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56432370364" }