Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
UCH
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Grit Linding Sand
|
Hold
|
EUXT21-DA (EUXT21-DA HF1, EUXT21-DA HF2, EUXT21-DA HF3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eksistentialisme
Enhver hovedperson eller betydningsfuld figur bliver i et værk udsat for forandringer, tryk, modstand, chok, konflikt eller pres, der vil tvinge figuren ud i en ændring. Hvad ændres? Synet på verden, medmenneskerne eller figurens syn på sig selv, kærlighed, partner, børn, fortiden, fremtiden, livet, døden etc. Der sker intet uden pres, modstand eller krise. En krise gør dig bevidst om det stadie, du er på eller at du kan springe over til et nyt stadie. Kierkegaard skaber i ”Enten-Eller” fra 1843 fire store kategorier, vi mennesker befinder os i. Du er spidsborger, æstetiker, etiker eller religiøs. Tekster tematiserer personernes udvikling og spring mellem disse stadier. Her får du et overblik over, hvordan hvert stadie fungerer. Vi skal arbejde med Kierkegaards fire stadier og afslutte med Nietzsches nihilisme, både den passive og den aktive.
I forløbet indgår et skriftlighedsforløb, hvor der arbejdet med genren analyse-vurdering-diskussion.
Omfang ca. 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mytemotiver
Myter er almene universelle motiver, vi mennesker genkender, fordi de gennemspilles i mangfoldige kulturelle værker. Myter handler om regler, som mennesket overskrider. Mennesket begår hybris. Det er der en straf for af guden Nemesis. Overskridelsen skaber konflikter og giver stof til det fortællinger. Nemesis indtræffer gerne uventet og overasker med uforudsete konsekvenser, individet ikke kan komme uden om.
Vi kommer i forløbet til at arbejde med fire centrale myter: Syndefaldsmyten, Ikarosmyten, Narcissus og Ødipusmyten. Det er klassiske myter, som danner grundlag for en række store verdensberømte værker. Men myterne findes også i tekster i vores kulturkreds. Vi kan bruge de fire arketypiske myter, når vi analysere tekster.
Der er flere årsager til, at vi arbejder med myter. De har stor gennemslagskraft psykologisk, og myterne rummer en fælles erfaring: et arke-metaforisk udtryk for almene, indre konflikter: overmod, aggression, kærlighed, narcissisme, dominans, begær, ja hele det reservoir af de drifter, sjælen er så fuld af. De drifter, som forfører mennesket og leder det derud, hvor der ikke er nogen gangbar vej tilbage. Myter er grobund for god litteratur. Der skal være en konflikt, før der er noget for læseren at gribe fat i og identificere sig med.
Når du lærer myterne at kende, vil du kunne genkende dem i litterære værker, og det giver din analyse et højere niveau.
Kernestof fra det litterære område:
Helle Helle: "Sit eget system" (2000) - Syndefald
Leif Panduro: "Uro i forstæderne" (1962) Syndefald
Ib Michael: "Den 12. rytter" (1993) - Ikaros
Karen Blixen: "Vinger" (1915)
TED-ED: "The myth of Icarus and Daedalus - Amy Adkins" (1917) Ikaros
"En perfekt dag" kortfilm (2015) Narcissus
Kortfilmen "Dennis" (2007) - Ødipus
Charlotte Weitze: "Villy" (1999) Syndefald
Kortfilmen "Hjemvendt" (2011) Syndefald
"The Ballad of Buster Scruggs" (2018) Ikaros og syndefald
Grundbog:
Ove Benn & Jørn Jacobsen: Mytemotiver i dansk litteratur - en antologi, 2. udgave Systime
The psychology of narcissisme" af W. Keith Campbell
Omfang ca. 100 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
EUX Katastrofer Dansk AFL 1/4
|
22-02-2023
|
EUX En stor dag - timeopgave
|
01-03-2023
|
EUX Villy Timeopgave
|
02-03-2023
|
EUX Dansk AFL 2/4 Ånden og hånden
|
04-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Reklameanalyse
Vi kommer til at arbejde med kommunikationssituation og kontekst: Afsender, medier, modtager, målgruppe, denotativt og konnotativt indhold, kontekster og komposition. Vi skal lære at vurdere den kommunikative intention og værdi af en trykt eller filmisk reklame. Kort sagt skal vi få skabt et blik for de virkemidler, der findes i reklamer.
Reklamer er argumenter og vil kan bruge Toulmins model i analysen.
Omfang ca. 50 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Analyse af sagtekster
Forløb om at analysere og vurdere sagtekster, især journalistiske genrer.
Vi vil primært fokusere på følgende analyseværktøjer:
Diskursanalyse
Retorik
Argumentation
Materiale:
"Håndbog til dansk" s. 102-117, 127-132, 150-155, 161-166 (Sætningsopbygning, metaforteori, argumentationsteori, argumenttyper)
"Diskursanalyse i dansk" introduktion s. 12-18 + 22-26
Værklæsning af avis
Omfang ca. 120 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse-vurdering-diskussion
|
06-02-2024
|
Værklæsning af avis
|
09-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Oplysningstid og Romantikken
Litteraturhistorisk forløb som fokuserer på oplysningstiden samt romantikken. Det primære fokus ligger på romantikken, hvor et af formålene er, at eleverne kan se de litterære strømninger komme til udtryk i de læste tekster.
Faglige mål, som forløbet hjælper til at opfylde, er, at eleverne skal kunne:
- anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning, perspektivering og
vurdering af dansksprogede tekster.
- formidle viden og budskaber overbevisende og præcist i mundtlig form, deltage i diskussioner
med argumenterede indlæg og indgå i dialog og samtale, der er tilpasset situationen
- lytte aktivt med opmærksomhed og forståelse
- anlægge et historisk perspektiv på forskellige teksttyper
Der arbejdes med det tekstuelle stofområde, hvor der bl.a. læses tekster af kanonforfattere.
Materiale
Ludvig Holberg: Uddrag af "Niels Klims underjordiske rejse" (1741)
Kant: "Hvad er oplysning?"
Schack von Staffeldt: ”Indvielsen” (1804) - nyplatonisme
Adam Oehlenschläger: ”Simon Peder” (1805) - universalromantikken
H.C. Andersen: ”Nattergalen" (1843) - universalromantikken
Dansk Folkepartis kampagnevideo fra 2018
Grundtvig: "Det er så yndigt at følges ad" - biedermeier
Emil Aarestrup "Paa Sneen" - romantisme
Steen Steensen Blicher: "Præludium"
Baggrundsviden om romantikken fra bogen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs af Tinne
Serup Bertelsen & Barbara Kjær-Hansen (2012)
I forløbet indgår et skriftlighedsforløb, hvor vi arbejder med at skabe rød tråd og analytisk fokus i genren analyse-fortolkning-perspektivering.
Omfang ca. 155 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgavesæt - "Data"
|
08-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sprog og kommunikation
Forløbet har til formål at præsentere forskellige typer af sproghandlinger og for teorien om facework.
Forløbet fokuserer samtidigt på tekstlæsning, hvor vi analyserer en novelle med udgangspunkt i sproghandlinger.
Indhold
Forløbet knytter sig til det sproglige stofområde med inddragelse af det tekstuelle stofområde for netop at vise, at sproglig viden og bevidsthed kan bruges aktivt i analyse af tekster.
Faglige mål fra læreplanen forløbet hjælper til at opfylde er, at eleverne skal kunne:
- anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning, perspektivering og vurdering af dansksprogede tekster.
- formidle viden og budskaber overbevisende og præcist i mundtlig form, deltage i diskussioner med argumenterede indlæg og indgå i dialog og samtale, der er tilpasset situationen.
- lytte aktivt og med opmærksomhed, forståelse og gehør.
Kernestof fra det sproglige stofområde:
- det danske sprog og sproglig variation
- sproglige færdigheder og sproglige analyseteknikker
Materiale
Jann Scheuer, Sproghandlinger, Dansklærerforeningen Forlag s. 11-16
”Facework og ansigtstruende handlinger” fra Håndbog til dansk s. 188-189
Helle Helle: ”Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark” (2000)
Værklæsning af Morten Søndergaard: Ordapotek
Analyse af scener fra filmen "Blinkende lygter" og tv-serien "Klovn".
Omfang ca. 100 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Dokumentarforløb "Testamentet"
Forløb om at analysere dokumentarfilm. Fokus vil være på Bill Nichols' forskellige
dokumentartyper og filmtekniske virkemidler. Udgangspunktet er Christian Sønderby Jepsens dokumentar "Testamentet" (2011) (værklæsning).
Formålet med forløbet er at give eleverne redskaber til at afkode og forstå dokumentargenren, både tematisk og filmisk, og især give dem en bevidsthed om, at dokumentarfilm aldrig repræsenterer en objektiv 1:1-gengivelse af virkeligheden, men altid vinkler og selekterer i stoffet.
Omfang ca. 175 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgavesæt "Dyret i mennesket og mennesket i dyret"
|
26-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Litteratur i det 20. århundrede
Fokus i dette forløb bliver på den grundlæggende forskel mellem realisme og modernisme, og vi forsøger at forstå det 20. århundredes litteratur som en historie om aktion-reaktion mellem disse to principper. Stort set al litteratur efter det moderne gennembrud handler om det moderne: Hvordan er det at leve i en verden, hvor der ikke længere er noget fast og solidt? Hvor industrialiseringen, urbaniseringen og den teknologiske udvikling har vendt op og ned på den tidligere samfundsorden? Hvor sekulariseringen og ”Guds død” har gjort, at der ikke længere er nogen
traditioner eller værdier, vi forventes at leve vores liv efter? Hvor vi hver især er blevet sat fri og selv må finde en vej gennem livet?
Grundlæggende er der to forskellige måder, litteraturen i det 20. århundrede tackler denne modernitetserfaring på: en realistisk og en modernistisk. Realismen forsøger at genspejle den fælles sociale virkelighed, så personer, steder og miljøer bliver genkendelige. Oftest fokuserer realismen på hverdagsbegivenheder, og der er detaljer og præcision i beskrivelserne. Sproget er gennemsigtigt og har til formål at skabe indlevelse hos læseren, så tekstens fiktive univers fremstår som et virkelighedstro univers. Modernismen forsøger derimod at fortolke virkeligheden.
Den vil ikke gengive objektivt, men skabe en subjektiv fordrejning af virkeligheden. Oftest er fokus på den indre, personlige forestillingsverden, og sproget er ikke længere gennemsigtigt. Det stritter og gør opmærksom på sig selv, så det bliver tydeligt, at teksten er forfatterens subjektive indtryk af verden.
Vi kommer blandt andet til at arbejde med følgende litterære perioder:
Tidlig modernisme
Ekspressionisme
Futurisme
Religiøs og ateistisk eksistentialisme
Nyrealisme
Minimalisme
Læste tekster:
Johannes V. Jensen: Interferens (1906) Tidlig modernisme
Rudolf Broby-Johansens digtsamling "BLOD" (1922, ekspressionisme) (værklæsning)
Tom Kristensen: Nat i Berlin (1921, ekspressionisme)
Pär Lagerkvist: "Ångest, Ångest är min arvedel" (1916, svensk)
Emil Bønnelycke: Aarhundredet (1918, futurisme)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (1900, folkelig realisme)
Martin A. Hansen: Agerhønen (1947, religiøs eksistentialisme)
Peter Seeberg: Hullet (1962, absurd eksistentialisme)
Erlend Loe: Doppler (værklæsning)
Bjørg Vik: Oppbruddet (1979) (norsk)
Anders Bodelsen: Pointen (1967, nyrealisme)
Helle Helle: Tirsdag nat (minimalisme)
Hemingway: Kat i regnvejr
Omfang ca. 250 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Socialhistorisk analyse af "BLOD"
|
17-01-2025
|
Terminsprøve - Dansk A
|
24-02-2025
|
Skriveøvelse "Tirsdag nat"
|
25-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Det moderne gennembrud
Historisk læsning om perioden ca. 1870-1890.
Vi har fokus på udviklingen inden for litteraturen og kulturen. Der arbejdes med den litteraturhistoriske baggrund og der inddrages relevante tekster fra perioden samt værker inden for billedkunsten.
- Litteraturen skal sætte problemer under debat
- Temaer: Køn, klasse, kirke
- Man skal væk fra romantikkens drømmeverden.
- Realisme, naturalisme, impressionisme.
Tekster:
Pontoppidan: "Naadsensbrød" (1887)
Herman Bang: "Den sidste balkjole" (1887)
Henrik Pontoppidan: Uddrag af "Lykke-Per"
Henrik Ibsen: Uddrag af "Et dukkehjem"
Billeder
Erik Henningsen, Summum jus, summa injuria. Barnemordet. 1886.
Erik Henningsen, Sat ud, 1892.
Litteraturhistorien:
Barbara Kjær-Hansen & Tinne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", Systime (2012), s. 91-110
Omfang ca. 50 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Problemformulering EOP
|
11-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Tendenser efter år 2000
Forløbet belyser tendenser omkring og efter år 2000 med særligt fokus på autofiktion. I det nye årtusinde har især autofiktionen været en litterær genre i vækst. Den bygger på den såkaldte dobbeltkontrakt, der lader læseren forblive i en usikkerhed og tvivl om, at en udgivelse er fiktion eller biografi.
"Fiktionsfri fiktion", "Hybrid mellem virkelighed og fiktion", "litterære selfies".
Læste tekster:
Hesselholdt, Christina: Hovedstolen (1998) (uddrag)
Værklæsning af Christel Wiinblads digtsamling "Min lillebror"
Korsgaard, Thomas: "Bo og hans søn" (2024)
Hassan, Yahya: "Uden for døren" & "Trælameller" (2013)
Omfang ca. 110 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgavesæt "Karrierevalget og det gode arbejdsliv"
|
21-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition
Repetition til både skriftlig og evt. mundtlig eksamen.
Læste tekster
"Den blomstrende have" (Syndefaldsmyten)
Pontoppidan: "Ane-Mette" (Repetition af Det moderne gennembrud)
Klimatale af Greta Thunberg
Genlæsning af H.C. Andersens eventyr "Nattergalen" i forbindelse med repetition af Romantikken.
Omfang ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56758492713",
"T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56758492713",
"H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56758492713"
}