UCH Gymnasier
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UCH Gymnasier
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet h24hxps-vf1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
UCH
Fag og niveau
Psykologi C
Lærer(e)
Ida Marie Givskov
Hold
h24hxps-vf1 (
h24hxps-vf1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro + ondskab
Titel 2
Læring i en digitaliseret verden
Titel 3
Hvem er jeg? Og hvorfor er jeg sådan?
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro + ondskab
Forløbet undersøger teorier om og forklaringsmodeller til at forstå menneskers adfærd. Hvad er det, der får os til at agere og reagere, som vi gør - både når vi er alene og når vi er sammen med andre?
Vi beskæftiger os med behavioristisk adfærdsforståelse og ser herunder nærmere på såvel klassisk som operant betingning, indlært hjælpeløshed og aflæring deraf. Vi ser på kognitiv dissonans og vores behov for en rimelig psykisk balance.
Herefter dykker vi ned i socialpsykologien, der giver os perspektiver omkring roller, grupper, normer, sociale sanktioner og meget mere. Her arbejder vi med store og klassiske forsøg og eksperimenter indenfor socialpsykologien, der kan hjælpe os til at forstå de sociale drivkræfters betydning for vores adfærd i det hele taget. Herunder bl.a. konformitet, lydighed overfor autoriteter, gruppedynamikker, tillærte fordomme, rolleforventninger og så videre.
Afslutningsvis beskæftiger vi os kortfattet med personlighedspsykologien og Bandura sociale indlæringsteori, da det kan hjælpe os med at forklare, hvorfor der alligevel er nogen, der er mere tilbøjelige til at udføre onde handlinger end andre.
Samlet set giver forløbet mulighed for at vi nuanceret kan forholde os til adfærd som et produkt af mange samtidige faktorer
Indhold
Kernestof:
36 Questions That Make Strangers Fall In Love (The LAB)
Velkomst + intimitetsforsøg af Aron et al. 1997 2024.pptx
2. Den mangfoldige psykologi
Arv og miljø
Begrebsliste klassisk betingning.docx
Pavlovs hunde spil
Øvelse klassisk betingning.docx
Klassisk betingning Pavlov.pptx
The office - klassisk betingning
Breaking Into Gringotts (Part 2) | Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2
Læs side 1-4 (til og med 1.3 Pavlovs betydning)
Begrebsliste operant betingning.docx
Observationsopgave operant betingning.docx
Big Bang Theory operant conditioning
BF Skinner Foundation - Pigeon Turn
Operant betingning - hvilken forstærkningsform.docx
Óperant betingning til elever.pptx
Adfærdsperspektivet tekst .docx
Operant betingning opgaver.docx
Cases ondskab - operant betingning.docx
Fem strategier for opdragelse - positiv og negativ forstærkning.docx
Golden Retriever Fools Owner Into Thinking He Hasn't Eaten Treat With Genius Trick
Indlært hjælpeløshed.pptx
to indlæg om klikkertræning og hjælpeløshed .docx
opsamling behaviorisme .PNG
Eksempel på en færdig samtale mellem behaviorister - med svar.pdf
Til denne time skal I nedskrive en kort sætning på et stykke papir, som kunne være jeres spontane reaktion på en lignende situation. I skal ikke skrive navn på sedlerne, da de skal bruges i anonym form
Forvent det bedste - om Rosenthal effekten.docx
Arbejdsspørgsma_l Rosenthaleffekten.docx
The Power of Positivity | Brain Games
Oversigt_forklaringsstil.docx
Diskussionsspørgsmål til Jane Elliots eksperiment med skolebørn med blå eller brune øjne (1).docx
Jane Elliots eksperiment med børn med blå og brune øjne.pdf
A Class Divided - Brown Eyes Blue Eyes Experiment
6.2 Stereotyper, fordomme og diskrimination
Dukketesten - The Danish Doll Test
Karantænezonen - personlig refleksion.docx
Karantaenezonen.docx
Arbejdsark Dukketesten.docx
The police officer's dilemma.docx
Arbejdsspørgsmål The Police Officer's Dilemma.docx
Konformitet intro socialpsykologi.ppt
Spørgsmål til intro om socialpsykologi og konformitet (2).docx
WYFFT: Would You Fall For That - Elevator
Arbejdsark Hjernevask - flokdyr eller egotripper.docx
DRTV - Hjernevask: Flokdyr eller egotripper?
Status og påvirkelighed.docx
Carlsberg Beer Commercial Bikers in Cinema Surprise
Grupper Robbers Cave og Minimal Group Experiment.pptx
TV 2 | Alt Det Vi Deler
Øvelse om rockere .doc
Grupper Robbers Cave og Minimal Group Experiment HTX.pptx
Hvad er en gruppe?
The Stanford Prison Experiment arbejdsspørgsmål (1).docx
Remembering the Abu Ghraib torture scandal
Hvad er en gruppe? | Psykologiens veje
I kan med fordel orientere jer i de noter, som I har skrevet i forbindelse med vores arbejde med grupper.
Milgram variationer.docx
Milgrams lydighedsforsøg.pptx
Socialpsykologi kompendium.docx
Lydoptagelse Zimbardo
DRTV - Hjernevask: Hvornår vil du skade et andet menneske?
Arbejdsspørgsmål kognitiv dissonans.docx
Bandura og moralsk frakobling.pptx
Leon Festinger: When Prophecy Fails
Moralsk frakobling | Psykologiens veje
Arbejdsark Armadillo med tidsangivelser.docx
Armadillo
Tegneserie kognitiv dissonans.png
Program
Typer af ondskab
Typer af ondskab uden scenarier.xlsx
Scenarier til typer af ondskab.xlsx
Typer af ondskab med svar.xlsx
Femfaktor-personlighedstest
Dark Triad Personalities: Narcissism, Machiavellianism, and Psychopathy
Personlighed.pptx
Kender du typen? Her er de fem træk, der udgør din personlighed
Personlighedstræk og ledere.docx
4 hurtige om empati HTX.docx
Empati.pptx
BØRNEfonden skaber udvikling
Spørgsmål social indlæringsteori.docx
The Brain: A Secret History - Emotions; Bandura Bobo Doll Experiment
The Brain of a Murderer - Are You Good Or Evil? - Horizon - BBC
Opvækstens betydning | Psykologiens veje
Begrebscheck HTX.docx
Perspektivering til eksamen.pptx
23-årig asiat slået ned i London: »Jeg vil ikke have din coronavirus i mit land«
Hollywood siger fra efter chikane og overfald: Stop hadet mod asiater
Omfang
Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Læring i en digitaliseret verden
I forløbet fokuserer vi på kognitionspsykologien for at undersøge, hvordan vores tænkning og forsøg på at skabe forståelse for vores verden foregår i os. Vi trækker her på Piagets begreber om akkomodation og assimilation, samt de kognitive skemaer og hukommelse. Vi går desuden tættere på perceptionen og ser på, hvordan vi overhovedet opfatter vores virkelighed igennem sanseindtryk og skaber helheder og mening derigennem.
Vi undersøger, hvordan vores opmærksomhed kan være selektiv og påvirket af såvel indre som ydre faktorer. I den forbindelse arbejder vi også med multitasking.
Vi eksperimenterer med vores egne kognitive evner til at forstå komplekse sammenhænge og afkode flertydige signaler og vi tester hukommelsen og arbejder med måder, hvorpå vi kan optimere sandsynligheden for at lagre informationer i både korttids- og langtidshukommelsen. Vi samler op på hukommelse og opmærksomhed ved at arbejde med faktorer som henholdsvis fremmer og hindrer læring. Vi afslutter forløbet med at arbejde med motivation med fokus på selvbestemmelsesteorien, herunder indre- og ydre motivation og de psykologiske behov (kompetence, tilhørsforhold og autonomi).
Indhold
Kernestof:
Begrebsliste - Læring i en digitaliseret verden (opdateret).docx
Kognitivt skema "skole"
PP - Kognition - Intro (1).pptx
Studiet af menneskets informationsprocesser | Psykologiens veje
Assimilation og akkomodation (1).pdf
PP - Perception (2).pptx
Perception | Psykologiens veje
Spørgsmål førstehåndsindtryk og haloeffekt.docx
Social perception (3).pptx
PP - Opmærksomhed og multitasking (4).pptx
Opmærksomhed | Psykologiens veje
Multitasking er svært, tidrøvende og usundt | Ingeniøren
4.2 Opmærksomheden
4.2.1 Opmærksomheden i en digitaliseret verden
Problemstillinger tretrinsraket.docx
PP - Multitasking og digitale medier (5) .pptx
6.2: Perception (godt afsnit om arbejdshukommelsen)
6.4: Hukommelse + fasemodellen og eksplicit og implicit hukommelse (godt afsnit om korttidshukommelse og arbejdshukommelse)
Hukommelse (godt afsnit om kortidshukommelse og eksplicit hukommelse)
Eksplicit og implicit hukommelse (godt afsnit om implicit hukommelse)
PP - Hukommelsen (6).pptx
PP - digital demens HTX.pptx
Danskerne lider af digitalt hukommelsestab
Selvrefleksion: Personlig anvendelse
DRTV - Explainer: Hvad sker der, hvis børn bruger meget skærm?
At fremme læring | PSYKOLOGI - FRA CELLE TIL SELFIE
PP - At fremme læring.pptx
4.4 Motivation og læring | PsykC
PP - Læring og motivation.pptx
Flere gymnasier tvinger elever til at aflevere deres mobiler i skoletiden
Skoleleder: Forbud mod mobiler i skolen er den forkerte vej at gå
Danske elever er dem, der bruger digitale værktøjer mest af alle.docx
Lege eksamen læring i en digitaliseret verden.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Hvem er jeg? Og hvorfor er jeg sådan?
I dette forløb undersøger vi udviklingspsykologien og identitetsteorien. Vi undersøger identitetsbegrebet fra flere forskellige vinkler, der dog alle tager udgangspunkt i en dynamisk forståelse af identiteten.
Vi bruger udviklingspsykologien til at snakke om individuelle forskelle i personlighed og identitet, og til at komme med bud på, hvorfor menneskers identitet/personlighed udvikler sig i forskellige retninger. Her stifter vi bekendtskab med Erik Erikson, John Bowlby og Mary Ainsworth. Snakken om barndommen leder os over i en snak om sårbarhed og resiliens, som vi tager med over i vores senere arbejde med stress og coping.
Vi undersøger desuden, hvordan (elementer af) det senmoderne samfund påvirker unges identitet i dag med fokus på sociale medier. Her arbejder vi blandt andet med Giddens, Goffman og Meyrowitz, Festinger og Honneth.
Afslutningsvis arbejder vi med køn. Her trækker vi både på nye og tidligere besøgte psykologiske retningers syn på kønsidentitet. Dette bruger vi til at diskutere om kønsidentiteter primært skyldes arv eller miljø.
Indhold
Kernestof:
Informationer
Opgave - Identitetslandkort.docx
Identitet intro psyk c.ppt
Begrebsliste - Hvem er jeg og hvorfor er jeg sådan.docx
Erikson - udfyldningstest.xlsx
Kritik af faseteorierne.docx
Natholdet: Måske Danmarks mest enige mand?
Erikson præsentation til elever.pptx
Erikson - udfyldningstest løsning.xlsx
1.6: Erikson: Livslang identitetsskabelse
Erik H. Erikson
Afsnit
Bowlby - Arbejdsspørgsmål.docx
PP - John Bowlby.pptx
John Bowlby og Mary Ainsworth | Psykologiens veje
PP - Ainsworth HTX.pptx
PP - sårbarhed og resiliens HTX.pptx
Risiko- og beskyttendefaktorer - Case om Michael.docx
Problemstillinger tretrinsraket.docx
Arbejdsark - Jeg glemte at sige fuck det (stress).docx
PP - stress.pptx
Jeg glemte at sige ’fuck det’
Arbejdsspørgsmål til Presset ungdom.docx
Presset ungdom
Stress: Et samspil mellem ydre og indre faktorer | Psykologiens veje
Arbejdsskema - Stress i skolen.docx
PP - Coping.pptx
3.2: Anthony Giddens: Refleksiv selvidentitet | PSYKOLOGI - FRA CELLE TIL SELFIE
PP- Anthony Giddens (senmodernitet og identitet).pptx
Arbejdspørgsmål hjælpespørgsmål Giddens .png
Narrativ identitet | PSYKOLOGI - FRA CELLE TIL SELFIE
PP - Goffman og Meyrowitz.pptx
PP - anerkendelsesteori og social sammenligningsteori HTX.pptm
Kronik - Jeg skriver jo ikke selv, jeg er smuk.docx
PP - køn HTX.pptx
Køn betyder noget - På godt og ondt!.pdf
Begrebsliste Køn betyder noget - på godt og på ondt!.docx
Begrebsliste Køn betyder noget - på godt og ondt X Et helt menneske: Nu er jeg en pige
DRTV - Et helt menneske: Nu er jeg en pige
Prøveeksamen - hvem er jeg og hvorfor er jeg sådan.docx
Hvor afhængig er du af de sociale medier.docx
Hvordan bruger unge sociale medier i 2020 (Uddrag).docx
Program til første time:
Feedbackark - eksamenstræning hvem er jeg og hvorfor er jeg sådan.docx
Eksamenscase ondskab.docx
Begrebsliste klassisk betingning.docx
Begrebsliste operant betingning.docx
opsamling behaviorisme .PNG
Begrebscheck HTX.docx
Psykologi C 2024-2025 læseliste HTX.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58726085722", "T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58726085722", "H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58726085722" }