Holdet h24hxps-vf1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UCH
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Ida Marie Givskov
Hold h24hxps-vf1 (h24hxps-vf1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro + ondskab
Titel 2 Læring i en digitaliseret verden
Titel 3 Hvem er jeg? Og hvorfor er jeg sådan?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro + ondskab

Forløbet undersøger teorier om og forklaringsmodeller til at forstå menneskers adfærd. Hvad er det, der får os til at agere og reagere, som vi gør - både når vi er alene og når vi er sammen med andre?

Vi beskæftiger os med behavioristisk adfærdsforståelse og ser herunder nærmere på såvel klassisk som operant betingning, indlært hjælpeløshed og aflæring deraf. Vi ser på kognitiv dissonans og vores behov for en rimelig psykisk balance.
Herefter dykker vi ned i socialpsykologien, der giver os perspektiver omkring roller, grupper, normer, sociale sanktioner og meget mere. Her arbejder vi med store og klassiske forsøg og eksperimenter indenfor socialpsykologien, der kan hjælpe os til at forstå de sociale drivkræfters betydning for vores adfærd i det hele taget. Herunder bl.a. konformitet, lydighed overfor autoriteter, gruppedynamikker, tillærte fordomme, rolleforventninger og så videre.
Afslutningsvis beskæftiger vi os kortfattet med personlighedspsykologien og Bandura sociale indlæringsteori, da det kan hjælpe os med at forklare, hvorfor der alligevel er nogen, der er mere tilbøjelige til at udføre onde handlinger end andre.

Samlet set giver forløbet mulighed for at vi nuanceret kan forholde os til adfærd som et produkt af mange samtidige faktorer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Læring i en digitaliseret verden

I forløbet fokuserer vi på kognitionspsykologien for at undersøge, hvordan vores tænkning og forsøg på at skabe forståelse for vores verden foregår i os. Vi trækker her på Piagets begreber om akkomodation og assimilation, samt de kognitive skemaer og hukommelse. Vi går desuden tættere på perceptionen og ser på, hvordan vi overhovedet opfatter vores virkelighed igennem sanseindtryk og skaber helheder og mening derigennem.
Vi undersøger, hvordan vores opmærksomhed kan være selektiv og påvirket af såvel indre som ydre faktorer. I den forbindelse arbejder vi også med multitasking.
Vi eksperimenterer med vores egne kognitive evner til at forstå komplekse sammenhænge og afkode flertydige signaler og vi tester hukommelsen og arbejder med måder, hvorpå vi kan optimere sandsynligheden for at lagre informationer i både korttids- og langtidshukommelsen. Vi samler op på hukommelse og opmærksomhed ved at arbejde med faktorer som henholdsvis fremmer og hindrer læring. Vi afslutter forløbet med at arbejde med motivation med fokus på selvbestemmelsesteorien, herunder indre- og ydre motivation og de psykologiske behov (kompetence, tilhørsforhold og autonomi).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvem er jeg? Og hvorfor er jeg sådan?

I dette forløb undersøger vi udviklingspsykologien og identitetsteorien. Vi undersøger identitetsbegrebet fra flere forskellige vinkler, der dog alle tager udgangspunkt i en dynamisk forståelse af identiteten.
Vi bruger udviklingspsykologien til at snakke om individuelle forskelle i personlighed og identitet, og til at komme med bud på, hvorfor menneskers identitet/personlighed udvikler sig i forskellige retninger. Her stifter vi bekendtskab med Erik Erikson, John Bowlby og Mary Ainsworth. Snakken om barndommen leder os over i en snak om sårbarhed og resiliens, som vi tager med over i vores senere arbejde med stress og coping.
Vi undersøger desuden, hvordan (elementer af) det senmoderne samfund påvirker unges identitet i dag med fokus på sociale medier. Her arbejder vi blandt andet med Giddens, Goffman og Meyrowitz, Festinger og Honneth.
Afslutningsvis arbejder vi med køn. Her trækker vi både på nye og tidligere besøgte psykologiske retningers syn på kønsidentitet. Dette bruger vi til at diskutere om kønsidentiteter primært skyldes arv eller miljø.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer