UCH Gymnasier
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UCH Gymnasier
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet h23hh2a24-Hi - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2019/20 - 2024/25
Institution
UCH
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Gert Petersen
Hold
h23hh2a24-Hi (
h23hh2a24-Hi
,
h24hh3a25-Hi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Luthers reformation
Titel 2
1. Verdenskrig
Titel 3
Moderniseringen af Danmark
Titel 4
Nazismen i 30?èrnes Tyskland
Titel 5
Cubakrisen
Titel 6
Irakkrigen
Titel 7
Projekt
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Luthers reformation
Forløbet omhandler Luthers reformation af den katolske kirke i 1500-tallet. Der er fokus på baggrunden for reformationen.
Materiale:
Fokus I: Fra antikken til reformationen, 1. udgave, 2007, s. 185-204
Artikler fra Kristeligt Dagblad 6/1 2017 (tillæg i anledning af jubilæet): De 95 teser - kampen mod aflad, Den lutherske kirke, Den katolske kirke, Det første sociale medie bogtrykkerkunsten, sæt dig til bords med Luther, Luthers mediekampagne, Luther vendte livet på hovedet, Luther sendte alle i skole m.v.
Grundbog til Danmarkshistorie indtil 1750, 2000, 1.udg., 195-199: Kilde:
Luther på Rigsdagen i Worms.
Opslag om Luther på Den store danske.
Spillefilm: Luther (2003)
Indhold
Kernestof:
Hej 2.a Vi starter op med historie, det skal nok blive godt. Ingen lektier.
Reformationen - kompendium.pdf
Læs s. 4 i kompendiet, indtil overskriften "aflad".
Grupper: Udarbejd en figur, der dækker afsnittet "Baggrunden for reformationen". På klassen kl. 13.35.
Læs afsnittene "Aflad" og "Luthers 95 teser" , s. 4-5 i kompendiet.
I grupper:
Gruppe 1
Parvis arbejdes der med teserne s. 190: De fordeles og hver især sikrer man sig at man forstår dem. Derefter læses de højt og man forklarer makkeren hvordan de skal forstås. På klassen kl. 8.50.
Læs 1. side af artikel om Luther, s. 27 i kompendiet. (indtil "Efter et par års...")
OPHAVSANALYSE.docx
Vi arbejder videre med teserne.
Vi ser de første 40 min. af filmen og snakker om den. Læs s. 27 i kompendiet om Luther (igen).
1) Se de første 40 min. Tag noter.
Vi snakker om filmen.
Fokus I, s. 191-194 REFORMATORERNERS SYNSPUNKTER.docx
8.35: Grupperne går sammen.
Læs resten af artiklen om Luther: Kompendiet, s. 27-29.
Se de første 80 min. af "Luther". Giv resumé. Hvilken pointe er mest interessant?
Læs "Luther på Rigsdagen i Worms", s. 17-19 i kompendiet.
1) Giv resumé af teksten.
Vi ser resten af filmen. Læs. 37-38 i kompendiet om Reformationens forløb som baggrundsviden.
13.40: På klassen.
Læs afsnittet "Hvorfor lykkedes Reformationen" (s. 7-8 i kompendiet), kompendiet s. 21-22 og 25-26.
Kompendiet, s. 7-8 Årsagerne til reformationen. Billedcollage.docx
I arbejder videre på collagen hjemme.
Matrixgrupper: Lige grupper:
London.
Læs afsnittet "Kompromis og modreformation", s. 9-10 i kompendiet (ligger i mappe)
1) Udarbejd flowchart over teksten.
Læs "Reformationen i Danmark", s. 10-12 i kompendiet.
Lav flowchart over afsnittet "Reformationen i Danmark", indtil afsnittet "Det var Kongens..."
Læs s. 35 i kompendiet: Velfærdsstaten - et barn af Luther?
Parvis: Læs s. 30-33. Fordel teksterne mellem jer og fremlæg for hinanden.
Velfærdsstaten - et barn at Luther?:
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
1. Verdenskrig
Forløbet fokuserer på årsagerne til krige og Versaillesfreden.
Materialer:
Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, e-bog, Systime, kapitel 2, propagandaplakater, militært styrkeforhold - tabeller.
Dokumentarfilm: ”1. verdenskrig – apokalypsen” 1. del, på CFU. Der læses på Faktalink om krigen som baggrundviden.
Nogle af de kilder, der er nævnt i lærebogen er blevet analyseret.
Indhold
Kernestof:
Vi starter på nyt emne: 1. Verdenskrig.
Læs om til "Håbet om varig fred".
Læs "Krigsudbruddet i 1914: Krigsudbruddet i 1914 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Udarbejd et flowchart, der viser krigsudbruddet ud fra afsnittet. Kl. 12.30: På klassen. Læs evt. kilde 1.
Læs afsnittet "Hvorfor brød krigen ud": Hvorfor brød krigen
1) Gør rede for de forskellige teorier om hvorfor krigen brød ud.(undlad evt. tekst 4-6)
Parvis:
Se propagandaplakater:
1) Analyser valgplakater: Hvordan er de lavet? Med hvilket formål?
Undersøg facts omkring 1. Verdenskrig på faktalink.
Læs "Krigens forløb og dens omkostninger" og "Hvordan blev krigen udkæmpet?"
KRIGENS FORLØB.docx
Kl. 10.50: Grupperne går sammen
Gruppe 1
læs om militært styrkeforhold: Militært styrkeforhold – tabeller | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Vurder, ud fra tabellerne, styrkeforholdet mellem centralmagterne og ententen. (hvis der er begreber du ikke kender skal du finde ud af dem).
Læs Danmark og krigen: Danmark og krigen | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Analyser tekst 7: Hvad kan man bruge den til?
Freden: idéer og virkelighed | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk) Læs dette afsnit.
I timen: Besvar spørgsmålene nederst på siden.
Læs afsnittet "Ikke forhandlinger, men et diktat": Ikke forhandlinger, men et diktat | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Nationalitetsprincippet og Folkeforbundet | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk) Besvar spørgsmålene nederst på siden.
Læs genforeningen i 1920Genforeningen 1920 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk) og Vurderinger af Versailles-freden.
1) Forklar hvad Versailles-traktaten gik ud på: Ikke forhandlinger, men et diktat | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Læs Versailles-traktaten: Versaillesfreden | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
1) Vurder årsagerne til 1. Verdenskrig.
Vi bruger en lektion på at forstå konflikten mellem Israel og Hamas. Se video op Faktalink: Israel-Palæstina-konflikten | faktalink
I timen: Læs om konflikten: Israel-Palæstina-konflikten | Forstå, hvorfor de slås - TV 2
1) Forklar baggrunden for konflikten.
Lav kahoot/quiz.
Sidste lektion før jul. Grupper viser kahoot m.v.
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Moderniseringen af Danmark
Forløbet omhandler moderniseringen af Danmark 1870-1914 med fokus på industrialiseringen. Der kigges nærmere på de teknologiske landvindinger og fagbevægelsens fremvækst.
Materialer:
Grundbog til Danmarkshistorie, kapitel 7
Faktalink om Grundloven
Ebbe Kühle: Danmark historie samfund, s. 106-111; 116-117; 122-123
Ole Hyldtoft: ”Det industrielle Danmark 1840-1914, s. 50-53
”Den sorte skole. Slaget på Fælleden” Faktalink: Historiekanon 19: Slaget på Fælleden | faktalink
”Maskinernes indtogsmarch” på CFU, 29 min., 1999.
”Udslidt”, ”Fra fabrikshallen på B&W” og ”Industriens mænd”
Besøg på industrimuseet og Fængselsmuseet i Horsens.
”Bytyper – fabriksbyen” på
Danmarkshistorien.dk
Besøg på jernstøberiet Birn i Holstebro (hjemmesiden)
Artikel om Pio og slaget på fælleden.
Danmarkhistorien.dk
Gimleprogrammet, artikel om Pio og slaget på fælleden, "Maalet er fuldt", "Arbejdsgivernes 8 punkter" på
Danmarkshistorien.dk
"Plads til os alle" på CFU.
Historien om Danmark, afsnit 8-9 på DR.
Indhold
Kernestof:
Hej alle.
1) Giv et resumé af teksten.
Læs "omlægningen af landbruget": Omlægning af landbruget | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk)
Udarbejd en elektronisk collage, hvor du viser omlægningen af landbruget. Den skal indeholde et resumé af teksten vedr. dette og billederne fra bogen.
Læs Forfatningskampen: Forfatningskampen | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk)
Rollespil over Forfatningskampen.docx
Lav rollespil jf. arbejdsseddel.
Læs Industrialisering og arbejderbevægelse: Industrialisering og arbejderbevægelse | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk)
3 personers grupper:
Undersøg indførelsen af Grundloven på Faktalink.
Indførelsen af Grundloven.docx
På klassen kl. 8.40.
Læs s. 106-107 i Kühle (de vedhæftede kopier)
Udarbejd en elektronisk planche: Vurder forudsætningerne for Danmarks industrialisering ud fra Kühle, s. 106-107, stil op i punktform. Parvis.
Kl. 8.40: På klassen.
Læs Kühle, s. 108-109 (kopierne fra sidst)
1) Hvad viser hver tabel? Fokuser på hovedtrækkene. Undersøg ukendte ord/begreber.
Læs s. 110-111 i Kühle.
Parvis:
Læs s. 122-123 i Kühle.
1) Forklar hvilke kraftkilder man har brugt hvornår jf. det indledende afsnit.
Repeter Faktalink om indførelsen af Grundloven.
Se dokumentar: "Historien om Danmark", afsnit 8: "Grundloven, folket og magten": Historien om Danmark | Se online her | DRTV
Se kort film på Danmarkshistorien.dk: Bytyper - Fabriksbyen (danmarkshistorien.dk)
Jernstøberiet Birn.docx
I har 20 min. næste gang til at gøre opgaven færdig.
Opgaven om Birn gøres færdig, herefter fremlægning i grupper kl. 13.15
Se "Maskinernes indtogsmarch" på CFU. Giv resumé.
Læs s. 116-117 i Kühle (ligger i historie-mappen)
1) Forklar hvordan arbejderklassen var på vej (om til "de udenlandske ideer").
Vi samler op på afsnittet om Pio.
Inddeling i grupper på 3-4 personer jf. på mandag.
Læs Gimleprogrammet: Gimleprogrammet, 6.-8. juni 1876 (danmarkshistorien.dk)
Læs om Pio og slaget på fælleden på Danmarkhistorien.dk Louis Pio, 1841-1894 (danmarkshistorien.dk) Slaget på Fælleden den 5. maj 1872 (danmarkshistorien.dk)
Se dokumentaren "Plads til os alle". Giv resumé.
Læs "Maalet er fuldt" på Danmarkshistorien.dk: Louis Pio: "Maalet er fuldt!" 2. maj 1872 (danmarkshistorien.dk)
Læs kilde på Danmarkshistorien: De otte punkter. Arbejdsgiverforeningens krav, 15. maj 1899 (danmarkshistorien.dk)
Repeter
Overvej emne til DHO. Husk studiekort til Horsensturen.
OPGAVE OM
Program:
Lektie er at gøre opgaven fra sidst færdig.
* Få godkendt DHO-emne m.v.
Quiz fyres af i grupper.
Sidste lektion for i år.
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Nazismen i 30?èrnes Tyskland
Forløbet fokuserer på baggrunden for nazismens fremvækst og jødeforfølgelsen.
Materialer:
Carl-Johan Bryld: "Verden efter 1914", kapitel 4 til og med "Vejen mod Holocaust".
Peter Frederiksen: "Det tredje rige", s. 109-111; 75-79, diverse tabeller.
Uddrag af Triumph des Willens
Plakater: Hitler-valgplakat og Mutter und kind
Udsnit fra antisemitisk billedbog, 1936, "Verden efter 1914".
Klip fra dokumentarfilm: ”Tilintetgørelsen af Europas jøder”, del 1 på CFU. Artikel om nazistisk propaganda på
Folkedrab.dk
: Propagandaens fjendebilleder |
folkedrab.dk
Artikel fra den store danske encyklopædi om Hitler
Artikel fra Wikipedia om Auschwitz
Klip fra „Schlintlers liste“
Skæbnefortællinger fra Auschwitz II”, CFU.
Dokumentar ”Nat og tåge” på CFU
Dokumentar: Hitlers håndlangere om Josef Mengele, CFU.
Arbejde med
www.folkedrab.dk
Indhold
Kernestof:
Hej 3.a
Læs "Verdenskrisen 1929" og "Vejen mod fascismen": Verdenskrisen 1929 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Grupper med lige numre: "Verdenskrisen 1929".
Gruppe 1
Læs Weimarrepublikkens svaghed: Tyskland: Weimarrepublikkens svaghed | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
3 mandsgrupper:
Læs "Hitler og nazistpartiet": Hitler og nazistpartiet | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
A. Forklar det mislykkede kupforsøg.
Vurder hvilken ideologi/ideologier punkterne i programmet er præget af. På klassen kl. 13.35.
Læs "Hitlers vej til magten" incl. underpunkter: Hitlers vej til magten | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
ELEKTRONISK BILLEDCOLLAGE OM HITLERS VEJ TIL MAGTEN.docx
Fremlægning af collage.
triumph des willens
Læs tabellerne først i vedhæftede sider.Talmateriale og kilder om jødeudryddelse.pdf
Analyser tabel: NSDAP-medlemmernes erhvervsmæssige baggrund: Hvilke grupper er overrepræsenterede og hvilke grupper er underrepræsenterede? Vurder hvorfor. Er partiet et arbejderparti?
Læs "Fortolkninger af nazismen": Fortolkninger af nazismen | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Lav arbejds-spørgsmål 4.13. Skift spørgsmål 3 ud med følgende: Argumenter for/imod Bullocks synspunkt. Brug læreborgen.
Afsnit
Kl. 9.50: Den øverste person i hver gruppe går over og fremlægger i den gruppe der står nedenunder i oversigten: Den øverste i gruppe 1 fremlægger i gruppe 2 m.v. Kl. 10.00: På klassen.
Læs "Vejen mod Holocaust": Vejen mod holocaust | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Besvar arbejdsspørgsmål 4.14. 10.40: På klassen.
Besvar spørgsmål 4.15
Læs billedanalyse: Billedanalyse | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Antisemitisk billedbog, 1936 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Der er gruppearbejde om kilder. Se hvilken gruppe du er med i og læs den tekst/tekster I skal arbejde med jf. arbejdsseddel. Se "talmateriale og kilder om jødeudryddelse" i historiemappen.
Fremlægning jf. arbejdsseddel.
Læs om nazistisk propaganda: Propagandaens fjendebilleder | folkedrab.dk
Se "Tilintetgørelsen af Europas jøder" på CFU og giv resumé. På klassen kl. 10.
Frederiksen, s. 109-111 Holocaust.pdf
Elektronisk billedcollage om Auschwitz..docx
Der arbejdes videre med collagen.
Fremlæggelse af collagen 10.35
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Cubakrisen
Forløbet gennemgår den kolde krig, efterfulgt at en nærmere gennemgang af Cubakrisen.
Bog: ”Verden efter 1914 i dansk perspektiv”, Carl-Johan Bryld, 2019, 4.udg. kapitel 6
Intro vedr. atombomben. dr:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/arkiv-video-70-aar-siden-verdens-foerste-atomangreb-draebte-90000#
!/ og hvordan virker en atombombe - Google-søgning
“Duck and cover”, 1951
Faktalink om den kolde krig, indtil Cubakrisen.
Dokumentarfilm: ”Den kolde krig – dage der ændrede verden”, DR2, 2006. 52 min.
”Cuba 1959-1963”, DR2, 2006. 47 min, CFU
Om Cuba på Faktalink:
https://faktalink.dk/titelliste/cubakrisen#anchor1769
frem til ”Cubakrisens forløb”.
Videoklip vedr. “Insane ways USA tryed to take out Fidel Castro” på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=F-2OH9L7Kos
Den store danske encyklopædi om Kennedy.
Kai Barner: Den kolde krig, s. 77-85, tekst 24.
Hele spillefilmen “Thirteen days”
Cubakrisen dag for dag: Sorte lørdag | Information
Kontrafaktspillet i bogen: Cubakrisen 1962 | Verden efter 1914 – i dansk perspektiv (systime.dk)
Indhold
Kernestof:
Vi starter med at snakke om dokumentarfilmen fra i går.
Fra samarbejde til konfrontation.docx
11.05: På klassen.
Læs Europas deling, incl. underpunkter: Europas deling 1944-1949 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Forestil dig, at du skal rapportere om begivenhederne i kapitlet "Europas deling": èn stiller spørgsmål og den anden svarer. På den måde skal I komme rundt om kapitlet. Beregn 4-5 min. til reportagen. Skriv ned.
Læs "De to alliancesystemer" og "Danmark i Vestblokken": De to alliancesystemer | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
De to alliancesystemer mv.docx
På klassen kl. 11.
Læs Blokdelingen i Asien: Blokdeling i Asien | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Matrix-grupper:
Læs "Styrkeforholdet mellem øst og Vest": Styrkeforholdet mellem øst og vest | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Se instruktionsvideo: Duck and Cover Hvad siger videoen om perioden? På klassen kl. På klassen kl. 12.
I grupper: Besvar spørgsmål 6.13. På klassen kl. 12.30.
Gruppe 1
Læs afsnittet "Hvem havde ansvaret" incl. "revisionisterne": Hvem havde ansvaret? | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Hvem havde skylden gruppearbejde.docx
På klassen kl. 13.25.
Læs om Den kolde Krigs forløb på Faktalink, indtil "Den kolde krigs forløb": Den kolde krig | faktalink
Se dokumentarfilmen "den kolde krig" på CFU. Udarbejd resumé. Vi snakker om den næste gang.
Læs om Cuba på Faktalink: https://faktalink.dk/titelliste/cubakrisen#anchor1769
Se ”Cuba 1959-1963”, DR2, 2006, de første 20 min.
Parvis: Hør hinanden i teksten fra Faktalink: èn stiller et spørgsmål, f.eks. "hvad betød den amerikanske tilstedeværelse på Cuba?" og den anden svarer. Kl. 10.05: På klassen.
Læs om John F. Kennedy på Den store danske encyklopædi: John F. Kennedy (1917-1963) - Amerikansk præsident - Lex
Insane ways USA tryed to take out Fidel Castro
Læs afsnittet i bogen om Cubakrisen og se videoklippet: Cubakrisen 1962 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
1) Opstil et flowchart, der viser forløbet i Cubakrisen.
Læs Barner, s. 77-80 (kopier er vedhæftet og ligger i mappen)Barner Den kolde krig om Cubakrisen.pdf
Læs Barner, s. 80-83 i de kopier, der blev udleveret sidste gang.
Læs Barner, s. 83-86.
Lav tidslinje over siderne i Barner. Vi fortsætter næste gang.
Repeter siderne i Barner, du har læst i forbindelse med filmen. Der laves tidslinje.
Læs tekst 24 i Barner ("Udskrift af lydbånd...")
Læs "Våbenkapløb og terrorbalance" og "Sovjetunionen må opgive...": Våbenkapløb og terrorbalance | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Udarbejd en kreativ fremstilling over de to afsnit: Tag billederne fra bogen og skriv mindst 10 linjers resumé af de to afsnit. Suppler evt. med flere billeder.
Quiz generelt.docx Gæt en historisk begivenhed.docx
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Irakkrigen
Forløbet omhandler Irakkrigen, med fokus på årsagerne til krigen. Perioden efter krigen gennemgås også.
Materialer:
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - i et dansk perspektiv. e.bog: Kapitel 13
Birgitte Vestermark: "Det moderne Mellemøsten", 1.udg., 2016, Frydenlund, s. 89-110.
Avisartikler:
Talen: Enten er I med os...Uddrag af præsident Bushs tale til USAs kongres i Information, 22/9 2001
Brev fra PNAC til præsidenten. 26/1 1998:
http://www.newamericancentury.org/iraqclintonletter.htm
Curveball - manden, der skaffede et alibi for en krig, Jyllandsposten 6/7 2008
Bushs nye doktrin: Slå først, Politiken 21. september 2002
Discount-invasionen der kostede USA dyrt, 17/10 2006, Berlingske
Faktalink om FN
Artikel på
Danmarkshistorien.dk
: Den danske deltagelse i Irak-krigen, 2003-2007
Artikel: "Jens Rohde forsvarede deltagelse i Irak-krigen: Jeg anede ikke en dyt om, hvad jeg talte om" | Politik | DR.
Satiretegninger.
Dokumentar: "Verden ifølge Bush" og "Irakkrigen (1)"
Indhold
Kernestof:
Hej 3.a
* Forklar hvad der kendetegnede verdenspolitikken 1914-1991 (10 min.) På klassen kl. 12.20.
Forklar USAs hegemoni 1991-2010 (10 min.)
Læs s. 89-93 i Det moderne Mellemøsten, s. 89-111.pdf
Lav arbejdsspørgsmålene s. 93. På klassen kl. 10.55.
Læs "Krigen mod terrorisme" i Det Moderne Mellemøsten, s. 93-99 (ligger i mappen)
Eksempler på SOP, VØ/historie:
Historie og VØ.docx
Billedcollage Krigen mod terrorisme.docx
Lav collage jf. arbejdsseddel og overvej emne til SOP.
Læs talen "Enten er I med os..." i vedhæftede kompendium.
PP om Bush-regeringen.pptx
* Undersøg PP om Bush-regeringen. Søg supplerende oplysninger.
Kompendium, Irakkrigen.docx
Læs talen "Enten er I med os...", vi fortsætter med ophavsanalyse.
Fortsat ophavsanalyse.
Det moderne Mellemøsten, s. 89-111.pdf
Læs Irak-krigen. Det moderne Mellemøsten, s. 100-105
* Forklar hvad årsagerne var til at USA gik ind i Irak. Dels de officielle, dels de reelle.
Læs Brev fra PNAC til præsidenten i kompendiet
Fortsat ophavsanalyse. 14.45: På klassen
Læs ”Bushs nye doktrin: Slå først”, s. 23 i kompendiet (ligger i mappen)
Se "Verden ifølge Bush" på CFU. Start 20 min. inde i dokumentaren. Vi snakker om det kl. 10.
Læs artiklen "Curveball - manden, der skaffede et alibi for en krig", s. 11 i kompendiet. (læs de første 4 sider, indtil "Forsikringer fra CIA")
Curveball - interview.docx
9.50: På klassen
Læs Wikipedia-artikel om Bush i kompendiet.
Efter navneopråb: I ser videre på dokumentaren fra sidst og skriver centrale pointer ned.
Læs "Krigens gang: USA-soldater inde i Bagdad", s. 22 i kompendiet
* Hvad kan vi bruge artiklen til?
Kl. 11: På klassen
Læs s. 102-105 i USAs politik i Mellemøsten: "Fatale fejlvurderinger".(ligger i mappen)
* Forklar hvilke fejlvurderinger der var tale om.
Læs s. 105-107 i Det moderne Mellemøsten
* Forklar hvordan Irak-krigen skabte regional ubalance og stedfortræderkrige. Kig på kort.
Læs "Krigens virkelighed: Irak: Discount-invasionen der kostede USA dyrt", 17/10 2006, Berlingske, i kompendiet, s. 28.
* Lav en oversigt over hvilke fejl, der blev begået I Irak-krigen iflg. de forskellige bøger.
Jeg bliver måske 5 min. forsinket pga. arrangement på lærerværelset.
* Udarbejd et interview, hvor hovedpointerne fra teksten kommer frem: Stil et antal spørgsmål (evt. svarende til underoverskrifterne) og besvar dem.
Læs artikel på DR: Jens Rohde forsvarede deltagelse i Irak-krigen: 'Jeg anede ikke en dyt om, hvad jeg talte om' | Politik | DR
Se dokumentar om Danmarks deltagelse i Irak-krigen: Velkommen til frontlinjen: Sæson 1 – Vi var jo bare besættere | DRTV Giv resumé. Vi ser den færdig næste gang og snakker om den.
Vi ser dokumentaren færdig.
Kl. 11.05: På klassen
Se kort videoklip med Anders Fogh Rasmussen (statsminister under Irak-krigen): https://youtu.be/1veS7RZeIjs
* Læs Foghs tale: Anders Foghs tale vedrørende Irak, 18. marts 2003 Vurder hvad kilden kan bruges til jf. Danmarks deltagelse.
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Projekt
Projekt. Varighed 7 lektioner.
Indhold
Kernestof:
Start på projekt. Lav evt. orden i dine noter til Irak-krigen.
Afsluttende projekt om Irak-krigen.docx
Projekt. SOP-snak.
Projekt. Evt. SOP-snak
Eksempel på projektopgave historie.docx Opgaven omhandler Cuba-krisen
Citer gerne fra kilderne.
Projekt.
Sidste lektion med projekt.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60522419553", "T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60522419553", "H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60522419553" }