UCH Gymnasier
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UCH Gymnasier
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet h23hh2c24-Hi - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
UCH
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Gert Petersen
Hold
h23hh2c24-Hi (
h23hh2c24-Hi
,
h24hh3c25-Hi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Luthers reformation
Titel 2
1. Verdenskrig
Titel 3
Moderniseringen af Danmark
Titel 4
Nazismen i 30èrnes Tyskland
Titel 5
Cubakrisen
Titel 6
Irakkrigen
Titel 7
Projekt.
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Luthers reformation
Forløbet omhandler Luthers reformation af den katolske kirke i 1500-tallet. Der er fokus på baggrunden for reformationen.
Materiale:
Fokus I: Fra antikken til reformationen, 1. udgave, 2007, s. 185-204
Artikler fra Kristeligt Dagblad 6/1 2017 (tillæg i anledning af jubilæet): De 95 teser - kampen mod aflad, Den lutherske kirke, Den katolske kirke, Det første sociale medie bogtrykkerkunsten, sæt dig til bords med Luther, Luthers mediekampagne, Luther vendte livet på hovedet, Luther sendte alle i skole m.v.
Grundbog til Danmarkshistorie indtil 1750, 2000, 1.udg., 195-199: Kilde:
Luther på Rigsdagen i Worms.
Opslag om Luther på Den store danske.
Spillefilm: Luther (2003)
Indhold
Kernestof:
Hej 2.c Vi starter op med historie, det skal nok blive godt. Ingen lektier.
Reformationen - kompendium.pdf
Læs fra starten af kompendiet, til s. 4 i kompendiet, indtil overskriften "aflad".
Grupper: Udarbejd en figur, der dækker afsnittet "Baggrunden for reformationen".
Læs afsnittene "Aflad" og "Luthers 95 teser" , s. 4-5 i kompendiet.
I grupper:
10.40: På klassen.
Parvis arbejdes der med teserne s. 190: De fordeles og hver især sikrer man sig at man forstår dem. Derefter læses de højt og man forklarer makkeren hvordan de skal forstås. På klassen 11.05.
Læs 1. side af artikel om Luther, s. 27 i kompendiet. (indtil "Efter et par års...")
OPHAVSANALYSE.docx
Analyser teserne s. 5 i kompendiet.
Vi arbejder videre med teserne.
Vi ser de første 40 min. af filmen og snakker om den. Læs s. 27 i kompendiet om Luther (igen).
1) Se de første 40 min. af "Luther" på CFU. Tag noter vedr. handling og vigtige pointer.
Vi snakker om filmen.
Fokus I, s. 191-194 REFORMATORERNERS SYNSPUNKTER.docx
Gruppe 1
Læs resten af artiklen om Luther: Kompendiet, s. 27-29.
Se de første 80 min. af "Luther". Giv resumé. Hvilken pointe er mest interessant? På klassen kl. 10.05
Læs "Luther på Rigsdagen i Worms", s. 17-19 i kompendiet.
Afsnit
Vi ser resten af filmen. Læs. 37-38 i kompendiet om Reformationens forløb som baggrundsviden.
Læs afsnittet "Hvorfor lykkedes Reformationen" (s. 7-8 i kompendiet), kompendiet s. 21-22 og 25-26.
Kompendiet, s. 7-8 Årsagerne til reformationen. Billedcollage.docx
I arbejder videre på collagen hjemme.
Matrixgrupper: Lige grupper:
Læs "kompromis og modreformation", kompendiet s. 9-10.
Europa efter reformationen. Kort.pdf
Læs afsnittet "Reformationen i Danmark", s. 10-12 i kompendiet.
Udarbejd en figur/oversigt, der dækker forløbet i teksten. Placer evt. de vigtige personer og fortæl hvem der gør hvad. På klassen kl. 14.40.
Læs s. 35 i kompendiet: Velfærdsstaten - et barn af Luther?
Parvis: Læs s. 30-33. Fordel teksterne mellem jer og fremlæg for hinanden.
Velfærdsstaten - et barn at Luther?:
Læs s. 15-16 i kompendiet.
Parvis:Udarbejd quiz eller kahoot over kompendiet. Fyr den af på en anden gruppe kl. 8.40.
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
1. Verdenskrig
Forløbet fokuserer på årsagerne til krige og Versaillesfreden.
Materialer:
Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, e-bog, Systime, kapitel 2, propagandaplakater, militært styrkeforhold - tabeller.
Dokumentarfilm: ”1. verdenskrig – apokalypsen” 1. del, på CFU. Der læses på Faktalink om krigen som baggrundviden.
Nogle af de kilder, der er nævnt i lærebogen er blevet analyseret.
Indhold
Kernestof:
Vi starter på nyt emne: 1. Verdenskrig.
Læs "Krigsudbruddet i 1914: Krigsudbruddet i 1914 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Læs afsnittet "Hvorfor brød krigen ud": Hvorfor brød krigen ud? | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
1) Gør rede for de forskellige teorier om hvorfor krigen brød ud. 2) Diskutér hvilken der er mest sandsynlig.
Læs afsnittet Hvorfor brød krigen ud? igen Hvorfor brød krigen ud? | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Parvis:
1) Analyser valgplakater: Hvordan er de lavet? Med hvilket formål?
Undersøg facts omkring 1. Verdenskrig på faktalink.
Se doku-film om 1. Verdenskrig på CFU. Giv resumé.
Læs "Krigens forløb og dens omkostninger" og "Hvordan blev krigen udkæmpet?"
KRIGENS FORLØB.docx
Gruppe 1
Læs om militært styrkeforhold: Militært styrkeforhold – tabeller | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Vurder, ud fra tabellerne, styrkeforholdet mellem centralmagterne og ententen. (hvis der er begreber du ikke kender skal du finde ud af dem).
Læs Danmark og krigen: Danmark og krigen | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Analyser tekst 7: Hvad kan man bruge den til?
Forklar diskussionen om de gode og de onde.
Freden: idéer og virkelighed | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Besvar spørgsmålene nederst på siden. På klassen kl. 12.35.
Læs nationalitetsprincippet og Folkeforbundet: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=543
Besvar spørgsmålene nederst på siden.
Kl. 14.40: Den øverste i hver grupper fremlægger i gruppen "over", f.eks. Lærke fremlægger i gruppe 2.
Læs Vurderinger af Versailles-freden: Vurderinger af Versailles-freden | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
I timen:
Læs Versaillesfreden: Versaillesfreden | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
1) Vurder årsagerne til 1. Verdenskrig.
Kl. 12.25: På klassen.
Repeter de sider vi har læst om 1. Verdenskrig. I skal udarbejde quiz/kahoot i timen. 15-20 spørgsmål og svar.
Vi bruger en lektion på at se lidt på konflikten mellem Israel og Hamas. Se video på Faktalink: Israel-Palæstina-konflikten | faktalink
I timen: Læs om konflikten: Israel-Palæstina-konflikten | Forstå, hvorfor de slås - TV 2
1) Forklar baggrunden for konflikten.
Kl. 11.05: På klassen.
Sidste lektion før jul.
Historiequiz for 2.g.ere..docx
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Moderniseringen af Danmark
Forløbet omhandler moderniseringen af Danmark 1870-1914 med fokus på industrialiseringen. Der kigges nærmere på de teknologiske landvindinger og fagbevægelsens fremvækst.
Materialer:
Grundbog til Danmarkshistorie, kapitel 7
Faktalink om Grundloven
Ebbe Kühle: Danmark historie samfund, s. 106-111; 116-117; 122-123
Ole Hyldtoft: ”Det industrielle Danmark 1840-1914, s. 50-53
”Den sorte skole. Slaget på Fælleden” Faktalink: Historiekanon 19: Slaget på Fælleden | faktalink
”Maskinernes indtogsmarch” på CFU, 29 min., 1999.
”Udslidt”, ”Fra fabrikshallen på B&W” og ”Industriens mænd”
Besøg på industrimuseet og Fængselsmuseet i Horsens.
”Bytyper – fabriksbyen” på
Danmarkshistorien.dk
Besøg på jernstøberiet Birn i Holstebro (hjemmesiden)
Artikel om Pio og slaget på fælleden.
Danmarkhistorien.dk
Gimleprogrammet, artikel om Pio og slaget på fælleden, "Maalet er fuldt", "Arbejdsgivernes 8 punkter" på
Danmarkshistorien.dk
"Plads til os alle" på CFU.
Historien om Danmark, afsnit 8-9 på DR.
Indhold
Kernestof:
Hej alle.
1) Giv et resumé af teksten.
Læs "omlægningen af landbruget": Omlægning af landbruget | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk)
Udarbejd en elektronisk collage, hvor du viser omlægningen af landbruget. Den skal indeholde et resumé af teksten vedr. dette og billederne fra bogen.
Læs Industrialisering og arbejderbevægelse: Industrialisering og arbejderbevægelse | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk)
3 personers grupper
Kl. 13.30: Den person der står øverst i gruppen skal fremlægge i en anden gruppe: Gruppe 1 går over til gruppe 2 ....incl. gruppe 6 til grp. 1
Gruppe 1
Undersøg indførelsen af Grundloven på Faktalink.
Indførelsen af Grundloven.docx
12.30: På klassen.
Kühle s. 106-112_ 116-119 m.v..pdf
Læs s. 106-107 i Kühle (de vedhæftede kopier)
I timen: Udarbejd en elektronisk planche: Vurder forudsætningerne for Danmarks industrialisering ud fra Kühle, s. 106-107, stil op i punktform. Parvis.
Læs Kühle, s. 108-109 (kopierne fra sidst)
1) Hvad viser hver tabel? Fokuser på hovedtrækkene. Undersøg ukendte ord/begreber.
Læs s. 110-111 i Kühle.
Parvis:
Læs s. 122-123 i Kühle.
1) Forklar hvilke kraftkilder man har brugt hvornår jf. det indledende afsnit.
Repeter Faktalink om indførelsen af Grundloven.
Se dokumentar: "Historien om Danmark", afsnit 8: "Grundloven, folket og magten": Historien om Danmark | Se online her | DRTV
Se kort film på Danmarkshistorien.dk: Bytyper - Fabriksbyen (danmarkshistorien.dk)
Jernstøberiet Birn.docx
Fremlægning i grupper, herefter snak om Birn.
Se "Maskinernes indtogsmarch" på CFU. Giv resumé.
Læs s. 116-117 i Kühle (ligger i historie-mappen)
1) Forklar hvordan arbejderklassen var på vej (om til "de udenlandske ideer").
Fortæl historien om Louis Pio. Vi følger op på det næste gang.
Vi samler op på afsnittet om Pio.
Forklar hvad "Slaget på Fælleden" gik ud på.
Læs Gimleprogrammet: Gimleprogrammet, 6.-8. juni 1876 (danmarkshistorien.dk)
Læs om Pio og slaget på fælleden på Danmarkhistorien.dk Louis Pio, 1841-1894 (danmarkshistorien.dk) Slaget på Fælleden den 5. maj 1872 (danmarkshistorien.dk)
Se dokumentaren "Plads til os alle". Giv resumé.
Materiale
Overvej emne til DHO.
Vi mødes kl. 13.45 og snakker om turen i morgen.
Program for ekskursion til Horsens 10.4.2024.docx
I arbejder videre med ophavsanalysen af "De otte punkter", samtidig med at vi snakker DHO.
Lektie er at gøre ophavsanalysen færdig og tænke videre på DHO.
* Fortsat DHO-vejledning
Quiz fyres af i grupper.
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Nazismen i 30èrnes Tyskland
Forløbet fokuserer på baggrunden for nazismens fremvækst og jødeforfølgelsen.
Materialer:
Carl-Johan Bryld: "Verden efter 1914", kapitel 4 til og med "Vejen mod Holocaust".
Peter Frederiksen: "Det tredje rige", s. 109-111; 75-79, diverse tabeller.
Uddrag af Triumph des Willens
Plakater: Hitler-valgplakat og Mutter und kind
Udsnit fra antisemitisk billedbog, 1936, "Verden efter 1914".
Klip fra dokumentarfilm: ”Tilintetgørelsen af Europas jøder”, del 1 på CFU. Artikel om nazistisk propaganda på
Folkedrab.dk
: Propagandaens fjendebilleder |
folkedrab.dk
Artikel fra den store danske encyklopædi om Hitler
Artikel fra Wikipedia om Auschwitz
Klip fra „Schlintlers liste“
Skæbnefortællinger fra Auschwitz II”, CFU.
Dokumentar ”Nat og tåge” på CFU
Dokumentar: Hitlers håndlangere om Josef Mengele, CFU.
Arbejde med
www.folkedrab.dk
Indhold
Kernestof:
Hej 3.c.
Læs "Verdenskrisen 1929" og "Vejen mod fascismen": Verdenskrisen 1929 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Grupper med lige numre: "Verdenskrisen 1929".
Gruppe 1
Læs Weimarrepublikkens svaghed: Tyskland: Weimarrepublikkens svaghed | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
3 mandsgrupper:
Læs "Hitler og nazistpartiet": Hitler og nazistpartiet | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
A. Forklar det mislykkede kupforsøg.
Vurder hvilken ideologi/ideologier punkterne er præget af.
Læs "Hitlers vej til magten" incl. underpunkter: Hitlers vej til magten | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
ELEKTRONISK BILLEDCOLLAGE OM HITLERS VEJ TIL MAGTEN.docx
Fremlægning af collage.
triumph des willens
Læs tabellerne først i vedhæftede sider.
Talmateriale og kilder om jødeudryddelse.pdf
Analyser tabel: NSDAP-medlemmernes erhvervsmæssige baggrund: Hvilke grupper er overrepræsenterede og hvilke grupper er underrepræsenterede? Vurder hvorfor. Er partiet et arbejderparti?
Læs "Fortolkninger af nazismen": Fortolkninger af nazismen | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Lav arbejds-spørgsmål 4.13. Skift spørgsmål 3 ud med følgende: Argumenter for/imod Bullocks synspunkt. Brug læreborgen.
Læs "Vejen mod Holocaust": Vejen mod holocaust | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Besvar arbejdsspørgsmål 4.14. På klassen kl. 8.30.
Besvar arbejds-spørgsmål 4.15
Læs billedanalyse: Billedanalyse | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Antisemitisk billedbog, 1936 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk) Arbejdsspørgsmål 4.25. Hvis du bliver færdig så analyser flere billeder.
Der er gruppearbejde om kilder. Se hvilken gruppe du er med i og læs den tekst/tekster I skal arbejde med jf. arbejdsseddel. Se "talmateriale og kilder om jødeudryddelse" i historiemappen.
Fremlægning jf. arbejdsseddel.
Læs om nazistisk propaganda: Propagandaens fjendebilleder | folkedrab.dk
Se "Tilintetgørelsen af Europas jøder" på CFU og giv resumé. På klassen kl. 12.35
Frederiksen, s. 109-111 Holocaust.pdf Læs vedhæftede. Lav resumé på 6-8 linjer.
Elektronisk billedcollage om Auschwitz..docx
Der arbejdes videre med collagen. Lav resumé af Wikipedia-artikel af Auschwitz jf. arbejdsseddel.
Fremlæggelse af collagen 10.45.
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Cubakrisen
Forløbet gennemgår den kolde krig, efterfulgt at en nærmere gennemgang af Cubakrisen.
Bog: ”Verden efter 1914 i dansk perspektiv”, Carl-Johan Bryld, 2019, 4.udg. kapitel 6
Intro vedr. atombomben. dr:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/arkiv-video-70-aar-siden-verdens-foerste-atomangreb-draebte-90000#
!/ og hvordan virker en atombombe - Google-søgning
“Duck and cover”, 1951
Faktalink om den kolde krig, indtil Cubakrisen.
Dokumentarfilm: ”Den kolde krig – dage der ændrede verden”, DR2, 2006. 52 min.
”Cuba 1959-1963”, DR2, 2006. 47 min, CFU
Om Cuba på Faktalink:
https://faktalink.dk/titelliste/cubakrisen#anchor1769
frem til ”Cubakrisens forløb”.
Videoklip vedr. “Insane ways USA tryed to take out Fidel Castro” på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=F-2OH9L7Kos
Den store danske encyklopædi om Kennedy.
Kai Barner: Den kolde krig, s. 77-85, tekst 24.
Hele spillefilmen “Thirteen days”
Cubakrisen dag for dag: Sorte lørdag | Information
Kontrafaktspillet i bogen: Cubakrisen 1962 | Verden efter 1914 – i dansk perspektiv (systime.dk)
Indhold
Kernestof:
Undersøg hvem Josef Mengele var. Brug evt. Den store danske Encyklopædi eller Wikipedia.
Se dokumentaren "Josef Mengele" på CFU. Se så langt du kan nå. Giv resumé. Vi snakker om filmen kl. 8.45.
Vi starter på nyt emne: Cuba-krisen. Læs "Verden efter 1914", kapitel 6, til og med afsnittet "Modsætningerne mellem de tidligere allierede": Modsætningerne mellem de tidligere allierede | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Fra samarbejde til konfrontation.docx
På klassen kl. 8.45
Læs Europas deling, incl. underpunkter: Europas deling 1944-1949 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
I smågrupper:
Læs "De to alliancesystemer" og "Danmark i Vestblokken": De to alliancesystemer | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
De to alliancesystemer mv.docx
På klassen kl. 13.30.
Læs "Blokdelingen i Asien" incl. underafsnit: Blokdeling i Asien | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Matrix-grupper:
Gruppe 1
Læs "Styrkeforholdet mellem øst og Vest": Styrkeforholdet mellem øst og vest | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Se instruktionsvideo: Duck and Cover Hvad siger videoen om perioden? På klassen kl. 8.20.
I grupper: Besvar spørgsmål 6.13. På klassen kl. 8.45.
Læs afsnittet "Hvem havde ansvaret" incl. "revisionisterne": Hvem havde ansvaret? | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Hvem havde skylden gruppearbejde.docx
Læs om Den kolde Krigs forløb på Faktalink, indtil "Den kolde krigs forløb": Den kolde krig | faktalink
Se dokumentarfilmen "Den kolde krig" på CFU. Giv referat. Vi snakker om den næste gang.
Læs om Cuba på Faktalink: https://faktalink.dk/titelliste/cubakrisen#anchor1769
Se de første 20 min. af dokumentaren "Cuba 1959-1963" på CFU. Giv referat. På klassen kl. 8.40.
Se resten af dokumentarfilmen "Cuba 1959-1963" på CFU (30 min.) Giv et overordnet referat. På klassen kl. 13.25.
Se "Insane ways USA tryed to take out Fidel Castro” på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=F-2OH9L7Kos.
Læs afsnittet i bogen om Cubakrisen og se videoklippet: Cubakrisen 1962 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
* Udarbejd et flowchart over Cubakrisen.
Læs s. 77-80 i Barner (vedhæftet kopi, ligger også i historiemappen)
Læs Barner, s. 80-83
Læs Barner, s. 83-86
Der laves tidslinje resten af lektionen. Gennemgang næste gang.
Gæt en historisk begivenhed.docx
Quiz generelt.docx
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Irakkrigen
Forløbet omhandler Irakkrigen, med fokus på årsagerne til krigen. Perioden efter krigen gennemgås også.
Materialer:
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - i et dansk perspektiv. e.bog: Kapitel 13
Birgitte Vestermark: "Det moderne Mellemøsten", 1.udg., 2016, Frydenlund, s. 89-110.
Avisartikler:
Talen: Enten er I med os...Uddrag af præsident Bushs tale til USAs kongres i Information, 22/9 2001
Brev fra PNAC til præsidenten. 26/1 1998:
http://www.newamericancentury.org/iraqclintonletter.htm
Curveball - manden, der skaffede et alibi for en krig, Jyllandsposten 6/7 2008
Bushs nye doktrin: Slå først, Politiken 21. september 2002
Discount-invasionen der kostede USA dyrt, 17/10 2006, Berlingske
Faktalink om FN
Artikel på
Danmarkshistorien.dk
: Den danske deltagelse i Irak-krigen, 2003-2007
Artikel: "Jens Rohde forsvarede deltagelse i Irak-krigen: Jeg anede ikke en dyt om, hvad jeg talte om" | Politik | DR.
Satiretegninger.
Dokumentar: "Verden ifølge Bush" og "Irakkrigen (1)"
Indhold
Kernestof:
Hej 3.c
* Forklar hvad der kendetegnede verdenspolitikken 1914-1991 (10 min.)
* Forklar USAs hegemoni 1991-2010 (10 min.)
Læs Det moderne Mellemøsten, s. 89-93
Lav arbejdsspørgsmålene s. 93. Overvej emne til SOP.
SRP - Afsætning - historie1.docx
SRP - IØ - historie1.docx
Læs "Krigen mod terrorisme" i Det Moderne Mellemøsten, s. 93-99 (ligger i mappen)
Billedcollage Krigen mod terrorisme.docx
* Lav billedcollage jf. arbejdsseddel.
Kompendium, Irakkrigen.docx
Læs talen "Enten er I med os..." i vedhæftede kompendium.
PP om Bush-regeringen.pptx
* Se powerpoint og find supplerende oplysninger. På klassen kl. 9.35.
Læs talen "Enten er I med os..." (igen). Fortsat ophavsanalyse.
12.30: På klassen
Læs Irak-krigen. Det moderne Mellemøsten, s. 100-105
Det moderne Mellemøsten, s. 89-111.pdf
* Forklar hvad årsagerne var til at USA gik ind i Irak. Dels de officielle, dels de reelle.
Kl. 12.25: På klassen
Læs Brev fra PNAC til præsidenten i kompendiet
8.45: På klassen.
Læs ”Bushs nye doktrin: Slå først”, s. 23 i kompendiet (ligger i mappen)
I må gerne gå kl. 11.40 for at starte fotograferingen. Jeg tager resten af klassen med kl. 11.45.
Læs Wikipedia-artikel om Bush i kompendiet.
Læs artiklen "Curveball - manden, der skaffede et alibi for en krig", s. 11 i kompendiet. (læs de første 4 sider, indtil "Forsikringer fra CIA")
Curveball - interview.docx
Læs "Krigens gang: USA-soldater inde i Bagdad", s. 22 i kompendiet
Hvad kan vi bruge artiklen til?
Læs s. 105-107 i Det moderne Mellemøsten
Opsamling på årsagerne til Irak-krigen:
Læs s. 105-107 i Det moderne Mellemøsten (igen)
* Forklar hvordan Irak-krigen skabte regional ubalance og stedfortræderkrige. Kig på kort.
Læs "Krigens virkelighed: Irak: Discount-invasionen der kostede USA dyrt", 17/10 2006, Berlingske, i kompendiet, s. 28.
* Lav en oversigt over hvilke fejl, der blev begået I Irak-krigen iflg. de forskellige bøger.
I timen arbejder vi med Danmarks deltagelse i Irak-krigen på Danmarkshistorien.dk: Den danske deltagelse i Irak-krigen, 2003-2007
* Udarbejd et interview, hvor hovedpointerne fra teksten kommer frem: Stil et antal spørgsmål (evt. svarende til underoverskrifterne) og besvar dem.
Læs artikel på DR: Jens Rohde forsvarede deltagelse i Irak-krigen: 'Jeg anede ikke en dyt om, hvad jeg talte om' | Politik | DR
Se dokumentar om Danmarks deltagelse i Irak-krigen: Velkommen til frontlinjen: Sæson 1 – Vi var jo bare besættere | DRTV Giv resumé. Vi ser den færdig næste gang og snakker om den.
Vi ser filmen færdig.
* Læs Foghs tale: Anders Foghs tale vedrørende Irak, 18. marts 2003 Vurder hvad kilden kan bruges til jf. Danmarks deltagelse.
På klassen kl. 9.55
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Projekt.
Indhold
Kernestof:
Start på projekt. Lav evt. orden i dine noter til Irak-krigen.
Afsluttende projekt om Irak-krigen.docx
Projekt
Projekt.
Eksempel på projektopgave historie.docx Emnet er Cuba-krisen.
I må meget gerne citere fra kilderne.
Projekt. Sidste lektion.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60522424048", "T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60522424048", "H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60522424048" }